1471/DPD1/423/14/06/MK
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 12 kwietnia 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
1.Czy amortyzacja mienia nabytego przez Agencję Mienia Wojskowego na podstawie art. 8 ust. 1 i ust. 1a ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (mienie stanowiące własność Agencji Mienia Wojskowego) stanowi amortyzację podatkową na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? 2.Czy amortyzacja mienia przekazanego Agencji Mienia Wojskowego, o jakim mowa w art. 6 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego, stanowi amortyzację podatkową na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 13.01.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj.:1.czy amortyzacja mienia nabytego przez Agencję Mienia Wojskowego na podstawie art. 8 ust. 1 i ust. 1a ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (mienie stanowiące własność Agencji Mienia Wojskowego) stanowi amortyzację podatkową na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, 2.czy amortyzacja mienia przekazanego Agencji Mienia Wojskowego, o jakim mowa w art. 6 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego, stanowi amortyzację podatkową na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Agencja Mienia Wojskowego powołana została ustawą z dnia 30 maja 1996r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U. z 2004r. Nr 163, poz. 1711 ze zm.). Agencja Mienia Wojskowego należy do kategorii jednostek organizacyjnych określanych jako państwowe osoby prawne. Przyznanie Agencji osobowości prawnej oznacza, że jest ona odrębnym od Skarbu Państwa podmiotem prawa działającym przez własne organy. Agencja Mienia Wojskowego wykonuje prawo własności i inne prawa rzeczowe na rzecz państwa w stosunku do mienia powierzonego, którego właścicielem jest nieprzerwanie Skarb Państwa (art. 1 pkt 1 i pkt 2 oraz art. 6 ww. ustawy). Agencja jest więc instytucją powierniczą Skarbu Państwa, gdyż na zewnątrz występuje jako wyłączny dysponent określonego prawa, działając we własnym imieniu i ponosząc własną odpowiedzialność za te działania. Agencja została wyposażona w mienie stanowiące jej własność i nie wchodzące w skład mienia powierzonego. Wyodrębnienie prawne, organizacyjne i ekonomiczne Agencji skutkuje tym, że występuje ona w granicach porządku prawnego jako samodzielny podmiot w obrocie prawnym zarówno w dziedzinie prawa prywatnego (głównie prawa cywilnego), jak i prawa publicznego (w tym prawa podatkowego). W następstwie powyższego Agencja Mienia Wojskowego posiada status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
Zdaniem Agencji, amortyzacja mienia nabytego z Ministerstwa Obrony Narodowej na podstawie art. 8 ust. 1 i ust. 1a ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (mienie stanowiące własność Agencji Mienia Wojskowego) stanowi amortyzację podatkową na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na zasadach przewidzianych w tejże ustawie. W opinii Agencji powyższe wynika z art. 9 ust. 1 i art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 8 ust. 1 , 1a i 2 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego. W/w przepisy, zdaniem Agencji, w sposób nie budzący jakichkolwiek wątpliwości interpretacyjnych uprawniają do dokonywania odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16m w stosunku do składników mienia stanowiącego własność Agencji.
