IP-PP2-443-2/07-6/PK
Interpretacja indywidualna
z dnia 14 września 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06 lipca 2007 roku (data wpływu 09 lipca 2007 roku) uzupełnione pismem z dnia 06 września 2007 roku (data wpływu 10 września 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług kulturalnych - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 09 lipca 2007 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług kulturalnych. Następnie wezwaniem znak IP-PP2-443-2/07-3/PK z dnia 31 sierpnia 2007 roku wezwano Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku o dokładne określenie klasyfikacji PKWiU świadczonych przez Stronę usług. Pismem znak L.dz. GK-36/2007/1441 z dnia 06 września 2007 roku Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek.
W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.
Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż bilety wstępu na przedstawienia wystawiane w siedzibie (świadczone usługi kulturalne) są sprzedawane według ceny, zawierającej podatek od towarów i usług w wysokości 7 %. Oprócz przedstawień wystawianych w siedzibie, XXX wystawia swoje przedstawienia również poza siedzibą, na scenach innych teatrów w kraju i za granicą, jak również inne teatry z kraju czy z zagranicy występują na scenie XXX. XXX prezentuje publiczności swoje przedstawienia na scenach innych teatrów na podstawie umowy cywilno-prawnej między stronami (teatrami) określającej szczegółowe warunki techniczno-organizacyjne i wysokość wynagrodzenia dla występującego teatru za wystawienie przedstawienia. Natomiast bilety wstępu na przedstawienia sprzedaje teatr, na którego scenie odbywa się spektakl.
Dotychczas XXX prezentując swoje przedstawienia na scenach innych teatrów, traktuje tę sprzedaż usługi kulturalnej, jako sprzedaż zwolnioną od podatku od towarów i usług, stosując się do interpretacji Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Jest to postanowienie z dnia 05 sierpnia 2005 roku znak 1435/PP1/443-107/3/DG.
Natomiast teatry z różnych miast przyjeżdżające do W. i prezentujące swoje przedstawienia na scenach XXX, który sprzedaje bilety wstępu na te przedstawienia, wystawiają faktury za sprzedaż ww. usług kulturalnej zarówno opodatkowane stawką 7 %, jak i zwolnione z podatku do towarów i usług w zależności od wykładni urzędu skarbowego w danym mieście, w którym teatr ma swoją siedzibę.
Niejednolita wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) prowadzi do stosowania różnych stawek podatku za taką samą usługę tj.: za sprzedaż - wystawienie przedstawienia za wynagrodzenie ryczałtowe, a tym samym budzi wątpliwości czy faktury są prawidłowo wystawiane. Na przykład teatry z K., K., Ł. i P. wystawiają faktury z podatkiem 7 % za występ w siedzibie XXX, który sprzedaje bilety wstępu na te przedstawienia, powołując się na stanowisko swoich urzędów skarbowych. Ma to uzasadnienie w tym, że nie występuje tu sprzedaż praw autorskich do przedstawienia tylko sprzedaż wstępu, szerzej rozumianego niż bilet wstępu.
W związku z tak przedstawionym zaistniałym stanem faktycznym, Strona zwraca się z pytaniem.
Czy wynagrodzenie ryczałtowe, które otrzymuje XXX za wystawienie spektaklu (sprzedaż usługi artystycznej) na scenie innego teatru, który sprzedaje bilety wstępu we własnym zakresie na to przedstawienie, jest opodatkowane 7 % stawką podatku od towarów i usług czy też jest zwolnione z tego podatku...
Zdaniem XXX od ryczałtowej sprzedaży spektaklu (gdy nie sprzedaje jednostkowych biletów wstępu) należy stosować taką samą stawkę podatku od towarów i usług, tj.: 7 %, jaką stosuje się w klasycznej sprzedaży wstępu na spektakle. Wynika to stąd, że ryczałtowa sprzedaż spektaklu jest jedynie inną formą sprzedaży, innym sposobem określenia ceny za wykonaną usługę. Sposób ustalenia ceny nie wpływa na stawkę podatku. Zmianie ulega w takim przypadku tylko wysokość podstawy opodatkowania, która zależna jest od wartości kwoty należnej. Przyjęcie powyższej wykładni pozwoli na ujednolicenie stawek podatku od towarów i usług za ww. usługi kulturalne i wyeliminuje dotychczasową nieprawidłowość w stosowaniu różnych stawek, tj.: zwolnienia i 7 % za taką samą usługę.
Ustosunkowując się do stanowiska Strony Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, co następuje:
Stosownie do przepisów art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W ww. załączniku, zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto m.in., wymienione w poz. 11 usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem usług (o których mowa w punktach 1-8), które nie podlegają zwolnieniu. W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono - wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstęp na imprezy sportowe. Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 156, pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono „usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:
1. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
2. związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),
3. świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.32.12).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż sprzedażą biletów wstępu na przedstawienia, stosownie do podpisanych umów zajmują się podmioty, teatry, na którego scenie odbywa się spektakl. Natomiast Wnioskodawca świadczy usługi - sprzedaje usługę kulturalną, która została przez Podatnika sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 92.31.21-00.00 „Usługi rozrywkowe świadczone przez zespoły teatralne, zespoły pieśni i tańca, balety, zespoły muzyczne i orkiestry”.
Zatem w świetle wyżej cytowanych przepisów, skoro Wnioskodawca świadczy jedynie usługi - sprzedaje usługę kulturalną która mieści się w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, a nie dokonuje sprzedaży biletów wstępu, usługa powyższa na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 11 ww. ustawy o podatku od towarów i usług będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę zaistniałego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
