IV SA/Wa 1417/12
Postanowienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2012-08-30Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Marian Wolanin /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Marian Wolanin po rozpoznaniu w dniu 30.08.2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. J. i A. J. na uchwałę Rady W. z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego postanawia: odrzucić skargę
Uzasadnienie
Pismem z dnia 28 lutego 2012 r. A. J. i A. J. (dalej: skarżący) złożyli do Rady W. (dalej: Rada Miasta) wniosek o uchylenie uchwały z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu L. na K.. Wniosek został potraktowany jako wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesione na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. 2001 Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Rada Miasta odniosła się do wezwania pismem z dnia [...] kwietnia 2012 r., doręczonym skarżącym w dniu 26 kwietnia 2012 r.
Pismem z dnia 14 maja 2012 r. skarżący przedstawili własne stanowisko względem pisma Rady Miasta z dnia [...] kwietnia 2012 r. A. J. i A. J. wnieśli skargę na uchwałę z dnia [...] października 2010 r. bezpośrednio do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w dniu 13 czerwca 2012 r. Zarządzeniem z dnia 15 czerwca 2012 r., wykonanym w dniu 18 czerwca 2012 r. skarga została przekazana do Rady Miasta.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym warunkiem wniesienia skargi do sądu administracyjnego na uchwałę lub zarządzenie podjęte przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, jest wniesienie wezwania do usunięcia naruszenia do właściwego organu, który zaskarżoną uchwałę lub zarządzenie wydał. Do skarg wnoszonych do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 ust. 1 u.s.g. ma zastosowanie art. 53 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, mimo (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 270, dalej p.p.s.a.).
Z dniem wniesienia wezwania do usunięcia naruszenie prawa rozpoczyna bieg termin sześćdziesięciu dni do wniesienia skargi, mimo że sprawa udzielenia odpowiedzi na to wezwanie jest otwarta. W okresie biegu tego terminu organ może udzielić odpowiedzi na wezwanie i w takim przypadku dalszy bieg tego terminu staje się bezprzedmiotowy, ponieważ od dnia doręczenia odpowiedzi na wezwanie, rozpoczyna bieg termin trzydziestu dni od dnia doręczenia tej odpowiedzi. Jeżeli natomiast w tym okresie organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, to nieprzerwanie biegnie termin sześćdziesięciu dni, liczony od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Takie stanowisko zostało przyjęte i przekonywująco uzasadnione w uchwale składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 kwietnia 2007 r., sygn. akt II OPS 2/07 (ONSAiWSA z 2007 r., z. 3, poz. 60).
Co do odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w orzecznictwie sądowym (postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 5 stycznia 2001 r., III RN 54/00) istnieje pogląd, w myśl którego negatywne stanowisko rady gminy w przedmiocie wezwania do usunięcia naruszenia prawa może być ujawnione i zakomunikowane wzywającemu w każdy sposób, który dostatecznie ujawnia odmowę dokonania żądanego usunięcia naruszenia prawa. Nie ma bowiem w ustawie o samorządzie gminnym precyzyjnie określonej formy i trybu udzielania przez organ gminy odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.
W rozpatrywanej sprawie Rada Miasta pismem z dnia [...] kwietnia 2012 r. udzieliła odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, które wpłynęło do organu w dniu 28 lutego 2012 r. (data na wezwaniu to 24 lutego 2012 r.). Odpowiedź na wezwanie została doręczona w dniu 26 kwietnia 2012 r. Trzydziestodniowy termin do wniesienia skargi do Sądu upływał zatem w dniu 28 maja 2012 r. Za datę wniesienia skargi należy uznać moment jej przekazania do organu, a więc dzień 18 czerwca 2012 r. Tym samym nie ulega wątpliwości, że skarga została wniesiona z przekroczeniem terminu wskazanego w art. 53 § 2 p.p.s.a. Zgodnie z art. 58 § 1 pkt 2 p.p.s.a. sąd administracyjny odrzuca skargę wniesioną po upływie terminu do jej wniesienia.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 58 § 1 pkt 2 p.p.s.a., należało orzec jak w sentencji.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Marian Wolanin /przewodniczący sprawozdawca/Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Marian Wolanin po rozpoznaniu w dniu 30.08.2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. J. i A. J. na uchwałę Rady W. z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego postanawia: odrzucić skargę
Uzasadnienie
Pismem z dnia 28 lutego 2012 r. A. J. i A. J. (dalej: skarżący) złożyli do Rady W. (dalej: Rada Miasta) wniosek o uchylenie uchwały z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu L. na K.. Wniosek został potraktowany jako wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesione na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. 2001 Nr 142 poz. 1591 ze zm.). Rada Miasta odniosła się do wezwania pismem z dnia [...] kwietnia 2012 r., doręczonym skarżącym w dniu 26 kwietnia 2012 r.
