VII SA/Wa 1714/12
Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie
2012-11-22Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Bogusław Cieśla /przewodniczący/
Jolanta Augustyniak-Pęczkowska /sprawozdawca/
Renata NawrotSentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Cieśla, , Sędzia WSA Jolanta Augustyniak – Pęczkowska (spr.), Sędzia WSA Renata Nawrot, Protokolant ref. staż. Julia Murawska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 listopada 2012 r. sprawy ze skargi H. M.– C. i M. C. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] maja 2012 r. znak [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności postanowienia. skargę oddala
Uzasadnienie
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] maja 2012r.
([...]), na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960
r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze
zm.), dalej kpa, po rozpatrzeniu odwołania H. M.-C. i M.
C. - utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora
Nadzoru Budowlanego z dnia [...] marca 2012r. (nr [...]) odmawiającą stwierdzenia
nieważności postanowienia Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] z dnia 22.10.2009 r. ([...]) nakładającego na A.
S. 5000 zł opłaty legalizacyjnej za samowolną budowę ogrodu zimowego o
wymiarach 3,60 m x 3,30m x 1,90 m - 2,30 m, dobudowanego do lokalu
mieszkalnego nr [...] w budynku przy ul. [...] w [...].
Organ wskazał na wstępie, że przedmiotem postępowania o stwierdzenie
nieważności decyzji jest wyłącznie ocena, czy decyzja/postanowienie dotknięta jest
wadami wymienionymi w art. 156 § 1 kpa, a której wystąpienie powoduje
konieczność usunięcia takiego aktu z obrotu prawnego. Podkreślił, że w tym trybie
organ nie rozstrzyga istoty sprawy prowadzonej w trybie zwykłym i uwzględnia stan
faktyczny i prawny z daty wydania kontrolowanej decyzji/postanowienia.
Organ odwoławczy podzielił argumentację organu I instancji, że badane
postanowienie nie jest obarczone wadami określonymi w art. 156 § 1 kpa, w tym
wadą rażącego naruszenia prawa (art. 156 § 1 pkt 2 kpa).
Następnie wyjaśnił pojęcie rażącego naruszenia prawa i przytoczył art. 49 b
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118
ze zm.), dalej ustawa.
Wskazał, że postanowieniem z dnia [...].06.2009 r. nałożono na inwestora
obowiązek przedłożenia dokumentów, o których mowa w art. 49b ust. 2 ustawy, który
je przedłożył z wyjątkiem zaświadczenia o zgodności inwestycji z planem
zagospodarowania przestrzennego, wnosząc o przedłużenie terminu. Decyzją z dnia
[...].08.2009 r. PINB [...] nakazał rozbiórkę ogrodu zimowego. Wraz z
odwołaniem inwestor złożył ww. zaświadczenie. Dnia [...].09.2009 r. organ powiatowy
uchylił ww. decyzję o nakazie rozbiórki.
Dalej organ wyjaśnił, że wyjątki od uzyskania pozwolenia budowlanego
wymieniają art. 29 - 30 ustawy. Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy pozwolenia na
budowę nie wymaga budowa wolno stojących parterowych budynków
gospodarczych, wiat i altan oraz przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o
pow. zab. do 25 m2 (...). Taka budowa wymaga zgłoszenia.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia § 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 5 rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych,
jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., Nr 75, poz.
690 ze zm.), dalej warunki techniczne, organ stwierdził, że w przypadku budynku
zwróconego w stronę granicy ścianą bez otworów lub drzwiowych, rozporządzenie
wprowadza wymóg zachowania co najmniej 1,5 m odległości od granicy. W dacie
wydania postanowienia obowiązywał § 12 ust. 5 pkt 1 warunków technicznych w
brzmieniu "Odległość od granicy z sąsiednią działką budowlaną nie może być
mniejsza niż: 1,5 m do okapu, gzymsu, balkonu lub daszku nad wejściem, a także do
takich części budynku jak galeria, taras, schody zewnętrzne, pochylnia lub rampa ".
Zdaniem organu z projektu gospodarowania terenu i map wynika, że odległość
tarasu od granicy działki wynosi 1,70 m, co odpowiada § 12 ust. 5 pkt 1 warunków
technicznych.
Organ dodał, że w aktach znajdują się zawiadomienia o wszczęciu stępowania
z dnia [...].01.2012 r. doręczone skarżącym w trybie art. 44 § 4 kpa, zatem
niezasadny był zarzut naruszenia art. 10 § 1 kpa.
Podkreślił, że w postępowaniu w sprawie stwierdzenia nieważności nie ma
możliwości poszerzania materiału dowodowego. Ogranicza się do kontroli wad
proceduralnych i prawa materialnego pod kątem przesłanek z art. 156 § 1 kpa
Wskazał, że zgodnie z art. 126 kpa rozstrzygnięcie organu wojewódzkiego
powinno mieć formę postanowienia, jednak brak ten nie skutkuje koniecznością
wyeliminowania rozstrzygnięcia z obrotu prawnego.
W związku z powyższym organ stwierdził, że rozstrzygnięcie o odmowie
stwierdzenia nieważności postanowienia z dnia [...].10.2011 r., nie jest dotknięte
wadami kwalifikowanymi.
