I OW 50/14
Postanowienie
Naczelny Sąd Administracyjny
2014-07-02Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Agnieszka Miernik
Jan Paweł Tarno /przewodniczący sprawozdawca/
Maciej DybowskiSentencja
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie : Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędzia WSA del. Agnieszka Miernik Protokolant asystent sędziego Dorota Chromicka po rozpoznaniu w dniu 2 lipca 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Burmistrza Mszczonowa o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Burmistrzem Mszczonowa a Burmistrzem Gminy i Miasta Grójec w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku K. K. o przyznanie świadczenia pieniężnego w formie zasiłku celowego na żywność, środki czystości oraz o uzyskanie uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej postanawia: wskazać Burmistrza Mszczonowa jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 17 lutego 2014 r., Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mszczonowie (dalej również MOPS), działając z upoważnienia Burmistrza Mszczonowa, zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Burmistrzem Mszczonowa a Burmistrzem Gminy i Miasta Grójec poprzez wskazanie Burmistrza Gminy i Miasta Grójec, jako organ właściwy do załatwienia sprawy z wniosku K. K. o przyznanie świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej w formie zasiłku celowego na żywność, środki czystości oraz uzyskanie uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej.
W uzasadnieniu, wnioskodawca wskazał, że stosownie do art. 101 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182 ze. zm.), właściwość miejscową gminy ustala się według miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie. Zebrany w sprawie materiał dowodowy w znacznej części potwierdza właściwość miejscową Gminy Grójec. Z dokumentów przesłanych przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grójcu wynika, że K. K. przebywa i mieszka w miejscowości Grójec, ul. [...], ale pomimo to jej żądanie zostało przekazane do rozpatrzenia Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Mszczonowie.
Przedstawiając stan faktyczny sprawy wnioskodawca podał, że po wpłynięciu wniosku K. K. o udzielenie pomocy socjalnej do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mszczonowie, pracownik socjalny wraz z Kierownikiem MOPS-u udali się do miejsca wskazanego przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grójcu jako miejsca zamieszkania K. K. ([...] Świnice, ul. [...]), w celu przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, ale okazało się, że K. K. już od dawna nie mieszka w tej miejscowości. Z oświadczenia właściciela posesji, złożonego 14 lutego 2014 r., wynika, że K. K. przebywała w miejscowości Świnice pracując jako osoba sprawująca opiekę nad starsza matką właściciela od kwietnia 2012 r. do 15 września 2013 r. W związku ze sprawowaniem opieki została zameldowana pod tym adresem. Od października 2013 r. matka właściciela przebywa w Domu Pomocy Społecznej. Właściciel nieruchomości oświadczył również, że K. K. nie jest osobą spokrewnioną i że zostanie przez niego wymeldowana po okresie zimowym.
W ocenie wnioskodawcy, miejscem zamieszkania K. K. jest miejscowość Grójec. Błędne jest sugerowanie się zameldowaniem na pobyt stały w określeniu właściwości miejscowej. Okoliczność ta jest obojętna z punktu widzenia przepisów ustawy o pomocy społecznej. Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest w świetle art. 25 Kodeksu cywilnego miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Za takim rozumieniem właściwości miejscowej przemawia treść art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Wnioskodawca zaznaczył, że K. K. nie jest osobą bezdomną. Tylko wówczas właściwa miejscowo będzie gmina ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały. Miejscowość Świnice w okresie sprawowania opieki przez wnioskodawczynię była miejscem pobytu a nie miejscem zamieszkania.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzyga spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi oraz spory kompetencyjne między organami tych jednostek a organami administracji rządowej (art. 4 w zw. z art. 15 § 1 pkt 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm., zwanej dalej p.p.s.a.). Spór zainicjowany wnioskiem złożonym w niniejszej sprawie ma charakter negatywnego sporu o właściwość pomiędzy Burmistrzem Mszczonowa a Burmistrzem Gminy i Miasta Grójec, ponieważ oba organy uznają się za niewłaściwe miejscowo do rozpoznania wniosku K. K.
