• Interpretacja indywidualn...
  17.11.2024

IBPP2/443-2b/07/BM

Interpretacja indywidualna
z dnia 28 września 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 938 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. , przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2007r. (data wpływu 13 lipca 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji podmiotu zagranicznego dla potrzeb podatku VAT w Polsce - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13 lipca 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w przypadku eksportu pośredniego i obowiązku rejestracji podmiotu zagranicznego dla potrzeb podatku VAT w Polsce.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją i sprzedażą materiałów budowlanych – dachówek cementowych. W ramach grupy do której należy Wnioskodawca – funkcjonuje Spółka z siedzibą w Niemczech, która w ramach grupy zajmować będzie się dystrybucją produkowanych w grupie wyrobów. Kontrahent niemiecki nie ma siedziby w Polsce ani nie będzie swojej działalności prowadził w Polsce. Planowane jest przejęcie dystrybucji wytwarzanych przez Wnioskodawcę dachówek ceramicznych, dotychczas sprzedawanych bezpośrednio na Ukrainę.

Dachówki sprzedawane będą do ww. kontrahenta niemieckiego na podstawie wystawionej przez podatnika faktury.

Następnie kontrahent niemiecki sprzedawać będzie te wyroby do kontrahentów na Ukrainie, ale wysyłka wyrobów odbywać się będzie bezpośrednio z XXX na Ukrainę. Podmiot polski będzie współpracować przy obsłudze tych transakcji w imieniu niemieckiego kontrahenta.

Kontrahent niemiecki prawdopodobnie zawrze z polską agencja celną umowę o wykonywanie czynności związanych z eksportem - i on będzie figurował na dokumentach SAD.

Kontrahent niemiecki uważa, że powinien się zarejestrować dla potrzeb VAT w Polsce tj. w kraju producenta zakupywanych wyrobów i pomimo rejestracji w Polsce oczekuje od Podatnika faktur ze stawką 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy niezbędna jest mimo wszystko rejestracja niemieckiego kontrahenta dla potrzeb VAT w Polsce - wg stanowiska kontrahenta niemieckiego...

Zdaniem Wnioskodawcy rejestracja niemieckiego kontrahenta dla potrzeb VAT w Polsce - o ile byłaby obowiązkowa w świetle rozporządzenia Ministra - Finansów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązków składania zgłoszenia rejestracyjnego, nie wydaje się w tej sytuacji celowa, ponieważ wprowadzenie możliwości stosowania przez podmiot polski stawki VAT w wysokości 0% w przypadku eksportu pośredniego miało na celu ułatwienie tego typu transakcji, a w szczególności pominięcie obowiązku rejestrowania się dla potrzeb VAT przez nabywcę nie mającego siedziby na terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zadanego pytania uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie zaś do przepisu art. 96 ust. 1 ww. ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Natomiast przepis art. 15 ust. 1 stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym w myśl ust. 2 tego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że kontrahent niemiecki nie ma siedziby w Polsce ani nie będzie swojej działalności prowadził w Polsce. Dachówki sprzedawane będą do ww. kontrahenta niemieckiego na podstawie wystawionej przez Podatnika faktury.

Następnie kontrahent niemiecki sprzedawać będzie te wyroby do kontrahentów na Ukrainie, ale wysyłka wyrobów odbywać się będzie bezpośrednio z siedziby Podatnika na Ukrainę. Podmiot polski będzie współpracować przy obsłudze tych transakcji w imieniu niemieckiego kontrahenta. Kontrahent niemiecki prawdopodobnie zawrze z polską agencja celną umowę o wykonywanie czynności związanych z eksportem - i on będzie figurował na dokumentach SAD.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż kontrahent niemiecki nie przewiduje płacenia podatku, występowania o zwrot podatku naliczonego i w związku z tym posiadania rachunku bankowego w Polsce.

W ocenie tut. organu w opisanej powyżej sytuacji nie zachodzi konieczność rejestracji kontrahenta niemieckiego dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce, bowiem nie wykonuje on czynności z tytułu której ciążyłby na nim obowiązek podatkowy a w konsekwencji konieczność rejestracji jako podatnika podatku od towarów i usług.

Dodatkowo należy zauważyć, że na podstawie, zawartej w art. 98 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, delegacji, Minister Finansów, rozporządzeniem z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (Dz. U. Nr 58, poz. 558) zwolnił od obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego podatników wymienionych w tym rozporządzeniu.

Jednak przepisy tego rozporządzenia nie będą miały zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ dotyczy ono, co do zasady, podatników, o których mowa w art. 15 wykonujących na terenie kraju czynności opodatkowane, a taka sytuacja nie ma miejsca w przypadku podmiotu niemieckiego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że kontrahent niemiecki nie ma siedziby w Polsce ani nie będzie swojej działalności prowadził w Polsce. Dachówki sprzedawane będą do ww. kontrahenta niemieckiego na podstawie wystawionej przez Podatnika faktury.

Następnie kontrahent niemiecki sprzedawać będzie te wyroby do kontrahentów na Ukrainie, ale wysyłka wyrobów odbywać się będzie bezpośrednio z siedziby Podatnika na Ukrainę. Podmiot polski będzie współpracować przy obsłudze tych transakcji w imieniu niemieckiego kontrahenta. Kontrahent niemiecki prawdopodobnie zawrze z polską agencja celną umowę o wykonywanie czynności związanych z eksportem - i on będzie figurował na dokumentach SAD.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż kontrahent niemiecki nie przewiduje płacenia podatku, występowania o zwrot podatku naliczonego i w związku z tym posiadania rachunku bankowego w Polsce.

W ocenie tut. organu w opisanej powyżej sytuacji nie zachodzi konieczność rejestracji kontrahenta niemieckiego dla potrzeb podatku od towarów i usług w Polsce, bowiem nie wykonuje on czynności z tytułu której ciążyłby na nim obowiązek podatkowy a w konsekwencji konieczność rejestracji jako podatnika podatku od towarów i usług.

Dodatkowo należy zauważyć, że na podstawie, zawartej w art. 98 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, delegacji, Minister Finansów, rozporządzeniem z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (Dz. U. Nr 58, poz. 558) zwolnił od obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego podatników wymienionych w tym rozporządzeniu.

Jednak przepisy tego rozporządzenia nie będą miały zastosowania w przedmiotowej sprawie, ponieważ dotyczy ono, co do zasady, podatników, o których mowa w art. 15 wykonujących na terenie kraju czynności opodatkowane, a taka sytuacja nie ma miejsca w przypadku podmiotu niemieckiego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że zostaną odrębnie wydane pisemne interpretacje w zakresie oceny prawnej przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego w kwestii możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w przypadku eksportu pośredniego oraz możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w przypadku rejestracji podmiotu zagranicznego dla potrzeb podatku VAT w Polsce.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...