IPPP1/443-1075/09-2/AW
Interpretacja indywidualna
z dnia 12 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.10.2009r. (data wpływu 02.11.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług
* jest prawidłowe – w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu wsadowego;
* jest nieprawidłowe - w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu niewsadowego
Uzasadnienie
W dniu 02.11.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka prowadzi sprzedaż złomu stalowego i żeliwnego, złomu metali nieżelaznych, z wyłączeniem złomu metali szlachetnych. Płatność z tego tytułu następuje przed wydaniem złomu kontrahentowi i jest dokumentowana fakturą VAT potwierdzającą otrzymanie danej kwoty.
Art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT stanowi, iż obowiązek podatkowy z tytułu dostawy złomu stalowego i żeliwnego, złomu metali nieżelaznych, z wyłączeniem złomu metali szlachetnych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z zastrzeżeniem, iż w przypadku złomu:
1. niewsadowego, nie później jednak niż 20. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości,
2. wsadowego, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu.
W zakresie złomu niewsadowego ustawodawca użył zwrotu nie później jednak niż 20. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości. W zakresie złomu wsadowego ustawodawca użył zwrotu nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki, nie określając o jakiej wysyłce jest mowa w tym przypadku.
Ponieważ Spółka sprzedając złom dokonuje jego klasyfikacji na etapie przygotowania do sprzedaży, rozumienie art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT w tym zakresie rodzi możliwość wielu odmiennych interpretacji, a wybór właściwego sposobu postępowania będzie istotny w przypadku przyjęcia przez Spółkę innego niż dotychczasowy modelu sprzedaży.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
1. Czy zapis art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT dotyczący złomu niewsadowego, „nie później jednak niż 20. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości” oznacza, że w przypadku kwalifikacji złomu dokonywanej przez Sprzedawcę przed zawarciem umowy sprzedaży i wydaniem złomu nabywcy, pod pojęciem „data wysyłki” należy rozumieć datę wydania złomu niewsadowego nabywcy (data protokołu zdawczo-odbiorczego określającego klasę i ilość sprzedawanego złomu)...
2. W przypadku gdyby odpowiedź na pytanie pierwsze była przecząca, w przedstawionym stanie faktycznym jak powinien być ustalany termin „20. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości” w sytuacji gdy umowa nie przewiduje takiej wysyłki złomu przed wydaniem złomu nabywcy, jak też nie określa jednostki, która dokonuje kwalifikacji jakości...
3. Czy w przedmiotowym stanie faktycznym tj. w sytuacji sprzedaży złomu niewsadowego, którego klasę i cenę ustala sprzedawca przed zawarciem umowy sprzedaży, a umowa nie przewiduje wysyłki złomu do podmiotu który będzie klasyfikował jego jakość, obowiązek podatkowy powstanie na podstawie art. 19 ust.13 pkt 5 ustawy, w zakresie w którym przepis ten odnosi się ogólnie do sprzedaży złomu stalowego i żeliwnego oraz złomu metali nieżelaznych (z wyłączeniem złomu metali szlachetnych), tj. w dacie otrzymania całości lub części płatności...
4. W przypadku gdyby odpowiedź na pytanie trzecie była przecząca, w jakiej dacie powstaje obowiązek podatkowy w przedmiotowym stanie faktycznym...
5. Czy zapis art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT dotyczący złomu wsadowego, „nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu” oznacza, że w przypadku kwalifikacji złomu dokonywanej przez Sprzedawcę przed zawarciem umowy sprzedaży i wydania złomu nabywcy, pod pojęciem „data wysyłki” należy rozumieć datę wydania złomu wsadowego nabywcy (data protokołu zdawczo-odbiorczego określającego klasę i ilość sprzedawanego złomu)...
6. W przypadku gdyby odpowiedź na pytanie piąte była przecząca, w przedstawionym stanie faktycznym, jak powinien być ustalany termin „30 dnia, licząc od dnia wysyłki złomu” w sytuacji gdy umowa nie przewiduje innej wysyłki złomu poza jego wydaniem nabywcy... Czy pod pojęciem wysyłki należy rozumieć, analogicznie jak w przypadku złomu niewsadowego, wysyłkę do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości...
7. Czy w przedmiotowym stanie faktycznym tj. w sytuacji sprzedaży złomu wsadowego, którego klasę i cenę ustala sprzedawca przed zawarciem umowy sprzedaży, a umowa nie przewiduje wysyłki złomu do podmiotu który będzie klasyfikował jego jakość, a następuje jedynie wydanie złomu nabywcy zgodnie z umową sprzedaży, obowiązek podatkowy powstanie na podstawie art. 19 ust.13 pkt 5 ustawy o VAT, w zakresie w którym przepis ten odnosi się ogólnie do sprzedaży każdego rodzaju złomu stalowego i żeliwnego oraz złomu metali nieżelaznych (z wyłączeniem złomu metali szlachetnych), tj. w dacie otrzymania całości lub części płatności...
