• Postanowienie o zakresie ...
  19.06.2025

US.VIII/443/13/05

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 4 maja 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 938 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy Gmina będąc końcowym beneficjentem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT w związku z nabyciem, między innymi, za te środki usługi wytworzenia środka trwałego, który nie będzie służył sprzedaży opodatkowanej?

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i art. 14a §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137 poz. 926 z póżn. zmianami), w brzmieniu nadanym art. 27 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173 poz. 1808), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olecku, w związku z wnioskiem, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, stwierdza że stanowisko Podatnika zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 8 marca 2005 r. Podatnik zwrócił się z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, cyt. "Gmina ubiega się o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację projektu "Budowa ulicy z infrastrukturą towarzyszącą na Osiedlu". Na podstawie art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. z 2001 r. Dz.U. Nr 142 poz. 1591 z późn.zm.) budowa dróg w układzie komunikacyjnym na obszarze gminy należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 2a ust. 2 i art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. Z 2000 r. Nr 71 poz. 838 z późn. zm.), drogi gminne stanowią własność gminy, do właściwości której należą sprawy z zakresu planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony, jako zarządcy dróg. W ramach ww. zadania Gmina zrealizuje inwestycję, utworzy środek trwały, przyjmując go na majątek gminy. Art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (...) zezwala na obniżenie kwoty podatku lub zwrotu różnicy podatku należnego w przypadku związku nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina poprzez przeprowadzenie tejże inwestycji nabędzie usługę, lecz nie uzyska przychodów z tytułu sprzedaży opodatkowanej, ponieważ ww. inwestycja nie służy działalności gospodarczej. Przy realizacji powyżej przedstawionego projektu z uzyskanych środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Gmina wykona zadanie użyteczności publicznej, w związku z tym podatek VAT będzie stanowił poniesiony koszt i jako końcowy beneficjent nie będzie miała żadnych możliwości odzyskania podatku VAT. Reasumując powyższe proszę o potwierdzenie, iż w w naszym przypadku przy realizacji projektu "Budowa ulicy z infrastrukturą towarzyszącą na Osiedlu", Gmina nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu z tytułu podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z treści wniosku wytworzony środek trwały : ulica z infrastrukturą towarzyszącą, zostanie przyjęty przez Gminę jako środek trwały. A ponadto Gmina poprzez przeprowadzenie tejże inwestycji nabędzie usługę, lecz nie uzyska przychodów z tytułu sprzedaży opodatkowanej, ponieważ ww. inwestycja nie służy działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej usługi.

Jednakże, na podstawie delegacji z art. 92 ust. 1 pkt. 3 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił inne niż wymienione w art. 88 ust. 3 przypadki gdy kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Powyższe zostało zapisane w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97 poz. 970 ze zm).

Zgodnie z:

1. § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 97 poz. 970 ze zm), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego,

2. § 6 ust. 3 cytowanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej w Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2. Kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).

Środki pomocowe Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, są środkami funduszy strukturalnych, które przeznaczono tylko i wyłącznie członkom Unii Europejskiej (Polsce przyznano po 1 maja 2004r). Przepis § 6 ust. 3 definiuje środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych przed 1 maja 2004 r., uprawniających do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego. Ponieważ ewentualne przyznanie tych środków Gminie możliwe jest dopiero po dacie 1.05.2004 r. dlatego też do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie będą miały zastosowania zasady zwrotu podatku od towarów i usług w trybie rozdziału 12 cytowanego wyżej rozporządzenia.Tak więc, zakup usługi: Budowa ulicy z infrastrukturą towarzyszącą na Osiedlu za przedmiotowe środki pomocowe, nie spełniała również warunków uprawniających do zwrotu podatku naliczonego, określonych w rozdziale 12 ww. rozporządzenia w związku z treścią przepisu § 6 ust. 3 rozporządzenia.

Zatem prawidłowe jest stanowisko Pana Burmistrza Gminy zawarte we wniosku, iż w niniejszym przypadku Gmina nie może odzyskać podatku VAT z racji nabywanej inwestycji budowy ulicy z infrastrukturą towarzyszącą.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno odpowiadać wymogom określonym w art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r Ordynacja podatkowa i podlega opłacie skarbowej.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...