• Interpretacja indywidualn...
  17.11.2024

IPPP3/443-682/10-4/KC

Interpretacja indywidualna
z dnia 25 października 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 41 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06.07.2010r. (data wpływu 13.07.2010r.), uzupełnione w dniu 13.09.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 01.09.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

prawidłowe w części dotyczącej pytań: nr 6, nr 7 w zakresie określenia miejsca świadczenia usług pośrednictwa w transporcie międzynarodowym na podstawie art. 28b ustawy oraz pytania nr 8 i 10

a w pozostałej części jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13.07.2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13.09.2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla usług związanych z transportem lotniczym międzynarodowym osób.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W. Sp. z o.o. świadczy na rzecz przewoźników powietrznych różne usługi wspomagające transport lotniczy. Umowy zawarte przez Spółkę z przewoźnikami obejmują dwie grupy usług, tj. typowe usługi handlingowe oraz tzw. usługi dodatkowe. Usługi dodatkowe wykonywane przez Spółkę polegają na:

zapewnieniu pasażerom odwołanych lub opóźnionych rejsów noclegu w hotelu,

transporcie pasażerów pomiędzy lotniskami krajowymi, drogą lądową w sytuacji zmiany miejsca startu lub lądowania (przykładowo spowodowanych warunkami atmosferycznymi),

zapewnieniu pasażerom odwołanych lub opóźnionych rejsów posiłków, np. kanapek (zestawów zawierających np. kanapki i napoje itp.) lub przy dłuższym oczekiwaniu usług restauracyjnych,

dostarczeniu kanapek oraz innych towarów np. gazet, napojów, lodu, plastikowych sztućców itp. na pokłady samolotów, wykorzystywanych przez przewoźników, którzy złożyli oświadczenie że wykonują głownie loty w transporcie międzynarodowym, a zatem na pokłady samolotów używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego,

zapewnieniu dowozu bagażu (transport na terytorium kraju) do domu, hotelu lub innego miejsca pobytu stałego lub czasowego pasażera, którego bagaż nie doleciał wraz z nim na lotnisko położone na terytorium kraju.

W praktyce usługi wymienione pod literą a i b, a także usługi restauracyjne, o których mowa pod literą c są nabywane przez Spółkę od pomiotów trzecich i odprzedawane przewoźnikom powietrznym. Wartość przedmiotowych usług wykazywana na fakturze wystawianej przez Spółkę na rzecz przewoźników odpowiada ich wartości wykazanej na fakturach pierwotnych. Spółka zobligowana jest załączać do wystawianych na rzecz przewoźników powietrznych faktur, kopie faktur pierwotnych. Obecnie zasadą jest to, że Spółka na wystawianych na przewoźników fakturach za usługi hotelowe, transport oraz usługi restauracyjne wykazuje podatek VAT ze stawką 7%, a zatem podatek VAT w wysokości wynikającej z faktur zakupu tych usług. W przypadku świadczeń, o których mowa pod literą c innych niż usługi restauracyjne Spółka nabywa towary, takie jak kanapki, napoje, serwetki, plastikowe sztućce itp. i następnie przekazuje pasażerom odwołanych lub opóźnionych lotów kanapki lub zestawy składające się np., z kanapek napojów, serwetek itp. Spółka traktuje świadczenie wykonywane na rzecz przewoźników powietrznych polegające na dostarczeniu pasażerom odwołanych lub opóźnionych lotów posiłków, o których mowa w zdaniu poprzednim jako usługę cateringową i wystawia na przewoźników w związku z jej świadczeniem faktury VAT ze stawką 7%.

W zakresie świadczeń o których mowa pod literą d) Spółka nabywa przedmiotowe towary i otrzymuje w związku z tym faktury dokumentujące sprzedaż na jej rzecz tych towarów, a następnie spółka dostarcza te towary na pokład samolotów. W zakresie w jakim świadczenia te są wykonywane na rzecz przewoźników powietrznych, którzy złożyli Spółce oświadczenie, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, Podatnik stosuje wobec tych świadczeń stawkę 0%.

W zakresie usług, o których mowa pod literą e) Spółka nabywa usługę transportu bagażu i otrzymuje w związku z tym fakturę VAT ze stawką 22%. Następnie - w przypadku, gdy miejscem świadczenia tej usługi w rozumieniu przepisów o VAT jest terytorium kraju (tj. w przypadku, gdy usługi te świadczone są na rzecz usługobiorcy posiadającego siedzibę na terytorium kraju lub dla stałego miejsca prowadzenia działalności usługobiorcy położonego na terytorium kraju, nawet jeśli siedziba usługobiorcy znajduje się poza terytorium kraju) - Podatnik obciąża kontrahenta za tę usługę wystawiając na niego fakturę ze stawką VAT 22%. W przypadku, gdy miejsce świadczenia tej usługi znajduje się poza terytorium kraju Podatnik traktuje je jako usługi niepodlegające opodatkowaniu VAT na terytorium kraju.

Spółka posiada dokumentację składającą się z oświadczenia przewoźników powietrznych, na rzecz których świadczy powyższe usługi (dostarcza towary na pokłady samolotów stosując stawkę 0%), że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Spółka ma prawo do 10% prowizji z tytułu świadczeń wymienionych pod literą a) - e), która stanowi właściwe wynagrodzenie Spółki za zapewnienie wykonania tych usług (dostaw) i dotyczy zaangażowania Spółki w ich organizację. Spółka w związku ze świadczeniem tych usług dodatkowych (dokonywaniem dostaw na pokłady samolotów) wystawia na przewoźników powietrznych faktury VAT opiewające na wartość prowizji. Usługi, za które Spółka pobiera wynagrodzenie prowizyjne polegają zatem na organizacji usług będących przedmiotem odprzedaży oraz zapewnieniu wykonania pozostałych świadczeń wymienionych pod literą a) - e) na rzecz przewoźników. Spółka zawiera z podmiotami trzecimi umowy gwarantujące wykonanie usług noclegu, transportu itd. na każde zlecenie, zajmuje się ich obsługą administracją oraz pozostaje w ciągłej gotowości ich świadczenia.

W przypadku, gdy miejscem świadczenia omawianej usługi, za którą Spółka pobiera wynagrodzenie prowizyjne jest terytorium kraju, a usługa świadczona jest na rzecz przewoźnika, który złożył oświadczenie, że wykonuje głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, Spółka stosuje do przedmiotowej usługi stawkę VAT 0%.

W zakresie usług handlingowych Spółka organizując klientom lądowania w polskich portach powietrznych uiszcza między innymi opłaty nawigacyjne, w związku z uiszczeniem których na Spółkę wystawiane są faktury VAT ze stawką 22%. Opłaty nawigacyjne to opłaty na rzecz PAZP (Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej) za zgłoszenie samolotu do wieży i pomoc w jego sprowadzeniu na płytę lotniska lub na wyprowadzenie samolotu odlatującego z lotniska (opłaty te dotyczą tego co dzieje się w powietrzu).