Skargę na powyższą decyzję złożyły H. M.-C. i
M. C. zarzucając naruszenie:
1. art. 138 § 1 pkt. 1 w zw. z art. 156 § 1 pkt. 2 kpa polegające na utrzymaniu w mocy
decyzji organu I instancji mimo, iż doszło do rażącego naruszenia przepisów:
a. art. 49 b ust. 4 w zw. art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy poprzez ich zastosowanie
polegające na ustaleniu opłaty legalizacyjnej z tytułu samowolnej budowy ogrodu
zimowego w trybie zgłoszenia, podczas gdy wymagane było pozwolenie na budowę
zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy, a zatem niezastosowanie procedury legalizacyjnej z
art. 48, co oznacza, że postanowienie wydano w niewłaściwym trybie,
b. art. 49 b ust. 2-4 w zw. z § 12 ust. 1 pkt.1 i ust. 5 warunków technicznych
polegające na zalegalizowaniu samowoli mimo, iż zabudowany taras traktowany jako
ogród zimowy, narusza warunki techniczne w zakresie odległości od granicy z
sąsiednią działką budowlaną, co stanowi rażące naruszenie przepisów prawa,
2. art. 15 w zw. z art. 7 i art. 77 § 1 k.p.a. poprzez brak ponownego rozpoznania
sprawy i rozważenia zgromadzonego w sprawie materiału, w szczególności brak
ustalenia w jakim stanie faktycznym wydano postanowienie legalizacyjne, a także
nieodniesienie się do zarzutu naruszenia § 12 ust. 1 pkt. 1 warunków technicznych
Skarżące wniosły o uchylenie zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją
decyzji; na podstawie art. 135 ppsa o podjęcie przewidzianych przez ustawę środków
mających na celu usunięcie naruszeń prawa w stosunku do aktów podjętych we
wszystkich postępowaniach prowadzonych w granicach sprawy.
Powołując się na piśmiennictwo i orzecznictwo skarżące podkreśliły, że
postępowanie administracyjne w trybach nadzwyczajnych jest wszczynane i
prowadzone na tych samych zasadach co postępowanie zwykłe. Organ odwoławczy
obowiązany był zatem przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w oparciu o
materiał z akt sprawy. Winien był zgodnie z art. 7 i 77 § 1 kpa rozpoznać
zgromadzony we wcześniejszym postępowaniu materiał, w tym w zakresie ustaleń co
do stanu faktycznego w jakim wydano postanowienie legalizacyjne, czego nie
uczynił. GINB jedynie przyjął za własne stanowisko organu wojewódzkiego.
Utrzymując w mocy wadliwą decyzję naruszył art. 138 § 1 pkt. 1 kpa. Jeżeli organ
odwoławczy nie usuwa naruszeń, które nastąpiły przy rozpatrzeniu sprawy przez
organ I instancji, decyzja organu odwoławczego jest decyzją wadliwą.
Zdaniem skarżących doszło do rażącego naruszenia prawa tj. sytuacji, w
której treść rozstrzygnięcia pozostaje w sprzeczności z treścią przepisu ustawy i
rozporządzenia, przez proste ich zestawienie ze sobą. Postanowienie legalizacyjne
narusza bowiem po pierwsze, art. 49 b ust. 4 w zw. z art. 29 ust. 1 pkt. 2 ustawy
poprzez ustalenie opłaty legalizacyjnej w trybie tzw. "zgłoszenia", podczas gdy
wybudowanie ogrodu zimowego ewidentnie wymagało pozwolenia na budowę (art.
28 ust. 1), co oznacza, że postanowienie wydano w niewłaściwym trybie. Powołując
się na wyrok WSA w Krakowie z dnia 20 października 2009 r., II S.A/Kr 1206/09
skarżące wskazały, że nie można przyjmować, iż zadaszenie balkonu jako obiekt
budowlany wymaga pozwolenia na budowę, a jednocześnie budowa ogrodu
zimowego na tarasie nie wymaga takiego pozwolenia. Jest oczywiste, że aby powstał
ogród zimowy na tarasie musi mieć on ściany i zadaszenie. Zabudowa tarasu
powiększyła zatem kubaturę budynku, gdyż powstał dodatkowy przeszklony pokoik
połączony wejściem z przyległym do tarasu mieszkaniem. Jest to zatem rozbudowa
budynku o ten pokój, a także jego nadbudowa. Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 6 w zw.
z art. 3 pkt. 6 ustawy przez budowę objętą obowiązkiem uzyskania pozwolenia
rozumie się rozbudowę i nadbudowę obiektu.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 49 b ust. 2 i 3 w zw. z § 12 ust. 1 pkt.1 i ust.
5 warunków technicznych strony podniosły, że w obu trybach legalizacyjnych
niezbędna jest zgodność budowy z warunkami technicznymi. Skarżące wskazały, że
po zabudowie przekształcono faktycznie taras w oddzielne pomieszczenie z
otworami okiennymi zwróconymi do granicy z działką stron, naruszono zatem § 12
ust. 1 pkt 1 obowiązujący w chwili rozbudowy tj. zakaz sytuowania ścian budynku z
otworami okiennymi od granicy działki w odległości mniejszej niż 4 m. Nastąpiło
przysunięcie budynku z oknami do granicy działki, a zakaz ten ma charakter
bezwzględny.
Nie został zatem spełniony przynajmniej jeden z warunków legalizacji
dotyczący zgodności rozbudowy z warunkami technicznymi. Nie było zatem podstaw
do legalizacji, tym samym badane postanowienie rażąco narusza prawo niezależnie
od błędnego trybu legalizacji.
