IBPP2/443-1015/09/LŻ
Interpretacja indywidualna
z dnia 16 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2009r. (data wpływu 8 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2010r. (data wpływu 13 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz Gminy – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 8 grudnia 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz Gminy.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 stycznia 2010r. (data wpływu 13 stycznia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 stycznia 2010r. znak: IBPP2/443-1015/09/LŻ.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca został powołany Uchwałą Rady Gminy i Miasta dnia 23 grudnia 1991r. Zgodnie ze Statutem Zakładu przedmiotem działalności jest bieżące i nieprzerwane zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności przez świadczenie usług komunalnych powszechnie dostępnych w zakresie:
1. zarządzania mieniem będącym własnością Gminy;
2. dostawy wody i odprowadzenie ścieków;
3. utrzymanie i konserwacja dróg, placów i chodników gminnych;
4. utrzymanie zieleni;
5. wytwarzanie i sprzedaż energii cieplnej;
6. administracja, eksploatacja, konserwacja i remonty zasobów mieszkaniowych budynków stanowiących własność Gminy;
7. utrzymanie czystości na terenie miasta poprzez sprzątanie i odśnieżanie w zakresie określonym odrębnymi przepisami;
8. wywóz nieczystości stałych i płynnych;
9. zarządzanie cmentarzem komunalnym i świadczenie usług pogrzebowych;
10. zadań zleconych przez Burmistrza Gminy w zakresie zaspokajania potrzeb mieszkańców itd.
Oprócz świadczonych usług na rzecz społeczności lokalnej, które są opodatkowane podatkiem VAT na ogólnych zasadach Zakład wykonuje zadania na rzecz Gminy w zakresie budowy chodników i remontu dróg gminnych, utrzymania zimowego dróg, zieleni i sprzątania placów gminnych, obsługi stadionu i innych zadań. Tak więc zakład realizuje zadania nałożone przepisami prawa do których został powołany - czynności te nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT, w związku z tym że zakład jako jednostka organizacyjna gminy, wykonując powierzone jej przez gminę zadania, nie świadczy na jej rzecz usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarowi usług. Na chwilę obecną Zakład ze względu na przyjętą długoletnią praktykę oraz ze względu na rozbieżności interpretacyjne przy realizacji zadań statutowych rozlicza się z Gminą wystawiając faktury VAT na Urząd Miejski (jednostka budżetowa) stosując zwolnienie, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. § 13 ust. 1 pkt 12 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 212, poz.1336).
Różnica w postępowaniu w konsekwencji polega na tym, że jeżeli jak wspomniano wcześniej realizacja tego typu zadań na rzecz Gminy nie podlega ustawie o VAT, to wówczas zamiast faktur Zakład wystawiałby rachunki lub otrzymywałby dotacje przedmiotowe od organu, a w ostateczności owe operacje finansowe nie uwzględniałby w rozliczeniach podatkowych i tak samo jak poprzednio nie odliczałby podatku naliczonego od zakupów w stosunku do czynności nieopodatkowanych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
1. Czy zadania realizowane na rzecz Gminy nie podlegają ustawie o VAT...
2. Czy zamiast Faktur VAT należy rozliczać się rachunkami wewnętrznymi lub dotacjami przedmiotowymi...
3. Czy czynności nieopodatkowane należy nie uwzględniać w rejestrze sprzedaży oraz w deklaracji VAT...
4. Czy wyliczając proporcję wstępną oraz ostateczną w zakresie odliczenia częściowego VAT od zakupów dla których nie jest się wstanie wskazać jakiej działalności dotyczą tzn: nieopodatkowanej, zwolnionej i opodatkowanej - należy uwzględnić wartość przychodu brutto czynności nieopodatkowanych dla wyliczenia proporcji...
Zdaniem Wnioskodawcy:
1. Zadania realizowane na rzecz Gminy wynikające ze statutu Zakładu Budżetowego nie podlegają opodatkowaniu Ustawy o VAT.
2. Zakład Budżetowy z realizacji zadań własnych Gminy wystawia wewnętrzne rachunki lub otrzymuje dotację przedmiotową.
3. Czynności nieopodatkowane w zakresie realizacji zadań Gminy wynikające ze statutu Zakładu budżetowego nie należy uwzględniać w rejestrze sprzedaży ani w deklaracji VAT-7
4. Wyliczając proporcję wstępną oraz ostateczną dla zakupów w stosunku do których podatnik nie jest wstanie stwierdzić jakiej działalności dotyczą (nieopodatkowanej, opodatkowanej, lub zwolnionej) uwzględnia dla wyliczenia zadania realizowane na rzecz Gminy niepodlegające opodatkowaniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkowa bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz.1336), obowiązującego do 31 grudnia 2009r., zwolnione są od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.
