IPPP3/443-691/10-2/MPe
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 sierpnia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13.07.2010 r. (data wpływu 15.07.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług udzielania pożyczek - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 15.07.2010 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług udzielania pożyczek.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka prowadzi sieć multipleksów zlokalizowanych w centrach handlowych największych miast Polski. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Podstawową działalność Spółki stanowi projekcja filmów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka udzieliła w przeszłości pożyczek dla innych krajowych podmiotów z grupy kapitałowej C., mających siedzibę w Polsce i zarejestrowanych dla celów VAT w Polsce. W przeszłości Spółka udzielała pożyczek dla podmiotów z grupy kapitałowej C. wielokrotnie (np. pożyczka udzielona I. Sp. z o.o. w dniu 03.11.2004, 01.08.2005, 22.11.2005 ; pożyczka udzielona J. Sp. z o.o. w dniu 01.07.2005, 19.10.2006 i w dniu 28.12.2009; pożyczka udzielona S. Sp. z o.o. w dniu 21.02.2005 i 19.10.2006).
Ze względu na rozwój grupy kapitałowej C., Spółka ma zamiar kontynuować prowadzenie działalności w zakresie udzielania pożyczek w przyszłości. Pożyczki te będą udzielane zarówno podmiotom krajowym, jak i podmiotom zagranicznym z grupy kapitałowej C. z przeznaczeniem na cele działalności gospodarczej pożyczkobiorców. Pożyczkobiorcami zagranicznymi będą osoby prawne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności. Ponadto, w przypadku podmiotów mających siedzibę w innych krajach Unii Europejskiej (będącymi jednocześnie ich stałym miejscem prowadzenia działalności), podmioty te będą zidentyfikowane dla celów podatku od wartości dodanej w państwach ich siedziby (posiadających ważne numery identyfikacyjne VAT UE wydane przez państwa ich siedziby).
Zgodnie z zapisami umów pożyczek, które Spółka zawarła do tej pory, pożyczki udzielane są odpłatnie, tj. Spółka nalicza pożyczkobiorcom odsetki od danej pożyczki na swoją rzecz. Spółka planuje, że podobne zapisy znajdą się w umowach pożyczek (w tym udzielanych dla podmiotów zagranicznych z grupy kapitałowej C.), które będą zawierane w przyszłości.
Spółka klasyfikuje udzielenie pożyczek pod symbolem PKWiU 65.22.1 „Usługi udzielenia pożyczek świadczone poza systemem bankowym” (zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU); Dz. U. Nr. 89 poz. 844 zał. z dnia 29 kwietnia 2004 r.). Udzielanie pożyczek stanowi jeden z rodzajów działalności gospodarczej Spółki. W celu odzwierciedlenia prowadzenia w praktyce tego rodzaju działalności gospodarczej przez Spółkę w dniu 19 maja 2009 roku Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki podjęło uchwałę, zmieniającą art. 2.1 aktu założycielskiego Spółki, uwzględniając udzielanie pożyczek w liście rodzajów działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej. Przedmiot działalności Spółki został rozszerzony o następujące usługi pośrednictwa finansowego:
* „Pozostałe formy udzielania kredytów z wyłączeniem kredytów konsumpcyjnych oraz kredytów mieszkaniowych udzielanych przez specjalistyczne instytucje nie przyjmujące depozytów” sklasyfikowane pod symbolem 64.92.Z Polskiej Klasyfikacji Działalności (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251 poz. 1885 zał. z dnia 31 grudnia 2007 r.)> , oraz
* „Pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych” sklasyfikowane pod symbolem 64.99.Z PKD.
Zgodnie z PKD, powyższe usługi stanowią odpowiednik usług sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 65.22.1.
Powyższe dane dotyczące Spółki zostały również zaktualizowane w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Działalność Spółki w zakresie udzielania pożyczek była w przeszłości oraz będzie w przyszłości faktycznie częścią działalności gospodarczej Spółki.
Spółka podkreśla, że w dniu 27 maja 2009 r. została wydana na rzecz Spółki interpretacja indywidualna (znak IPPP3/443-199/09-2/MPe), w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w pełni zgodził się ze stanowiskiem Spółki, iż: „czynność udzielenia pożyczek do podmiotów z grupy kapitałowej C. (stan faktyczny) stanowiła na podstawie ustawy o VAT usługę pośrednictwa finansowego podlegającą zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustany o VAT w związku z pozycją 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.”
Powyższa interpretacja odnosiła się do opodatkowania VAT pożyczek udzielanych przez Spółkę innym podmiotom krajowym z grupy kapitałowej C., będącym zarejestrowanym na cele VAT w Polsce (tj. zdarzenie przyszłe opisane w stanie faktycznym wniosku Spółki o wydanie powyższej interpretacji nie obejmowało udzielania pożyczek podmiotom zagranicznym).
W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym Spółka wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, poprzez udzielenie odpowiedzi na następujące pytania Spółki:
1. Czy Spółka udzielając w przyszłości pożyczek zagranicznym podmiotom z grupy kapitałowej C. wskazanym w stanie faktycznym, będzie świadczyć usługi pośrednictwa finansowego (zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT), które podlegają regulacjom ustawy o VAT...
