• Interpretacja indywidualn...
  07.06.2025

ILPP1/443-183/10-2/BD

Interpretacja indywidualna
z dnia 12 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 938 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu, przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2010 r. (data wpływu: 19 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2010 r. (data wpływu: 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektem badawczym o nazwie „Innowacyjne technologie produkcji biopreparatów na bazie nowej generacji jaj” – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z projektem badawczym o nazwie „Innowacyjne technologie produkcji biopreparatów na bazie nowej generacji jaj”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 kwietnia 2010 r. (data wpływu: 26 kwietnia 2010 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W oparciu o istniejący potencjał intelektualny oraz możliwości techniczne, dwie uczelnie, tj. Uniwersytet i Akademia podpisały w dniu x 2008 r. umowę konsorcjum na realizację wspólnego projektu badawczo-rozwojowego.

Projekt badawczy pn.: „Innowacyjne technologie produkcji biopreparatów na bazie nowej generacji jaj” realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013.

Odnosząc się do charakteru projektu należy zauważyć, iż podjęte zadania badawcze obejmują innowacyjne działania w obszarze produkcji „nowej generacji” surowca jajczarskiego, opartego o specjalny program żywieniowo – środowiskowy z zastosowaniem odpowiednich preparatów huminowo – mineralnych i algowych. Jaja te, wzbogacone w wielonienasycone kwasy tłuszczowe (WNKT), witaminy, pierwiastki i inne bioaktywne substancje stanowią materiał wyjściowy z przeznaczeniem do produkcji preparatów nutraceutycznych i biomedycznych jako potencjalnych nowych propozycji rynkowych. Preparaty te będą wytworzone w oparciu o innowacyjne technologie pozyskiwania bioaktywnych substancji, w tym chromatografia jonowymienna i powinowactwa, ekstrakcji w płynach nadkrytycznych, hydroliza enzymatyczna.

Zastosowanie nowych biopreparatów w utrwaleniu żywności, a także ich wykorzystanie w systemach opakowaniowych.

W ramach realizacji projektu zakłada się zaangażowanie także innych placówek badawczo – naukowych oraz podmiotów gospodarczych posiadających unikatowe i tym samym niezbędne wyposażenie i doświadczenie. Treść projektu jest zasymilowana z celami „Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka” z uwzględnieniem innowacyjności przedsiębiorstw, co pozwoli na wzrost konkurencyjności nauki Uczelni i zwiększenie jej roli w rozwoju gospodarczym, a w konsekwencji tego zwiększenie udziału innowacyjnych produktów polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych. Projekt ten będzie spełniał warunki nowoczesnych działań, poprzez najwyższy poziom naukowy przy wykorzystaniu młodych kadr, kooperację gospodarczą i międzynarodową oraz służbę na rzecz innowacyjności i konkurencyjności naszej gospodarki. Priorytetem badawczym jest opracowanie innowacyjnych technologii odzysku biologicznie aktywnych składników jaja oraz ich enzymatycznej i/lub chemicznej modyfikacji w celu wytworzenia nowych biosubstancji o szerokim wachlarzu zastosowań.

Niezwykle istotnym działaniem będzie zastosowanie biopreparatów w utrwalaniu żywności, a także ich wykorzystanie w systemach opakowaniowych. Istotnym działaniem projektu będą badania biomedyczne tych substancji w celu określenia ich przydatności jako materiału wyjściowego do wytwarzania nutraceutyków, czyli ważnych preparatów w prewencji i terapii chorób cywilizacyjnych.

Powodzenie projektu umożliwi odsprzedaż pozyskanej w trakcie badań wiedzy, co w zamierzeniu przynieść ma finansowy zysk Wnioskodawcy, gdyż zgodnie z treścią listów intencyjnych liczne jednostki gospodarcze, w tym przemysł farmaceutyczny potwierdziły zainteresowanie zakupem wyników, jakie przynieść ma prowadzony projekt.

