IP-PP2-443-193/07-2/IK
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 października 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2007r. (data wpływu 31 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odpłatnego świadczenia usług najmu kontenerów budowlanych, mieszkalnych i transportowych - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 31 sierpnia 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odpłatnego świadczenia usług najmu kontenerów budowlanych, mieszkalnych i transportowych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka C z siedzibą w Austrii dokonała w Polsce rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług i uzyskała NIP oraz potwierdzenie rejestracji VAT/5UE. Spółka zajmuje się sprzedażą oraz wynajmem różnego rodzaju kontenerów budowlanych, mieszkalnych i transportowych. Jako zarejestrowany w Polsce podatnik VAT dokonując na terenie kraju dostawy przedmiotowych kontenerów na rzecz innych podatników VAT zarejestrowanych w Polsce wystawia faktury VAT ze stawką 22%. VAT należny rozlicza na zasadach ogólnych składając deklarację VAT-7 w oparciu o prowadzone rejestry VAT sprzedaży i zakupu. Ponadto Spółka świadczy na terenie kraju usługi wynajmu rzeczy ruchomych w postaci przedmiotowych kontenerów na rzecz podmiotów krajowych będących podatnikami VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy zarejestrowana w Polsce na potrzeby podatku od towarów i usług Spółka C z siedzibą w Austrii, która dokonuje na terenie Polski na rzecz podatników VAT z siedzibą w Polsce odpłatne świadczenia usług najmu przedmiotowych kontenerów (rzeczy ruchome) jest zobowiązana jako podatnik do rozliczenia podatku należnego według stawki 22 % od uzyskanego z tytułu świadczenia powyższych usług obrotu, czy też obowiązek ten w zaprezentowanym stanie faktycznym został przeniesiony na usługobiorcę...
Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z literalnym brzmieniem art. 17 ust. 2 w związku z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług najmu kontenerów przez zagranicznego podatnika zarejestrowanego dla celów polskiego podatku VAT na rzecz polskich podatników VAT z siedzibą w Polsce, VAT może być rozliczony wyłącznie przez usługobiorcę (najemcę). Dotyczy to również sytuacji, gdy zagraniczny usługodawca zarejestrowany jest dla celów polskiego VAT odnośnie dostawy i wynajmu kontenerów na terenie Polski. W związku z powyższym C winna wystawić fakturę VAT zgodnie z treścią § 12 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, podając zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem adnotację, iż podatek rozlicza nabywca. Nabywca usługi najmu kontenerów rozlicza zatem VAT należny na zasadach importu usług tj, wystawiając fakturę wewnętrzną (art. 106 ust. 7 ustawy o VAT) deklarując VAT należny, który co do zasady stanowi dla niego jednocześnie VAT naliczony (art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
W myśl art. 17 ust. 2 w/w ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.
Stosownie do ust. 3 w/w art. 17 cyt. ustawy, w przypadkach wymienionych w art. 27 ust. 3 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 w/w ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługęmiejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Przepis ust. 3 w myśl art. 27 ust. 4 pkt 6 w/w ustawy stosuje się do usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;
Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, iż Spółka C, która świadczy odpłatne usługi najmu kontenerów budowlanych, mieszkalnych i transportowych nie jest zobowiązana zgodnie z w/w art. 17 ust. 2 i 3 do rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia przedmiotowych usług na terenie Polski. Natomiast podmiotem obowiązanym do rozliczenia tej transakcji na zasadach określonych w art. 106 ust. 7 oraz art. 86 ust. 1 i 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług jest usługobiorca tej usługi. Dodatkowo należy podkreślić, że w przedmiotowej sytuacji Spółka C winna wystawić fakturę VAT, zgodnie z obowiązującym od 01.06.2005r. brzmieniem § 9 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 95, poz. 798 ze zm). Jednocześnie tutejszy organ informuje, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97, poz. 971 ze zm.) z dniem 01.06.2005r. straciło moc obowiązującą. Powołany wyżej przepis § 9 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. ma analogiczny charakter do wskazanego we wniosku § 12 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. i nie ma wpływu na zgodność z prawem niniejszej interpretacji. W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił jak w sentencji.
Dodatkowo należy podkreślić, że w przedmiotowej sytuacji Spółka C winna wystawić fakturę VAT, zgodnie z obowiązującym od 01.06.2005r. brzmieniem § 9 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 95, poz. 798 ze zm).
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10,09-402 Płock.
