• Interpretacja indywidualn...
  23.04.2025

IBPBI/2/423-251/11/PK

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 78 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 8 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie określenia wielkości przychodu z tytułu zamiany akcji (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 8 grudnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie w zakresie określenia wielkości przychodu z tytułu zamiany akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem kotłów i urządzeń ochrony środowiska dla energetyki. Spółka jest również wiodącym wykonawcą bloków energetycznych.

W 2007r. Spółka w wyniku zakupu przedsiębiorstwa w upadłości weszła w posiadanie 14.781 sztuk akcji spółki P. Wartość nabytych akcji wynosiła 487.773 zł (wartość ta została wyliczona jako proporcja zapłaconej za nabycie przedsiębiorstwa ceny przypadająca na te przejęte składniki aktywów). W dniu 16 lipca 2010r. na mocy umowy o zamianie akcji, Spółka wymieniła ze Skarbem Państwa 14.781 akcji spółki P na 73.219 akcji spółki T. Umowa była wykonaniem zapisów art. 5 ustawy z dnia 7 września 2007r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. z 2007r. Nr 191 poz. 1367 ze zm.). Transakcja zamiany akcji odbyła się w całości bezgotówkowo sama umowa zaś w swojej treści nie wskazuje po jakiej cenie objęte zostały przez Spółkę akcje spółki T.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jeśli w wyniku zamiany akcji po stronie Wnioskodawcy powstaje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych to w jakiej wysokości powinien być rozpoznany przychód do opodatkowania (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)...

Zdaniem Wnioskodawcy, artykuł 14 ustawy CIT stanowi, iż przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Wspomniany przepis odwołuje się również do wartości rynkowej rzeczy lub praw w sytuacji gdy ustalona cena zbycia nie ma charakteru rynkowego. W Umowie o zamianie akcji zawartej pomiędzy Spółką, a Skarbem Państwa nie została wskazana ani cena zbywanych akcji spółki P, ani cena nabywanych akcji spółki T – w swoich założeniach opisywana transakcja miała jednak bazować na ekwiwalentności zamienianych pakietów akcji.

Spółka stoi na stanowisku, iż przy braku precyzyjnych przepisów wskazujących sposób kalkulowania przychodu z wykonywanej zamiany akcji, przychód ten powinien być ustalony na poziomie rynkowej ceny zbywanego pakietu akcji spółki P. Ze względu na fakt, iż spółka P nie jest spółką notowaną publicznie posiłkowo do ustalenia ceny rynkowej tych akcji przyjąć można wartość rynkową, z dnia zamiany, akcji spółki T otrzymanych w zamian za przekazywane akcje spółki P - wniosek taki będzie wyrazem przyjętego przez strony transakcji i ustawę o konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego założenia ekwiwalentności wymienianych pakietów akcji. W dniu zawarcia przez Wnioskodawcę umowy zamiany akcji, na zamknięciu sesji giełdowej, cena jednostkowa akcji spółki T ustalona został na poziome 5,07 zł. Konsekwentnie mając na względzie przedstawione powyżej wyjaśnienia przychodem zrealizowanym przez Wnioskodawcę w wyniku dokonanej zamiany akcji będzie wartość jednostkowa akcji spółki T z wyceny giełdowej w dniu zamiany (5,07 zł) pomnożona przez ilość akcji otrzymanych przez Wnioskodawcę w wyniku zamiany (73.219 sztuk). Tak wyliczony przychód w zestawieniu z kosztami poniesionymi na nabycie akcji spółki P powinien stanowić bazę do podatkowego ujęcia opisywanej transakcji zamiany akcji dokonanej przez Wnioskodawcę.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, iż mamy do czynienia z konsolidacją spółek akcyjnych sektora elektroenergetycznego. Wnioskodawca posiadał akcje spółki konsolidowanej, które zostały zamienione na akcje spółki konsolidującej.

Zgodnie z art. 1 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) reguluje ona tworzenie, organizację, funkcjonowanie, rozwiązywanie, łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych. Procedura połączenia spółek kapitałowych została szczegółowo uregulowana w art. 491–516 ww. Kodeksu.

Zgodnie z art. 491 § 1 Kodeksu, spółki kapitałowe mogą się łączyć między sobą oraz ze spółkami osobowymi; spółka osobowa nie może jednakże być spółką przejmującą albo spółką nowo zawiązaną.

Połączenie to – w myśl art. 492 § 1 Kodeksu spółek handlowych – może być dokonane na dwa sposoby:

przez przeniesienie całego majątku spółki (przejmowanej) na inną spółkę (przejmującą) za udziały lub akcje, które spółka przejmująca wydaje wspólnikom spółki przejmowanej; (jest to tzw. łączenie się przez przejęcie czyli inkorporacja),

przez zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki; (jest to tzw. łączenie się przez zawiązanie nowej spółki czyli konsolidacja).

W wyniku połączenia spółka przejmowana zostaje rozwiązana, bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, w dniu wykreślenia z rejestru.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 7 września 2007r. o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (Dz. U. Nr 191, poz. 1367 ze zm.) ustawa ta reguluje zasady nieodpłatnego nabywania akcji przez uprawnionych pracowników lub ich spadkobierców oraz zamiany akcji posiadanych przez uprawnionych akcjonariuszy lub zamiany prawa do ekwiwalentu w związku z procesem konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego.

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, uprawnieni pracownicy spółek konsolidowanych oraz uprawnieni akcjonariusze mogą skorzystać z prawa zamiany posiadanych akcji spółki konsolidowanej na akcje spółki konsolidującej, o ile złożą pisemne oświadczenie o zamiarze dokonania zamiany wszystkich posiadanych akcji (…).

Wnioskodawca wypełniał dyspozycję ww. artykułu. W dniu 25 listopada 2009r. zawarł umowę ze Skarbem Państwa, w wyniku której doszło do zamiany posiadanych przez niego 14.781 akcji spółki konsolidowanej, na 73. 219 akcje spółki konsolidującej.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 ze zm., zwanej dalej „updop”), w przypadku połączenia lub podziału spółek kapitałowych, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 1 pkt 6 do przychodów nie zalicza się przychodu udziałowca (akcjonariusza) spółki przejmowanej lub dzielonej stanowiącego wartość nominalną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną. W myśl tego przepisu wartość nominalna akcji spółki konsolidującej nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy przychodu, przy czym wspomniany w ww. przepisie art. 10 ust. 1 pkt 6 updop nie będzie miał w niniejszej sprawie zastosowania, albowiem dotyczy on podziału spółek.

W konsekwencji brak będzie podstaw do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu opisanej transakcji co zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 07 marca 2011r. Znak: IBPBI/2/423-1821/10/PK, a co za tym idzie brak jest podstaw do obliczenia wysokości przychodu do opodatkowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania Nr 1 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...