Z pisma uzupełniającego z dnia 21 kwietnia 2010 r. wynika, iż:

* Uniwersytet jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT,

* Wnioskodawca wykonuje zarówno czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. edukacja na studiach stacjonarnych (dziennych), opodatkowane podatkiem od towarów i usług, np. usługi badawcze dla podmiotów zewnętrznych, dzierżawa wolnych pomieszczeń, zwolnione od podatku od towarów i usług, np. edukacja na studiach niestacjonarnych (zaocznych),

* zakupy przeznaczone na realizację projektu badawczego o nazwie „lnnowacyjne technologie produkcji biopreparatów na bazie nowej generacji jaj” służyć będą czynnościom opodatkowanym, bowiem efekty projektu mają być wdrożone do gospodarki, zatem zbyte podmiotom gospodarczym odpłatnie. Wyniki badań mogą być wykorzystane w ogólnie dostępnych publikacjach naukowych, w pracach magisterskich itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z prowadzonym przez Wnioskodawcę projektem badawczym, ma on pełne prawo do odliczenia podatku przy zakupie wszystkich towarów i usług, jakie prowadzić mają do osiągnięcia celu badawczego, bez względu na efekt prowadzonych prac naukowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z literalnego brzmienia wyżej zacytowanego przepisu wynika, iż uznanie podmiotu za podatnika nie jest uzależnione od celu czy rezultatu jego działalności. Ustawa o VAT definiuje działalność gospodarczą jako wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągłych dla celów zarobkowych.

Działalność gospodarcza nie jest uzależniona od rezultatu, czyli widocznego efektu podejmowanych przez podatników działań. Działalność gospodarcza nie musi, więc oznaczać konieczności osiągania zysków. Zgodnie z orzecznictwem ETS nieważny jest rezultat prowadzonej działalności, istotnym staje się zamiar prowadzenia działalności i ponoszone w związku z tym faktem koszty. Przy ponoszeniu kosztów na wydatki inwestycyjne w pełni korzystać można z prawa do odliczenia już na etapie ich przygotowywania, prawo do odliczenia może zostać wyłączone jedynie w przypadku ewentualnego oszustwa ze strony podatnika i jego nadużyć, co potwierdza wyraźnie orzeczenie ETS w sprawie C-15/81 z dnia 5 maja 1982 r. pomiędzy Schul a Inspecteur der Invoerrechten en Accijzen. Istotny jest więc zamiar prowadzonej działalności, potwierdzony obiektywnymi dowodami. Podatek płacony przez podatnika nie może stanowić dla niego faktycznego kosztu.

W orzeczeniu w sprawie C-50/87 Trybunał wskazał, iż zadaniem wszystkich państw jest zadbanie, by podatnicy nie ponosili ekonomicznego ciężaru podatku, jaki płacony jest w trakcie prowadzenia przez nich działalności. W sprawie C-110/94 podkreślono wyraźnie, że już pierwsze wydatki inwestycyjne jakie poniesiono dla celów i z zamysłem rozpoczęcia działalności, muszą zostać potraktowane jak działalność gospodarcza. Ponadto, samo prawo odliczenia nie może być ograniczane czasem, czy zakresem przedmiotowym. Możliwość wykonywania tego prawa zapewniona ma być niezwłocznie i w odniesieniu do wszystkich kwot podatku (sprawa C-177/99).

Podstawą dla funkcjonowania podatku od wartości dodanej jest jego neutralność. Zasada neutralności niejednokrotnie była przedmiotem orzeczeń ETS. W odniesieniu do przedmiotowej sprawy, a dokładnie prawa do odliczenia w przypadku ewentualnego zaniechania inwestycji, jakie zostały podjęte w celu prowadzenia działalności gospodarczej, na bazie osiągniętych z niej rezultatów stwierdzić należy, że ETS uznaje w takich sytuacjach prawo do odliczenia w pełnym zakresie i to bezwarunkowo (wyjątek stanowi dokonanie ewentualnego oszustwa przez podatnika). Trybunał w orzeczeniu z dnia 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 wyraźnie wskazał, iż podatnik jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego za towary i usługi nabyte w związku z pracami inwestycyjnymi wykonanymi z przeznaczeniem ich na planowaną działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Jednak sam fakt niewykorzystania towarów czy usług, jakie jednak nabyto w celu wykorzystania ich w prowadzonej działalności, nie stanowi podstawy do pozbawienia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego. Trybunał w uzasadnieniu podkreślił, że „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”. Trybunał w sprawie C-110/94, która dotyczyła przedsięwzięcia, jakie nigdy nie miało związku z żadną transakcją opodatkowaną, stwierdził wyraźnie, że prawo do odliczenia jeśli powstało, to pozostaje w mocy, nawet jeśli planowana wcześniej działalność gospodarcza nigdy nie zakończyła się transakcją podlegającą opodatkowaniu.

