US.IV/443-32-3/05
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 8 lipca 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika dotyczy wystawiania faktur VAT, składania deklaracji dla podatku od towarów i usług oraz prowadzenia ewidencji dla podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy kontynuje działalność gospodarczą zmarłego męża.
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu pisemnego wniosku Pani z dnia 07 kwietnia 2005 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ełku udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, postanawia, iż:
- stanowisko wyrażone w przedmiotowym wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 11 kwietnia 2005 r. wpłynął do Urzędu Skarbowego w Ełku pisemny wniosek Pani o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.
Składając przedmiotowy wniosek przedstawiła Pani następujący stan faktyczny. Dnia 11 lutego 2005 r. zmarł małżonek Pani, który prowadził działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Małżonek prowadził ewidencję księgową w postaci ksiąg rachunkowych.
Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 23 lutego 2005 r. prawa do spadku po zmarłym mężu nabyła Pani oraz dwoje małoletnich dzieci (12 i 4 lata), po 1/3 części każdy ze spadkobierców i wszyscy wyżej wymienieni spadkobiercy przyjęli spadek.
W skład masy spadkowej wchodzi między innymi prowadzone przez małżonka przedsiębiorstwo. Przed śmiercią małżonka oraz nadal prowadzi Pani jako osoba fizyczna działalność gospodarczą na zasadach ogólnych w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Prowadzi Pani z tego tytułu ewidencję w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Postanowieniem z dnia 18 marca 2005 r. Sąd Rejonowy Wydział Rodzinny i Nieletnich ustanowił kuratora do sprawowania zarządu majątkiem wyżej wymienionych małoletnich dzieci.
Chce Pani, korzystając z regulacji art. 97 Ordynacji podatkowej, a także art. 4 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, nadal prowadzić przedmiotowe przedsiębiorstwo wraz z małoletnimi dziećmi. Stosowne oświadczenie o dalszym prowadzeniu odziedziczonego po zmarłym mężu przedsiębiorstwa złożyła Pani w swoim imieniu, a w imieniu małoletnich dzieci oświadczenie złożył ustanowiony przez Sąd kurator.
Przedstawiła Pani w przedmiotowym wniosku zapytania z zakresu podatku od towarów i usług:
Czy faktury dotyczące przedsiębiorstwa odziedziczonego powinny być wystawiane tylko na moje imię i nazwisko, czy też na nazwisko i imiona moje i dzieci (współwłaściciele), czy też na moje nazwisko wraz z dotychczasową nazwą odziedziczonego przedsiębiorstwa?
Czy powinna Pani składać jedną deklarację podatku VAT z Pani numerem NIP, sumującą podatek należny i naliczony wynikający z rejestrów prowadzonych oddzielnie dla jej indywidualnej działalności i odziedziczonego przedsiębiorstwa?
Przedstawiła Pani w tej sprawie własne stanowisko:
Odnośnie zapytania poruszonego w punkcie 1, zdaniem Pani: faktury dotyczące odziedziczonego przedsiębiorstwa powinna Pani wystawiać ze swoim numerem NIP, jej imieniem i nazwiskiem oraz nazwą przedsiębiorstwa, której używał mąż,
Odnośnie zapytania poruszonego w punkcie 2, zdaniem Pani: powinna Pani składać jedną deklarację VAT z jej numerem NIP, sumującą podatek należny i naliczony, wynikający z rejestrów prowadzonych oddzielenie dla jej indywidualnej działalności i oddzielenie dla odziedziczonego przedsiębiorstwa.
Zgodnie z przepisem art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej, spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Zgodnie z przepisem art. 97 § 2 Ordynacji podatkowej, jeżeli, na podstawie przepisów prawa podatkowego, spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności.
W świetle wyżej wymienionych przepisów art. 97 Ordynacji podatkowej, Wnioskodawczyni, która kontynuuje działalność gospodarczą prowadzoną przez spadkodawcę, weszła w prawa i obowiązki z zakresu podatku od towarów i usług po zmarłym mężu.
W związku z tym, że Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie mamy w tej sytuacji do czynienia z nowym, odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z 2005 r. Nr 14, poz. 113, Nr 90 poz. 756), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Wybór formy prawnej działania, na gruncie ww. przepisu jest pozostawiony decyzji podmiotów prawa, które zamierzają prowadzić samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy.
W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, nie ma przeciwwskazań prawnych na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, do tego, by podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym ten podatek, tj. składającym deklarację dla podatku od towarów i usług oraz dokonującym zapłaty tego podatku, pozostała wyłącznie Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna, a w wystawianych fakturach VAT stosowała własny NIP, imię oraz nazwisko, a także nie ma przeciwwskazań do stosowania nazwy przedsiębiorstwa, której używał uprzednio mąż Wnioskodawczyni.
Zgodnie z przepisem art. 109 ust. 3 ww. ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Jak wynika z treści przytoczonego przepisu art. 109 ust. 3 ww. ustawy, zasadniczym celem ewidencji dla podatku od towarów i usług jest prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie warunkują sposobu prowadzenia dokumentacji. Prowadzenie przez podatnika dodatkowych ewidencji nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami ustawy. Podatnik powinien jednak składać w urzędzie skarbowym jedną deklarację dla podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 99 ust. 1 ww. ustawy.
Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany bądź uchylenia.
Od niniejszego postanowienia służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ełku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4, art. 223 § 1, art. 236 § 1 i § 2 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej).
Wnosząc zażalenie Strona obowiązana jest do uiszczenia opłaty skarbowej znakami opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od podania, 0,50 zł od każdego załącznika do podania.
Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).
Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia, jednakże organ podatkowy, który wydał postanowienie, może w uzasadnionych przypadkach, na wniosek Strony, wstrzymać jego wykonanie (art. 238 Ordynacji podatkowej).