W przypadku, gdy usługi, za które pobierane są opłaty nawigacyjne są odprzedawane na rzecz przewoźnika - który ma siedzibę na terytorium kraju (a usługi te nie są odprzedawane dla jego stałego miejsca prowadzenia działalności położonego poza terytorium kraju) i podmiot taki złożył oświadczenie, że wykonuje głównie loty w transporcie międzynarodowym, to Spółka stosuje stawkę 0% w odniesieniu do odsprzedaży tych usług. Jeżeli przewoźnik taki nie złożył oświadczenia, że wykonuje głównie loty w transporcie międzynarodowym to Spółka stosuje stawkę 22% w odniesieniu do odprzedaży tych usług. W przypadku, gdy usługi, za które pobierane są opłaty nawigacyjne są odprzedawane na rzecz przewoźnika, który ma siedzibę poza terytorium kraju (a usługi te nie są odprzedawane dla jego stałego miejsca prowadzenia działalności położonego na terytorium kraju) i podmiot taki złożył oświadczenie, że jest podatnikiem podatku od wartości dodanej i nabywa te usługi dla potrzeb działalności gospodarczej, Spółka traktuje odprzedaż tych usług jako czynność niepodlegającą opodatkowaniu na terytorium kraju.

W zakresie usług handlingowych Spółka uiszcza również opłaty postojowe, w związku z którymi na spółkę wystawiane są faktury ze stawką VAT 22%. Opłata postojowa to opłata za postój samolotu na określonym stanowisku (np. 26, 28 itd.) na płycie lotniska.

W przypadku, gdy usługi, za które pobierane są opłaty postojowe są odprzedawane na rzecz przewoźnika, który złożył oświadczenie że wykonuje głównie loty w transporcie międzynarodowym, Spółka stosuje stawkę 0% w odniesieniu do odprzedaży tych usług, niezależnie od miejsca siedziby (miejsca prowadzenia działalności) tego podmiotu (terytorium kraju/poza terytorium kraju). W przypadku, gdy usługi, za które pobierane są opłaty postojowe są odprzedawane na rzecz przewoźnika, który nie złożył oświadczenia, że wykonuje głównie loty w transporcie międzynarodowym Spółka stosuje stawkę 22% w odniesieniu do odprzedaży tych usług (Spółka uznała bowiem, że usługi te są usługami związanymi z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy o VAT).

W zakresie usług handlingowych spółka nie dolicza prowizji przy odprzedaży poszczególnych usług na rzecz przewoźników lecz wystawia odrębną fakturę opiewającą na prowizję od wszystkich usług handlingowych, świadczonych na rzecz danego podmiotu, która to prowizja stanowi właściwe wynagrodzenie Spółki za zapewnienie wykonania tych usług (dostaw) i dotyczy zaangażowania Spółki w ich organizację. Ponadto Spółka poprzez biuro biletowe położone na terytorium kraju uczestniczy w sprzedaży biletów lotniczych różnych przewoźników lotniczych, w tym w szczególności w sprzedaży biletów dotyczących transportu międzynarodowego osób (w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT.) Uczestnictwo Spółki w sprzedaży przedmiotowych biletów może odbywać się w dwóch formach:

a) biuro biletowe Spółki położone na terytorium kraju sprzedaje nabywcy biletu, który zjawił się w tym biurze bilet danego przewoźnika (Spółka uprzednio nabywa ów bilet od tego przewoźnika za pomocą jego systemu). Biuro biletowe wydaje ów bilet nabywcy i pobiera od nabywcy cenę biletu oraz opłatę za wydanie biletu. W przypadku, gdy osoba fizyczna nabywa bilet dotyczący transportu międzynarodowego osób zażąda faktury, Spółka wystawia fakturę jako sprzedawca biletu ze stawką 0% (transport międzynarodowy osób). W tym zatem przypadku Spółka po zjawieniu się w biurze biletowym osoby zainteresowanej nabyciem biletu dokonuje nabycia biletu za pośrednictwem systemu przewoźnika i jego odprzedaży nabywcy, a stosowany system rozliczeń umożliwia Spółce uniknięcie ryzyka związanego z nabyciem biletów w zbyt dużej ilości.

Z kolei przewoźnik po zakończeniu okresu rozliczeniowego wystawia na Spółkę fakturę z tytułu sprzedaży Spółce biletów w wartości odpowiadającej cenie nabytych przez Spółkę i odprzedanych biletów opłat za wystawienie biletu oraz opłat dodatkowych (np. opłat za nadbagaż, dodatkowy bagaż, za zabukowanie konkretnego miejsca w samolocie, za zmianę rezerwacji itp.) związanych z transportem udokumentowanym tymi biletami. Spółka natomiast wystawia na przewoźnika fakturę na prowizję za pośrednictwo w sprzedaży.

b) biuro biletowe Spółki położone na terytorium kraju wydaje nabywcy biletu, który zjawił się w biurze bilet danego przewoźnika drukowany z systemu tego przewoźnika, przy czym Spółka nie nabywa przedmiotowego biletu od przewoźnika, a jedynie go wydaje nabywcy. Jako sprzedawca biletu występuje w tym przypadku przewoźnik i to on wystawia ewentualnie fakturę na nabywcę biletu. Przewoźnik nie wystawia zatem w tym przypadku faktur dokumentujących sprzedaż biletów na Spółkę. Spółka odbiera gotówkę za wystawienie biletu, opłaty dodatkowe, pobrane od nabywcy biletu (z wyjątkiem wynagrodzenia Spółki, za wystawienie biletu), a pozostałą kwotę przekazuje przewoźnikowi. Ponadto Spółka wystawia na przewoźnika fakturę na prowizję za pośrednictwo w sprzedaży. (W tym przypadku Spółka nie dokonuje nabycia od linii lotniczych i odprzedaży biletów.)

W odniesieniu do pewnej grupy przewoźników stosowany jest system określony pod lit. a) w odniesieniu do drugiej grupy przewoźników stosowany jest system określony pod lit. b).

W przypadku obu systemów Spółka może również pobierać od podróżnych dodatkowe opłaty np. za nadbagaż, dodatkowy bagaż, za zmianę rezerwacji, za zabukowanie konkretnego miejsca w samolocie itp.

W sytuacji, gdy Spółka dokonuje nabycia, a następnie odprzedaży biletów lotniczych dokumentujących transport międzynarodowego osób, w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, Spółka rozpoznaje w związku ze sprzedażą uprzednio nabytych biletów obrót w VAT ze stawką 0% zarówno w odniesieniu do ceny biletu, jak też w odniesieniu do opłaty za wystawienie biletu lotniczego dotyczącego transportu międzynarodowego osób, w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT oraz opłat dodatkowych związanych z tym transportem (np. za nadbagaż, dodatkowy bagaż, za zabukowanie konkretnego miejsca w samolocie, za zmianę rezerwacji itp. związanych z transportem udokumentowanym tymi biletami).