Inne orzeczenia Trybunału podobnie wskazują, iż osiągnięty rezultat podjętej działalności nie jest istotny przy możliwości dokonania odliczeń. Przykładem jest orzeczenie w sprawie 268/83 z dnia 14 lutego 1985 r., w którym Trybunał stwierdził, iż „wspólny system VAT zapewnia zatem to, aby całość działalności gospodarczej niezależnie od jej celu czy rezultatów, pod warunkiem, że działalność ta sama w sobie podlega VAT, była opodatkowana w całkowicie neutralny sposób”.

Podobnie w sprawie C-400/98 w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. Trybunał stwierdził, iż art. 4 i art. 17 (ustanawiający prawo do odliczenia podatku naliczonego) VI Dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że prawo do odliczenia VAT zapłaconego w związku z transakcjami wykonywanymi w celu zrealizowania planowanej działalności gospodarczej istnieje nadal, nawet jeżeli organ skarbowy ma świadomość, że zamierzona działalność gospodarcza, która miała doprowadzić do wykonywania czynności opodatkowanych, nie zostanie podjęta.

W wyroku z dnia 26 kwietnia 2005 r. w sprawie C-736/02, Trybunał stwierdził, że system odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT podlegającego zapłacie lub zapłaconego w ramach jego działalności gospodarczej. Wspólny system VAT gwarantuje w ten sposób w zakresie ciężaru podatkowego pełną neutralność jakiejkolwiek działalności gospodarczej, niezależnie od celów bądź rezultatów, pod warunkiem, że co do zasady podlega ona opodatkowaniu VAT.

Odnosząc powyższe uwagi do regulacji zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca wyraźnie więc uzależnił prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od związku zakupionych towarów i usług z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi. Czynności niewykorzystywane do takich celów nie mogą korzystać z prawa do odliczenia. Po dokonaniu analizy przepisów art. 15 ust. 1 oraz art. 86 o ustawy VAT należy stwierdzić, iż podatnikiem jest podmiot bez względu na rezultat prowadzonej działalności, a prawo do odliczenia podatku od nabytych towarów i usług istnieje, jeśli pozostają one w związku z tą działalnością. Podatnikiem jest więc nawet podmiot, który ponosiłby straty z takiej działalności. Wnioskodawca nie może z góry przewidzieć rezultatu podejmowanych przez siebie obecnie badań. Z założenia jednak uzyskane wyniki badań naukowych będą publikowane w czasopismach naukowych i prezentowane na konferencjach krajowych i zagranicznych. Zostaną również udostępnione podmiotom zainteresowanym ich wdrożeniem lub komercjalizacją na równych zasadach rynkowych odpłatnie lub nieodpłatnie. Prawa autorskie do uzyskanych w wyniku realizacji Projektu wyników badań naukowych, będą przysługiwać wyłącznie Beneficjentowi lub Partnerowi Konsorcjum, który wykonał dane prace. W przypadku osiągnięcia pozytywnych rezultatów badań będzie istniała możliwość ich komercjalizacji poprzez udzielenie licencji na korzystanie z praw autorskich lub sprzedaż tych praw zainteresowanym podmiotom.

W przypadku sprzedaży będzie to sprzedaż opodatkowana VAT. Możliwość sprzedaży nastąpi po zakończeniu Projektu, tj. po dniu 30 czerwca 2013 r. lub w wyjątkowych przypadkach wcześniej, po uzyskaniu odpowiednich wyników badań i znalezieniu zainteresowanych ich komercjalizacją podmiotów.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż związek wszelkiego rodzaju nabytych towarów, czy usług z celem opisanego we wniosku projektu o zamierzonych przez jego współtwórców rezultatach, jest podstawą do odliczenia od tych towarów i usług podatku przy ich zakupie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Na prawo do odliczenia nie będzie miał wpływu także inny niż planowany obecnie rezultat badań lub ich całkowity brak.