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie i podtrzymał stanowisko
przedstawione w zaskarżonej decyzji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:
Uwzględnienie skargi następuje tylko w przypadku stwierdzenia przez Sąd
naruszenia prawa materialnego mającego wpływ na wynik sprawy lub istotnych wad
w przeprowadzonym postępowaniu.
W świetle powołanych kryteriów skarga nie zasługiwała na uwzględnienie.
Poddaną kontroli Sądu decyzją z dnia [...] maja 2012r. Główny Inspektor
Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego
Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] marca 2012r., którą organ ten odmówił
stwierdzenia nieważności postanowienia Powiatowego Inspektora Nadzoru
Budowlanego dla [...] z dnia [...] października 2009 r. nakładającego
opłatę legalizacyjną za samowolną budowę ogrodu zimowego dobudowanego do
lokalu mieszkalnego nr [...] w budynku wielorodzinnym przy ul. [...] w [...].
Na wstępie przypomnieć zatem trzeba, że postępowanie w sprawie
nieważności decyzji, postanowienia - jak słusznie wyjaśnił organ odwoławczy -
polega wyłącznie na zbadaniu, czy kontrolowane w nim decyzja, postanowienie nie
jest dotknięte jedną z wad wymienionych w art. 156 § 1 k.p.a. W postępowaniu tym
organ nadzorczy nie poddaje zatem analizie całego postępowania zwykłego, lecz
jedynie mając na uwadze zaskarżoną decyzję/postanowienie kontroluje, czy jej
wydanie może wiązać się z zaistnieniem którejkolwiek z przesłanek określonych w
ww. przepisie. Postępowanie nadzorcze jest nadzwyczajnym trybem postępowania i
stanowi wyłom od zasady stabilności decyzji art. 16 k.p.a., stąd też ustalenie podstaw
do stwierdzenia nieważności decyzji musi być niewątpliwe.
W świetle zarzutów skargi, w szczególności wyjaśnienia wymaga również
przesłanka wymieniona w art. 156 § 1 pkt 2 kpa, to jest pojęcie rażącego naruszenia
prawa. Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie i doktrynie stanowiskiem o uznaniu
naruszenia prawa za rażące decydują łącznie trzy przesłanki: oczywistość
naruszenia prawa, charakter naruszonego przepisu oraz skutki gospodarcze i
społeczne, które wywołuje decyzja, postanowienie. Oczywistość naruszenia prawa
polega na jednoznacznej sprzeczności pomiędzy treścią rozstrzygnięcia, a
przepisem prawa stanowiącym jego podstawę prawną. W sposób rażący może
zostać zatem naruszony wyłącznie przepis, który może być stosowany w
bezpośrednim rozumieniu, to jest taki, który nie wymaga wykładni prawa. Natomiast
skutki, które wywołuje decyzja uznana za rażąco naruszająca prawo, to takie skutki
gospodarcze lub społeczne naruszenia, których wystąpienie powoduje, że nie jest
możliwe zaakceptowanie decyzji, postanowienia jako aktu organu praworządnego
państwa, (por. wyrok NSA z dnia 9 lutego 2005 r., OSK 1134/04).
W związku z powyższym, ani oczywistość naruszenia przepisu, ani jego
charakter nie są wystarczające do przyjęcia, że miało miejsce rażące naruszenie
prawa. Obok oczywistego naruszenia prawa i charakteru naruszonego przepisu -
jako kryterium rażącego naruszenia prawa - winny być również brane pod uwagę
społeczno-gospodarcze skutki wywołane wadliwą decyzją. O rażącym naruszeniu
prawa można mówić tylko wtedy, gdy stwierdzone naruszenie - przy uwzględnieniu
okoliczności danej sprawy - ma znacznie większą wagę, niż stabilność ostatecznej
decyzji, postanowienia (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 czerwca 1995 r.,
sygn. akt III A.R.N 22/95, wyrok NSA z 17 lipca 2008r., sygn. akt II OSK 888/07 oraz
z dnia 21 sierpnia 2001 r. sygn. akt II SA 1726/00, LEX nr 51233).
W świetle powyższego, stwierdzenie nieważności decyzji, w oparciu o przesłankę
rażącego naruszenia prawa, może mieć miejsce tylko wyjątkowo, a przed wydaniem
takiego rozstrzygnięcia organy zobligowane są do dokonania szczegółowej oceny
naruszenia, w świetle całokształtu okoliczności sprawy, z uwzględnieniem
konsekwencji prawnych. Innymi słowy utożsamianie tego pojęcia z każdym
naruszeniem prawa jest nieprawidłowe.
W takim też kontekście organy w rozpatrywanej sprawie dokonały oceny
postanowienia Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla [...]
nakładającego opłatę legalizacyjną za samowolną budowę spornego ogrodu
zimowego przyjmując, że nie jest ono dotknięte kwalifikowanymi wadami
wymienionymi w art. 156 § 1 kpa, w tym wadą rażącego naruszenia prawa.
Stanowisko to należało podzielić.
Z akt sprawy zgromadzonych w postępowaniu zwyczajnym wynika bowiem, że
na tarasie przynależnym do lokalu nr [...] w budynku przy ul. [...] w
[...] A. S. wzniósł, w warunkach samowoli budowlanej, ogród
zimowy o wymiarach 3,60 m x 3,30m x 1,90 m - 2,30 m.
