• Interpretacja indywidualn...
  14.06.2025

ITPP1/443-1042a/09/DM

Interpretacja indywidualna
z dnia 27 stycznia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 429 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2009 r. (data wpływu do tut. organu 30 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 28 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania czynności wniesienia aportem znaku towarowego – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 30 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 28 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania i dokumentowania czynności wniesienia aportem znaku towarowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, jest właścicielem znaku towarowego, który jest zarejestrowany w Urzędzie Patentowym i objęty prawami ochronnymi w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 ze zm.). Wnioskodawca zamierza zawiązać spółkę osobową prawa handlowego, np. komandytową lub jawną (dalej: SpK), w której zostanie wspólnikiem. Po zawiązaniu spółki, Wnioskodawca zamierza wnieść znak towarowy w formie wkładu niepieniężnego, którego wartość określona zostanie w umowie spółki (i/lub zmianie umowy spółki). Wnioskodawca przewiduje, że wartość rynkowa znaku towarowego określona na dzień wniesienia go do spółki będzie wyższa od wartości kosztów poniesionych na wytworzenie lub nabycie tego znaku. Jednocześnie, Wnioskodawca planuje dokonać rozliczenia omawianej transakcji w taki sposób, by wynagrodzenie otrzymane w związku z wniesieniem wkładu składało się w części z otrzymanego ogółu praw i obowiązków (udziału), a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości podatku od towarów i usług należnego w związku z wniesieniem aportu. W szczególności, zgodnie z planowanym rozliczeniem wartość otrzymanego przez Wnioskodawcę udziału w SpK odpowiadać będzie wartości netto znaku towarowego wnoszonego w formie wkładu niepieniężnego, natomiast kwota należnego podatku od towarów i usług z tytułu omawianej transakcji, wynikająca z odpowiedniej faktury VAT wystawionej przez Wnioskodawcę, uregulowana zostanie przez spółkę na rzecz Wnioskodawcy w formie pieniężnej. Ponadto SpK zamierza zarządzać wniesionymi do niej (także przez innych wspólników) znakami towarowymi oraz wykorzystywać ten znak w działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, np. wydzierżawiać innym podmiotom lub je sprzedać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, czynność wniesienia aportu w postaci znaku towarowego będzie stanowiła odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług i konsekwentnie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, przez co w rezultacie Wnioskodawca zobowiązany będzie do udokumentowania omawianej transakcji sprzedaży fakturą VAT wystawioną na rzecz spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 38 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług czynność wniesienia aportu w postaci znaku towarowego będzie stanowiła odpłatne świadczenie usług i konsekwentnie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Wnioskodawca wskazuje, że aport znaku towarowego do SpK spełnia definicję odpłatnego świadczenia usług, ponieważ jest to świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów oraz otrzymany, w zamian za wniesienie aportu m.in. ogół praw i obowiązków, jest specyficzną formą odpłatności/wynagrodzenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada bowiem określoną wartość ekonomiczną, którą można wyrazić w pieniądzu. Wnioskodawca podkreśla, iż kwestią „odpłatności” wielokrotnie zajmował się w Europejski Trybunał Sprawiedliwości, w tym m.in. w wyroku z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R.J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, z dnia 5 lutego 1981 r. w sprawie C-154/80 w sprawie Staatssecretaris van Financien przeciwko Cooperative Aadappelenbewaarplaats GA czy z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 (Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise). Podsumowując wnioski płynące z orzecznictwa ETS Wnioskodawca stwierdza, iż o dokonaniu danej czynności za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy:

