• III SA/Kr 85/11 - Postano...
  26.04.2025

III SA/Kr 85/11

Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
2011-04-29

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Grzegorz Karcz /przewodniczący sprawozdawca/

Sentencja

Referendarz Sądowy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie – Grzegorz Karcz po rozpoznaniu w dniu 29 kwietnia 2011 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku Fundacji [...] o zwolnienie od kosztów sądowych i ustanowienie adwokata w sprawie ze skargi Fundacji [...] na rozstrzygnięcie Zarządu Województwa z dnia 21 października 2010 r. nr [...] w przedmiocie nieuwzględnienia protestu postanawia: I. przyznać stronie skarżącej prawo pomocy w zakresie częściowym poprzez ustanowienie na jej rzecz adwokata, którego wyznaczy Okręgowa Rada Adwokacka, II. w pozostałej części wniosek oddalić.

Uzasadnienie

W złożonym na urzędowym formularzu "PPPr" wniosku o przyznanie prawa pomocy Fundacja [....] domagała się zwolnienia od kosztów sądowych i ustanowienia adwokata.

Wysokość środków finansowych określiła na kwotę 3000 zł, wartości środków trwałych oszacowała na 0 zł, a w rubryce przeznaczonej na określenie wartości zysku lub start za ostatni rok obrotowy według bilansu poczyniła wzmiankę, że przy 30353 zł przychodów w roku 2010 poniosła wydatki w kwocie 32186 zł zł.

Ujawniła jeden rachunek bankowy w Banku [...] wskazując, że znajduje się tam kwota 153 zł.

Uzasadniając swoje starania wskazała na swoje cele statutowe, podniosła, że jest instytucją społeczną nie nastawioną na zysk wskazując jednocześnie, że wszyscy członkowie i wolontariusze działają charytatywnie i prócz własnej ciężkiej pracy dokładają do działalności swoje pieniądze oraz prawa autorskie. Wyrażają opinię o stanie elit politycznych podniosła, że nie posiada żadnych środków na wynajęcie adwokata. Podała że jest właścicielem praw autorskich przekazanych przez założycieli już po jej ustanowieniu. Ponieważ służą one promocji kultury polskiej nie są przedmiotem sprzedaży.

Wezwana przedłożyła wyciąg z ujawnionego rachunku bankowego obejmujący historię przeprowadzonych na nim operacji w okresie ostatnich trzech miesięcy, odpis sprawozdania z działalności fundacji, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 8 maja 2001 r. w sprawie ramowego zakresu sprawozdania z działalności fundacji (Dz.U. Nr 50, poz. 529), kopię rocznego zeznania podatkowego za rok 2010, oraz oświadczenie dotyczące wymagalności zobowiązań fundacji.

Z przedstawionych kopii dokumentów źródłowych wynika, że aktualnie tj. na koniec miesiąca marca 2011 r. na ujawnionym rachunku bankowym znajduje się kwota 250,76 zł. Rachunek ten odnotowuje stosunkowo niewielkie obroty. W przeciągu ostatnich trzech miesięcy sumy uznań nie przekroczyły bowiem 1500 zł natomiast obciążeń 2600 zł.

Z okazanego odpisu sprawozdania z działalności fundacji wynika, że fundacja aktywnie realizowała swoje cele statutowe, podejmując wiele inicjatyw. Ujawniła, że przy 39940 zł przychodu koszty wyniosły 42919 zł. Fundacja nie zatrudniała pracowników, łączna kwota wynagrodzeń w ramach umów o dzieło pochłonęła 3500 zł, zarząd oraz członkowie nie pobierali wynagrodzeń, fundacja nie wypłacała wynagrodzeń na podstawie umów zlecenia, nie udzielała pożyczek, na koniec roku bilansowego nie posiadała żadnych lokat na kontach bankowych, nie nabywała obligacji, nieruchomości ani innych środków trwałych. Nie otrzymała żadnego dofinansowania. Złożyła deklaracje roczną CIT-8 oraz PIT-11.

W rocznym zeznaniu podatkowym zadeklarowała natomiast, że przy 39940 zł przychodu wygenerowała 42919,82 zł kosztów jego uzyskania a w efekcie tego wykazała 2979,82 zł straty.

Oświadczyła, że nie ma żadnych zobowiązań wobec innych jednostek i innych osób.

Mając na uwadze powyższe zważyć należało, co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą ponoszenia kosztów postępowania sądowego i stosownie do art. 214 § 1ppsa, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej do uiszczenia kosztów sądowych obowiązany jest ten, kto wnosi do sądu pismo podlegające opłacie lub powodujące wydatki. Prawo pomocy jest natomiast wyjątkiem od tej zasady i zastosowanie tej instytucji ogranicza się do szczególnie uzasadnionych przypadków. Ponieważ w niniejszej sprawie fundacja domaga się przyznania prawa pomocy w zakresie całkowitym obejmującym zwolnienie od kosztów sądowych i ustanowienia adwokata więc przypomnieć trzeba, że osoba prawna, a także inna jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana jest wykazać że nie ma żadnych środków na jakichkolwiek kosztów postępowania (art. 246 §2 pkt. 1 ppsa). W ocenie orzekającego sytuacja taka nie zachodzi.

Nie oznacza to jednak automatycznie że uzasadnione byłoby oddalenie wniosku fundacji w całości.

O ile bowiem nadinterpretacją istniejącego stanu rzeczy byłoby twierdzenie, że fundacja nie ma żadnych środków na poniesienie jakichkolwiek kosztów postępowania, które na obecnym etapie sprawdzają się raptem do uiszczenia wpisu od ewentualnej skargi kasacyjnej, który stosownie do §3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postepowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 221, poz. 2193 ze zm.) sprowadza się do konieczności uiszczenia połowy wpisu od skargi a więc raptem 100 zł, to jednak trzeba mieć świadomość, że fundacja nie ma dostatecznych środków na opłacenie pełnomocnika z wyboru. Jak bowiem wynika z oświadczenia fundacji, które znajduje potwierdzenie w treści okazanych dokumentów źródłowych ubiegły rok swej działalności zakończyła stratą 2979,82 zł. Jednocześnie nie posiada majątku który mogłaby spieniężyć na ten cel a środki finansowe znajdujące się na jej rachunku bankowym są niewystarczające.

Uwzględniając zatem wszystko co zostało do tej pory powiedziane i korzystając z tego, że sąd nie jest związany żądaniem strony zawartym we wniosku o przyznanie prawa pomocy. (tak. J.P. Tarno: Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz Warszawa 2004 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis (wydanie I) przyznano fundacji prawo pomocy tyle, że nie w zakresie całkowitym a jedynie w zakresie częściowym poprzez ustanowienie na jej rzecz adwokata opłacanego ze środków budżetowych Skarbu Państwa pozostających do dyspozycji tutejszego wojewódzkiego sądu administracyjnego, którego wyznaczy właściwy organ samorządu zawodowego adwokatów. Takie rozstrzygnięcie uwzględnia bowiem ogólną sytuacją fundacji zabezpieczając jej gwarantowane konstytucją prawo do sądu a jednocześnie chroni wymiar sprawiedliwości przed zbędną roszczeniowością strony.

W konsekwencji orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 243 §1, art. 252, art. 246 §2 pkt. 2 i art. 245 §3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm).

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...