W obu przypadkach podstawą ustalenia wartości prowizji, na którą Spółka wystawia za dany okres rozliczeniowy fakturę na danego przewoźnika jest zarówno obrót z tytułu sprzedaży biletów za ten okres, jak też opłaty za wystawienie tych biletów oraz opłaty dodatkowe uiszczane przez pasażerów, np. za nadbagaż, dodatkowy bagaż, zmianę rezerwacji, zabukowanie konkretnego miejsca w samolocie itp. pobrane w tym okresie. W przypadkach, gdy obok sprzedaży (wydania) biletów danego przewoźnika dotyczących transportu międzynarodowego osób w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT Spółka dokonuje również sprzedaży (wydania) biletów, które nie dotyczą tego rodzaju transportu, Spółka wydziela prowizję odnosząca się do biletów dotyczących transportu międzynarodowego osób w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT i pozostałych opłat związanych z tym transportem. W zakresie w jakim prowizja dotyczy biletów odnoszących się do transportu międzynarodowego osób w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, oraz opłat za wydanie biletu, nadbagaż, dodatkowy bagaż, zmianę rezerwacji zabukowanie konkretnego miejsca w samolocie itp. dotyczących tego transportu - niezależnie od tego, czy siedziba przewoźnika (jego stałe miejsce prowadzenia działalności), dla którego świadczona jest usługa znajduje się na terytorium kraju, czy też poza terytorium kraju - Spółka wystawia na przewoźników faktury VAT za prowizję ze stawką 0% i rozpoznaje z tego tytułu sprzedaż ze stawką 0% na terytorium kraju. Spółka dysponuje kopiami biletów lotniczych dokumentujących transport międzynarodowy, sprzedanych (wydanych) pasażerom za pośrednictwem biura biletowego prowadzonego przez Spółkę. Z kopii tych wynika, że bilety wystawione zostały przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera. Bilety drukowane są bowiem przez Podatnika z systemu przewoźnika.

Usługobiorcami powyższych świadczeń wykonywanych przez Spółkę, których dotyczy niniejszy wniosek mogą być;

przewoźnicy mający siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski, będący podatnikami podatku VAT,

przewoźnicy mający siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż RP, będący podatnikami podatku od wartości dodanej,

przewoźnicy mający siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż RP, posiadający stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce, będący podatnikami podatku VAT,

przewoźnicy mający siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności poza terytorium Unii Europejskiej, prowadzący działalność gospodarczą.

Spółka posiada dokumentację składającą się z oświadczenia przewoźników powietrznych, na rzecz których świadczy powyższe usługi (dostarcza towary na pokłady samolotów), będące przedmiotem niniejszego zapytania, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi dodatkowe świadczone przez Spółkę, takie jak:

a. zapewnienie pasażerom odwołanych lub opóźnionych rejsów noclegu w hotelu,

b. transport pasażerów pomiędzy lotniskami krajowymi, w sytuacji zmiany miejsca startu lub lądowania (przykładowo spowodowanych warunkami atmosferycznymi),

- w sytuacji, gdy są one świadczone przez Podatnika na rzecz przewoźników powietrznych, którzy złożyli Spółce oświadczenie, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym - podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%...

Czy świadczenie Podatnika dokumentowane fakturą VAT polegające na zapewnieniu pasażerom odwołanych lub opóźnionych rejsów posiłków, np. kanapek (zestawów zawierających np. kanapki i napoje itp.) lub przy dłuższym oczekiwaniu usług restauracyjnych - wykonywane przez Podatnika na rzecz przewoźników powietrznych, którzy złożyli Spółce oświadczenie, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym - podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%...

Czy świadczenia takie jak dostarczenie posiłków gotowych do spożycia (np. zestawy nabyte w restauracji), kanapek oraz innych towarów np. gazet napojów, lodu, plastikowych sztućców itp. na pokłady samolotów, wykorzystywanych przez przewoźników, którzy złożyli Spółce oświadczenie, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym podlegają opodatkowaniu stawką 0%, w tym również w przypadku, gdy samolot wykorzystywany przez przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym na rzecz którego Podatnik dokonuje przedmiotowego świadczenia, w danym przypadku wykonuje lot krajowy...

Czy w zakresie usług, polegających na zapewnieniu dowozu bagażu (transport na terytorium kraju) do domu, hotelu lub innego miejsca pobytu stałego lub czasowego pasażera, którego bagaż nie doleciał wraz z nim na lotnisko położone na terytorium kraju, świadczonych przez Podatnika na rzecz przewoźników lotniczych, którzy złożyli Spółce oświadczenie, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, dla których to usług miejscem świadczenia tych usług, w rozumieniu przepisów o VAT jest terytorium kraju (usługi świadczone na rzecz usługobiorcy posiadającego siedzibę na terytorium kraju lub świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności położonego na terytorium kraju, nawet jeśli siedziba usługobiorcy znajduje się poza terytorium kraju) - podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%...

Czy usługa wykonywana na rzecz przewoźników powietrznych, mających miejsce siedziby (lub stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego usługa ta jest świadczona) na terytorium kraju, którzy złożyli Spółce oświadczenie, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, polegająca na zorganizowaniu i zapewnieniu wykonania czynności wymienionych w pytaniach 1-4, za którą Spółka pobiera wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 10% podlega opodatkowaniu na terytorium kraju stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%...

Czy w sytuacji, gdy Spółka nabywa od przewoźnika bilety lotnicze dotyczące transportu międzynarodowego osób w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 2 Ustawy o VAT i odprzedaje je, Spółka postępuje prawidłowo rozpoznając w związku z tą sprzedażą biletów obrót z tytułu świadczenia usług transportu międzynarodowego osób na terytorium kraju ze stawką 0% zarówno w zakresie ceny biletu uiszczonej przez nabywcę, jak też w zakresie opłaty za wystawienie tego biletu oraz ewentualnych opłat dodatkowych takich jak opłaty za zabukowanie konkretnego miejsca w samolocie, za zmianę rezerwacji, za nadbagaż (dodatkowy bagaż) itp. niezależnie od statusu nabywcy (podmiot nie będący podatnikiem, podatnik)...

