• Interpretacja indywidualn...
  27.11.2024

IPPP1-443-197/10-6/PR

Interpretacja indywidualna
z dnia 13 maja 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 429 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.02.2010 r. (data wpływu 19.02.2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 05.03.2010r. (data wpływu 09.03.2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 26.02.2010r. oraz pismem z dnia 03.04.2010r. (data wpływu 07.04.2010r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 25.03.2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzeń otrzymywanych od organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19.02.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzeń otrzymywanych od organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zgłosiła do stowarzyszenia autorów prawa autorskie do utworu muzycznego. Piosenka została wpisana przez Stowarzyszenie, jako utwór którego właścicielem praw autorskich jest Spółka. W miesiącu styczniu 2010 r. nastąpiło pierwsze rozliczenie tantiem twórcy – rodzaj repartycji: „E” to estrada, składanki i koncerty.

Zastawienie tantiem zawiera kwotę należną dla Wnioskodawcy, który jest właścicielem praw autorskich. W zestawieniu tym podane są też m.in. nazwa organizatora, który korzystał lub odtwarzał dany utwór. Dane organizatorów w zestawieniu przysłanym przez stowarzyszenie są bardzo ogólnie podane, bez dokładnych danych np. nazwa organizatora. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca zaznaczył, iż przedmiotowe prawa autorskie są prawami do własnego utworu, Spółka jest właścicielem praw autorskich i z tego tytułu otrzymuje tantiemy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dane przychody z uwagi na to, że nie można tak naprawdę stwierdzić, kto jest odbiorcą usługi nie podlegają podatkowi VAT ...

Spółka jest zdania, że otrzymane tantiemy nie podlegają VAT, ponieważ nie można stwierdzić odbiorcy usług i nie ma możliwości wystawienia faktury VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Art. 7 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Na przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług składają się czynności mające swą genezę w prawie cywilnym, jak i w innych gałęziach prawa materialnego. Wyłączenia i zwolnienia są wyjątkiem od ogólnej zasady opodatkowania. Ich ograniczone zastosowanie wynika z oczywistych przesłanek, które przyświecały ustawodawcy i zostały określone w powołanej ustawie oraz w przepisach wykonawczych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka w zamian za udzielanie licencji do praw autorskich do utworu muzycznego, których jest właścicielem, otrzymuje wynagrodzenie od organizacji zajmującej się zbiorowym zarządzaniem takimi prawami w postaci tantiem. Należy przy tym zauważyć, że wartości niematerialne i prawne są zwykle przedmiotem jednego z dwóch rodzajów transakcji: umów polegających na przeniesieniu praw własności do wartości niematerialnych i prawnych na inny podmiot (np. w wykonaniu umowy sprzedaży, zamiany, darowizny) lub umów licencyjnych umożliwiających korzystanie przez inny podmiot z danej wartości niematerialnej i prawnej na danych polach eksploatacji bez przeniesienia prawa własności, przy czym licencjodawca nie wyzbywa się swoich uprawnień dysponenta prawa, umożliwiając licencjobiorcy korzystanie w określonym umownie zakresie z tego prawa. Czynność taka - udzielenie licencji - nie jest wprost wskazana jako podlegająca opodatkowaniu. Niewątpliwie jednak stanowi ona usługę, jest bowiem określonym świadczeniem. Jeżeli udzielenie licencji na korzystanie z praw własności intelektualnej jest odpłatne, to stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, czynności, które podlegają opodatkowaniu tj. dostawa towarów oraz świadczenie usług – muszą mieć charakter odpłatny, z tym, że pomiędzy otrzymaną zapłatą a wykonanym świadczeniem powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonanego świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Zatem mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż okoliczności wymienione w stanie faktycznym wypełniają wskazane przesłanki, warunkujące uznanie czynności za „świadczenie usług”, gdyż istnieje związek pomiędzy otrzymywanym wynagrodzeniem (tantiemy) od organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi na rzecz Spółki, a przedmiotowymi usługami polegającymi na udzielaniu licencji do wartości niematerialnych i prawnych – praw autorskich przysługujących Wnioskodawcy. Spółka zaznaczyła we wniosku, iż dane osób korzystających z praw autorskich do wykonywania utworów wykazane w zestawieniu stanowiącym podstawę rozliczeń, przysłanym przez Stowarzyszenie są bardzo ogólnie podane, bez dokładnych danych. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że brak precyzyjnych list odtwórców utworów Spółki, w żaden sposób nie pozbawia możliwości określania faktycznych odbiorców usług. Wymaga to wyłącznie zachowania należytej staranności, co w konsekwencji pozwalałoby wskazać odbiorcę przedmiotowych usług, który w rzeczywistości korzystał z praw autorskich.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż czynność polegająca na udzielaniu licencji do praw autorskich do utworu muzycznego, których właścicielem jest Spółka, w zamian za co otrzymuje wynagrodzenie od organizacji zajmującej się zbiorowym zarządzaniem prawami autorskimi w postaci tantiem, stanowi odpłatne świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, w związku z czym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Końcowo należy nadmienić, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii zastosowania właściwej stawki podatkowej dla wymienionej w stanie faktycznym czynności, bowiem nie jest to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...