• III SA/Kr 1114/12 - Wyrok...
  26.04.2025

III SA/Kr 1114/12

Wyrok
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie
2013-02-27

Nietezowane

Artykuły przypisane do orzeczenia

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 13 orzeczeń.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się orzeczenie. Znajdź inne potrzebne orzeczenia.

Skład sądu

Bożenna Blitek
Halina Jakubiec /przewodniczący sprawozdawca/
Maria Zawadzka

Sentencja

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Jakubiec (spr.) Sędziowie WSA Bożenna Blitek WSA Maria Zawadzka Protokolant Magdalena Karcz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 lutego 2013r. sprawy ze skargi J. K. – K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 29 czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia stypendium szkolnego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji, II. orzeka, że uchylone decyzje nie mogą być wykonane

Uzasadnienie

Zaskarżoną przez J. K. – K. decyzją z dnia 29 czerwca 2012 r. znak [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta z dnia [...] 2012 r. znak [...] cofającą skarżącej od dnia 1 marca 2012 roku stypendium szkolne przyznane na syna H. K decyzją Prezydenta Miasta z dnia [...] 2012 r. znak [...].

Jako podstawa prawna decyzji wskazany został przepis art. 90n ust. 1, art. 90d, art. 90o ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U.2004 r. Nr 256, poz. 2572), art. 6 pkt 14, art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz.1362), Uchwała Nr [...] Rady Miasta z dnia [...] 2011 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta oraz upoważnienia Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej do prowadzenia postępowań w sprawach dotyczących świadczeń materialnych o charakterze socjalnym przyznawanych na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) i art. 138 § 1 pkt 1 ustawy dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000.98.1071).

Decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym:

Prezydent Miasta decyzją z dnia [...] 2011r. znak [...] przyznał skarżącej na wniosek złożony w dniu 06.09.2011r. stypendium szkolne w formie całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału syna H. K. w zajęciach edukacyjnych oraz pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym poprzez refundację poniesionych kosztów na rok szkolny 2011/2012. Decyzja przyznała świadczenie na okres od września do grudnia 2011r. w kwocie 546 zł. U podstaw rozstrzygnięcia legło między innymi ustalenie, że dochód miesięczny przypadający na osobę w rodzinie skarżącej w miesiącu wrześniu 2011r. wynosi 340,43 zł i nie przekracza kryterium dochodowego uprawniającego do stypendium szkolnego. W decyzji zaznaczono także, że wysokość świadczenia za okres styczeń – czerwiec 2012 r. zostanie ustalona decyzją wydaną do dnia 31 maja 2012r.

Pismem z dnia 02.04.2012 r. skarżąca została powiadomiona o wszczęciu na podstawie art. 61 § 1 i 4 Kpa z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie dotyczącej zmiany decyzji w sprawie przyznania stypendium szkolnego na rok szkolny 2011/2012 w związku ze zmianą sytuacji dochodowej.

Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, Prezydent Miasta wydał w dniu [...] 2012 r. znak [...] decyzję o cofnięciu skarżącej od dnia 01 marca 2012 r. stypendium szkolnego przyznanego H. K. decyzją znak [...]. Decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Podstawę prawną decyzji stanowiły przepisy art. 104, 107, 108 i 163 Kpa, art. 90n ust. 1, 90o ust. 4 ustawy o systemie oświaty, § 2 i 3 uchwały Nr [...] Rady Miasta z [...] 2011r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta oraz upoważnienie Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej do prowadzenia postępowań w sprawach dotyczących świadczeń materialnych o charakterze socjalnym przyzwanych na podstawie ustawy o systemie Oświaty i § 19 ust. 1 i 3 załącznika do ww Uchwały Nr [...] Rady Miasta z [...] 2011r.

Uzasadniając decyzję, organ wyjaśnił, że na podstawie ustawy o systemie oświaty (art. 90o ust.4) stypendium szkolne wstrzymuje się lub cofa w przypadku ustania przyczyn, które stanowiły podstawę przyznania stypendium szkolnego. Odpowiednik tej regulacji znajduje się w § 19 ust. 1 ww uchwały. Organ wskazał, że w sprawie zaszły okoliczności powodujące ustanie prawa do stypendium, gdyż dochód na osobę w rodzinie ucznia H. K. w miesiącu lutym 2012 był wyższy od kwoty kryterium dochodowego na osobę w rodzinie określonego w art. 8 ust. 1 pkt 2 tj. 351 zł i wyniósł 492,25 zł, przy czym organ wskazał, że na dochód ten złożyły się: świadczenie rehabilitacyjne w kwocie 965,69 zł, zasiłek rodzinny w kwocie 159 zł, zasiłek pielęgnacyjny w kwocie 153 zł i renta męża skarżącej w kwocie 691,29 zł.

