ITPP2/443-897/09/AP
Interpretacja indywidualna
z dnia 13 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 6 stycznia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wyszukiwania pracowników, świadczonych dla podmiotów z krajów Unii Europejskiej - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 26 października 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 6 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wyszukiwania pracowników, świadczonych dla podmiotów z krajów Unii Europejskiej.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na poszukiwaniu personelu dla firm i wynajmowaniu pracowników (agencja pracy tymczasowej). Za znalezienie pracownika pobiera ustaloną wcześniej opłatę. Za pracowników oddelegowanych pobiera opłatę za każdą godzinę przepracowaną przez pracownika. Pracownicy oddelegowani są pracownikami zatrudnionymi przez Spółkę na podstawie umowy o pracę lub innej umowy cywilnoprawnej. Usługi polegające na wyszukaniu pracowników nie dotyczą pracowników zatrudnionych przez Spółkę. Na ogół Spółka poszukuje pracowników dla kontrahentów z krajów Unii Europejskiej do pracy za granicą.
W przypadku usługi świadczonej na rzecz podmiotów krajowych, Spółka stosuje 22% stawkę podatku, natomiast dla podmiotów z innych krajów UE wystawia faktury bez podatku jako „NP”.
Spółka ma wątpliwości jak należy opodatkowywać usługę wyszukiwania pracowników do pracy na zlecenie podmiotów z krajów UE.
W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.
Czy w przypadku usług wyszukiwania pracowników na zlecenie kontrahentów z krajów UE, Spółka na fakturach winna wykazywać usługę jako „NP”...
Zdaniem Wnioskodawcy, wyszukiwanie pracowników dla podmiotów z innych krajów UE jako usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2. eksport towarów;
3. import towarów;
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
W okresie do dnia 31 grudnia 2009 r. kwestia miejsca świadczenia usług uregulowana była w art. 27 i art. 28 ustawy.
Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowiła, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.
Odstępstwo od tej zasady przewidziane zostało między innymi w art. 27 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:
1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
* miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Zgodnie z ust. 4 pkt 5 powyższego artykułu, przepis ust. 3 stosuje się do usług dostarczania (oddelegowania) personelu.
W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).
Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).
I tak, stosownie do regulacji § 25 ust. 1 ww. rozporządzenia, przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze.
Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem – § 25 ust. 2 cyt. rozporządzenia.
Zgodnie z § 25 ust. 4 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.
We wniosku wskazano, iż Spółka świadczy usługi wyszukiwania pracowników, za które pobiera ustalone wynagrodzenie. Usługa wykonywana jest na rzecz podmiotów krajowych i wówczas Spółka wystawia faktury ze stawką podatku w wysokości 22% oraz podmiotów z innych krajów Unii Europejskiej, w przypadku których na fakturach wpisuje usługę jako niepodlegającą opodatkowaniu („NP”). Spółka ma wątpliwości, czy na fakturach dokumentujących usługę wyszukiwania pracowników dla podmiotów z krajów UE, prawidłowo wskazuje, iż usługa nie podlega opodatkowaniu („NP”).
Należy zaznaczyć, że w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy, który określał miejsce świadczenia usług dostarczania (oddelegowania) personelu, ustawodawca nie odwoływał się do klasyfikacji statystycznej usługi. Przedmiotowe pojęcie należy zatem traktować szeroko, biorąc pod uwagę charakter świadczonej usługi.
Mając na uwadze powołane regulacje prawne oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż usługi polegające na wyszukiwaniu pracowników, wykonywane na zlecenie kontrahentów posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania w innym niż Polska kraju UE, podlegały opodatkowaniu na terytorium tego innego kraju, o ile kontrahenci byli podatnikami w rozumieniu art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W fakturach wystawianych na rzecz tych kontrahentów należało wskazywać świadczone usługi jako niepodlegające opodatkowaniu.
Należy jednak podkreślić, że w przypadku, gdy kontrahenci, dla których Spółka świadczyła przedmiotowe usługi, nie byli podatnikami w rozumieniu art. 27 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, miejsce świadczenia i opodatkowania usług dostarczania personelu należało ustalić w oparciu o zasadę ogólną wynikającą z art. 27 ust. 1 ustawy.
Dodatkowo należy zaznaczyć, iż w zakresie miejsca świadczenia usług z dniem 1 stycznia 2010 r. obowiązują nowe regulacje mieszczące się w art. 28a – 28n ustawy wprowadzone ustawą z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504). W nowym brzmieniu ustawy zasady szczególne dotyczące kwestii ustalania miejsca świadczenia usług dostarczania personelu reguluje przepis art. 28l pkt 6.
Ponadto wskazuje się, że obowiązujące od 1 stycznia 2010 r. zasady dotyczące wystawiania faktur i danych jakie winna zawierać faktura, w przypadku świadczenia usług, do których stosuje się art. 28b ww. ustawy, zawarte są w § 25 ust. 4 znowelizowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
