• Interpretacja indywidualn...
  16.11.2024

ILPP1/443-112/10-4/NS

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 kwietnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 429 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 25 stycznia 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 1 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 marca 2010 r. (data wpływu 24 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 marca 2010 r. (data wpływu 24 marca 2010 r.) o informacje doprecyzowujące zaistniały stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, na podstawie zawartej umowy z kontrahentem, otrzymuje od niego premię za zrealizowanie odpowiedniego pułapu obrotów. Do chwili obecnej, celem uzyskania tej premii, Zainteresowany wystawia faktury VAT. Rozliczenie następuje w wyniku kompensaty z fakturami zakupu.

W uzupełnieniu z dnia 18 marca 2010 r. do złożonego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie zawartej umowy z kontrahentem otrzymuje od niego premię od zrealizowanego obrotu. Do chwili obecnej, celem uzyskania tej premii, wystawia faktury VAT. Rozliczenie następuje w wyniku kompensaty z fakturami zakupu. Premia ma wyłącznie charakter pieniężny i uzależniona jest od miesięcznego obrotu liczonego procentowo od wartości dokonanych zakupów netto.

Jedynym warunkiem otrzymania premii jest terminowe regulowanie płatności przez Zainteresowanego za dokonane zakupy.

Umowa ponadto zobowiązuje Wnioskodawcę do:

* priorytetowego traktowania produktów Dostawcy,

* udostępniania miejsc na ekspozycję standów okolicznościowych oraz materiałów reklamowych Dostawcy, co mieści się w zakresie usług reklamowych o symbolu PKWiU 74.40.13, ale jak podkreśla Zainteresowany, nie jest warunkiem uzyskania premii pieniężnej.

Umowa nie przewiduje zasad wynagradzania za ww. działania na rzecz Dostawcy oraz nie określa ani sposobu ani konieczności ich potwierdzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle ostatnich wyroków NSA oraz interpretacji niektórych izb, np. Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP2/443-169a/09/EŁ, zasadnym jest wystawianie faktur VAT traktujących, że premie wyżej opisane stanowią usługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie premii nie jest dostawą towarów i winno być potwierdzone np. notą księgową, ponieważ nie jest ono uzależnione od świadczenia wzajemnego. Niezrealizowanie przez nabywcę określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją, czy jakąkolwiek odpowiedzialnością. Warunkiem co do uzyskania premii pieniężnej jest terminowa zapłata, która jak wskazał Zainteresowany, nie jest usługą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do treści art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W świetle art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z zapisem § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – w myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4. kwotę zmniejszenia podatku należnego

Ponadto należy nadmienić, iż stosownie do § 13 ust. 5 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA”.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca, na podstawie zawartej umowy z kontrahentem, otrzymuje od niego premię za zrealizowanie odpowiedniego pułapu obrotów. Do chwili obecnej, celem uzyskania tej premii, Zainteresowany wystawia faktury VAT. Rozliczenie następuje w wyniku kompensaty z fakturami zakupu. Premia ma wyłącznie charakter pieniężny i uzależniona jest od miesięcznego obrotu liczonego procentowo od wartości dokonanych zakupów netto. Jedynym warunkiem otrzymania premii jest terminowe regulowanie płatności przez Wnioskodawcę za dokonane zakupy.

Umowa ponadto zobowiązuje Zainteresowanego do:

* priorytetowego traktowania produktów Dostawcy,

* udostępniania miejsc na ekspozycję standów okolicznościowych oraz materiałów reklamowych Dostawcy, co mieści się w zakresie usług reklamowych o symbolu PKWiU 74.40.13, ale jak podkreśla Wnioskodawca, nie jest warunkiem uzyskania premii pieniężnej.

Umowa nie przewiduje zasad wynagradzania za ww. działania na rzecz Dostawcy oraz nie określa ani sposobu ani konieczności ich potwierdzenia.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Jest ona ruchoma i ustalana procentowo, w zależności od wartości netto zakupionych przez Zainteresowanego towarów u kontrahenta w danym miesiącu.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że opisane we wniosku premie pieniężne można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (miesiącu).

Aby więc ustalić wysokość premii, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na podstawie których dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw w całym okresie objętym gratyfikacją w postaci przyznanej premii.

Ponadto – jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego – Wnioskodawca w zamian za otrzymanie premii nie świadczy jakichkolwiek innych usług, np. usług o charakterze marketingowym, promocyjnym, reklamowym itp. na rzecz dostawcy towarów.

Reasumując należy stwierdzić, iż Zainteresowany nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od dostawcy, rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów) oraz dokonywaniu terminowych płatności. Oznacza to zatem, że Wnioskodawca nie świadczy wobec dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy. Brak jest bowiem takich działań Zainteresowanego, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Tym samym podmiot otrzymujący premie nie jest zobowiązany do wystawiania faktur dokumentujących otrzymane premie. Natomiast udzielający premii jest zobowiązany na podstawie treści § 13 ust. 1 rozporządzenia wystawić fakturę korygującą, uwzględniając wymogi wynikające z § 13 ust. 2 rozporządzenia, bowiem przedmiotowe premie stanowią w istocie rabat.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...