Odnośnie obiektów budowlanych tego rodzaju ustawa przewiduje odstępstwo
od zasady wyrażonej w art. 28 ust. 1. W art. 29 ust. 1 pkt 2 wskazując, że pozwolenia
na budowę nie wymaga budowa wolno stojących parterowych budynków
gospodarczych, wiat i altan oraz przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o
powierzchni zabudowy do 25 m2 (...). W takim przypadku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt
1 inwestor zobowiązany jest złożyć zgłoszenie. Nie budzi wątpliwości, że sporny
obiekt - wbrew zarzutom skargi - ze względu na konstrukcję oraz deklarowane przez
inwestora przeznaczenie - jest ogrodem zimowym, a zatem obiektem wymienionym
w art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy. Do akt sprawy inwestor złożył bowiem inwentaryzację
wykonanych robót budowlanych, wskazując jednoznacznie, że inwestycja dotyczy
zabudowy tarasu w formie ogrodu zimowego. Na obiekt składa się konstrukcja z
profili aluminiowych, wypełnionych szkłem bezbarwnym, termoizolowanym.
Nie można było zatem podzielić stanowiska skarżących, że w istocie inwestor
dokonał rozbudowy lokalu nr [...], a w konsekwencji całego budynku przy ul.
[...], co z kolei winno prowadzić do zastosowania procedury legalizacyjnej
wymienionej w art. 48, zamiast w art. 49b ustawy. Nie mogło być zatem mowy o
naruszeniu, a tym bardziej w stopniu rażącym, art. 49 b ust. 4 w zw. z art. 29 ust.1
pkt 2 ustawy (por. wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2011r., II OSK 586/10, publ.
orzeczenia, sa. go v.pl).
Podobnie należało ocenić zarzut rażącego naruszenia art. 49 b ust. 2-4
ustawy w zw. z § 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 5 warunków technicznych, który skarżące
upatrywały w zbliżeniu do granicy z działką stanowiącą ich własność. Wyjaśnić
bowiem trzeba, że w § 12 ust. 1 pkt 1 warunków technicznych sformułowano zasadę,
iż budynek na działce budowlanej należy sytuować w odległości od granicy z
sąsiednią działką budowlaną nie mniejszej niż 4 m - w przypadku budynku
zwróconego ścianą z otworami okiennymi lub drzwiowymi w stronę tej granicy. W ust.
5 pkt 1 tego przepisu wskazano, że odległość od granicy z sąsiednią działką
budowlaną nie może być mniejsza niż 1,5 m do okapu, gzymsu, balkonu lub daszku
nad wejściem, a także do takich części budynku jak galeria, taras, schody
zewnętrzne, pochylnia lub rampa. Nie było kwestionowane w niniejszej sprawie, że
taras inwestora oddalony jest od granicy z działką skarżących 1,70 m. Niewątpliwie w
wyniku zabudowy tarasu również część ogrodu zimowego znalazła się w tej samej
odległości od granicy z działką stron. Takiego usytuowania ogrodu zimowego nie
można było jednak - zdaniem Sądu - traktować jako rażącego naruszenia § 12 ust.
1 pkt 1, bowiem z brzmienia tego przepisu wynika wprost, że określa on odległości
między ścianą z oknami obiektu budowlanego, a granicą działki sąsiedniej. Nie
można było zatem stwierdzić, że przepis ten został w sposób oczywisty naruszony,
skoro przedmiotowy ogród zimowy nie posiada ścian od strony granicy z działką
skarżących. Składa się bowiem tylko z profili aluminiowych wypełnionych szkłem.
Takie usytuowanie spornego obiektu budowlanego nie pozwalało również na
przyjęcie, że kontrolowane postanowienie powoduje skutki społeczne lub
gospodarcze niemożliwe do zaakceptowania w praworządnym państwie. Inwestycja
nie prowadzi bowiem do innych ograniczeń tak w korzystaniu, jak i możliwości
zabudowy działki skarżących, niż te które istniały przed zabudową tarasu.
Sąd nie dopatrzył się przy tym takich naruszeń przepisów postępowania, które
skutkowałyby uchyleniem zaskarżonych decyzji. Podzielenie argumentacji organu I
instancji przez organ odwoławczy przy uwzględnieniu stanu faktycznego i prawnego
z daty wydania kwestionowanego postanowienia nie uchybia zasadzie
dwuinstancyjności, o której mowa w art. 15 oraz przepisom art. 7 i 77 § 1 kpa. W
niniejszej sprawie organy nadzoru budowlanego obu instancji dokonując kontroli
legalności ww. postanowienia właściwie uwzględniły stan faktyczny i prawny z daty
jego wydania, a który nie budził wątpliwości.
Wprawdzie rozstrzygnięcia organów obu instancji winny zapaść w formie
postanowienia, jak stanowi art. 126 kpa, niemniej uchybienia te nie miały istotnego
wpływu na wynik sprawy.
W świetle przedstawionej argumentacji, już tylko na marginesie wskazać
trzeba, że nie mogła być przedmiotem oceny organów i Sądu samowolna zmiana
sposobu użytkowania zalegalizowanego obiektu, o czym świadczy dokumentacja
fotograficzna złożona na rozprawie, skoro - jak już wyjaśniono wyżej - postępowanie
w niniejszej sprawie sprowadzało się tylko do oceny, czy postanowienie
Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla [...] z dnia [...]
października 2009 r. nie jest obarczone wadami wymienionymi w art. 156 § 1 kpa.
