• Interpretacja indywidualn...
  29.07.2025

ITPP1/443-855a/10/BK

Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 733 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 1 września 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanej refundacji– jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 1 września 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania otrzymanej refundacji.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie wykonywania m.in. posadzek przemysłowych. Jest Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, składającym miesięczne deklaracje VAT-7. W dniu 14 maja 2009 r. podpisał Pan umowę z Województwem o dofinansowanie projektu pn. „Wprowadzanie nowoczesnej technologii wykonywania wielkopowierzchniowych posadzek przemysłowych”: w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Osi priorytetowej i wzrost innowacyjności i wspieranie przedsiębiorczości w regionie. Działania 1.4. Wsparcie inwestycyjne przedsiębiorstw. Poddziałanie 1.4.2 Małe i średnie przedsiębiorstwa. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Całkowita wartość projektu wynosiła 2.830.400,00 zł. Całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynosiły 2.320.000,00 zł. Instytucja zarządzająca przyznała dofinansowanie pochodzące ze środków dotacji rozwojowej w kwocie nie przekraczającej 1.160.000,00 zł, stanowiącej nie więcej niż 50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu w tym :

z ETRR w wysokości 986.000,00 zł, stanowiących nie więcej niż 42,5% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych,

z budżetu Państwa w wysokości 174.000,00 zł, stanowiącej nie więcej niż 7,5% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych.

W ramach przedmiotowej umowy zobowiązał się Pan do wydatkowania na realizację projektu wkładu własnego w wysokości 1.160.000,00 zł. Ustalone zostały okresy realizacji projektu:

rozpoczęcie rzeczowe realizacji projektu - 1 stycznia 2009 r.,

zakończenie rzeczowe realizacji projektu – 30 listopada 2009 r.,

zakończenie finansowe realizacji projektu – 31 grudnia 2009 r.

W dniu 9 października 2009 r. sporządzono aneks do niniejszej umowy oraz ustalono, że całkowita wartość projektu wynosi 1.842.000,00 zł. Całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynoszą 1.510.000,00 zł. Są to: grunty, środki trwałe, roboty i materiały budowlane. Instytucja zarządzająca przyznała dofinansowanie pochodzące ze środków dotacji rozwojowej w kwocie nie przekraczającej 755.000,00 zł, stanowiącej nie więcej niż 50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu w tym:

Z ETRR w wysokości 641.250,00 zł, stanowiącej nie więcej niż 42,5% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych,

z budżetu Państwa w wysokości 113.250,00 zł, stanowiącej nie więcej niż 7,5% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych.

W ramach przedmiotowej umowy zobowiązał się Pan do wydatkowania na realizację projektu wkładu własnego w wysokości 755.000,00 zł. Ustalone zostały nowe terminy realizacji projektu:

rozpoczęcie projektu – 1 stycznia 2009 r.,

rozpoczęcie rzeczowe realizacji projektu – 1 stycznia 2009 r.,

zakończenie rzeczowe realizacji projektu – 30 czerwca 2010 r.,

zakończenie finansowe realizacji projektu – 30 czerwca 2010 r.

Dodatkowo w dniu 30 czerwca 2010 r. sporządzono ponowny aneks do umowy oraz ustalono, że całkowita wartość projektu wynosi 1.586.000,00 zł. Całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynoszą 1.300.000,00 zł. Instytucja zarządzająca projektem przyznała dofinansowanie pochodzące ze środków dotacji rozwojowej w kwocie nie przekraczającej 650.000,00 zł, stanowiącej nie więcej niż 50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu, w tym:

z ETRR w wysokości 552.500,00 zł, stanowiącej nie więcej niż 42,5% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych,

z budżetu Państwa w wysokości 97.500,00 zł, stanowiącej nie więcej niż 7,5% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych.

W ramach umowy zobowiązał się Pan do wydatkowania na realizację projektu wkładu własnego w wysokości 650.000,00 zł. Ustalone zostały nowe okresy realizacji projektu:

rozpoczęcie rzeczowe realizacji projektu – 11 luty 2009 r.,

rozpoczęcie rzeczowe realizacji projekty – 11 luty 2009 r.,

zakończenie rzeczowe realizacji projektu – 31 sierpnia 2010 r.,

zakończenie finansowe realizacji projektu – 31 sierpnia 2010 r.

W 2010 r. w ramach przedmiotowego projektu nabył Pan za własne środki finansowe maszyny i urządzenia techniczne, które przyjął do użytkowania i wprowadził do ewidencji środków trwałych:

piła do cięcia betonu, wartość początkowa 50.000,00 zł, przyjęta do użytkowania w lutym 2010 r. ,

zacieraczki do betonu (sztuk 4), jednostkowa wartość początkowa 65.026,01 zł, przyjęte do użytkowania w czerwcu 2010 r.,

zacieraczki do betonu (sztuk 3), jednostkowa wartość początkowa 2.889,08 zł, przyjęte do użytkowania w czerwcu 2010 r.,

maszyna do szlifowania betonu, nabyta w czerwcu 2010 r., wartość początkowa 458.080,98 zł, przyjęta do użytkowania w czerwcu 2010 r.

W ramach umowy nabył Pan w lipcu 2010 r. oraz przyjął do użytkowania piłę do cięcia betonu o wartości początkowej 49.500,00 zł. Ponadto zakupił Pan 6 sztuk zacieraczek do betonu za kwotę 101.650,00 euro, które zostały przyjęte do użytkowania w sierpniu 2010 r. Do dnia sporządzenia przedmiotowego wniosku w ramach Programu Regionalnego nie zostały wypłacone tytułem zwrotu wydatków na nabyte maszyny i urządzenia jakiekolwiek środki finansowe z budżetu środków europejskich oraz budżetu Państwa. Przewidywany okres otrzymania dofinansowania to koniec 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uzyskaną kwotę dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2010 (zgodnie z aneksem z dnia 30 czerwca 2010 r. w wysokości 650.000 zł) ma Pan uznać za obrót z czynności nie podlegających opodatkowaniu, co skutkuje, iż powyższa kwota nie powinna zostać udokumentowana fakturą VAT wewnętrzną...

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskana kwota dofinansowania nie stanowi obrotu z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co skutkuje, iż powyższa kwota nie powinna zostać udokumentowana faktura VAT wewnętrzną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zatem, z przepisów tych wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż podpisał Pan umowę z Województwem o dofinansowanie projektu pn. „Wprowadzanie nowoczesnej technologii wykonywania wielkopowierzchniowych posadzek przemysłowych”. Instytucja zarządzająca projektem przyznała dofinansowanie pochodzące ze środków dotacji rozwojowej w kwocie nie przekraczającej 650.000,00 zł, stanowiącej nie więcej niż 50% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu. W 2010 r. w ramach przedmiotowego projektu nabył Pan za własne środki finansowe maszyny i urządzenia techniczne, które przyjął do użytkowania, wprowadził do ewidencji środków trwałych.

Mając na względzie przedstawione okoliczności sprawy oraz biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż pozyskana dotacja nie będzie miała związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Konsekwentnie więc otrzymana przez Pana dotacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu określonym w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16, sprzedażą natomiast – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Ponadto w myśl art. 106 ust. 7 ustawy w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedna fakturę dokumentująca te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W świetle powyższego na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek udokumentowania przyznanej dotacji fakturą bądź fakturą wewnętrzną.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...