Czy miejscem świadczenia opisanej we wniosku usługi wykonywanej przez Spółkę za pośrednictwem biura biletowego, za którą Spółka pobiera prowizję, w zakresie w jakim prowizja dotyczy biletów lotniczych odnoszących się do transportu międzynarodowego osób w rozumieniu art. art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, oraz opłat za wydanie tych biletów, nadbagaż, dodatkowy bagaż, zmianę rezerwacji, zabukowanie konkretnego miejsca w samolocie itp. dotyczących tego transportu międzynarodowego, jest terytorium kraju - niezależnie od tego, czy siedziba przewoźnika (jego stałe miejsce prowadzenia działalności), dla którego świadczona jest usługa znajduje się na terytorium kraju, czy też poza terytorium kraju, czy może w przypadku, gdy usługa ta jest świadczona na rzecz przewoźnika, którego siedziba (jego stałe miejsce prowadzenia działalności), dla którego świadczona jest ta usługa znajduje się poza terytorium kraju miejscem świadczenia tej usługi nie jest terytorium kraju i w konsekwencji w tym przypadku nie podlega ona opodatkowaniu VAT na terytorium kraju...

Czy w zakresie w jakim miejscem świadczenia usługi, o której mowa w pytaniu 7 jest terytorium kraju podlega ona opodatkowaniu na terytorium kraju stawką VAT 0%...

Czy w zakresie opłat nawigacyjnych Spółka ma prawo do zastosowania stawki 0% przy ich odprzedaży, w sytuacji, gdy dokonuje tej odprzedaży na rzecz przewoźnika, który złożył Podatnikowi oświadczenie, że wykonuje głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, a miejscem świadczenia jest terytorium kraju (usługi świadczone na rzecz przewoźnika będącego podatnikiem rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, którego miejsce siedziby znajduje się na terytorium kraju, a usługi te nie są przeznaczone na cele osobiste, o których mowa w art. 28b ust 4 ustawy o VAT i nie są odprzedawane dla stałego miejsca prowadzenia działalności tego podmiotu, położonego poza terytorium kraju)...

Czy w przypadku, gdy usługi o których mowa w pkt 9 są odprzedawane przez Spółkę na rzecz przewoźnika będącego podatnikiem rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, którego miejsce siedziby znajduje się poza terytorium kraju, a usługi te nie są przeznaczone na cele osobiste, o których mowa w art. 28b ust. 4 ustawy o VAT i usługi te nie są przeznaczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności tego przewoźnika położonego na terytorium kraju, to nie podlegają one opodatkowaniu na terytorium kraju, gdyż ich miejsce świadczenia nie znajduje się na terytorium kraju...

Czy usługi handlingowe - za które pobierane są opłaty postojowe - odprzedawane przez Spółkę na rzecz przewoźnika, który złożył Podatnikowi oświadczenie, że wykonuje głównie przewozy w transporcie międzynarodowym podlegają opodatkowaniu stawką 0%, w sytuacji, gdy ich miejsce świadczenia znajduje się na terytorium kraju...

Czy w przypadku usług handlingowych, za które pobierane są opłaty postojowe, w sytuacji gdy Spółka je odprzedaje miejscem ich świadczenia przez Spółkę jest zawsze terytorium kraju, czy też w przypadku, gdy są odprzedawane przez Spółkę na rzecz przewoźnika, będącego podatnikiem rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, którego miejsce siedziby znajduje się poza terytorium kraju, a usługi te nie są przeznaczone na cele osobiste, o których mowa w art. 28b ust. 4 ustawy o VAT i nie są przeznaczone dla stałego miejsca wykonywania działalności tego przewoźnika położonego na terytorium kraju, to nie podlegają one opodatkowaniu na terytorium kraju, gdyż ich miejsce świadczenia nie znajduje się na terytorium kraju...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podstawowa stawka podatku wynosi 22 %. Od zasady tej przewidziane są jednak wyjątki.

Przykładowo usługi hoteli podlegają opodatkowaniu według stawki 7 %, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 139 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Usługi związane z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usługi stołówkowe i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 65.5) z wyłączeniem:

sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,

sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22 %

- podlegają opodatkowaniu VAT według stawki 7%, zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT (Dz. U. Nr 212, poz. 1336, z póżn. zm., dalej: rozporządzenie wykonawcze) w związku z poz. 21 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia. Usługi pasażerskiego transportu lądowego wymienione poz. 141-144 załącznika nr 3 do ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu według stawki 7%, na mocy art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.

Jednocześnie jednak zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym w myśl natomiast art. 83 ust. 2 powołanej ustawy czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Usługi objęte hipotezą normy prawnej wynikającej z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT określone zostały poprzez kryterium przedmiotowo - podmiotowe. W zakresie kryterium przedmiotowego powołany przepis wymienia usługi charakteryzowane poprzez określenie ich związku z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków, wskazując jednocześnie, że chodzi tu o również o inne usługi o podobnym charakterze. Wyliczenie rodzajów usług zawarte w tym przepisie ma zatem charakter przykładowy i obejmuje szeroki zakres usług. Artykuł ten nie ogranicza w żaden sposób rodzaju usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych, do których ma zastosowanie. Z treści powołanego przepisu nie wynika w szczególności, aby dotyczył on jedynie usług świadczonych w obrębie lotniska, należy zatem uznać, że również usługi hotelowe transportowe, świadczone poza terenem lotniska mogą być objęte regulacją tego przepisu, jeśli spełniają one warunki określone w tym przepisie.

Powyżej wskazano na szeroko określone kryterium przedmiotowe. W zakresie kryterium podmiotowego, chodzi o status nabywcy usługi. Powołany przepis znajduje bowiem zastosowanie do usług świadczonych na rzecz podmiotów określonych w tym przepisie, to jest przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Kryterium podmiotowe jest zatem spełnione w przypadku, gdy wymienione w omawianym przepisie usługi świadczone są na rzecz podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Jednocześnie warunkiem zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT jest posiadanie przez dostawcę usług stosownej dokumentacji potwierdzającej spełnienie warunków określonych, w tym przepisie. Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 2 tej omawianej ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tych przepisach. Powołany przepis nie określa precyzyjnie jak powinna wyglądać ta dokumentacja. Przepis ten wymaga jedynie aby z dokumentacji tej jednoznacznie wynikało, że spełnione są warunki zastosowania stawki 0%, określone w danym przepisie.

Jak z powyższego wynika opodatkowaniu stawką 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT podlegają różne kategorie usług, dla których przewidziano stawkę podstawową lub obniżoną jeżeli ich świadczenie spełnia warunki określone w tym przepisie, a jednocześnie podmiot świadczący te usługi dysponuje dokumentacją o której mowa w art. 82 ust. 2 tej ustawy. Art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT - w zakresie usług spełniających określone w nim warunki - stanowi bowiem przepis szczególny w stosunku do innych przepisów regulujących podstawową stawkę podatku VAT oraz stawki obniżone.

W ocenie Spółki dokumentacja prowadzona przez Spółkę, składająca się z oświadczeń przewoźników powietrznych, dla których Podatnik świadczy omawiane usługi, w których oświadczają oni, że wykonują głównie przewozy w transporcie międzynarodowym jest dokumentacją z której jednoznacznie wynika spełnienie warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT.