W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. powyższą kwestię rozstrzyga przepis § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).
Pojęcie podmiotów sfery budżetowej jest bardzo szerokie i obejmuje swym zasięgiem podmioty działające w różnych dziedzinach i formach.
Podkreślić należy, iż w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina posiada osobowość prawną (art. 2 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym).
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jednocześnie należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).
Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).
W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy.
Zatem odbiorcą świadczonych przez Wnioskodawcę usług będzie zawsze Miasto - Gmina nie zaś Urząd Miasta gdyż to Miasto - Gmina posiada osobowość prawną i może być podmiotem praw i obowiązków.
Jednostki organizacyjne gminy (jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych itp.) powołane przez gminę bezspornie mają status odrębnego od gminy podatnika podatku od towarów i usług. W przeciwnym wypadku zwolnienie od VAT określone w powołanych wyżej przepisach, obejmujące określone czynności wykonywane między tymi podmiotami - jednostkami organizacyjnymi gminy - nie miałyby żadnego racjonalnego uzasadnienia. Oznacza to, że jednostki organizacyjne gminy takie jak: jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, zobowiązane są do dokonywania rozliczeń z tytułu tego podatku na zasadach ogólnych określonych w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do tej ustawy.
Pomiędzy zatem urzędem gminy lub gminą - rozumianym jako jeden podatnik VAT - a jej zakładem budżetowym, mimo iż nie może być mowy o czynności cywilnoprawnej, bowiem funkcjonuje tu tylko jedna osoba prawna (w ramach gminy jako osoby prawnej może funkcjonować wiele jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej), to i tak gmina (urząd gminy) oraz jej zakład budżetowy są dwoma odrębnymi od siebie podatnikami VAT, mogącymi dokonywać między sobą transakcji opodatkowanych VAT.
Gmina stanowi odrębny od jednostek budżetowych, zakładów pomocniczych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych podmiot sfery budżetowej.
Gmina (Miasto) nie mieści się zatem w zamkniętym katalogu podmiotów korzystających ze zwolnienia wynikającego z cyt. wyżej przepisów.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca oprócz świadczonych usług na rzecz społeczności lokalnej, które są opodatkowane podatkiem VA T na ogólnych zasadach, wykonuje zadania na rzecz Gminy w zakresie budowy chodników i remontu dróg gminnych, utrzymania zimowego dróg, zieleni i sprzątania placów gminnych, obsługi stadionu i innych zadań. Zakład realizuje zadania nałożone przepisami prawa do których został powołany- czynności te, w jego ocenie, nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT, w związku z tym że zakład jako jednostka organizacyjna gminy, wykonując powierzone jej przez gminę zadania, nie świadczy na jej rzecz usług w rozumieniu przepisów o podatku od towarowi usług. Na chwilę obecną Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej ze względu na przyjętą długoletnią praktykę oraz ze względu na rozbieżności interpretacyjne przy realizacji zadań statutowych rozlicza się z Gminą wystawiając faktury VAT na Urząd Miejski (jednostka budżetowa) stosując zwolnienie, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. § 13 ust. 1 pkt 12 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług.
Odnosząc zatem obowiązujący stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy/Urzędu Miasta podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, według właściwej stawki VAT oraz winny być udokumentowane fakturą VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy iż zadania realizowane na rzecz Gminy wynikające ze statutu Zakładu Budżetowego nie podlegają opodatkowaniu oraz że Zakład Budżetowy z realizacji zadań własnych Gminy wystawia wewnętrzne rachunki lub otrzymuje dotacje przedmiotową należy uznać za nieprawidłowe.
Jak wyżej wykazano, opisane we wniosku czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem na Wnioskodawcy ciążą wszystkie obowiązki związane z rozliczeniem tego podatku, w tym obowiązek uwzględnienia tych czynności w rejestrze sprzedaży oraz w deklaracji VAT-7.
Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy co do wyliczenia proporcji wstępnej oraz ostatecznej dla zakupów w stosunku do których podatnik nie jest wstanie stwierdzić jakiej działalności dotyczą, wyjaśnić należy, iż skoro u Wnioskodawcy nie występują czynności niepodlegające opodatkowaniu, dla celów wyliczenia tej proporcji winien on uwzględnić tylko czynności opodatkowane i zwolnione od podatku na zasadach zawartych w art. 90 ustawy o VAT.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