8. W przypadku gdyby odpowiedź na pytanie siódme była przecząca, w jakiej dacie powstaje obowiązek podatkowy w przedmiotowym stanie faktycznym...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Spółka stoi na stanowisku, iż w sytuacji w której klasę i cenę złomu ustala sprzedawca przed zawarciem umowy sprzedaży, a umowa nie przewiduje wysyłki złomu do podmiotu który będzie klasyfikował jego jakość, obowiązek podatkowy powstanie na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT, w zakresie w którym przepis ten odnosi się do sprzedaży złomu tj. w dacie otrzymania całości lub części płatności.
Powyższe stanowisko wynika z faktu, iż przepis art. 19 ust. 13 pkt 5 ustawy o VAT ustanawia de facto dwa uzupełniające się sposoby ustalania daty powstania obowiązku podatkowego. Pierwszy z nich - podstawowy, mający zastosowanie do każdego rodzaju złomu stalowego i żeliwnego, oraz złomu metali nieżelaznych (z wyłączeniem złomu metali szlachetnych), oparty został o fakt otrzymania całości lub części płatności za sprzedawany złom.
Drugi - zawężający termin powstania obowiązku podatkowego, zastrzeżony tylko do przypadków złomu stalowego i żeliwnego, oraz złomu metali nieżelaznych (z wyłączeniem złomu metali szlachetnych), które spełniają wymogi określone w ppkt a i b tego przepisu tj. dokonywana jest wysyłka złomu zarówno wsadowego jak i niewsadowego do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości.
Ponieważ, w przedmiotowym stanie faktycznym - klasyfikacji złomu dokonuje spółka, złom ten nie podlega wysyłce do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości, obowiązek podatkowy w przypadku dostawy zarówno złomu wsadowego jak i niewsadowego, powstaje w dacie otrzymania całości lub części płatności.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:
* prawidłowe – w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu wsadowego;
* nieprawidłowe - w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu niewsadowego.
Przepisy regulujące moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług zostały zawarte w dziale IV ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
Zgodnie z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwila wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usług.
Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części - art. 19 ust. 11 ustawy.
Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 5 ww. ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty – z tytułu dostawy złomu stalowego i żeliwnego, złomu metali nieżelaznych, z wyłączeniem złomu metali szlachetnych:
1. niewsadowego, nie później jednak niż 20. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu do jednostki, która zgodnie z umową dokonuje kwalifikacji jakości,
2. wsadowego, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu.
Z powyższego przepisu wynika, że szczególny moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy złomu stalowego lub żeliwnego niewsadowego, powstaje jedynie w sytuacji gdy dostawa ta dokonywana jest na rzecz jednostki, z którą podpisano umowę, zgodnie z którą nabywca dokonuje kwalifikacji jakościowej złomu. Natomiast w przypadku złomu wsadowego istotny jest moment otrzymania całości lub części zapłaty, a w przypadku jej braku obowiązek podatkowy powstaje nie później jednak niż 30. dnia, licząc od wysyłki złomu.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą złomu stalowego i żeliwnego, złomu metali nieżelaznych, z wyłączeniem złomu metali szlachetnych. Wnioskodawca sprzedając złom sam dokonuje jego klasyfikacji na etapie przygotowania do sprzedaży.
Wobec oświadczenia Wnioskodawcy, iż to na nim ciąży odpowiedzialność za właściwą klasyfikację sprzedawanego złomu, w przypadku sprzedaży przez Spółkę złomu niewsadowego przywołany wyżej przepis art. 19 ust. 13 pkt 5 lit a ustawy o VAT nie będzie miał zastosowania.
W związku z powyższym zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT w sytuacji gdy dostawa będzie dokonywana na rzecz kontrahentów, z którymi nie zawarto umowy, na podstawie której dokonywaliby oni kwalifikacji jakości złomu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, jeżeli zaś dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje w myśl ust. 4 ww. artykułu, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu licząc od dnia wydania towaru. Natomiast jeżeli przed wydaniem towaru otrzymano część należności, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części, stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy odnośnie możliwości rozpoznawania obowiązku podatkowego w tytułu sprzedaży złomu niewsadowego w dacie otrzymania całości lub części płatności na zasadach określonych w art. 19 ust. 13 pkt 5 lit a ustawy jest nieprawidłowe, w tym przypadku zastosowanie znajdą ogólne zasady odnoszące się do momentu powstania obowiązku podatkowego.
Wnioskodawca w stanie faktycznym wskazał, że dokonuje również dostawy złomu wsadowego. W przypadku takiej sprzedaży przepis art. 19 ust. 13 pkt 5 lit. b ustawy o VAT zawsze znajduje zastosowanie, gdyż nie jest uzależniony od wysyłki towaru do podmiotu dokonującego klasyfikacji (jak w przypadku złomu niewsadowego). Zatem w zakresie złomu wsadowego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wysyłki złomu. Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie stosowania szczególnych zasad określania obowiązku podatkowego przy sprzedaży złomu wsadowego należało uznać z prawidłowe.
Z uwagi, iż w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu wsadowego uznano stanowisko Wnioskodawcy prawidłowe, zaś w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży złomu niewsadowego uznano stanowisko Spółki za nieprawidłowe i przyjęto, iż w tym zakresie obowiązek podatkowy będzie powstawał na zasadach ogólnych, odpowiedź na pytania 2-4 i 6-8 jest bezprzedmiotowa.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