Pismem z dnia 14 maja 2012 r. skarżący przedstawili własne stanowisko względem pisma Rady Miasta z dnia [...] kwietnia 2012 r. A. J. i A. J. wnieśli skargę na uchwałę z dnia [...] października 2010 r. bezpośrednio do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w dniu 13 czerwca 2012 r. Zarządzeniem z dnia 15 czerwca 2012 r., wykonanym w dniu 18 czerwca 2012 r. skarga została przekazana do Rady Miasta.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym warunkiem wniesienia skargi do sądu administracyjnego na uchwałę lub zarządzenie podjęte przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, jest wniesienie wezwania do usunięcia naruszenia do właściwego organu, który zaskarżoną uchwałę lub zarządzenie wydał. Do skarg wnoszonych do sądu administracyjnego na podstawie art. 101 ust. 1 u.s.g. ma zastosowanie art. 53 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, mimo (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz. 270, dalej p.p.s.a.).
Z dniem wniesienia wezwania do usunięcia naruszenie prawa rozpoczyna bieg termin sześćdziesięciu dni do wniesienia skargi, mimo że sprawa udzielenia odpowiedzi na to wezwanie jest otwarta. W okresie biegu tego terminu organ może udzielić odpowiedzi na wezwanie i w takim przypadku dalszy bieg tego terminu staje się bezprzedmiotowy, ponieważ od dnia doręczenia odpowiedzi na wezwanie, rozpoczyna bieg termin trzydziestu dni od dnia doręczenia tej odpowiedzi. Jeżeli natomiast w tym okresie organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, to nieprzerwanie biegnie termin sześćdziesięciu dni, liczony od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Takie stanowisko zostało przyjęte i przekonywująco uzasadnione w uchwale składu siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 kwietnia 2007 r., sygn. akt II OPS 2/07 (ONSAiWSA z 2007 r., z. 3, poz. 60).
Co do odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w orzecznictwie sądowym (postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 5 stycznia 2001 r., III RN 54/00) istnieje pogląd, w myśl którego negatywne stanowisko rady gminy w przedmiocie wezwania do usunięcia naruszenia prawa może być ujawnione i zakomunikowane wzywającemu w każdy sposób, który dostatecznie ujawnia odmowę dokonania żądanego usunięcia naruszenia prawa. Nie ma bowiem w ustawie o samorządzie gminnym precyzyjnie określonej formy i trybu udzielania przez organ gminy odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.
W rozpatrywanej sprawie Rada Miasta pismem z dnia [...] kwietnia 2012 r. udzieliła odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, które wpłynęło do organu w dniu 28 lutego 2012 r. (data na wezwaniu to 24 lutego 2012 r.). Odpowiedź na wezwanie została doręczona w dniu 26 kwietnia 2012 r. Trzydziestodniowy termin do wniesienia skargi do Sądu upływał zatem w dniu 28 maja 2012 r. Za datę wniesienia skargi należy uznać moment jej przekazania do organu, a więc dzień 18 czerwca 2012 r. Tym samym nie ulega wątpliwości, że skarga została wniesiona z przekroczeniem terminu wskazanego w art. 53 § 2 p.p.s.a. Zgodnie z art. 58 § 1 pkt 2 p.p.s.a. sąd administracyjny odrzuca skargę wniesioną po upływie terminu do jej wniesienia.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 58 § 1 pkt 2 p.p.s.a., należało orzec jak w sentencji.