Przechodząc do poszczególnych rodzajów czynności świadczonych przez Spółkę na rzecz przewoźników powietrznych, którzy złożyli oświadczenie, że wykonują głównie przewozy w transporcie międzynarodowym należy podkreślić, że zapewnienie pasażerom odwołanych lub opóźnionych rejsów noclegu w hotelu bez wątpienia jest usługą spełniającą kryterium przedmiotowe określone w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT. Uściślając - w naszej ocenie jest to usługa związana z obsługą pasażerów, beneficjentem tej usługi są bowiem pasażerowie odwołanych lub opóźnionych lotów. Potwierdzeniem tej tezy jest w szczególności treść art. 9 Rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.Urz. UE L 2004.46.1, dalej: Rozporządzenie nr 261/2004), zgodnie z którym w przypadku odwołań lub opóźnień lotów pasażerom przysługuje prawo do opieki polegające na tym, że otrzymują oni bezpłatnie:

posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania,

zakwaterowanie w hotelu w przypadku:

- gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub

- gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera,

transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym).

Jednocześnie w sytuacji, gdy Spółka świadczy usługę zapewnienia pasażerom odwołanych lub opóźnionych rejsów noclegu w hotelu na rzecz przewoźników powietrznych lub innych podmiotów, w odniesieniu do których Spółka dysponuje dokumentacją składającą się z oświadczeń tych przewoźników, w których stwierdzają oni, że wykonują głównie przewozy w transporcie międzynarodowym - nie powinno budzić wątpliwości, że Spółka ma prawo do zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT. Spełnione są bowiem zarówno przesłanki przedmiotowe, jak i podmiotowe; spełniony jest również warunek dokumentacyjny. Postawiona wyżej teza pozostaje prawdziwa również w przypadku, gdy Spółka w celu zapewnienia pasażerom odwołanych lub opóźnionych rejsów noclegu w hotelu nabywa usługi hotelowe od innego podmiotu świadczącego te usługi i otrzymuje w związku z tym fakturę VAT dokumentującą świadczenie na jej rzecz tych usług ze stawką właściwą dla usług hotelowych (stawka 7%). Spółka nabywa w tym przypadku usługę hotelową następnie ją odprzedaje przewoźnikowi. Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że zgodnie z art. 28 Dyrektywy Rady Unii Europejskiej 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 roku w sprawie wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa 112), w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. W świetle powołanego przepisu Dyrektywy 112 Spółka powinna być traktowana jak podmiot świadczący usługę hotelową na rzecz przewoźników powietrznych.

Fakt, że Spółka nabywa i dokonuje odprzedaży usług hotelowych na rzecz przewoźników powietrznych, a beneficjentami tych usług są pasażerowie odwołanych lub opóźnionych rejsów, jak też sposób rozliczania z przewoźnikami powietrznymi tych usług oraz sposób dokumentowania sugerują, że Spółka faktycznie dokonuje tak zwanego refakturowania usługi hotelowej. W naszej ocenie fakt ten nie odbiera jednak Podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, nawet jeśli podmiot od którego Podatnik nabył usługę hotelową zastosował stawkę 7%. Należy bowiem pamiętać, że podmiot sprzedający Podatnikowi usługę hotelową nie miał prawa do zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, gdyż Podatnik nie jest przewoźnikiem powietrznym ani innym podmiotem wykonującym głównie przewozy w transporcie międzynarodowym w przypadku zatem sprzedaży usługi hotelowej na rzecz Podatnika nie był w szczególności spełniony warunek podmiotowy po stronie Spółki występującej jako nabywca usługi. W przypadku natomiast, gdy Podatnik odsprzedaje usługę hotelową na rzecz przewoźnika powietrznego, w odniesieniu do którego Podatnik dysponuje oświadczeniem tego przewoźnika, o tym że wykonuje on głównie przewozy w transporcie międzynarodowym spełnione są warunki przedmiotowe i podmiotowe określone w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT oraz warunki dokumentacyjne określone w art. 83 ust. 2 tej ustawy niezbędne do zastosowania stawki 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 omawianej ustawy. W przypadku spełnienia warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 8 i ust. 2 ustawy o VAT przepisy te powinny być traktowane jako przepisy szczególne w stosunku do przepisów regulujących stawkę podatku dla usług hotelowych.

Stąd też Podatnik ma prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do odprzedaży usług hotelowych, których beneficjentami są pasażerowie odwołanych lub opóźnionych lotów, świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych lub innych podmiotów, którzy złożyli oświadczenie, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym skoro dysponuje on dokumentacją zawierającą oświadczenia tych podmiotów, że wykonują one głównie przewozy w transporcie międzynarodowym - również w przypadku, gdy Podatnik przy nabyciu usług hotelowych otrzymuje fakturę ze stawką inną niż 0%, a odprzedaż przez Podatnika tych usług hotelowych uznać można za tak zwane refakturowanie. Należy podkreślić, że prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków lub innych o podobnym charakterze, refakturowanych na rzecz przewoźników powietrznych, którzy złożyli oświadczenie, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym (pomimo zastosowania na fakturze pierwotnej innej stawki VAT) potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 28.10.2008 r. (sygn. ITPP2/443-749/08/AP) oraz z 11.11.2008 r. (sygn. ITPP2/443-747a/08/AW).

Usługi polegające na transporcie pasażerów pomiędzy lotniskami krajowymi, w sytuacji zmiany miejsca startu lub lądowania zaliczyć należy do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT (w tym przypadku, w ocenie Spółki należałoby uznać, że są to usługi związane z obsługą pasażerów). Spółka dysponuje oświadczeniami przewoźników na rzecz których świadczy te usługi, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Wskazana wyżej argumentacja, w tym w szczególności argumentacja dotycząca zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 w zw. z ust. 2 ustawy o VAT w odniesieniu odprzedawanej na rzecz przewoźników powietrznych usługi hotelowej znajduje zatem pełne zastosowanie do świadczonych przez Podatnika (uprzednio nabytych i odprzedawanych) na rzecz przewoźników powietrznych którzy złożyli oświadczenie, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym usług polegających na transporcie pasażerów pomiędzy lotniskami krajowymi, w sytuacji zmiany miejsca startu lub lądowania.

Stąd też Spółka ma prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do odprzedaży uprzednio nabytych usług transportowych (transport lądowy) wykonywanych pomiędzy lotniskami krajowymi, w sytuacji zmiany miejsca startu lub lądowania, których beneficjentami są pasażerowie, świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych lub innych podmiotów, którzy złożyli oświadczenie, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym skoro Podatnik dysponuje dokumentacją zawierającą oświadczenia tych podmiotów, że wykonują one głównie przewozy w transporcie międzynarodowym - również w przypadku, gdy Podatnik przy nabyciu tych usług transportowych otrzymuje fakturę ze stawką inną niż 0%, a sprzedaż przez Podatnika tych usług transportowych uznać można za tak zwane refakturowanie.