W tym stanie rzeczy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na
podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270) orzekł jak w sentencji.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Bogusław Cieśla /przewodniczący/Jolanta Augustyniak-Pęczkowska /sprawozdawca/
Renata Nawrot
Sentencja
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Cieśla, , Sędzia WSA Jolanta Augustyniak – Pęczkowska (spr.), Sędzia WSA Renata Nawrot, Protokolant ref. staż. Julia Murawska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 listopada 2012 r. sprawy ze skargi H. M.– C. i M. C. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] maja 2012 r. znak [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności postanowienia. skargę oddala
Uzasadnienie
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia [...] maja 2012r.
([...]), na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z 14 czerwca 1960
r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze
zm.), dalej kpa, po rozpatrzeniu odwołania H. M.-C. i M.
C. - utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora
Nadzoru Budowlanego z dnia [...] marca 2012r. (nr [...]) odmawiającą stwierdzenia
nieważności postanowienia Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] z dnia 22.10.2009 r. ([...]) nakładającego na A.
S. 5000 zł opłaty legalizacyjnej za samowolną budowę ogrodu zimowego o
wymiarach 3,60 m x 3,30m x 1,90 m - 2,30 m, dobudowanego do lokalu
mieszkalnego nr [...] w budynku przy ul. [...] w [...].
Organ wskazał na wstępie, że przedmiotem postępowania o stwierdzenie
nieważności decyzji jest wyłącznie ocena, czy decyzja/postanowienie dotknięta jest
wadami wymienionymi w art. 156 § 1 kpa, a której wystąpienie powoduje
konieczność usunięcia takiego aktu z obrotu prawnego. Podkreślił, że w tym trybie
organ nie rozstrzyga istoty sprawy prowadzonej w trybie zwykłym i uwzględnia stan
faktyczny i prawny z daty wydania kontrolowanej decyzji/postanowienia.
Organ odwoławczy podzielił argumentację organu I instancji, że badane
postanowienie nie jest obarczone wadami określonymi w art. 156 § 1 kpa, w tym
wadą rażącego naruszenia prawa (art. 156 § 1 pkt 2 kpa).
Następnie wyjaśnił pojęcie rażącego naruszenia prawa i przytoczył art. 49 b
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118
ze zm.), dalej ustawa.
Wskazał, że postanowieniem z dnia [...].06.2009 r. nałożono na inwestora
obowiązek przedłożenia dokumentów, o których mowa w art. 49b ust. 2 ustawy, który
je przedłożył z wyjątkiem zaświadczenia o zgodności inwestycji z planem
zagospodarowania przestrzennego, wnosząc o przedłużenie terminu. Decyzją z dnia
[...].08.2009 r. PINB [...] nakazał rozbiórkę ogrodu zimowego. Wraz z
odwołaniem inwestor złożył ww. zaświadczenie. Dnia [...].09.2009 r. organ powiatowy
uchylił ww. decyzję o nakazie rozbiórki.
Dalej organ wyjaśnił, że wyjątki od uzyskania pozwolenia budowlanego
wymieniają art. 29 - 30 ustawy. Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy pozwolenia na
budowę nie wymaga budowa wolno stojących parterowych budynków
gospodarczych, wiat i altan oraz przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o
pow. zab. do 25 m2 (...). Taka budowa wymaga zgłoszenia.
Odnosząc się do zarzutu naruszenia § 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 5 rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych,
jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., Nr 75, poz.
690 ze zm.), dalej warunki techniczne, organ stwierdził, że w przypadku budynku
zwróconego w stronę granicy ścianą bez otworów lub drzwiowych, rozporządzenie
wprowadza wymóg zachowania co najmniej 1,5 m odległości od granicy. W dacie
wydania postanowienia obowiązywał § 12 ust. 5 pkt 1 warunków technicznych w
brzmieniu "Odległość od granicy z sąsiednią działką budowlaną nie może być
mniejsza niż: 1,5 m do okapu, gzymsu, balkonu lub daszku nad wejściem, a także do
takich części budynku jak galeria, taras, schody zewnętrzne, pochylnia lub rampa ".
Zdaniem organu z projektu gospodarowania terenu i map wynika, że odległość
tarasu od granicy działki wynosi 1,70 m, co odpowiada § 12 ust. 5 pkt 1 warunków
technicznych.
Organ dodał, że w aktach znajdują się zawiadomienia o wszczęciu stępowania
z dnia [...].01.2012 r. doręczone skarżącym w trybie art. 44 § 4 kpa, zatem
niezasadny był zarzut naruszenia art. 10 § 1 kpa.
Podkreślił, że w postępowaniu w sprawie stwierdzenia nieważności nie ma
możliwości poszerzania materiału dowodowego. Ogranicza się do kontroli wad
proceduralnych i prawa materialnego pod kątem przesłanek z art. 156 § 1 kpa
Wskazał, że zgodnie z art. 126 kpa rozstrzygnięcie organu wojewódzkiego
powinno mieć formę postanowienia, jednak brak ten nie skutkuje koniecznością
wyeliminowania rozstrzygnięcia z obrotu prawnego.
W związku z powyższym organ stwierdził, że rozstrzygnięcie o odmowie
stwierdzenia nieważności postanowienia z dnia [...].10.2011 r., nie jest dotknięte
wadami kwalifikowanymi.