Z wywiadu środowiskowego przeprowadzonego 27 stycznia 2014 r. wynika, że obecnie K. K. mieszka w lokalu należącym do wnuczki (oświadczenie z 24 stycznia 2014 r. dołączone do dokumentów przekazanych przez organ). Oznacza to, że zainteresowanej nie można uznać za osobę bezdomną w rozumieniu art. 6 pkt 8 ustawy o pomocy społecznej. Zatem, organ właściwy miejscowo do załatwienia sprawy należy ustalić według treści art. 101 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej. Dla ustalenia miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie, zgodnie z art. 25 k.c., istotne jest określenie, w której miejscowości osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Po zakończeniu zleconej opieki, K. K. nie pozostała w dotychczasowym miejscu, ale przeniosła się do Grójca, gdzie przebywa od 17 listopada 2013 r. u wnuczki. Sam fakt zameldowania na pobyt stały nie może mieć rozstrzygającego znaczenia, ale z wywiadu środowiskowego wynika, że choć zainteresowana "w środowisku czuje się dobrze", to u wnuczki będzie "jeszcze tylko jakiś czas ponieważ nie może im się nadal narzucać". Ponadto K. K. wskazała, że "będzie czyniła starania kierunku ubiegania się o lokal komunalny w miejscowości, gdzie jest zameldowana".
Powyższe pozwala wyprowadzić wniosek, że Grójec nie jest miejscem zamieszkania K. K. Informacje znajdujące się w aktach sprawy świadczą natomiast o tym, że właściwym miejscowo do rozpoznania wniosku K. K. jest Burmistrz Mszczonowa.
Z uwagi na powyższe, Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 4 i art. 15 § 1 pkt 4 i § 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, postanowił jak w sentencji.
Nietezowane
Artykuły przypisane do orzeczenia
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.
Skład sądu
Agnieszka MiernikJan Paweł Tarno /przewodniczący sprawozdawca/
Maciej Dybowski
Sentencja
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie : Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędzia WSA del. Agnieszka Miernik Protokolant asystent sędziego Dorota Chromicka po rozpoznaniu w dniu 2 lipca 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Burmistrza Mszczonowa o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Burmistrzem Mszczonowa a Burmistrzem Gminy i Miasta Grójec w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku K. K. o przyznanie świadczenia pieniężnego w formie zasiłku celowego na żywność, środki czystości oraz o uzyskanie uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej postanawia: wskazać Burmistrza Mszczonowa jako organ właściwy w sprawie.
Uzasadnienie
Wnioskiem z 17 lutego 2014 r., Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mszczonowie (dalej również MOPS), działając z upoważnienia Burmistrza Mszczonowa, zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Burmistrzem Mszczonowa a Burmistrzem Gminy i Miasta Grójec poprzez wskazanie Burmistrza Gminy i Miasta Grójec, jako organ właściwy do załatwienia sprawy z wniosku K. K. o przyznanie świadczenia pieniężnego z pomocy społecznej w formie zasiłku celowego na żywność, środki czystości oraz uzyskanie uprawnienia do świadczeń opieki zdrowotnej.
W uzasadnieniu, wnioskodawca wskazał, że stosownie do art. 101 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182 ze. zm.), właściwość miejscową gminy ustala się według miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie. Zebrany w sprawie materiał dowodowy w znacznej części potwierdza właściwość miejscową Gminy Grójec. Z dokumentów przesłanych przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grójcu wynika, że K. K. przebywa i mieszka w miejscowości Grójec, ul. [...], ale pomimo to jej żądanie zostało przekazane do rozpatrzenia Miejskiemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Mszczonowie.
