IPPP1-443-391/07-8/RK
Interpretacja indywidualna
z dnia 4 grudnia 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 01.10.2007 r. (data wpływu 23.10.2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki podatku w związku ze świadczeniem usług wyszukiwania osób i miejsc pracy- jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 18.10.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysokości stawki podatku w związku ze świadczeniem usług wyszukiwania osób i miejsc pracy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Firma X, świadczy usługi związane z rekrutacją - „usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy” PKWiU 74.50.1 – tj. wyszukiwaniem pracowników, weryfikacją kandydatów do pracy, sprawdzaniem referencji, zamieszczaniem ogłoszeń z ofertami pracy itp., na rzecz kontrahenta z siedzibą w Hiszpanii oraz na rzecz mieszczącego się w Polsce oddziału firmy zagranicznej z siedzibą w Hiszpanii. Ponieważ powyższe usługi nie mieszczą się w grupie usług niematerialnych wg art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT, świadczenie tych usług powinno podlegać opodatkowaniu w Polsce wg stawki 22%, zarówno dla kontrahenta zagranicznego z siedzibą w Polsce, jak i za granicą.
W piśmie z dnia 16.11.2007 r. będącym uzupełnieniem wniosku, Strona wskazuje, iż oddział firmy z Hiszpanii, na rzecz którego świadczone są usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy, nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terenie Polski. Najczęściej są to firmy zagraniczne rozpoczynające swoją działalność w Polsce, zaczynając od wyrekrutowania osób zarządzających, których następnie zadaniem, jest zarejestrowanie firmy w Polsce, stąd potrzeba fakturowania kontrahenta zagranicznego z siedzibą w Hiszpanii, ale dotyczy to rekrutacji pracownika na terenie Polski i do pracy w Polsce, w ich przyszłym, nowoutworzonym oddziale. Ponadto Strona wskazuje, iż nie pośredniczy w wyszukiwaniu osób i miejsc pracy w imieniu kontrahenta, w celu pozyskania osób do pracy w Hiszpanii i nie otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenia prowizyjnego na dany moment. Natomiast specjalizuje się w pośredniczeniu w wyszukiwaniu osób i miejsc pracy w imieniu kontrahenta, w celu pozyskania osób do pracy w Polsce. Ponadto Strona wskazuje, iż kontrahent z siedzibą w Hiszpanii podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, na terytorium innego państwa członkowskiego, niż terytorium Polski.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy zasadnym jest naliczenie podatku VAT w wysokości 22 % od usług wyszukiwania osób i miejsc pracy, świadczonych na rzecz kontrahenta z Hiszpanii...
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi te winny być opodatkowane w kraju stawką 22%, zarówno w przypadku kontrahenta zagranicznego, którego siedziba znajduje się w Hiszpanii, jak i w Polsce, bowiem usługi te nie mieszczą się w grupie usług niematerialnych wg Art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
Zasadniczo usługi opodatkowane są w kraju świadczącego usługę, chyba że ze względu na ich specyficzny charakter ustawodawca objął je szczególnymi regulacjami.
Do usług, dla których miejsce świadczenia ustalone zostało odrębnie należą usługi wyszczególnione w art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy.
Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz: podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Przepis art. 27 ust. 4 pkt 5 i pkt 11 ustawy, określa natomiast, że wyżej wskazany przepis ust. 3, stosuje się m.in. do usług:
dostarczania (oddelegowania) personelu,
agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10.
Ze stanu faktycznego, przedstawionego we wniosku oraz z pisma będącego uzupełnieniem wniosku wynika, iż Strona specjalizuje się w pośredniczeniu w wyszukiwaniu osób i miejsc pracy w imieniu kontrahenta, w celu pozyskania osób do pracy w Polsce, a usługa ta została sklasyfikowana wg symbolu PKWiU 74.50.1 „usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy”. Powyższa usługa świadczona jest na rzecz kontrahenta z Hiszpanii, który podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, na terytorium innego państwa członkowskiego, niż terytorium Polski oraz na rzecz oddziału firmy z Hiszpanii, który nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terenie Polski. Następnie Strona wskazała, iż przedmiotowe usługi świadczone są na rzecz firm zagranicznych rozpoczynających swoją działalność w Polsce, i polegają najpierw na wyrekrutowaniu osób zarządzających, których następnie zadaniem, jest zarejestrowanie firmy w Polsce.
W ustawie, nie zostało zdefiniowane pojęcie „usług dostarczania (oddelegowania) personelu”, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy. Jednak wykonywane przez Stronę czynności, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu o symbolu 74.50.1 jako usługi wyszukiwania osób i miejsc pracy – niewątpliwie uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług dostarczania i oddelegowania personelu.
Skoro Strona wskazuje, iż pośredniczy w wyszukiwaniu osób i miejsc pracy w imieniu kontrahenta z siedzibą w Hiszpanii (który podał nr identyfikacji podatkowej przyznany mu na terytorium Hiszpanii), który dopiero poszukuje osób do pracy w Polsce, w celu otworzenia oddziału firmy, zatem stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 5 i pkt 11, miejscem opodatkowania przedmiotowych usług będzie terytorium Hiszpanii. Zatem, usługa ta nie będzie opodatkowana na terytorium Polski stawką w wysokości 22%.
Natomiast w przypadku, gdy Strona będzie świadczyła przedmiotowe usługi, na rzecz oddziału z Hiszpanii, zarejestrowanego na terytorium Polski, usługi te będą opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy tj. na terytorium kraju stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, tj. w wysokości 22%.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.