2. Czy na podstawie art. 28b ust. 1 w związku z art. 28a ustawy o VAT miejsce świadczenia powyższych usług pośrednictwa finansowego na rzecz podmiotów zagranicznych, spełniających łącznie następujące warunki:
* będących osobami prawnymi,
* mających siedzibę poza granicami Polski,
* prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności,
* w przypadku podmiotów posiadających siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej - zidentyfikowanych na cele podatku od wartości dodanej w państwach ich siedziby (tj. posiadających ważne numery identyfikacyjne VAT UE wydane przez państwa ich siedziby).
znajduje się poza terytorium Polski, w związku z czym Spółka nie będzie (w odniesieniu do odsetek od pożyczek, które zostaną jej zapłacone, zostaną skapitalizowane do wartości pożyczki lub staną się wymagalne w przyszłości) zobowiązana do wykazania obrotu z tytułu świadczenia wyżej wymienionych usług pośrednictwa finansowego jako sprzedaży zwolnionej podlegającej VAT w Polsce (ciężar opodatkowania tej usługi będzie bowiem spoczywał na zagranicznym usługobiorcy)...
Ad.1
Spółka uważa, iż udzielenie przez nią pożyczek zagranicznym podmiotom z grupy kapitałowej C. będzie podlegało regulacjom ustawy o VAT jako czynność stanowiąca usługę pośrednictwa finansowego, wykonaną w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług pośrednictwa finansowego.
Na poparcie swego stanowiska Spółka wskazuje, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT pod pojęciem świadczenia usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów,
Ustawa o VAT nie zawiera definicji pożyczki. W związku z tym należy odwołać się do art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny , zgodnie z którym przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.
Zdaniem Spółki, czynność udzielenia pożyczek stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Pożyczka jest bowiem udzielana odpłatnie, ponieważ Spółka otrzymuje wynagrodzenie z tego tytułu w postaci odsetek. Jednocześnie, biorąc pod uwagę wskazaną powyżej definicję pożyczki, można także zidentyfikować beneficjenta usługi, którym w tym przypadku jest pożyczkobiorca, oraz świadczącego usługę, którym jest pożyczkodawca.
Należy ponadto wskazać, iż czynność udzielania pożyczek przez Spółkę jest czynnością mieszczącą się w zakresie definicji działalności gospodarczej zawartej w ustawie VAT. Zgodnie bowiem z art. 15 ust 2 ustawy VAT za działalność gospodarczą uważa się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. W konsekwencji, nie jest istotna faktyczna częstotliwość wykonywania danej usługi, jeżeli podatnik ma zamiar wykonywać daną czynność wielokrotnie w przyszłości.
Jak Spółka wskazała w przedstawionym stanie faktycznym, w przeszłości udzielała pożyczek wielokrotnie oraz ma ona zamiar kontynuować działalność w tym zakresie w przyszłości. W związku z tym czynność udzielania pożyczek (w tym pożyczek udzielanych na rzecz podmiotów zagranicznych) stanowi niewątpliwie przedmiot jej działalności gospodarczej na podstawie ustawy o VAT oraz podlega regulacjom ustawy o VAT.
Prawidłowość wyżej przedstawionego przez Spółkę stanowiska została potwierdzona otrzymaną interpretacją indywidualną, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 27 maja 2009 (znak IPPP3/443-199/09-02/MPe), która odnosiła się do opodatkowania VAT pożyczek udzielanych przez Spółkę podmiotom krajowym z grupy kapitałowej C..
Stanowisko reprezentowane przez Spółkę jest w pełni zgodne z orzecznictwem, poglądami prezentowanymi w doktrynie oraz licznymi interpretacjami prawa podatkowego wydanymi przez organy podatkowe. Spółka wskazuje poniżej na niektóre z nich:
* w interpretacji indywidualnej z dnia 27 lutego 2009 r. (znak IBPP2/443-1143/08/RSz) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż „udzielenie przedmiotowej pożyczki podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.
* w interpretacji indywidualnej z dnia 8 września 2009 r. (znak IPPP3/443-604/09-2/MM) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że „usługa udzielania pożyczki przyporządkowana przez Wnioskodawcę wg PKWiU do grupowania 65.22.10 stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ustawy o VAT”.
* w interpretacji indywidualnej z dnia 13 sierpnia 2009 r. (znak IBPP2/443-431/09/ICz) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że „Wnioskodawca, wykonując, mające charakter sporadyczny, czynności polegające na udzielaniu pożyczek innemu podmiotowi, wykonuje czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - występując w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT”.
* w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lipca 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (znak IPPP1/443-964/08-2/GD) stwierdził, iż „udzielanie pożyczek przez podatnika podatku od towarów i usług spełnia przesłanki uznania tych czynności za podlegające opodatkowaniu tym podatkiem, niezależnie od częstotliwości i celu ich udzielenia czy statusu nabywcy. Udzielanie bowiem pożyczek przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w związku z jej prowadzeniem, można identyfikować i zaliczać do zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku od towarów i usług, nawet gdy te czynności nie znajdują się w jej zakresie przedmiotowym.”