Przedstawiając stan faktyczny sprawy wnioskodawca podał, że po wpłynięciu wniosku K. K. o udzielenie pomocy socjalnej do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mszczonowie, pracownik socjalny wraz z Kierownikiem MOPS-u udali się do miejsca wskazanego przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Grójcu jako miejsca zamieszkania K. K. ([...] Świnice, ul. [...]), w celu przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, ale okazało się, że K. K. już od dawna nie mieszka w tej miejscowości. Z oświadczenia właściciela posesji, złożonego 14 lutego 2014 r., wynika, że K. K. przebywała w miejscowości Świnice pracując jako osoba sprawująca opiekę nad starsza matką właściciela od kwietnia 2012 r. do 15 września 2013 r. W związku ze sprawowaniem opieki została zameldowana pod tym adresem. Od października 2013 r. matka właściciela przebywa w Domu Pomocy Społecznej. Właściciel nieruchomości oświadczył również, że K. K. nie jest osobą spokrewnioną i że zostanie przez niego wymeldowana po okresie zimowym.
W ocenie wnioskodawcy, miejscem zamieszkania K. K. jest miejscowość Grójec. Błędne jest sugerowanie się zameldowaniem na pobyt stały w określeniu właściwości miejscowej. Okoliczność ta jest obojętna z punktu widzenia przepisów ustawy o pomocy społecznej. Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest w świetle art. 25 Kodeksu cywilnego miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Za takim rozumieniem właściwości miejscowej przemawia treść art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
Wnioskodawca zaznaczył, że K. K. nie jest osobą bezdomną. Tylko wówczas właściwa miejscowo będzie gmina ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały. Miejscowość Świnice w okresie sprawowania opieki przez wnioskodawczynię była miejscem pobytu a nie miejscem zamieszkania.
Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:
Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzyga spory o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i między samorządowymi kolegiami odwoławczymi oraz spory kompetencyjne między organami tych jednostek a organami administracji rządowej (art. 4 w zw. z art. 15 § 1 pkt 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm., zwanej dalej p.p.s.a.). Spór zainicjowany wnioskiem złożonym w niniejszej sprawie ma charakter negatywnego sporu o właściwość pomiędzy Burmistrzem Mszczonowa a Burmistrzem Gminy i Miasta Grójec, ponieważ oba organy uznają się za niewłaściwe miejscowo do rozpoznania wniosku K. K.
Z wywiadu środowiskowego przeprowadzonego 27 stycznia 2014 r. wynika, że obecnie K. K. mieszka w lokalu należącym do wnuczki (oświadczenie z 24 stycznia 2014 r. dołączone do dokumentów przekazanych przez organ). Oznacza to, że zainteresowanej nie można uznać za osobę bezdomną w rozumieniu art. 6 pkt 8 ustawy o pomocy społecznej. Zatem, organ właściwy miejscowo do załatwienia sprawy należy ustalić według treści art. 101 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej. Dla ustalenia miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie, zgodnie z art. 25 k.c., istotne jest określenie, w której miejscowości osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Po zakończeniu zleconej opieki, K. K. nie pozostała w dotychczasowym miejscu, ale przeniosła się do Grójca, gdzie przebywa od 17 listopada 2013 r. u wnuczki. Sam fakt zameldowania na pobyt stały nie może mieć rozstrzygającego znaczenia, ale z wywiadu środowiskowego wynika, że choć zainteresowana "w środowisku czuje się dobrze", to u wnuczki będzie "jeszcze tylko jakiś czas ponieważ nie może im się nadal narzucać". Ponadto K. K. wskazała, że "będzie czyniła starania kierunku ubiegania się o lokal komunalny w miejscowości, gdzie jest zameldowana".
Powyższe pozwala wyprowadzić wniosek, że Grójec nie jest miejscem zamieszkania K. K. Informacje znajdujące się w aktach sprawy świadczą natomiast o tym, że właściwym miejscowo do rozpoznania wniosku K. K. jest Burmistrz Mszczonowa.
Z uwagi na powyższe, Naczelny Sąd Administracyjny, na podstawie art. 4 i art. 15 § 1 pkt 4 i § 2 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, postanowił jak w sentencji.