Odwołując się od powyższej decyzji J. K. – K. zakwestionowała wyliczenie dochodu w lutym 2012 r., podnosząc, że organ nie uwzględnił w wyliczeniu ustawowych odliczeń.

Po rozpoznaniu odwołania, Samorządowe Kolegium Odwoławcze wydało opisaną na wstępie decyzję.

Organ ten wyjaśnił na wstępie zasady obliczania dochodu przypadającego na osobę w rodzinie, którego wynik jest podstawą do ustaleń w przedmiocie prawa do stypendium szkolnego, w szczególności wyjaśniając, że dochód należy ustalać na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej, (Dz.U.2009.175.1362). Zgodnie z ustawą o systemie oświaty: do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej, o których mowa w art. 90c ust. 2 i 3 (art. 90d ust. 8). Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej prawo do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, z zastrzeżeniem art. 40, 41, 53a, 78 i 91 przysługuje osobie w rodzinie, w której dochód na osobę nie przekracza kwoty 351 zł zwanej dalej "kryterium dochodowym na osobę w rodzinie". Następnie organ wskazał, że zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej, za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o: miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach oraz o kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób. Natomiast na poczet ustalenia kręgu rodziny należy przyjąć regulację z art. 6 pkt. 14 ustawy o pomocy społecznej, gdzie definiuje się rodzinę jako osoby spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące. Przechodząc do podstaw faktycznych cofnięcia skarżącej stypendium szkolnego, organ powołał się na stan sprawy, wskazujący, że decyzją z dnia [...] 2011 roku, nr [...] organ I instancji przyznał J. K. – K. stypendium szkolne w formie całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych oraz pomoc rzeczową o charakterze edukacyjnym poprzez refundację poniesionych kosztów na rok szkolny 2011/2012 na rzecz H. K. Następnie organ ten stwierdził, że dochód na osobę w rodzinie ucznia w miesiącu lutym 2012 roku był wyższy od kwoty kryterium dochodowego na osobę w rodzinie określonego zgodnie z ustawą o pomocy społecznej. W tym miejscu organ odwoławczy ponownie przeliczył wysokość dochodu przypadającego na osobę w rodzinie skarżącej w miesiącu lutym 2012 r. Ustalił, że w skład osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z J. K. – K. wchodzi mąż B. K. oraz dzieci: H. K. i Z. K. Na łączny miesięczny dochód rodziny skarżącej w miesiącu lutym 2012 roku składa się:

* świadczenie rehabilitacyjne w kwocie łącznej 1.177,69 złotych;

* zasiłek rodzinny w kwocie 159,00 złotych;

* zasiłek pielęgnacyjny w kwocie 153,00 złotych,

* renta męża skarżącej wypłacona przez ZUS w kwocie 691,29 złotych.

Od powyższych kwot organ odliczył pobraną zaliczkę na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych w kwocie 212,00 złotych. Organ wskazał przy tym, że wobec rodziny skarżącej nie zostały odprowadzone składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz ubezpieczenie społeczne określone w odrębnych przepisach. Ponadto skarżąca nie ponosi alimentów świadczonych na rzecz innych osób. Wobec tego łączny miesięczny dochód rodziny skarżącej z miesiąca lutego 2012 roku wynosi według organu odwoławczego 1.968,98 złotych, natomiast w przeliczeniu na jedną osobę w rodzinie dochód wynosi 492,25 złotych.

Organ zatem, mając powyższe na uwadze uznał, że skarżąca przekroczyła kryterium dochodowe uprawniające do przyznania jej prawa do ubiegania się o stypendium szkolne na syna H. K., a co za tym idzie prawo to nie należy się jej od miesiąca przekroczenia kryterium dochodowego.

