ILPP1/443-37/07-2/SJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 14 września 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwo XXX S.A. przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2007 r. (data wpływu 23 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zaklasyfikowanych do usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 23 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zaklasyfikowanych do usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Towarzystwo XXX S.A. nabyło od zagranicznego podmiotu pośredniczącego w obrocie finansowym z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej usługę, której przedmiotem jest udostępnianie platformy pośrednictwa w zarządzaniu aktywami funduszy inwestycyjnych. Podmiot świadczący usługi na rzecz Wnioskodawcy zobowiązuje się w umowie do przyjmowania poleceń dokonywania operacji (nabycia, zbycia, konwersji jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych) i przekazywania ich dalej odpowiednim podmiotom w imieniu i na rachunek Wnioskodawcy. Za pośrednictwem świadczeniodawcy oraz dostarczonego przez niego oprogramowania, wykorzystującego połączenia internetowe, Spółka nabywa i zbywa (w imieniu i na rachunek zarządzanych i reprezentowanych przez Wnioskodawcę funduszy inwestycyjnych) jednostki uczestnictwa innych (zagranicznych) funduszy inwestycyjnych. Wszystkie operacje dokonywane są poprzez wprowadzenie przez Spółkę zleceń do systemu, które następnie są przekazywane przez świadczeniodawcę, z zachowaniem wymaganych procedur, odpowiednim podmiotom, zajmującym się finalizacją transakcji, a potwierdzenia ich dokonania (raporty) przekazywane są tą samą drogą do Wnioskodawcy. Zapewniony przez świadczeniodawcę system umożliwia więc Spółce dokonywanie, drogą elektroniczną, operacji finansowych, polegających na zbywaniu, nabywaniu, lub konwersji jednostek uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych (zarządzanie zamówieniami).
W przypadku awarii lub nieprawidłowości w działaniu systemu, na mocy wiążącej strony umowy, świadczeniodawca może podjąć się realizacji poleceń Wnioskodawcy w inny sposób, bez pośrednictwa systemu.
W zakresie przedmiotowych czynności Spółka uzyskała opinię Głównego Urzędu Statystycznego, który pismem z dnia 30 czerwca 2007 r. wskazał, iż opisaną powyżej usługę należy zaklasyfikować do kategorii „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, które w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oznaczone są numerem 67.13.10-00.00.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wskazana we wniosku usługa zwolniona jest z podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, usługę tego typu pośrednictwa w dokonywaniu operacji finansowych bez wątpienia należy uznać za jedną z czynności wskazanych w sekcji „J” PKWiU (usługi pośrednictwa finansowego). Wg Spółki trudno precyzyjnie określić, która z usług wchodzących w skład pośrednictwa finansowego odpowiada opisanemu stanowi faktycznemu, sądzi jednak, że świadczenie tego typu należy zgodnie z treścią uzyskanej w tym zakresie opinii GUS, zaklasyfikować jako usługę pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym (PKWiU 67.13.10-00.00), która w myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) jest zwolniona od podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…..).
Stosownie do art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji statystycznych – na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.
Z uwagi na przywołane uregulowania, tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU możliwe jest rozstrzygnięcie odnośnie opodatkowania danej usługi podatkiem od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z opinią uzyskaną z Głównego Urzędu Statystycznego klasyfikuje wykonywane usługi polegające na dokonywaniu, drogą elektroniczną, operacji finansowych: zbywania, nabywania i konwersji jednostek uczestnictwa zagranicznych funduszy inwestycyjnych (zarządzanie zamówieniami) do kategorii „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług symbolem 67.13.10-00.00.
W myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) dla celów podatku od towarów i usług (do dnia 31 grudnia 2007 r. ) stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz.264 ze zm.).
Zgodnie z obowiązującą dla celów podatkowych klasyfikacją, wskazana przez Spółkę usługa mieści się w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niewymienione”.
Oznacza to, iż zastosowanie w tym przypadku mieć będzie przepis art. 43, ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym w poz. 3 wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67) Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (gdzie ex – dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania) z wyłączeniem:
1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez bank,
2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.
Z przedstawionego stanu prawnego wynika, że usługi świadczone przez Spółkę i zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 67.13.10-00.00 (dla celów podatkowych do grupowania 67.13.10-00.90) nie zostały wyłączone ze stosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Zatem, biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku, uznać należy, że stanowisko przedstawione przez Spółkę jest prawidłowe.
Podkreślić jednak należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Spółkę we wniosku klasyfikacji usługi do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.
A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem wniosku.
W sprawie przedmiotowych usług, wskazać ponadto należy na uregulowania wynikające z art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczące miejsca świadczenia m. in. usług finansowych i wskazujące tym samym kraj w którym podlegają one opodatkowaniu.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