Świadczenie Podatnika dokumentowane fakturą VAT polegające na zapewnieniu pasażerom odwołanych lub opóźnionych rejsów posiłków, np. kanapek (zestawów zawierających np. kanapki, napoje itp.) lub przy dłuższym oczekiwaniu usług restauracyjnych, wykonywane przez Podatnika na rzecz przewoźników powietrznych, którzy złożyli oświadczenie, że wykonują głównie przewozy w transporcie międzynarodowym stanowi w ocenie Spółki usługę, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, to jest usługę związaną z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków lub inną o podobnym charakterze (w opinii Spółki jest to usługa związana z obsługą pasażerów), niezależnie od tego, czy Podatnik nabywa kanapki od innego podmiotu i następnie je rozdaje pasażerom odwołanych lub opóźnionych lotów, czy Podatnik przygotowuje z nabytych towarów zestawy (składające się np. z kanapek, napojów, serwetek itp.) we własnym zakresie i rozdaje tym pasażerom, czy też dokonuje odprzedaży usługi restauracyjnej świadczonej na rzecz Podatnika przez inny podmiot. (W przypadku świadczeń innych niż usługi restauracyjne w ocenie Spółki należałoby uznać, że Spółka świadczy usługi cateringowe).

Za przyjęciem określonej w zdaniu poprzednim interpretacji, przemawia również treść art. 9 ust. 1 lit. a Rozporządzenia nr 261/2004, zgodnie z którym w przypadku odwołań lub opóźnień lotów pasażerom przysługuje prawo do opieki polegające na tym, że otrzymują oni bezpłatnie posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania.

Do omawianego przypadku znajduje również zastosowanie argumentacja przedstawiona w pkt 1 i 2 dotycząca zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 w zw. z ust. 2 ustawy o VAT, w tym argumentacja dotycząca odprzedaży na rzecz przewoźników nabytych uprzednio usług hotelowych.

Stąd też w ocenie Spółki nie powinno budzić wątpliwości, że Spółka ma prawo do zastosowania stawki 0% do świadczenia dokumentowanego fakturą VAT polegającego na zapewnieniu pasażerom odwołanych lub opóźnionych rejsów posiłków, np. kanapek (zestawów zawierających np. kanapki, napoje itp.) lub przy dłuższym oczekiwaniu usług restauracyjnych, wykonywanego przez Podatnika na rzecz przewoźników powietrznych, w odniesieniu do których Podatnik dysponuje ich oświadczeniami, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, niezależnie od tego jaką stawką podatku opodatkowane są towary lub usługi nabywane przez Podatnika w związku z wykonywaniem tych świadczeń na rzecz przewoźników. Podstawą do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do czynności, o których mowa w zdaniu poprzednim jest art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, który w przypadku gdy świadczenie Podatnika spełnia określone w nim warunki jest przepisem szczególnym w stosunku do innych przepisów - regulujących stawki podatkowe, np. przepisów regulujących stawkę podatkową w odniesieniu do usług restauracyjnych.

W ocenie Spółki świadczenia polegające na dostarczeniu, posiłków gotowych do spożycia (np. zestawy nabyte w restauracji), kanapek oraz innych towarów np. gazet, napojów, lodu, plastikowych sztućców itp. na pokłady samolotów wykorzystywanych przez przewoźników powietrznych, w odniesieniu, do których Podatnik dysponuje ich oświadczeniami, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, podlega opodatkowaniu stawką 0%. W ocenie Spółki podstawą do zastosowania stawki 0% jest w tym przypadku art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawkę 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego, a nie art. 83 ust. 1 pkt 8 tej ustawy.

Należy podkreślić, że w omawianej sprawie - podobnie jak w przypadkach przedstawionych w pkt 2-4, dla zastosowania przez Podatnika stawki 0% w odniesieniu do świadczenia polegającego na zaopatrzeniu samolotów w posiłki gotowe do spożycia, kanapki i inne towary nie ma znaczenia to jaką stawkę podatku VAT w stosunku do nich zastosował podmiot, od którego Podatnik je nabył. Istotne jest bowiem to, że Spółka nabywa, a następnie dostarcza przedmiotowe towary na pokłady samolotów wykorzystywanych przez przewoźników powietrznych, którzy wykonują głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, i złożyli Spółce oświadczenie w tym zakresie. Skoro samoloty te są eksploatowane przez przewoźników powietrznych, którzy złożyli oświadczenie, że wykonują głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, to słuszna jest teza, towary te służą zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego.

W ocenie Spółki Spółce przysługuje prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do omawianych dostaw na pokłady samolotów również w przypadku, gdy samolot wykorzystywany przez przewoźnika który złożył oświadczenie, że wykonuje głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, na rzecz którego Podatnik dokonuje przedmiotowego świadczenia, w danym przypadku wykonuje lot krajowy.

Potwierdzeniem prawidłowości wskazanej wyżej interpretacji jest treść art. 148 lit. e) Dyrektywy 112, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego statków powietrznych używanych przez linie lotnicze zajmujące się głównie odpłatnym przewozem na trasach międzynarodowych.

Interpretacja przepisów krajowych dotyczących podatku VAT powinna być dokonywana w duchu Dyrektywy 112. Należy bowiem przyjąć, że racjonalny ustawodawca formułował przepisy krajowe dotyczące podatku VAT dążąc do osiągnięcia skutku określonego w obowiązującej Dyrektywie dotyczącej tego podatku. Skoro - zgodnie z Dyrektywą 112 państwa członkowskie są zobligowane do zwolnienia dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego statków powietrznych używanych przez linie lotnicze zajmujące się głównie odpłatnym przewozem na trasach międzynarodowych to przepisy ustawy o VAT, w tym art. 83 ust. 1 pkt 18 tej ustawy powinny być interpretowane w zgodzie z treścią Dyrektywy.

Potwierdzeniem prawidłowości wskazanej wyżej interpretacji jest również teza wyrażona przez ETS w wyroku z dnia 16 września 2004 r. w sprawie Cimber Air A/S przeciwko Skatteministeriet (sygnatura C-382/02), zapadłym na gruncie przepisów VI Dyrektywy, w którym Trybunał wskazał: „Artykuł 15 pkt 6, 7 i 9 dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że określone w tych przepisach dostawy towarów i usług przeznaczone dla statków powietrznych używanych do lotów krajowych przez towarzystwa lotnicze obsługujące transport głównie w odpłatnym ruchu międzynarodowym są zwolnione od podatku VAT.

W związku zatem z faktem, że Podatnik dysponuje oświadczeniami przewoźników powietrznych, na rzecz których dokonuje świadczeń polegających na dostawie towarów służących zaopatrzeniu samolotów, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym spełniony jest również warunek dokumentacyjny, o którym mowa w art. 83 ust. 2 Ustawy o VAT.