W skardze na ww decyzję J. K. – K. ponownie zakwestionowała wyliczenie przez organ dochodu w lutym 2012 r., zauważając, że organ niniejsze postępowanie wszczął po uzyskaniu informacji z działu świadczeń o przekroczeniu przez skarżącą kryterium dochodowego w miesiącu lutym 2012r, uprawniającego do stypendium szkolnego. Skarżąca zauważyła jednak, że informacja ta nie zawierała w ogóle danych o prowadzeniu przez jej męża działalności gospodarczej a także nie zawierała informacji o odprowadzanych przez niego składkach na ubezpieczenia społeczne. Zatem według skarżącej organ w niniejszej sprawie przeprowadził niepełne postępowanie wyjaśniające i wydał przez to wadliwą decyzję. W jej ocenie odprowadzone przez męża składki winny podlegać odliczeniu od dochodu.

W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie, podtrzymując stanowisko w sprawie, podkreślając, że z ustaleń wynika, iż wobec rodziny skarżącej nie zostały odprowadzone składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w NFZ oraz ubezpieczenie społeczne określone w odrębnych przepisach.

Skarżąca na rozprawie w dniu 27.02.2013r. złożyła dokumenty w postaci wykazu z operacji na rachunku jej męża z okresu 03.02.2012 r. do 13.02.2012 r. świadczące o przelewach do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na konto [...] i [...]

( ręczna adnotacja określiła je jako konto ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych).

Wojewódzki Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 1 § 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.) kontrola sądowa zaskarżonych decyzji, postanowień bądź aktów wymienionych w art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270) sprawowana jest w oparciu o kryterium zgodności z prawem.

W związku z tym, zgodnie z art. 145 § 1 tej ustawy, aby wyeliminować z obrotu prawnego akt wydany przez organ administracyjny, konieczne jest stwierdzenie, że doszło w nim do naruszenia przepisów prawa materialnego, bądź przepisów postępowania w stopniu mogącym mieć istotny wpływ na wynik sprawy, albo też do naruszenia przepisów prawa dającego podstawę do wznowienia postępowania albo stwierdzenia nieważności decyzji. Przystępując do oceny legalności zaskarżonych decyzji (postanowień) sąd bada czy zaskarżona decyzja (postanowienie) nie narusza prawa oraz czy zostały wydane w prawidłowo przeprowadzonym postępowaniu.

Kierując się powyższymi kryteriami należy stwierdzić, że skarga J. K. – K. podlega uwzględnieniu.

Regulacja w przedmiocie stypendium szkolnego znajduje się w przepisach ustawy o systemie oświaty, w przepisie art. 90 d ust. 1 i 2 stanowiąc, że: Art. 90d. 1. Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie, w szczególności gdy w rodzinie tej występuje: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe, z zastrzeżeniem ust. 12.

2. Stypendium szkolne może być udzielane uczniom w formie:

1) całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą;

2) pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników.

Jednocześnie przepis art. 90 d ust. 7 i 8 określa przesłankę dochodową przyznania tej formy pomocy uczniom, stanowiąc, że:

7. Miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa niż kwota, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001 i Nr 273, poz. 2703).

8. Miesięczna wysokość dochodu, o której mowa w ust. 7, jest ustalana na zasadach określonych w art. 8 ust. 3-13 ustawy, o której mowa w ust. 7, z tym że do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej, o których mowa w art. 90c ust. 2 i 3.

Wskazane wyżej przepisy zobowiązują zatem organ właściwy do przyznawania stypendium szkolnego do poczynienia ustaleń odnośnie osiąganych przez rodzinę ucznia dochodów. Odesłanie w tym zakresie następuje do ustawy o pomocy społecznej, która w sposób szczegółowy reguluje pojęcie dochodu. Przepis art. 8 ust. 3 – 13 stanowi bowiem, że :

3. Za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:

1) miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych;

2) składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia(8) oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach;

3) kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

4. Do dochodu ustalonego zgodnie z ust. 3 nie wlicza się:

1) jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego;

2) zasiłku celowego;

3) pomocy materialnej mającej charakter socjalny albo motywacyjny, przyznawanej na podstawie przepisów o systemie oświaty;

4) wartości świadczenia w naturze;

5) świadczenia przysługującego osobie bezrobotnej na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych.

