ITPP1/443-409B/07/MM
Interpretacja indywidualna
z dnia 22 listopada 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Komendy Wojewódzkiej Policji przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2007 r. (data wpływu 20 września 2007 r.) uzupełnionym pismami z dnia 9 października 2007 r. i 26 października 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Komendy Wojewódzkiej Policji w B… za płatnika podatku od towarów - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 20 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Komendy Wojewódzkiej Policji w B… za płatnika podatku od towarów i usług.
W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismami z dnia 9 października 2007 r. i 26 października 2007 r. przedstawiono następujący stan faktyczny.
Komenda Wojewódzka Policji w B… prowadzi działalność, do której została powołana. Do podstawowych zadań Jednostki należy m.in.: ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami, ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania, inicjowania i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi, wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców.
Policja wykonuje także czynności spoza katalogu przypisanych zadań, wynikające z zawartych umów cywilno-prawnych (najmu, dzierżawy, sprzedaży zapasów zbędnych). Uzyskane z tego tytułu dochody odprowadzane są na konto dochodów budżetu państwa, a podatek VAT do właściwego urzędu skarbowego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
W jakim zakresie Komenda Wojewódzka Policji jest płatnikiem podatku VAT...
Zdaniem wnioskodawcy, Komenda nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ -zgodnie z zapisem art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług - płatnikami w rozumieniu tej ustawy są organy egzekucyjne określone w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne dokonywane w trybie egzekucji od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
Ponadto wskazano, iż w rozumieniu ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji organem egzekucyjnym jest zarówno organ uprawniony do stosowania w całości lub w części określonych w ustawie środków służących doprowadzeniu do wykonania przez zobowiązanych ich obowiązków o charakterze pieniężnym lub o charakterze niepieniężnym, jak również organ, który zabezpiecza wykonanie tych obowiązków. Jako organ egzekucyjny występuje również organ Policji, ale tylko i wyłącznie w zakresie egzekucji administracyjnej o charakterze niepieniężnym, co oznacza, że Policja występuje jako organ, który zabezpiecza wykonanie obowiązków, ale nie nabywa prawa do rozporządzania składnikami majątkowymi zobowiązanego, ani też nie dokonuje dostawy w trybie egzekucji towarów będących własnością dłużnika.
W efekcie, pomimo faktu, że Policja na bazie przepisów szczególnych występuje jako organ egzekucyjny, nie może być zaliczana do kręgu organów egzekucyjnych, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wykonuje tylko niektóre czynności postępowania egzekucyjnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na potrzeby podatku od towarów i usług pojęcie płatnika zostało zdefiniowane w treści art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z nim organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 110, poz. 968, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy dokonywanej w trybie egzekucyjnym, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
W rozdziale 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zdefiniowane zostały organy egzekucyjne. Z treści art. 19 i art. 20 tej ustawy wynika, iż organ egzekucyjny jest to organ uprawniony do stosowania w całości lub w części określonych w ustawie środków służących doprowadzeniu do wykonania przez zobowiązanych obowiązków o charakterze pieniężnym lub obowiązków o charakterze niepieniężnym oraz zabezpieczenia wykonania tych obowiązków.
Zgodnie z zapisem art. 19 § 8 tej ustawy, organem egzekucyjnym w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych może być ponadto inny organ w zakresie określonym odrębnymi ustawami. Natomiast w myśl art. 20 § 2 ww. ustawy, w przypadkach określonych szczególnymi przepisami jako organ egzekucyjny w zakresie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym działa każdy organ Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu lub Straży Granicznej, organ Państwowej Inspekcji Pracy wydający decyzję w pierwszej instancji, organ straży pożarnej kierujący akcją ratowniczą, a także inne organy powołane do ochrony spokoju, bezpieczeństwa, porządku, zdrowia publicznego lub mienia społecznego.
Z powyższych unormowań wynika, iż organ Policji - jeżeli działa jako organ egzekucyjny - jest płatnikiem podatku od towarów i usług od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.
W związku z tym, iż w złożonym wniosku Jednostka wskazała, że Policja występując jako organ egzekucyjny, który zabezpiecza wykonanie obowiązków, nie nabywa prawa do rozporządzania składnikami majątkowymi zobowiązanego, ani też nie dokonuje dostaw w trybie egzekucji towarów będących własnością dłużnika, Komenda Wojewódzka Policji w B..., jako organ policji, nie mieści się w pojęciu płatnika, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