Skargę na powyższą decyzję złożyły H. M.-C. i
M. C. zarzucając naruszenie:
1. art. 138 § 1 pkt. 1 w zw. z art. 156 § 1 pkt. 2 kpa polegające na utrzymaniu w mocy
decyzji organu I instancji mimo, iż doszło do rażącego naruszenia przepisów:
a. art. 49 b ust. 4 w zw. art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy poprzez ich zastosowanie
polegające na ustaleniu opłaty legalizacyjnej z tytułu samowolnej budowy ogrodu
zimowego w trybie zgłoszenia, podczas gdy wymagane było pozwolenie na budowę
zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy, a zatem niezastosowanie procedury legalizacyjnej z
art. 48, co oznacza, że postanowienie wydano w niewłaściwym trybie,
b. art. 49 b ust. 2-4 w zw. z § 12 ust. 1 pkt.1 i ust. 5 warunków technicznych
polegające na zalegalizowaniu samowoli mimo, iż zabudowany taras traktowany jako
ogród zimowy, narusza warunki techniczne w zakresie odległości od granicy z
sąsiednią działką budowlaną, co stanowi rażące naruszenie przepisów prawa,
2. art. 15 w zw. z art. 7 i art. 77 § 1 k.p.a. poprzez brak ponownego rozpoznania
sprawy i rozważenia zgromadzonego w sprawie materiału, w szczególności brak
ustalenia w jakim stanie faktycznym wydano postanowienie legalizacyjne, a także
nieodniesienie się do zarzutu naruszenia § 12 ust. 1 pkt. 1 warunków technicznych
Skarżące wniosły o uchylenie zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją
decyzji; na podstawie art. 135 ppsa o podjęcie przewidzianych przez ustawę środków
mających na celu usunięcie naruszeń prawa w stosunku do aktów podjętych we
wszystkich postępowaniach prowadzonych w granicach sprawy.
Powołując się na piśmiennictwo i orzecznictwo skarżące podkreśliły, że
postępowanie administracyjne w trybach nadzwyczajnych jest wszczynane i
prowadzone na tych samych zasadach co postępowanie zwykłe. Organ odwoławczy
obowiązany był zatem przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w oparciu o
materiał z akt sprawy. Winien był zgodnie z art. 7 i 77 § 1 kpa rozpoznać
zgromadzony we wcześniejszym postępowaniu materiał, w tym w zakresie ustaleń co
do stanu faktycznego w jakim wydano postanowienie legalizacyjne, czego nie
uczynił. GINB jedynie przyjął za własne stanowisko organu wojewódzkiego.
Utrzymując w mocy wadliwą decyzję naruszył art. 138 § 1 pkt. 1 kpa. Jeżeli organ
odwoławczy nie usuwa naruszeń, które nastąpiły przy rozpatrzeniu sprawy przez
organ I instancji, decyzja organu odwoławczego jest decyzją wadliwą.
Zdaniem skarżących doszło do rażącego naruszenia prawa tj. sytuacji, w
której treść rozstrzygnięcia pozostaje w sprzeczności z treścią przepisu ustawy i
rozporządzenia, przez proste ich zestawienie ze sobą. Postanowienie legalizacyjne
narusza bowiem po pierwsze, art. 49 b ust. 4 w zw. z art. 29 ust. 1 pkt. 2 ustawy
poprzez ustalenie opłaty legalizacyjnej w trybie tzw. "zgłoszenia", podczas gdy
wybudowanie ogrodu zimowego ewidentnie wymagało pozwolenia na budowę (art.
28 ust. 1), co oznacza, że postanowienie wydano w niewłaściwym trybie. Powołując
się na wyrok WSA w Krakowie z dnia 20 października 2009 r., II S.A/Kr 1206/09
skarżące wskazały, że nie można przyjmować, iż zadaszenie balkonu jako obiekt
budowlany wymaga pozwolenia na budowę, a jednocześnie budowa ogrodu
zimowego na tarasie nie wymaga takiego pozwolenia. Jest oczywiste, że aby powstał
ogród zimowy na tarasie musi mieć on ściany i zadaszenie. Zabudowa tarasu
powiększyła zatem kubaturę budynku, gdyż powstał dodatkowy przeszklony pokoik
połączony wejściem z przyległym do tarasu mieszkaniem. Jest to zatem rozbudowa
budynku o ten pokój, a także jego nadbudowa. Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 6 w zw.
z art. 3 pkt. 6 ustawy przez budowę objętą obowiązkiem uzyskania pozwolenia
rozumie się rozbudowę i nadbudowę obiektu.
Odnośnie zarzutu naruszenia art. 49 b ust. 2 i 3 w zw. z § 12 ust. 1 pkt.1 i ust.
5 warunków technicznych strony podniosły, że w obu trybach legalizacyjnych
niezbędna jest zgodność budowy z warunkami technicznymi. Skarżące wskazały, że
po zabudowie przekształcono faktycznie taras w oddzielne pomieszczenie z
otworami okiennymi zwróconymi do granicy z działką stron, naruszono zatem § 12
ust. 1 pkt 1 obowiązujący w chwili rozbudowy tj. zakaz sytuowania ścian budynku z
otworami okiennymi od granicy działki w odległości mniejszej niż 4 m. Nastąpiło
przysunięcie budynku z oknami do granicy działki, a zakaz ten ma charakter
bezwzględny.
Nie został zatem spełniony przynajmniej jeden z warunków legalizacji
dotyczący zgodności rozbudowy z warunkami technicznymi. Nie było zatem podstaw
do legalizacji, tym samym badane postanowienie rażąco narusza prawo niezależnie
od błędnego trybu legalizacji.
