IBPP2/443-698/10/RSz
Interpretacja indywidualna
z dnia 30 listopada 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2010r. (data wpływu 30 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia 2010r. (data wpływu 3 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzania spisu z natury oraz opodatkowania podatkiem od towarów i usług towarów ujętych w tym spisie – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 30 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 sierpnia 2010r. (data wpływu 3 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzania spisu z natury oraz opodatkowania podatkiem od towarów i usług towarów ujętych w tym spisie.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako przedsiębiorca wpisany do ewidencji działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy w przeważającej mierze usługi w zakresie projektowania oraz usługi w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. W ramach prowadzonego przedsiębiorstwa Wnioskodawca zatrudnia kilkanaście osób. Żona Wnioskodawcy jest pełnomocnikiem Wnioskodawcy. Małżonkowie ustanowili rozdzielność majątkową.
W związku z rozwojem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zamierza wraz z żoną zawrzeć umowę spółki jawnej.
Jako wkład do nowotworzonej spółki jawnej Wnioskodawca zamierza wnieść całe prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo (w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego), na które składają się między innymi:
oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo;
własność ruchomości, w tym samochodów, urządzeń oraz materiałów;
prawa wynikające z umów najmu nieruchomości, umów leasingu oraz innych umów cywilnoprawnych;
wierzytelności i środki pieniężne;
zezwolenia;
majątkowe prawa autorskie związane z wykonanymi projektami;
tajemnice przedsiębiorstwa;
księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Spółka jawna, do której zostanie wniesione przedsiębiorstwo Wnioskodawcy wstąpi w ogół praw związanych z przedsiębiorstwem, jak również odpowiedzialna będzie za ogół zobowiązań związanych z przedsiębiorstwem. Po wniesieniu przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa do spółki jawnej będzie ona prowadziła działalność dokładnie w tym samym zakresie co obecnie prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza. Żona Wnioskodawcy zamierza wnieść do nowotworzonej spółki jawnej wkład w postaci gotówki. Małżonkowie przewidują, iż wkłady wnoszone do spółki jawnej nie będą równej wartości. Umowa spółki zawierać będzie postanowienia, stanowiące, iż każdy ze wspólników posiadać będzie równy udział w zyskach oraz równy udział w stratach spółki. Ponadto wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, z których wynikać będzie, iż udział kapitałowy każdego ze wspólników będzie równy. W umowie zostanie wprowadzone również postanowienie, iż w przypadku likwidacji spółki majątek spółki przypadać będzie w częściach równych każdemu ze wspólników.
Sekwencja zdarzeń przedstawiać się będzie w sposób następujący. W pierwszej kolejności zawarta zostanie umowa spółki, z której wynikać będzie, iż wkładami do spółki jest przedsiębiorstwo oraz gotówka. Następnie zostanie złożony wniosek o rejestrację przedmiotowej spółki w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Po skutecznej rejestracji spółki Wnioskodawca, zlikwiduje formalnie prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą. Wnioskodawca, na dzień zaprzestania (likwidacji) działalności, sporządzi spis z natury. Następnie zgłosi zaprzestanie działalności naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako nr 2):
Czy w świetle opisanego stanu faktycznego przedsiębiorca ma obowiązek sporządzania spisu z natury oraz opodatkowywania towarów ujętych w przedmiotowym spisie podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, wspólnik wnoszący do nowotworzonej spółki jawnej wkład w postaci przedsiębiorstwa będzie miał obowiązek sporządzenia spisu z natury, lecz nie będzie miał obowiązku opodatkowania przedmiotowego spisu z natury podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z brzmieniem § 27 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późniejszymi zmianami) podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, zwanego dalej „spisem z natury”, między innymi w przypadku likwidacji działalności. Jeżeli chodzi o obowiązek opodatkowania spisu z natury podatkiem od towarów i usług to wskazać należy, iż z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku, między innymi, zaprzestania przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
W świetle ust. 5 art. 14 wyżej cytowanej ustawy w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są zobowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej, spisem z natury. Nadto, zgodnie z ust. 6 art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Zdaniem Wnioskodawcy powyższe przepisy nie będą miały zastosowania w sytuacji gdy Wnioskodawca w pierwszej kolejności wniesie aportem do nowotworzonej spółki jawnej przedsiębiorstwo, które po rejestracji przedmiotowej spółki stanie się składnikiem jej majątku, a dopiero w drugiej kolejności - po zarejestrowaniu spółki jawnej - zlikwiduje swoją działalność informując o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
W takim bowiem przypadku w momencie likwidacji działalności gospodarczej wnioskodawca nie będzie posiadał już jakichkolwiek towarów. Zatem w sporządzonym spisie z natury nie będą one wykazane, a tym samym brak będzie przedmiotu opodatkowania.
Zgodnie z przepisem § 28 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wnioskodawca zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze sporządzenia spisu z natury, w terminie co najmniej siedmiu dni przed datą sporządzenia spisu z natury. Ponadto na mocy art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wnioskodawca zawiadomi naczelnika właściwego urzędu skarbowego o zaprzestaniu działalności podlegającej opodatkowaniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Przystępując do rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii należy zauważyć, iż Wnioskodawca w złożonym wniosku wskazał, że oczekuje interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie art. 14 ust. 1, 3, 5 oraz 6 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.).