Również odnośnie amortyzacji mienia przekazanego przez Ministerstwo Obrony Narodowej, o jakim mowa w art. 6 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego, Strona stoi na stanowisku, że stanowi ona amortyzację podatkową na gruncie ww. przepisów ustawy o pdop. Dodatkowo Strona we wniosku przywołuje przepisy § 5 i 16 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U. nr 21, poz. 172). W/w rozporządzenie, zdaniem Strony, jednoznacznie przekonuje, że mienie powierzone Agencji zaliczane jest - tak jak każdego podatnika podatku dochodowego od osób prawnych do środków trwałych, podlega aktualizacji wyceny środków trwałych, a rachunkowość Agencji Mienia Wojskowego ma zapewnić ustalenie stanu umorzenia mienia. Jednak przepisami prawa decydującymi o kwalifikowaniu składników mienia do środków trwałych oraz normującymi zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych są, wg Strony, normy prawa podatkowego, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ukonstytuowane ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych uprawnienie Agencji do dokonywania odpisów amortyzacyjnych w stosunku do mienia powierzonego potwierdzał, zdaniem Strony, dodatkowo przez wiele lat normodawca w § 3 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 sierpnia 1997r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego obowiązującego do dnia 07.11.2003r. Utrata mocy prawnej ww. rozporządzenia nie może skutkować pozbawieniem Agencji prawa do amortyzacji podatkowej mienia jej powierzonego. Ustawodawca na gruncie żadnej ustawy nie zastrzegł, iż instytucja powiernicza, tj. Agencja Mienia Wojskowego wykonuje prawo własności i inne prawa majątkowe, z wyjątkiem dokonywania odpisów amortyzacyjnych dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych. Brak powyższego zastrzeżenia dopełnia ostatecznie argumentację za przyjęciem stanowiska prezentowanego we wniosku, że Agencji przysługuje uprawnienie do dokonywania podatkowych odpisów amortyzacyjnych w stosunku do mienia powierzonego.W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawiona przez Stronę argumentacja jest prawidłowa. Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,2)maszyny, urządzenia i środki transportu,3)inne przedmiotyo przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi. Aby więc dany składnik majątkowy mógł podlegać amortyzacji podatkowej, muszą być spełnione jednocześnie następujące warunki:przewidywany przez podatnika okres używania tego składnika jest dłuższy niż rok,stanowi on własność lub współwłasność podatnika,został przez podatnika nabyty lub wytworzony we własnym zakresie,jest kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,jest wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo oddany do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, określonej w art. 17a pkt 1.Amortyzacji podlegają zatem, co do zasady, jedynie te składniki majątkowe, które stanowią własność lub współwłasność podatnika. Pojęcia własności i współwłasności uregulowane zostały odpowiednio w art. 140 - 194 oraz 195 - 221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z definicją cywilistyczną, własność jest prawem majątkowym, którego przedmiotem jest rzecz i która stanowi podstawową formę korzystania z rzeczy. Rzeczą natomiast, zgodnie z dyspozycją art. 45 KC, są wyłącznie przedmioty materialne, które dzielimy na ruchome (ruchomości) oraz nieruchome (nieruchomości). Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Agencja Mienia Wojskowego została powołana i działa na podstawie ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego. Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy zadaniem Agencji jest w szczególności gospodarowanie, utrzymanie i uporządkowanie stanu prawnego i prowadzenie ewidencji mienia, należącego do Skarbu Państwa. Agencja występuje w obrocie prawnym samodzielnie jako podmiot, któremu ustawa przyznała osobowość prawną i samodzielność gospodarczą. Agencja dysponuje mieniem powierzonym na zasadach określonych w ustawie (art. 23 i nast. ustawy), jest więc instytucją powierniczą Skarbu Państwa. W myśl art. 8 ust. 1 i 1a ww. ustawy Minister Obrony Narodowej w porozumieniu z Ministrem Skarbu Państwa wyposaża Agencję w środki niezbędne do podjęcia działalności, które stanowić będą jej własność, a także może przekazać na własność Agencji mienie również wtedy, jeżeli jest ono niezbędne do wykonywania jej zadań. Jednocześnie wykonywanie prawa własności w stosunku do mienia zostało powierzone przez Skarb Państwa na podstawie art. 6 tej ustawy. W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż przekazane Agencji mienie Skarbu Państwa stanowi niewątpliwie jej własność, a zatem spełniony jest warunek wynikający z cyt. wyżej art. 16a ust. 1 ustawy o pdop, zgodnie z którym amortyzacji podlegają jedynie składniki majątkowe stanowiące własność lub współwłasność podatnika. Należy jednak zauważyć, iż ww. przepisy art. 16a ust. 1 ustawy o pdop uzależniają prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wykorzystywania nabytych środków trwałych na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zatem Agencja Mienia Wojskowego może amortyzować tylko te składniki posiadanego mienia, które wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej, a uzyskanie przychodu nastąpiło w wyniku gospodarczego wykorzystania danego środka trwałego. Reasumując, należy stwierdzić, iż Agencja Mienia Wojskowego ma prawo amortyzować podatkowo środki trwałe powierzone jej przez Skarb Państwa na podstawie art. 6 i art. 8 ustawy o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz Agencji Mienia Wojskowego po spełnieniu ww. warunków wynikających z przepisu art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu zauważa, iż dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie bez znaczenia pozostają przepisy powołanych przez Stronę rozporządzeń Rady Ministrów w sprawie zasad gospodarki finansowej Agencji Mienia Wojskowego.
Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
P o u c z e n i e: Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).