W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie i podtrzymał stanowisko
przedstawione w zaskarżonej decyzji.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zważył, co następuje:
Uwzględnienie skargi następuje tylko w przypadku stwierdzenia przez Sąd
naruszenia prawa materialnego mającego wpływ na wynik sprawy lub istotnych wad
w przeprowadzonym postępowaniu.
W świetle powołanych kryteriów skarga nie zasługiwała na uwzględnienie.
Poddaną kontroli Sądu decyzją z dnia [...] maja 2012r. Główny Inspektor
Nadzoru Budowlanego utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego
Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] marca 2012r., którą organ ten odmówił
stwierdzenia nieważności postanowienia Powiatowego Inspektora Nadzoru
Budowlanego dla [...] z dnia [...] października 2009 r. nakładającego
opłatę legalizacyjną za samowolną budowę ogrodu zimowego dobudowanego do
lokalu mieszkalnego nr [...] w budynku wielorodzinnym przy ul. [...] w [...].
Na wstępie przypomnieć zatem trzeba, że postępowanie w sprawie
nieważności decyzji, postanowienia - jak słusznie wyjaśnił organ odwoławczy -
polega wyłącznie na zbadaniu, czy kontrolowane w nim decyzja, postanowienie nie
jest dotknięte jedną z wad wymienionych w art. 156 § 1 k.p.a. W postępowaniu tym
organ nadzorczy nie poddaje zatem analizie całego postępowania zwykłego, lecz
jedynie mając na uwadze zaskarżoną decyzję/postanowienie kontroluje, czy jej
wydanie może wiązać się z zaistnieniem którejkolwiek z przesłanek określonych w
ww. przepisie. Postępowanie nadzorcze jest nadzwyczajnym trybem postępowania i
stanowi wyłom od zasady stabilności decyzji art. 16 k.p.a., stąd też ustalenie podstaw
do stwierdzenia nieważności decyzji musi być niewątpliwe.
W świetle zarzutów skargi, w szczególności wyjaśnienia wymaga również
przesłanka wymieniona w art. 156 § 1 pkt 2 kpa, to jest pojęcie rażącego naruszenia
prawa. Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie i doktrynie stanowiskiem o uznaniu
naruszenia prawa za rażące decydują łącznie trzy przesłanki: oczywistość
naruszenia prawa, charakter naruszonego przepisu oraz skutki gospodarcze i
społeczne, które wywołuje decyzja, postanowienie. Oczywistość naruszenia prawa
polega na jednoznacznej sprzeczności pomiędzy treścią rozstrzygnięcia, a
przepisem prawa stanowiącym jego podstawę prawną. W sposób rażący może
zostać zatem naruszony wyłącznie przepis, który może być stosowany w
bezpośrednim rozumieniu, to jest taki, który nie wymaga wykładni prawa. Natomiast
skutki, które wywołuje decyzja uznana za rażąco naruszająca prawo, to takie skutki
gospodarcze lub społeczne naruszenia, których wystąpienie powoduje, że nie jest
możliwe zaakceptowanie decyzji, postanowienia jako aktu organu praworządnego
państwa, (por. wyrok NSA z dnia 9 lutego 2005 r., OSK 1134/04).
W związku z powyższym, ani oczywistość naruszenia przepisu, ani jego
charakter nie są wystarczające do przyjęcia, że miało miejsce rażące naruszenie
prawa. Obok oczywistego naruszenia prawa i charakteru naruszonego przepisu -
jako kryterium rażącego naruszenia prawa - winny być również brane pod uwagę
społeczno-gospodarcze skutki wywołane wadliwą decyzją. O rażącym naruszeniu
prawa można mówić tylko wtedy, gdy stwierdzone naruszenie - przy uwzględnieniu
okoliczności danej sprawy - ma znacznie większą wagę, niż stabilność ostatecznej
decyzji, postanowienia (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 czerwca 1995 r.,
sygn. akt III A.R.N 22/95, wyrok NSA z 17 lipca 2008r., sygn. akt II OSK 888/07 oraz
z dnia 21 sierpnia 2001 r. sygn. akt II SA 1726/00, LEX nr 51233).
W świetle powyższego, stwierdzenie nieważności decyzji, w oparciu o przesłankę
rażącego naruszenia prawa, może mieć miejsce tylko wyjątkowo, a przed wydaniem
takiego rozstrzygnięcia organy zobligowane są do dokonania szczegółowej oceny
naruszenia, w świetle całokształtu okoliczności sprawy, z uwzględnieniem
konsekwencji prawnych. Innymi słowy utożsamianie tego pojęcia z każdym
naruszeniem prawa jest nieprawidłowe.
W takim też kontekście organy w rozpatrywanej sprawie dokonały oceny
postanowienia Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla [...]
nakładającego opłatę legalizacyjną za samowolną budowę spornego ogrodu
zimowego przyjmując, że nie jest ono dotknięte kwalifikowanymi wadami
wymienionymi w art. 156 § 1 kpa, w tym wadą rażącego naruszenia prawa.
Stanowisko to należało podzielić.
Z akt sprawy zgromadzonych w postępowaniu zwyczajnym wynika bowiem, że
na tarasie przynależnym do lokalu nr [...] w budynku przy ul. [...] w
[...] A. S. wzniósł, w warunkach samowoli budowlanej, ogród
zimowy o wymiarach 3,60 m x 3,30m x 1,90 m - 2,30 m.