W ocenie Spółki usługi, polegające na zapewnieniu dowozu bagażu (transport na terytorium kraju) do domu, hotelu lub innego miejsca pobytu stałego lub czasowego pasażera, którego bagaż nie doleciał wraz z nim na lotnisko położone na terytorium kraju, świadczone przez Podatnika na rzecz przewoźników lotniczych, którzy złożyli Spółce oświadczenie że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, dla których to usług miejscem świadczenia, w rozumieniu przepisów o VAT, jest terytorium kraju (usługi świadczone na rzecz usługobiorcy posiadającego siedzibę na terytorium kraju lub świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności położonego na terytorium kraju, nawet jeśli siedziba usługobiorcy znajduje się poza terytorium kraju) podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Podstawą do zastosowania stawki VAT 0% w odniesieniu do świadczonych przez Podatnika usług, o których mowa w niniejszym punkcie jest art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT. W ocenie Podatnika stawka 0% znajduje zastosowania do omawianych w niniejszym punkcie usług, dla których miejscem świadczenia jest terytorium kraju, niezależnie od tego, czy Podatnik w związku z nabyciem tych usług otrzymał fakturę VAT, czy rachunek, jak też niezależnie od tego jaką stawkę podatku VAT określił na fakturze podmiot, od którego Podatnik nabył te usługi. Usługi te są bowiem usługami związanymi z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków lub inną o podobnym charakterze (w opinii Spółki są to usługi związane z obsługą pasażerów), o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT. W przypadku zatem, gdy Podatnik świadczy te usługi na rzecz przewoźników lotniczych, którzy złożyli Spółce oświadczenie, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym usługi te spełniają hipotezę normy prawnej wynikającej z art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT, a jednocześnie spełniony jest warunek dokumentacyjny przewidziany w art. 83 ust. 2 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, że również do przypadku omawianego w niniejszym punkcie znajduje zastosowanie argumentacja przedstawiona w pkt 1 i 2 dotycząca zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 8 w zw. z ust. 2 ustawy o VAT.

W ocenie Spółki usługa wykonywana na rzecz przewoźników powietrznych, mających miejsce siedziby (lub stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego usługa ta jest świadczona) na terytorium kraju, którzy wykonują głównie przewozy w transporcie międzynarodowym i którzy złożyli Spółce oświadczenie, że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, polegająca na zorganizowaniu i zapewnieniu wykonania świadczeń wymienionych w pytaniu 1-4, za którą Spółka pobiera wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 10% podlega opodatkowaniu na terytorium kraju stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Podstawą zastosowania stawki 0% jest w tym przypadku art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT. Wynagrodzenie prowizyjne uiszczane przez przewoźników powietrznych odnosi się bowiem do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków lub innymi o podobnym charakterze a usługi te są świadczone na rzecz przewoźników powietrznych, w odniesieniu do których Spółka posiada oświadczenia potwierdzające że wykonują oni głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W przypadku tych usług spełnione są zatem zarówno kryteria przedmiotowe jak i podmiotowe określone w art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT; spełniony jest również warunek dokumentacyjny, o którym mowa w art. 83 ust. 2 powołanej ustawy.

W odniesieniu do pytania 6 w ocenie Spółki, w sytuacji, gdy Spółka nabywa od przewoźnika bilety lotnicze dotyczące transportu międzynarodowego osób w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT i odprzedaje je, Spółka postępuje prawidłowo rozpoznając w związku z tą sprzedażą biletów obrót z tytułu świadczenia usług transportu międzynarodowego osób na terytorium kraju ze stawką 0% zarówno w zakresie ceny biletu uiszczonej przez nabywcę biletu, jak też w zakresie opłaty za wystawienie tego biletu oraz ewentualnych opłat dodatkowych takich jak opłaty za zabukowanie konkretnego miejsca w samolocie, za zmianę rezerwacji, za nadbagaż (dodatkowy bagaż) itp. niezależnie od statusu nabywcy biletu (osoba nie będąca podatnikiem, podatnik).

Zasadą ogólną dotyczącą miejsca świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów nie będących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT jest - zgodnie z art. 28c ust. 1 i 2 ustawy o VAT - to, że w takim przypadku miejscem świadczenia usługi jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania w przypadku gdy usługi są świadczone ze stałego miejsca prowadzenia działalności usługodawcy znajdującego się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Zasadą ogólną dotyczącą miejsca świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT jest - zgodnie z art. 28b ust. 1 i 2 tej ustawy - miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, a w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Jednocześnie jednak zgodnie z § 4 pkt 1 rozporządzenia z 24 grudnia 2009 r. w przypadku świadczenia, środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług międzynarodowego transportu osób miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.

Jak z powyższego wynika miejscem świadczenia przez Podatnika usług lotniczego transportu międzynarodowego osób jest terytorium kraju niezależnie od statusu nabywcy (podatnik, podmiot nie będący podatnikiem).

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu stawką 0%. usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust.1 pkt 23 ustawy o VAT zostały zdefiniowane w art. 83 ust. 3 tej ustawy.

W myśl art. 83 ust. 3 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 tej ustawy, rozumie się:

przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

- z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

- z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

-z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

- z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

- z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Bilety lotnicze, do których odnosi się niniejsze zapytanie dotyczą transportu lotniczego osób, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 2 powołanej ustawy. Jednocześnie Podatnik dysponuje kopiami sprzedanych biletów lotniczych wystawionych przez przewoźnika na określoną trasę dla konkretnego pasażera Spółka dysponuje zatem dowodami świadczenia usług transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 4 tej ustawy. Podatnik jest zatem uprawniony do zastosowania stawki 0% w odniesieniu do tego transportu. Fakt że Podatnik fizycznie nie wykonuje usługi transportowej, lecz nabywa ją i odprzedaje nie odbiera Podatnikowi prawa do zastosowania wobec odsprzedawanej usługi stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23. Zgodnie bowiem z art. 28 Dyrektywy 112, w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. W świetle powołanego przepisu Dyrektywy 112 Spółka powinna być zatem traktowana jak podmiot świadczący usługę transportu międzynarodowego. Jednocześnie - w ocenie Spółki - nie powinno budzić wątpliwości, że opłata za wystawienie biletu oraz inne opłaty dodatkowe związane z usługą międzynarodowego transportu lotniczego osób (np. opłata za zabukowanie określonego miejsca w samolocie, za nadbagaż, dodatkowy bagaż, za zmianę rezerwacji itp.) stanowią element wynagrodzenia za usługę międzynarodowego transportu lotniczego osób, dokumentowaną biletem lotniczym wystawionym przez przewoźnika na określoną trasę dla konkretnego pasażera. Spółka postępuje zatem słusznie traktując je jako element obrotu z tytułu sprzedaży usługi międzynarodowego transportu lotniczego osób, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowanego stawką VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 tej ustawy. Należy bowiem pamiętać, że zasada ogólna - wynikającą z art. 29 ust. 1 zdanie pierwsze i drugie ustawy o VAT - jest to, iż podstawą opodatkowania jest obrót, a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W odniesieniu do pytania 8, w ocenie Spółki - w zakresie w jakim miejscem świadczenia usług, o których mowa w pytaniu 7 jest terytorium kraju - usługi te podlegają opodatkowaniu stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, zgodnie z którym stawką tą podlegają opodatkowaniu usługi transportu międzynarodowego. W ocenie Spółki usługi, których dotyczy pytanie 7 i 8 świadczone na rzecz przewoźników poprzez biuro biletowe, za które Spółka pobiera prowizje są usługami pośrednictwa w zakresie lotniczego transportu międzynarodowego osób. Oceny tej nie może zmienić fakt, że prowizja, której dotyczy zapytanie naliczana jest od obrotu z tytułu sprzedanych biletów przewoźnika dotyczących międzynarodowego transportu osób, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT oraz od opłat za wystawienie tych biletów, za nadbagaż (dodatkowy bagaż), za zabukowanie konkretnego miejsca w samolocie, za zmianę rezerwacji itp. dotyczących tego transportu. Podkreślić, bowiem należy, że wszystkie te opłaty dotyczą usługi głównej jaką jest transport pasażera samolotem spełniający definicję zawartą w art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, na co wskazano w pkt 8 niniejszego wniosku.