Niniejsza interpretacja (zgodnie ze sformułowanym przez Wnioskodawcę pytaniem) odnosi się tylko kwestii ustalenia, czy przedsiębiorca ma obowiązek sporządzania spisu z natury oraz opodatkowywania towarów ujętych w przedmiotowym spisie podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Należy zauważyć, że pojęcie towaru dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT).
Zgodnie z art. 22 § 1 i § 2 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94 poz. 1037 ze zm.), (dalej: Kodeks spółek handlowych), spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową. Każdy wspólnik odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczenia całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wspólnikami oraz ze spółką, z uwzględnieniem art. 31.
W odniesieniu do spółki jawnej – według art. 251 § 1 i § 2 ww. Kodeksu, spółka jawna powstaje z chwilą wpisu do rejestru. Osoby, które działały w imieniu spółki po jej zawiązaniu, a przed jej wpisaniem do rejestru, za zobowiązania wynikające z tego działania odpowiadają solidarnie.
Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, spółka jawna jest odrębnym podatnikiem. W związku z tym, w przypadku podjęcia nowej działalności w formie spółki i likwidacji działalności jednoosobowej, trzeba przyjąć, że nastąpiło zaprzestanie przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14.
Kwestię obowiązku podatkowego, jaki wystąpiłby ewentualnie u Wnioskodawcy w związku z opodatkowaniem podatkiem od towarów usług towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy reguluje art. 14 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 cyt. ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:
rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.
Zatem w art. 14 ust. 1 ustawy o VAT, ustawodawca wyróżnia wśród towarów dwie kategorie: towary własnej produkcji (wytworzone przez podatnika) oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy (nabyte przez podatnika). W obydwu tych grupach mogą mieścić się zarówno towary, które stanowią środki obrotowe jak również towary, które zostały zaliczone przez podatnika do jego środków trwałych, czy też wyposażenia.
Przepis ten odnosi się więc do towarów, będących na stanie w dniu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
W myśl art. 14 ust. 4 cyt. wyżej ustawy o VAT, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 14 ust. 5 ww. ustawy o VAT w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 14 ust. 6 ww. ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Stosownie do art. 96 ust. 6 ustawy o VAT, jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, wynika iż Wnioskodawca zamierza wraz z żoną zawrzeć umowę spółki jawnej. Jako wkład do nowotworzonej spółki jawnej Wnioskodawca zamierza wnieść całe prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo (w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego).
Spółka jawna, do której zostanie wniesione przedsiębiorstwo Wnioskodawcy wstąpi w ogół praw związanych z przedsiębiorstwem, jak również odpowiedzialna będzie za ogół zobowiązań związanych z przedsiębiorstwem. Po wniesieniu przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa do spółki jawnej będzie ona prowadziła działalność dokładnie w tym samym zakresie co obecnie prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza.
Wnioskodawca wskazał, iż w pierwszej kolejności zawarta zostanie umowa spółki, z której wynikać będzie, iż wkładami do spółki jest przedsiębiorstwo oraz gotówka. Następnie zostanie złożony wniosek o rejestrację przedmiotowej spółki w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Po skutecznej rejestracji spółki Wnioskodawca, zlikwiduje formalnie prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą. Wnioskodawca, na dzień zaprzestania (likwidacji) działalności, sporządzi spis z natury. Następnie zgłosi zaprzestanie działalności naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego.
Z powyższego wynika, iż w przypadku podjęcia przez Wnioskodawcę nowej działalności w formie spółki jawnej i likwidacji działalności jednoosobowej nastąpi zaprzestanie przez niego wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Jeżeli zatem wniesienie całego prowadzonego przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego), jako wkład do nowotworzonej spółki jawnej, nastąpi przed zaprzestaniem (likwidacją) działalności gospodarczej, wówczas na dzień tego zaprzestania nie wystąpią towary podlegające opodatkowaniu. Tym samym wartość takiego remanentu na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu wyniesie „0”.
W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, nie będą miały zastosowania w sytuacji gdy Wnioskodawca w pierwszej kolejności wniesie aportem do nowotworzonej spółki jawnej przedsiębiorstwo, które po rejestracji przedmiotowej spółki stanie się składnikiem jej majątku, a dopiero w drugiej kolejności - po zarejestrowaniu spółki jawnej - zlikwiduje swoją działalność informując o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie należy dodać, że tut. organ nie jest władny do oceny dopuszczalności postępowania Wnioskodawcy i jego stanowiska na gruncie przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego.
Wyjaśnić należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy wkład do nowotworzonej spółki jawnej, który Wnioskodawca zamierza wnieść stanowi przedsiębiorstwo (w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego).
Natomiast stwierdzenie Wnioskodawcy, „cyt.: „ (…) prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo (w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego) (…)”, zostało potraktowane jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie odnosi się do powołanych w stanowisku przepisów § 27 i § 28 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Tut. organ przyjął je jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto należy zauważyć, iż kwestia dotycząca opodatkowania przychodów podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.