Odnośnie obiektów budowlanych tego rodzaju ustawa przewiduje odstępstwo
od zasady wyrażonej w art. 28 ust. 1. W art. 29 ust. 1 pkt 2 wskazując, że pozwolenia
na budowę nie wymaga budowa wolno stojących parterowych budynków
gospodarczych, wiat i altan oraz przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o
powierzchni zabudowy do 25 m2 (...). W takim przypadku zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt
1 inwestor zobowiązany jest złożyć zgłoszenie. Nie budzi wątpliwości, że sporny
obiekt - wbrew zarzutom skargi - ze względu na konstrukcję oraz deklarowane przez
inwestora przeznaczenie - jest ogrodem zimowym, a zatem obiektem wymienionym
w art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy. Do akt sprawy inwestor złożył bowiem inwentaryzację
wykonanych robót budowlanych, wskazując jednoznacznie, że inwestycja dotyczy
zabudowy tarasu w formie ogrodu zimowego. Na obiekt składa się konstrukcja z
profili aluminiowych, wypełnionych szkłem bezbarwnym, termoizolowanym.
Nie można było zatem podzielić stanowiska skarżących, że w istocie inwestor
dokonał rozbudowy lokalu nr [...], a w konsekwencji całego budynku przy ul.
[...], co z kolei winno prowadzić do zastosowania procedury legalizacyjnej
wymienionej w art. 48, zamiast w art. 49b ustawy. Nie mogło być zatem mowy o
naruszeniu, a tym bardziej w stopniu rażącym, art. 49 b ust. 4 w zw. z art. 29 ust.1
pkt 2 ustawy (por. wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2011r., II OSK 586/10, publ.
orzeczenia, sa. go v.pl).
Podobnie należało ocenić zarzut rażącego naruszenia art. 49 b ust. 2-4
ustawy w zw. z § 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 5 warunków technicznych, który skarżące
upatrywały w zbliżeniu do granicy z działką stanowiącą ich własność. Wyjaśnić
bowiem trzeba, że w § 12 ust. 1 pkt 1 warunków technicznych sformułowano zasadę,
iż budynek na działce budowlanej należy sytuować w odległości od granicy z
sąsiednią działką budowlaną nie mniejszej niż 4 m - w przypadku budynku
zwróconego ścianą z otworami okiennymi lub drzwiowymi w stronę tej granicy. W ust.
5 pkt 1 tego przepisu wskazano, że odległość od granicy z sąsiednią działką
budowlaną nie może być mniejsza niż 1,5 m do okapu, gzymsu, balkonu lub daszku
nad wejściem, a także do takich części budynku jak galeria, taras, schody
zewnętrzne, pochylnia lub rampa. Nie było kwestionowane w niniejszej sprawie, że
taras inwestora oddalony jest od granicy z działką skarżących 1,70 m. Niewątpliwie w
wyniku zabudowy tarasu również część ogrodu zimowego znalazła się w tej samej
odległości od granicy z działką stron. Takiego usytuowania ogrodu zimowego nie
można było jednak - zdaniem Sądu - traktować jako rażącego naruszenia § 12 ust.
1 pkt 1, bowiem z brzmienia tego przepisu wynika wprost, że określa on odległości
między ścianą z oknami obiektu budowlanego, a granicą działki sąsiedniej. Nie
można było zatem stwierdzić, że przepis ten został w sposób oczywisty naruszony,
skoro przedmiotowy ogród zimowy nie posiada ścian od strony granicy z działką
skarżących. Składa się bowiem tylko z profili aluminiowych wypełnionych szkłem.
Takie usytuowanie spornego obiektu budowlanego nie pozwalało również na
przyjęcie, że kontrolowane postanowienie powoduje skutki społeczne lub
gospodarcze niemożliwe do zaakceptowania w praworządnym państwie. Inwestycja
nie prowadzi bowiem do innych ograniczeń tak w korzystaniu, jak i możliwości
zabudowy działki skarżących, niż te które istniały przed zabudową tarasu.
Sąd nie dopatrzył się przy tym takich naruszeń przepisów postępowania, które
skutkowałyby uchyleniem zaskarżonych decyzji. Podzielenie argumentacji organu I
instancji przez organ odwoławczy przy uwzględnieniu stanu faktycznego i prawnego
z daty wydania kwestionowanego postanowienia nie uchybia zasadzie
dwuinstancyjności, o której mowa w art. 15 oraz przepisom art. 7 i 77 § 1 kpa. W
niniejszej sprawie organy nadzoru budowlanego obu instancji dokonując kontroli
legalności ww. postanowienia właściwie uwzględniły stan faktyczny i prawny z daty
jego wydania, a który nie budził wątpliwości.
Wprawdzie rozstrzygnięcia organów obu instancji winny zapaść w formie
postanowienia, jak stanowi art. 126 kpa, niemniej uchybienia te nie miały istotnego
wpływu na wynik sprawy.
W świetle przedstawionej argumentacji, już tylko na marginesie wskazać
trzeba, że nie mogła być przedmiotem oceny organów i Sądu samowolna zmiana
sposobu użytkowania zalegalizowanego obiektu, o czym świadczy dokumentacja
fotograficzna złożona na rozprawie, skoro - jak już wyjaśniono wyżej - postępowanie
w niniejszej sprawie sprowadzało się tylko do oceny, czy postanowienie
Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla [...] z dnia [...]
października 2009 r. nie jest obarczone wadami wymienionymi w art. 156 § 1 kpa.
W tym stanie rzeczy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, na
podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270) orzekł jak w sentencji.