* w decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 16 sierpnia 2006 r. (znak IS.I/2-4361-6/06) stwierdzono, iż „(...) czynności odpłatnego świadczenia usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług niezależnie od tego, czy stanowią one przedmiot działalności, jeżeli wykonywane są w ramach samodzielnej działalności gospodarczej, w okolicznościach, o których mowa w przepisie art. 15 ust. 2 powołanej ustawy.”
* w wyroku z dnia 10 lipca 2002 r. (sygn. akt TH RN 146/01) Sąd Najwyższy stwierdził, iż „umowa pożyczki, którą przedmiotem jest określona suma pieniędzy (art. 720 § 1 k.c.) i która z istoty swej posiada charakter usługi finansowej, podlega przy tym zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT w związku z załącznikiem nr 2 poz. 13 do tej ustawy, o ile pożyczka ta została udzielona z własnych środków finansowych skarżącego”. Mimo, iż wyrok został wydany na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy o VAT, jest aktualny również obecnie.
Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż udzielanie pożyczek przez Spółkę podmiotom zagranicznym z grupy C. będzie stanowiło świadczenie usługi pośrednictwa finansowego w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. W konsekwencji, udzielanie pożyczek tym podmiotom będzie świadczeniem podlegającym regulacjom ustawy o VAT.
Ad.2
Spółka stoi na stanowisku, że miejsce świadczenia usługi finansowej polegającej na udzieleniu pożyczek podmiotom zagranicznym, spełniającym następujące warunki:
* będących osobami prawnymi,
* mających siedzibę poza granicami Polski,
* prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności,
* w przypadku podmiotów posiadających siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej - zidentyfikowanych na cele podatku od wartości dodanej w państwach ich siedziby (tj. posiadających ważne numery identyfikacyjne VAT UE wydane przez państwa ich siedziby).
znajduje się w państwie siedziby pożyczkobiorcy.
Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy VAT, co do zasady, „miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n”. W art. 28b ust 2 stwierdzono, że w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności. Natomiast w art. 28b ust. 3 wskazano, że gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.
Regulacje powyższych przepisów mają na celu opodatkowanie usług świadczonych na rzecz „podatnika” w miejscu ich faktycznego wykorzystania, tzn. konsumpcji przez usługobiorcę: w jego siedzibie, miejscu zamieszkania, stałym miejscu prowadzenia działalności lub miejscu, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.
Usługi pośrednictwa finansowego, do których zdaniem Spółki zalicza się udzielanie przez nią pożyczek podmiotom zagranicznym, nie znajdują się w katalogu wyłączeń od wyżej przedstawionej ogólnej zasady dla celów określania miejsca świadczenia usług świadczonych dla „podatników” (określonych w następujących przepisach ustawy o VAT: art. 28e, art. 28f, art. 28g, art. 28i, art. 28j, art. 28n).
Definicja „podatnika” dla celów powyższych regulacji znajduje się w art. 28a ustawy o VAT, zgodnie z którą przez „podatnika” rozumie się:
1. „podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej”.
Innymi słowy, podatnikami dla celów określenia miejsca świadczenia usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, niezależnie od tego, w jakim państwie mają siedzibę, w tym również podatnicy podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, oraz osoby prawne niebędące podatnikami, które są zidentyfikowane dla celów podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze.
W związku z powyższym, zdaniem Spółki, podmioty zagraniczne, będące osobami prawnymi, posiadające siedzibę poza granicami Polski, prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, a w przypadku podmiotów posiadających siedzibę w innych krajach Unii Europejskiej - zidentyfikowane na cele podatku od wartości dodanej w krajach ich siedziby (tj. posiadające aktualny numer identyfikacyjny VAT UE wydany im przez państwo ich siedziby), na podstawie art. 28a ustawy o VAT są „podatnikami” dla celów określania miejsca świadczenia usług.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy nabywcą usługi pośrednictwa finansowego jest wyżej wymieniony podmiot zagraniczny, czynność ta będzie opodatkowana co do zasady w państwie jego siedziby (za wyjątkiem sytuacji, gdyby usługi te były świadczone dla stałego miejsca działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba).
W związku z powyższym, czynność udzielenia pożyczki za wynagrodzeniem podmiotowi zagranicznemu, będącemu osobą prawną, posiadającemu siedzibę poza granicami Polski, prowadzącemu samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, a w przypadku podmiotów posiadających siedzibę w innych krajach Unii Europejskiej - zidentyfikowanemu na cele podatku od wartości dodanej w kraju jego siedziby (tj. posiadającemu aktualny numer identyfikacyjny VAT UE wydany mu przez państwo jego siedziby), nie będzie opodatkowana na terytorium Polski. W konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do wykazania obrotu w związku z udzieleniem pożyczki podmiotowi zagranicznemu jako sprzedaży zwolnionej podlegającej VAT w Polsce.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Jednocześnie tut. organ podatkowy podkreśla, że Minister Finansów nie jest uprawniony do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, w związku z tym interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowanie. Obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług obciąża Podatnika. Wątpliwości powstałe na tym tle rozstrzygane są przez właściwe organy statystyczne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