5. W stosunku do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą:

1) opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych - za dochód przyjmuje się przychód z tej działalności pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, obciążenie podatkiem należnym określonym w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych i składkami na ubezpieczenie zdrowotne określonymi w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, związane z prowadzeniem tej działalności oraz odliczonymi od dochodu składkami na ubezpieczenia społeczne niezaliczonymi do kosztów uzyskania przychodów, określonymi w odrębnych przepisach, z tym że dochód ustala się, dzieląc kwotę dochodu z działalności gospodarczej wykazanego w zeznaniu podatkowym złożonym za poprzedni rok kalendarzowy przez liczbę miesięcy, w których podatnik prowadził działalność, a jeżeli nie prowadził działalności, za dochód przyjmuje się kwotę zadeklarowaną w oświadczeniu tej osoby;

2) opodatkowaną na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - za dochód przyjmuje się kwotę zadeklarowaną w oświadczeniu tej osoby.

6. W sytuacji gdy podatnik łączy przychody z działalności gospodarczej z innymi przychodami lub rozlicza się wspólnie z małżonkiem, przez podatek należny, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, rozumie się podatek wyliczony w takiej proporcji, w jakiej pozostaje dochód podatnika z pozarolniczej działalności gospodarczej wynikający z deklaracji podatkowych do sumy wszystkich wykazanych w nich dochodów.

7. Wysokość dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych ustala się na podstawie zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego, zawierającego informację o wysokości:

1) przychodu;

2) kosztów uzyskania przychodu;

3) różnicy pomiędzy przychodem a kosztami jego uzyskania;

4) dochodów z innych źródeł niż pozarolnicza działalność gospodarcza w przypadkach, o których mowa w ust. 6;

5) odliczonych od dochodu składek na ubezpieczenia społeczne;

6) należnego podatku;

7) odliczonych od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne związanych z prowadzeniem pozarolniczej działalności gospodarczej.

8. Wysokość dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej w przypadku prowadzenia działalności na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustala się na podstawie zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego zawierającego informację o formie opodatkowania oraz na podstawie dowodu opłacenia składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

9. Przyjmuje się, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód miesięczny w wysokości 194 zł(9).

10. Dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej i z ha przeliczeniowych oraz z innych źródeł sumuje się.

11. W przypadku uzyskania w ciągu 12 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku lub w okresie pobierania świadczenia z pomocy społecznej dochodu jednorazowego przekraczającego pięciokrotnie kwoty:

1) kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, w przypadku osoby samotnie gospodarującej,

2) kryterium dochodowego rodziny, w przypadku osoby w rodzinie

- kwotę tego dochodu rozlicza się w równych częściach na 12 kolejnych miesięcy, poczynając od miesiąca, w którym dochód został wypłacony.

12. W przypadku uzyskania jednorazowo dochodu należnego za dany okres, kwotę tego dochodu uwzględnia się w dochodzie osoby lub rodziny przez okres, za który uzyskano ten dochód.

13. W przypadku uzyskiwania dochodu w walucie obcej, wysokość tego dochodu ustala się według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z dnia wydania decyzji administracyjnej w sprawie świadczenia z pomocy społecznej.

Zgodnie z delegacją zawartą w przepisie art. 90 f ustawy o systemie oświaty Rada Miasta wydała uchwałę Nr [...] z dnia [...] 2011 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta oraz upoważnienia Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej do prowadzenia postępowań w sprawach dotyczących świadczeń materialnych o charakterze socjalnym przyznawanych na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Uchwała w § 6 ust. 1 pkt 1 powtórzyła zasadę wyrażoną ustawą, że: o stypendium szkolne może ubiegać się uczeń, jeżeli spełnia łącznie poniższe warunki:

1) miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia nie jest większa niż kwota, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.).

Istotą postępowania sądowego w sprawie ze skargi na decyzję o cofnięciu stypendium szkolnego jest zasadniczo ocena czy zaszły prawem przewidziane przesłanki do cofnięcia tego świadczenia, w sprawie przesłanki do cofnięcia J. K. – K. stypendium szkolnego przyznanego na syna H. K. decyzją z [...] 2011 r. znak [...]. Zdaniem Sadu dokonanie tego rodzaju oceny nie jest możliwe, gdyż postępowanie wyjaśniające obu organów zawiera braki, które należy uznać za naruszenie przepisów postępowania. Mianowicie, z przepisów, które regulują zasady cofania stypendium to jest przepisu art. 90 o ust. 4 ustawy o systemie oświaty wynika, że: stypendium szkolne wstrzymuje się albo cofa w przypadku ustania przyczyn, które stanowiły podstawę przyznania stypendium szkolnego. W ten sam sposób kwestię utraty stypendium reguluje ww uchwała Rady Miasta w § 19 ust. 1, stanowiąc, że: Uczeń traci prawo do otrzymywania stypendium, jeżeli:

1) przerwał naukę w szkole,

2) został skreślony z listy uczniów,

3) ustały przyczyny, które stanowiły podstawę przyznania stypendium.

