IBPP2/443-128/07/ICz
Interpretacja indywidualna
z dnia 6 grudnia 2007
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007r. (data wpływu 18 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na przyjmowaniu wpłat za rachunki telefoniczne, które zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 65.12.10.-00.90 „usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz obowiązku rejestrowania przedmiotowych usług w kasie fiskalnej - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 18 września 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na przyjmowaniu wpłat za rachunki telefoniczne, które zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 65.12.10.-00.90 „usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz obowiązku rejestrowania przedmiotowych usług w kasie fiskalnej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Spółka S.A. L. świadczy usługi telekomunikacyjne na rzecz i w imieniu S.A. P. na podstawie umowy agencyjnej.
Działalność prowadzi poprzez sieć sklepów własnych oraz w systemie franczyzy. Na zlecenia P. wybrane sklepy (sklepy firmowe) przyjmują od klientów indywidualnych wpłaty za rachunki telefoniczne Operatora, które następnie są przekazywane na wskazane rachunki bankowe P. S.A.
Do dnia 20 sierpnia 2007r. prowizje z tytułu obsługi klientów wypłacane były Spółce L. S.A. przez P. na podstawie faktur VAT.
Z dniem 20 sierpnia 2007r. umowa o wypłatę prowizji została rozwiązana i od tego dnia Spółka L. S.A. jest zobowiązana pobierać od każdego klienta kwotę 1,99 zł we własnym imieniu i na własny rachunek. Kwota została ustalona przez P., który o fakcie dodatkowej opłaty związanej z przyjmowaniem wpłat na rachunki telefoniczne poinformował za pomocą sms-ów swoich klientów oraz przygotował informacje w postaci plakatów w sklepach.
Spółka L. zwróciła się do Urzędu Statystycznego w Łodzi o podanie numeru PKWiU dla usługi pobierania opłat za pośrednictwo w przyjmowaniu wpłat dla Operatora P.S.A. W odpowiedzi Urząd Statystyczny poinformował, że usługi polegające na przyjmowaniu wpłat za rachunki telefoniczne mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 - „Usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, a więc zwolnione z podatku VAT, natomiast opłaty związane z przyjmowaniem tych wpłat nie są usługą w rozumieniu metodologii obowiązującej w klasyfikacji statystycznej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy opłata pobierana przez Spółkę przy przyjmowaniu płatności bilingowych klientów indywidualnych związana z pośrednictwem w przekazywaniu wpłat za rachunki telefoniczne na konto P. S.A. podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i fiskalizacji...
Zdaniem Wnioskodawcy opłata pobierana przy przyjmowaniu wpłaty za rachunki telefoniczne P. S.A. jako czynność nie mająca charakteru usługowego i związana z usługą zwolnioną z podatku od towarów i usług jest również zwolniona z tego podatku i niepodlega fiskalizacji. Stanowi dla Spółki przychód finansowy i jest opodatkowana jedynie podatkiem dochodowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 pkt 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z wyżej cytowanych przepisów wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Słownik języka polskiego definiuje czasownik „świadczyć” jako „wykonać coś na czyjąś rzecz”, świadczenie zaś – według słownika – to obowiązek wykonania, przekazania czegoś.
Jednakże pojęcie świadczenia (w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług) – składającego się na istotę usługi – należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. Przez świadczenie trzeba zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi, należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do usług każde świadczenie. Dodatkowo podkreśla się powszechność opodatkowania. Jeżeli mamy tylko do czynienia ze świadczeniem, to na gruncie VAT stanowi ono albo usługę, albo dostawę towarów.
Zatem usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów. Każda czynność wykonywana przez podatnika za wynagrodzeniem, której efektem jest świadczenie na rzecz drugiego podmiotu, może być więc potraktowana jako odpłatne świadczenie usługi. Usługami są wszystkie świadczenia niebędące dostawą.
Ze stanu faktycznego wynika, że Spółka L. wykonuje czynności polegające na przyjmowaniu wpłat od osób fizycznych za rachunki telefoniczne. Spółka pobiera we własnym imieniu i na własny rachunek od każdego klienta opłatę w wysokości 1,99 zł. Zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego usługi polegające na przyjmowaniu wpłat za rachunki telefoniczne mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 – „Usługi pośrednictwa pieniężnego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane”.
Mając na uwadze powyższe, czynności wykonywane przez Spółkę, polegające na odpłatnym przyjmowaniu wpłat za rachunki telefoniczne, stanowią świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.
Natomiast podstawą opodatkowania dla wyżej opisanych usług jest kwota otrzymanej opłaty w wysokości 1,99 zł, która stanowi wynagrodzenie za świadczenie przedmiotowych usług.
Jednakże art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług. W ww. załączniku pod pozycją nr 3 wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego o symbolu PKWiU Sekcja J ex ( 65-67 ), z wyłączeniem:
działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
usług ściągania długów oraz faktoringu,
usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.
W świetle przywołanych wyżej przepisów – usługi pośrednictwa pieniężnego sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 65.12.10-00.90 podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, przewidzianych w poz. 3 pkt 1-8 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.
Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 1 ww. ustawy obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Minister Finansów korzystając z delegacji ustawowej, zwolnił jednak z powyższego obowiązku niektóre grupy podatników (zwolnienia podmiotowe) oraz niektóre czynności (zwolnienia przedmiotowe), które są szczegółowo określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804).
W § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2007r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym to pod pozycją nr 14 wymienione zostały „Usługi pośrednictwa finansowego” symbol PKWiU 65-67.
We wniosku Spółka wskazała, że usługi które wykonuje, polegające na przyjmowaniu wpłat za rachunki telefoniczne, mieszczą się w grupowaniu objętym symbolem PKWiU 65.12.10-00.90, zatem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT usługi te będą podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie na podstawie wyżej cytowanego rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2007r., podatnik w ramach prowadzonej działalności związanej z usługami pośrednictwa pieniężnego, jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej wyżej wymienionych usług do dnia 31 grudnia 2007r.
Jednocześnie podkreślić należy, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, bowiem organy podatkowe nie mają kompetencji w zakresie dokonywania tych czynności jak i w zakresie weryfikacji zaklasyfikowanych już przez podmiot towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.