• Interpretacja indywidualn...
  08.05.2025

ILPP2/443-1419/10-3/AK

Interpretacja indywidualna
z dnia 26 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2010 r. (data wpływu 1 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 1 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 września 2010 r. (data wpływu 28 września 2010 r.) o dowód potwierdzający operację wniesienia brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest zarejestrowany w KRS. Spółka uzyskała nr NIP i została zarejestrowana jako podatnik VAT. Od momentu podpisania umowy z PARP Spółka ma charakter celowy, a celem jej działania jest aktywizacja oraz kojarzenie inwestorów ze środowiskiem MSP, tj. organizacja szkoleń dla inwestorów prywatnych i przedsiębiorców, konferencji i spotkań z przedsiębiorcami kwalifikującymi się do pozyskania zewnętrznego finansowania. Spółka w dniu 13 października 2009 r. podpisała umowę z PARP (jako Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą II stopnia), która zakłada dofinansowanie na realizację Projektu „XX” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, a dokładnie w ramach działania 3.3. Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP, poddziałanie 3.3.1 Wsparcie dla IOB osi priorytetowej 3 Kapitał dla innowacji.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 zakłada udzielenie wsparcia przedsiębiorstwom, instytucjom otoczenia biznesu, jednostkom badawczym i naukowym oraz instytucjom administracji publicznej w wysokości przekraczającej 9,71 miliarda Euro. z kwoty tej 8,25 miliarda Euro to środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), a pozostałe 1,46 miliarda Euro pochodzi z budżetu krajowego.

Maksymalna wysokość kwoty, jaką PARP zobowiązał się wypłacić Spółce w ramach realizacji umowy wynosi 6.549.792 zł.

Spółka w toku działalności gospodarczej będzie dokonywać zakupów towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, w tym również zakupów opodatkowanych VAT. Spółka nie planuje osiągania żadnych przychodów z działalności gospodarczej.

Dotacja zostanie przeznaczona na następujące wydatki uznane przez PARP za wydatki kwalifikowane:

wynagrodzenia i podróże służbowe,

najem i użytkowanie pomieszczeń, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych,

remonty, naprawy i adaptacja pomieszczeń,

tłumaczenia i druk materiałów oraz publikacji,

działania promocyjne i informacyjne,

obsługa księgowa, usługi prawnicze, bankowe, analizy i ekspertyzy,

zakup usług transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych,

zakup usług w zakresie tworzenia portali i platform internetowych,

udział w konferencjach, seminariach poświęconych tematyce inwestycji kapitałowych,

organizację szkoleń dla inwestorów prywatnych i przedsiębiorców, konferencji i spotkań z przedsiębiorcami kwalifikującymi się do pozyskania zewnętrznego finansowania.

Podsumowując – wszelkie wymienione wyżej koszty będą się wiązać z osiągnięciem celu w postaci „XX”. Koszty te nie będą się wiązać z przychodami z uwagi na fakt, że żadnych przychodów Wnioskodawca osiągać nie będzie. Wydatki ponoszone na realizację opisanego we wniosku projektu nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca powinien od kwoty otrzymanej dotacji naliczyć i odprowadzić podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota dotacji nie podlega podatkowi VAT. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót zwiększony o dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, towarów, zatem nie można stwierdzić, że dotacja ma wpływ na cenę towaru czy usługi.

W opisanym przypadku brak jest ceny usługi czy towaru. Otrzymane środki nie mają wpływu na cenę świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. w efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną). Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Spółka ma charakter celowy, a celem jej działania jest aktywizacja oraz kojarzenie inwestorów ze środowiskiem MSP, tj. organizacja szkoleń dla inwestorów prywatnych i przedsiębiorców, konferencji i spotkań z przedsiębiorcami kwalifikującymi się do pozyskania zewnętrznego finansowania. Spółka podpisała umowę z PARP (jako Instytucją Wdrażającą/Instytucją Pośredniczącą II stopnia), która zakłada dofinansowanie na realizację Projektu „XX” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013, a dokładnie w ramach działania 3.3. Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP, poddziałanie 3.3.1 Wsparcie dla IOB osi priorytetowej 3 Kapitał dla innowacji.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 zakłada udzielenie wsparcia przedsiębiorstwom, instytucjom otoczenia biznesu, jednostkom badawczym i naukowym oraz instytucjom administracji publicznej.

Wnioskodawca w toku działalności gospodarczej będzie dokonywać zakupów towarów i usług na potrzeby realizacji projektu, w tym również zakupów opodatkowanych VAT. Wnioskodawca nie planuje osiągania żadnych przychodów z działalności gospodarczej.

W związku z tym działaniem Zainteresowany otrzyma dofinansowanie – dotację, która zostanie przeznaczona na następujące wydatki uznane przez PARP za wydatki kwalifikowane:

wynagrodzenia i podróże służbowe,

najem i użytkowanie pomieszczeń, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych,

remonty, naprawy i adaptacja pomieszczeń,

tłumaczenia i druk materiałów oraz publikacji,

działania promocyjne i informacyjne,

obsługa księgowa, usługi prawnicze, bankowe, analizy i ekspertyzy,

zakup usług transportowych, telekomunikacyjnych, pocztowych i komunalnych,

zakup usług w zakresie tworzenia portali i platform internetowych,

udział w konferencjach, seminariach poświęconych tematyce inwestycji kapitałowych,

organizację szkoleń dla inwestorów prywatnych i przedsiębiorców, konferencji i spotkań z przedsiębiorcami kwalifikującymi się do pozyskania zewnętrznego finansowania.

Podsumowując – wszelkie wymienione wyżej koszty będą się wiązać z osiągnięciem celu w postaci „XX”. Koszty te nie będą się wiązać z przychodami z uwagi na fakt, że żadnych przychodów Spółka osiągać nie będzie.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż pozyskana przez Spółkę dotacja nie będzie mała związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Zatem dotacja, którą otrzyma Spółka nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu.

Reasumując, należy stwierdzić, iż dotacja którą otrzyma Zainteresowany nie będzie stanowiła dopłaty do ceny z tytułu świadczonych przez niego usług, nie będzie stanowiła zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie interpretacji dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 26 listopada 2010 r. nr ILPP2/443-1419/10-4/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...