O ile zasadnie orzekające w sprawie organy przyjęły, że zmiana sytuacji dochodowej w trakcie pobierania stypendium ma wpływ na ocenę uprawnienia do stypendium, to w sposób ograniczony przeprowadziły postępowanie wyjaśniające,

które winno doprowadzić do ustaleń co składa się na dochód na osobę w rodzinie skarżącej w miesiącu lutym 2012r. Organy wskazały jedynie, że na dochód ten składa się świadczenie rehabilitacyjne w kwocie 1.177,69 zł, zasiłek rodzinny w kwocie 159,00 zł i renta męża skarżącej w kwocie 691,29 zł. W sumie dochód wyniósł według wyliczeń organu kwotę 1.968,98 zł a w przeliczeniu na osobę w rodzinie kwotę 492,25 zł. Zestawiając wynik ten z przepisem art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o pomocy społecznej (określającym próg dochodowy na osobę w rodzinie na kwotę 456 zł) organ przyjął, że nastąpiło w przypadku skarżącej w lutym 2012 r. przekroczenie kryterium dochodowego uprawniającego do stypendium szkolnego a w następstwie tej okoliczności zaszła przesłanka do cofnięcia prawa do stypendium z dniem 01.03.2012r. Organy nie uwzględniły jednak okoliczności podawanej we wniosku o przyznanie stypendium a szczególnie podkreślonej przez skarżącą w odwołaniu oraz w skardze, iż organ winien zweryfikować poziom osiąganego przez rodzinę skarżącej w miesiącu lutym 2012r. dochodu również w oparciu o fakt prowadzenia działalności gospodarczej. Jak słusznie skarżąca podniosła, zasadą jest odprowadzanie przez osoby prowadzące tę działalność składek na ubezpieczenie społeczne (art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 października 1993 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 2009.205.1585) oraz ubezpieczenie zdrowotne (art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2008.164.1027 ze zm.), a na gruncie przepisów ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o systemie oświaty znaczenie odprowadzania tych składek jest zasadnicze, gdyż ich kwotę odlicza się od dochodu w rodzinie starającego się o stypendium szkolne. Przedwczesne było założenie organów, że skarżąca nie odprowadziła składek na ubezpieczenie zdrowotne jak i na ubezpieczenie społeczne, skoro organy w tym zakresie nie przeprowadziły jakiegokolwiek postępowania wyjaśniającego. Nie wezwały skarżącej do przedstawienia dodatkowych informacji czy dokumentów, ale też nie zwróciły się do stosownych w tej mierze organów. Jak zaznaczono wyżej, informacja o prowadzonej w rodzinie skarżącej działalności gospodarczej była organowi już znana na etapie wniosku o przyznanie stypendium szkolnego. Organ odwoławczy z kolei rozpoznając odwołanie, nie podjął zgodnie z art. 136 Kpa dodatkowego postępowania wyjaśniającego.

Powyższe naruszenie przepisów postępowania należy zakwalifikować jako naruszenie przepisów art. 77 § 1 i 107 § 1 Kpa prowadzące w gruncie rzeczy do niewyjaśnienia sprawy, które to naruszenie uzasadnia uchylenie zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji organu pierwszej instancji na podstawie przepisu art. 145 § 1 pkt 1 lit. c p.p.s.a. W pkt II sad orzekł na podstawie 152 p.p.s.a.

Rozpoznając sprawę ponownie organ pierwszej instancji ustali prawo skarżącej do stypendium szkolnego w oparciu o wskazówki przedstawione wyżej, w szczególności przeprowadzi postępowanie wyjaśniające w przedmiocie odprowadzanych składek z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej a następnie w zależności od wyników wyda stosowne orzeczenie.

Wobec powyższego Sąd orzekł jak w sentencji na podstawie przepisu art. 145 § 1 pkt 1 lit. c p.p.s.a.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...