IPPP2-443-199/10-3/RR
Interpretacja indywidualna
z dnia 7 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 24.03.2010 r. (data wpływu 06.04.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek, przeznaczonych pod zabudowę - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 06.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek, przeznaczonych pod zabudowę.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Aktem notarialnym z dnia 07.05.1991r. sporządzanym przed notariuszem Katarzyną S., Kancelaria Notarialna w W… została zniesiona współwłasność zabudowanej nieruchomości rolnej, położonej we wsi P, gmina M. stanowiąca działkę ewidencyjną 12 o powierzchni 13 ha 29 a - KW …. W wyniku zniesienia współwłasności Wnioskodawca otrzymał na wyłączną własność niezabudowaną działkę nr ewidencyjny 12/2 o powierzchni 4 ha 57a 25 m2. Dla powyższej urządzona jest księga wieczysta prowadzona przez Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych. Działka ta została nabyta przez Wnioskodawcę na użytek własny, rolny. Obecnie w planie zagospodarowania przestrzennego Gminy M… teren ten przeznaczony jest pod budownictwo jednorodzinne.
Decyzją Nr … z dnia 11 października 2005r. Urzędu Gminy M… Zainteresowany wydzielił z opisanej nieruchomości rolnej dwie działki:
1. nr 12/30 o powierzchni 1 ha 2837 m2
2. nr 12/31 o powierzchni 3 ha 2888 m2.
Podział wykazano na mapie wpisanej w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w P…, do ewidencji zasobu w dniu 06.10.2005 r. pod numerem ewidencyjnym …. Obecnie działkę nr 12/31 o powierzchni 3 ha 2888 m2 Wnioskodawca chciałby podzielić na 8 działek budowlanych i 1 rekreacyjną - a następnie w miarę zgłaszania się osób kupujących – sprzedać. Środki finansowe ze sprzedaży tych działek Zainteresowany zamierza przeznaczyć do użytku prywatnego. Zaznacza ponadto, iż nie przeznaczy ich na prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Dodatkowo Zainteresowany wskazuje:
1. Przedmiotowa nieruchomość została nabyta w drodze umowy kupna sprzedaży.
2. W okresie od nabycia przedmiotowej nieruchomości Zainteresowany nie wykorzystywał jej ani do działalności gospodarczej ani do działalności rolniczej;
3. Zainteresowany nie posiada statusu rolnika ryczałtowego;
4. Zainteresowany nie dokonywał i nie dokonuje sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności;
5. Działka została przez Wnioskodawcę nabyta na użytek własny, rolny, ale działalności rolniczej na niej nie prowadził, Zainteresowany kupił tę działkę na użytek własny aby wykorzystywać ją rekreacyjnie;
6. Przedmiotowego gruntu Wnioskodawca nie udostępniał ani odpłatnie ani nieodpłatnie innym osobom;
7. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT;
8. Zainteresowany nie dokonywał wcześniej sprzedaży działek.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w momencie sprzedaży opisanych działek Wnioskodawca stanie się podatnikiem podatku VAT i w związku z tym będzie zobowiązany do opodatkowania ww. czynności podatkiem VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, w momencie sprzedaży działki rolnej nie stanie się on podatnikiem podatku VAT i nie będzie zobowiązany do opodatkowania sprzedaży podatkiem VAT.
W świetle powołanych powyżej przepisów oraz na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (…). Natomiast przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Grunty spełniają zatem definicję towarów wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika. Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że na skutek zniesienia współwłasności Wnioskodawca otrzymał na wyłączną własność niezabudowaną działkę, która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod budownictwo jednorodzinne. Działka ta została nabyta przez Wnioskodawcę na użytek własny, rolny. Przedmiotowa nieruchomość została nabyta w drodze umowy kupna sprzedaży. Zainteresowany wydzielił z w/w nieruchomości rolnej dwie działki. Obecnie jedną z nich zamierza podzielić na 8 działek budowlanych i 1 rekreacyjną, a następnie sprzedać. Istotnym elementem w aspekcie opodatkowania powyższej czynności jest fakt, że przedmiotowy grunt został zakupiony przez Pana z zamiarem wykorzystywania do działalności rolniczej, która to w art. 15 ust. 2 ustawy jest wymieniona jako jeden z rodzajów działalności gospodarczej. Zatem sam fakt nabycia tej nieruchomości do działalności gospodarczej, przesądza o tym, że w momencie jej zakupu działał Pan jak podatnik. W efekcie planowaną przez Pana dostawę przedmiotowych działek przeznaczonych pod zabudowę należy uznać za działalność gospodarczą, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a sprzedaż gruntów należy traktować jako dostawę towaru, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Należy również wskazać, iż dla celów podatku VAT nie jest konieczne, aby działalność była działalnością zarobkową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły przez podmioty gospodarcze (przedsiębiorców). Opodatkowaniu tym podatkiem podlega dostawa towarów – gruntów nie tylko wówczas, gdy dokonywana jest przez podatnika VAT, dla którego wykonywanie działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu. Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy również osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, które dokonują dostawy, czy też świadczą usługi stają się podatnikami podatku VAT, jeżeli okoliczności towarzyszące wykonywaniu czynności wskazują na zamiar wykonywania tych czynności w sposób częstotliwy. Przez zamiar częstotliwości prowadzenia działalności należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania w określonym przedziale czasowym czynności składających się na istotę prowadzenia działalności, na przykład dokonywanie sprzedaży poszczególnych działek na podstawie umów cywilnoprawnych. W związku z tym, w ocenie organu przy rozpatrywaniu niniejszej sprawy istotnym jest również kryterium częstotliwości (powtarzalności) zachowań prowadzących do realizacji celów gospodarczych, wśród których zasadnicze znaczenie ma chęć osiągania zysków.
A zatem, w niniejszej sprawie mamy dwa aspekty, iż czynność dostawy przedmiotowych działek będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług: po pierwsze ze względu, iż czynność ta traktowana jest jako sprzedaż majątku związanego z działalnością gospodarczą (działalnością rolniczą) oraz z uwagi na częstotliwy i zamierzony charakter dostaw ww. gruntu, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – działki będą sukcesywnie sprzedawane w miarę zgłaszania się osób kupujących. W związku z powyższym uznać należy, że sprzedaż działek w przedmiotowej sprawie nosi znamiona działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a dokonujący dostawy tych działek Wnioskodawca wykonuje czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Reasumując należy stwierdzić, że zamierzona sprzedaż gruntu rolniczego przekształconego na działki przeznaczone pod zabudowę, stanowi dostawę towarów, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jest dokonywana przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tej ustawy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