Ponadto, powodzenie projektu umożliwi odsprzedaż pozyskanej w trakcie badań wiedzy, co w zamierzeniu przynieść ma finansowy zysk Wnioskodawcy, gdyż zgodnie z treścią listów intencyjnych liczne jednostki gospodarcze, w tym przemysł farmaceutyczny potwierdziły zainteresowanie zakupienia wyników, jakie przynieść ma prowadzony projekt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

1. z tytułu nabycia towarów i usług,

2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa ETS wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. ETS zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

1. powszechność opodatkowania,

2. faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

3. stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, art. 7 i art. 8 ustawy, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika ponadto, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Zatem w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że dwie uczelnie podpisały umowę konsorcjum na realizację wspólnego projektu badawczo-rozwojowego pn.: „Innowacyjne technologie produkcji biopreparatów na bazie nowej generacji jaj”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013.

Podjęte zadania badawcze obejmują innowacyjne działania w obszarze produkcji „nowej generacji” surowca jajczarskiego, opartego o specjalny program żywieniowo – środowiskowy z zastosowaniem odpowiednich preparatów huminowo – mineralnych i algowych. Jaja te, wzbogacone w wielonienasycone kwasy tłuszczowe (WNKT), witaminy, pierwiastki i inne bioaktywne substancje stanowią materiał wyjściowy z przeznaczeniem do produkcji preparatów nutraceutycznych i biomedycznych jako potencjalnych nowych propozycji rynkowych. Preparaty te będą wytworzone w oparciu o innowacyjne technologie pozyskiwania bioaktywnych substancji, w tym chromatografia jonowymienna i powinowactwa, ekstrakcji w płynach nadkrytycznych, hydroliza enzymatyczna.

Istotnym działaniem będzie zastosowanie biopreparatów w utrwalaniu żywności, wykorzystanie w systemach opakowaniowych, a także badania biomedyczne tych substancji w celu określenia ich przydatności jako materiału wyjściowego do wytwarzania nutraceutyków, czyli ważnych preparatów w prewencji i terapii chorób cywilizacyjnych.

Zainteresowany wskazuje, iż powodzenie projektu umożliwi odsprzedaż pozyskanej w trakcie badań wiedzy, co w zamierzeniu przynieść ma finansowy zysk Wnioskodawcy, gdyż zgodnie z treścią listów intencyjnych liczne jednostki gospodarcze, w tym przemysł farmaceutyczny potwierdziły zainteresowanie zakupem wyników, jakie przynieść ma prowadzony projekt.

Zakupy przeznaczone na realizację przedmiotowego projektu badawczego służyć będą czynnościom opodatkowanym, bowiem efekty projektu mają być wdrożone do gospodarki, zatem zbyte podmiotom gospodarczym odpłatnie. Wyniki badań mogą być wykorzystane w ogólnie dostępnych publikacjach naukowych, w pracach magisterskich itp.

Ponadto Uniwersytet jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, wykonującym zarówno czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. edukacja na studiach stacjonarnych (dziennych), opodatkowane podatkiem od towarów i usług, np. usługi badawcze dla podmiotów zewnętrznych, dzierżawa wolnych pomieszczeń, zwolnione od podatku od towarów i usług, np. edukacja na studiach niestacjonarnych (zaocznych).

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, iż w rozpatrywanej sprawie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych. Powyższe wynika z faktu, iż założeniem Wnioskodawcy – po uzyskaniu odpowiednich wyników badań i znalezieniu zainteresowanych ich komercjalizacją podmiotów – jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług sprzedaż pozyskanej w trakcie badań wiedzy i osiągnięcie zysku finansowego.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: „Innowacyjne technologie produkcji biopreparatów na bazie nowej generacji jaj.”

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...