W świetle powyższego nie powinno budzić wątpliwości, że opisana w niniejszym wniosku usługa świadczona poprzez biuro biletowe Podatnika na rzecz przewoźników lotniczych, za którą Podatnik pobiera prowizje jest usługą pośrednictwa, o której mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT (usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o VAT), a zatem usługą transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT podlegającą opodatkowaniu stawką 0%. W związku natomiast z faktem, że Spółka gromadzi kopie biletów lotniczych sprzedawanych za pośrednictwem biura biletowego, a wystawcą tych biletów jest przewoźnik i wystawiane są one na określoną trasę dla konkretnego pasażera Spółka dysponuje dowodami świadczenia usług transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 ustawy o VAT, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 4 tej ustawy. Słuszna jest zatem teza Podatnika, że w zakresie w jakim miejscem świadczenia usług, o których mowa w pytaniu 7 jest terytorium kraju - usługi te podlegają opodatkowaniu stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ust o VAT.

W zakresie pytania 7 należy wskazać, że zasadą ogólną dotyczącą miejsca świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a Ustawy o VAT jest - zgodnie z art. 28b ust. 1 i 2 tej ustawy - miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, a w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Od zasady tej przewidziane są jednak liczne wyjątki. Zgodnie z § 4 pkt 1 rozporządzenia z 24 grudnia 2009 r. w przypadku świadczenia, środkami transportu morskiego lub lotniczego, usług międzynarodowego transportu osób miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Usługi transportu międzynarodowego, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 tej ustawy, zdefiniowane zostały w cytowanym powyżej art. 83 ust. 3 ustawy o VAT.

W ocenie Spółki usługi, których dotyczy pytanie 7 i 8 świadczone na rzecz przewoźników poprzez biuro biletowe, za które Spółka pobiera prowizje są usługami pośrednictwa w zakresie lotniczego transportu międzynarodowego osób. W ocenie Spółki w świetle definicji transportu międzynarodowego zawartej w art. 83 ust. 3 ustawy o VAT, a w szczególności mając na uwadze treść art. 83 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, zgodnie z którym transportem międzynarodowym są również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej związane z usługami transportu międzynarodowego, usługi, o których mowa w zdaniu poprzednim należałoby uznać za usługi lotniczego transportu międzynarodowego osób. W konsekwencji - w ocenie Spółki - należałoby uznać, że usługi te mieszczą się w hipotezie normy prawnej wynikającej z 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. To zaś prowadzi do wniosku, że miejscem świadczenia opisanej we wniosku usługi wykonywanej przez Spółkę za pośrednictwem biura biletowego, za którą Spółka pobiera prowizję, w zakresie w jakim prowizja dotyczy biletów lotniczych odnoszących się do transportu międzynarodowego osób w rozumieniu art. art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, oraz opłat za wydanie tych biletów, nadbagaż (dodatkowy bagaż), zmianę rezerwacji, zabukowanie konkretnego miejsca w samolocie itp. dotyczących tego transportu międzynarodowego, jest terytorium kraju - niezależnie od tego czy siedziba przewoźnika (jego stałe miejsce prowadzenia działalności), dla którego świadczona jest usługa znajduje się na terytorium kraju, czy też poza terytorium kraju. To zaś oznacza, że usługi te, niezależnie od tego, czy siedziba przewoźnika (jego stałe miejsce prowadzenia działalności), dla którego świadczona jest usługa znajduje się na terytorium kraju, czy też poza terytorium kraju podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Jednocześnie jak wskazano w pkt 8 Spółka gromadzi kopie biletów lotniczych sprzedawanych za pośrednictwem biura biletowego, a wystawcą tych biletów jest przewoźnik i wystawiane są one na określoną trasę dla konkretnego pasażera Spółka dysponuje dowodami świadczenia usług transportu międzynarodowego, w rozumieniu art. 83 ust. 3 ustawy o VAT, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 tej ustawy.

Z ostrożności procesowej należy wskazać, że gdyby organ uznał, że usługa wykonywana przez Spółkę za pośrednictwem biura biletowego, za którą Spółka pobiera prowizję, w zakresie w jakim prowizja dotyczy biletów lotniczych odnoszących się do transportu międzynarodowego osób w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, oraz opłat za wydanie tych biletów, nadbagaż (dodatkowy bagaż), zmianę rezerwacji, zabukowanie konkretnego miejsca w samolocie itp. dotyczących tego transportu międzynarodowego, nie stanowi usługi transportu międzynarodowego w rozumieniu § 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r., to - w ocenie Spółki - konsekwencją takiej tezy musiałoby być przyjęcie interpretacji w myśl której - w przypadku, gdy usługi te są świadczone przez Podatnika na rzecz przewoźnika, którego siedziba (jego stałe miejsce prowadzenia działalności), dla którego świadczona jest ta usługa znajduje się poza terytorium kraju miejscem świadczenia tej usługi nie jest terytorium kraju i w konsekwencji w tym przypadku nie podlega ona opodatkowaniu na terytorium kraju natomiast w przypadku, gdy są one świadczone na rzecz przewoźnika, którego siedziba (jego stałe miejsce prowadzenia działalności), dla którego świadczona jest ta usługa znajduje się na terytorium kraju - miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju, a zatem podlegają one opodatkowaniu na terytorium kraju stawką VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, na co wskazano w pkt 8 niniejszego wniosku.

Odnosząc się do pytania 9 należy wskazać, te zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

W myśl natomiast art. 83 ust. 1 pkt 8 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźnikó

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...