* istnieje ścisły związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami,

* wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu,

* związek, o którym mowa powyżej musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu w postaci znaku towarowego spełnia powyższe warunki posiadając przymiot odpłatności, w szczególności w sytuacji tej zachodzi stosunek prawny wspólnika ze spółką, do której wnoszony jest aport (tj. w analizowanym stanie faktycznym Wnioskodawcy ze SpK), istnieje bezpośredni związek pomiędzy danym świadczeniem, a otrzymanym wynagrodzeniem, będącym świadczeniem wzajemnym, jak również wynagrodzenie otrzymywane w zamian za wniesienie aportu w postaci m.in. ogółu praw i obowiązków posiada określoną wartość ekonomiczną, którą można wyrazić w pieniądzu. Ponadto Wnioskodawca wskazuje na wyjaśnienia dotyczące opodatkowania czynności aportu zawarte w broszurze Ministerstwa Finansów pt. „Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wnoszenia wkładów niepieniężnych (aportów). Ogólne zasady” oraz interpretacjach indywidualnych z dnia 10 czerwca 2009 r. znak IPPP1/443-311/09-3/IG, z dnia 7 lipca 2009 r. znak IPPP1-443-573/09-2/MP, z dnia 10 czerwca 2009 r. znak ILPP2/443-385/09-3/AD i ILPP2/443-383/09-3/SJ oraz z dnia 8 czerwca 2009 r. znak ILPP2/443-384/09-3/AK. Wnioskodawca zauważa, że analogiczne konsekwencje, jak w przypadku aportu stanowiącego odpłatną dostawę towarów, powstawać będą w przypadku wniesienia aportu, którego przedmiot nie będzie traktowany dla potrzeb podatku od towarów i usług jako towar, a stanowić będzie wartość niematerialną i prawną, tj. czynność wniesienia aportu stanowić będzie odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust 1 w powiązaniu z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższy pogląd, w ocenie Wnioskodawcy, znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych z dnia 18 lipca 2008 r. znak ILPP1/443-415/08-2/MK, z dnia 16 października 2008 r. znak IPPP1/443-1599/08/PR, z dnia 21 października 2008 r. znak IPPP1/443-1429/08-2/GD, z dnia 20 sierpnia 2008 r. znak IPPP2/443-845/08/BM, z dnia 18 listopada 2008 r. znak ITPP2/443-788/08/RS, z dnia 11 września 2008 r. znak ITPP2/443-491/08/EŁ, z dnia 25 czerwca 2008 r. znak ITPP1/443-292/08/KM, z dnia 20 marca 2008 r. znak IBPP2/443-50/08/RSz, z dnia 20 listopada 2007 r. znak IBPP1/443-105a/07/JP, czy też orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 7 grudnia 2006 r. sygn. akt I SA/Ol 528/06. Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, czynność wniesienia aportem znaku towarowego do SpK będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (według stawek podatku przewidzianych dla przedmiotu aportu). Jednocześnie, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca podnosi, iż zobowiązany będzie do udokumentowania omawianej transakcji sprzedaży fakturą VAT wystawioną na rzecz SpK, wskazującej kwotę netto omawianej transakcji oraz należny podatek (niezależnie od przyjętego przez strony sposobu rozliczenia tej transakcji, gdzie wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę w związku z wniesieniem wkładu składać się będzie w części z otrzymanego udziału, a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości podatku należnego w związku z wniesieniem aportu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z kolei zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9. stawki podatku;

10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zawiązać spółkę osobową prawa handlowego, np. komandytową lub jawną, w której zostanie wspólnikiem, do której zamierza wnieść znak towarowy w formie wkładu niepieniężnego. Wnioskodawca planuje dokonać rozliczenia omawianej transakcji wniesienia aportem znaku towarowego w taki sposób, by wynagrodzenie otrzymane w związku z wniesieniem wkładu składało się w części z otrzymanego ogółu praw i obowiązków (udziału), a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości należnego podatku od towarów i usług w związku z wniesieniem aportu.

Uwzględniając przywołane regulacje prawne, jak również opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż wniesienie aportu w postaci znaku towarowego stanowi czynność o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść) i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych (według stawek podatku przewidzianych dla przedmiotu aportu), jako odpłatne świadczenie usług (w rozumieniu art. 8 ust. 1 w powiązaniu z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Jednocześnie w związku z zaistniałą sytuacją, na mocy art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawienia faktury VAT dokumentującej dokonaną na rzecz SpK czynność, zawierającej elementy enumeratywnie wymienione w § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, w tym m.in. kwotę netto omawianej transakcji oraz należny podatek.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...