ILPP2/443-298/10-5/SJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 24 maja 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2010 r. (data wpływu 1 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych (bonusów) za świadczoną usługę – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 1 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych (bonusów) za świadczoną usługę. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.), w którym doprecyzowano opis stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca (dalej Spółka), jest siecią hurtowni elektrotechnicznych, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowy handlowe z producentami artykułów elektrotechnicznych. W umowach tych zostały określone warunki, po spełnieniu których producenci są zobowiązani wypłacić Spółce premie pieniężne tzw. bonusy. W umowach tych rozróżnia się dwa rodzaje bonusów:
1. bonus za usługę logistyczną polegającą na utrzymywaniu towarów producenta na stanach magazynowych Spółki;
2. bonus za zrealizowane w danym okresie rozliczeniowym zakupy u producenta.
W obu przypadkach wartość bonusa jest obliczana jako iloczyn zrealizowanego u danego producenta obrotu netto i wskaźnika procentowego przypisanego do danej wysokości obrotu. Dodatkowo, w niektórych umowach wypłata wyżej wymienionych bonusów uzależniona jest od terminowego uiszczania płatności wobec danego producenta.
Ponadto, Spółka zawiera tzw. umowy bonusowe ze swoimi klientami. Umowy te zobowiązują Spółkę do wypłaty bonusa za zrealizowane przez klienta w danym okresie rozliczeniowym obroty. Wysokość bonusa obliczana jest jako iloczyn zrealizowanego w Spółce przez klienta obrotu netto i wskaźnika procentowego przypisanego do danej wysokości obrotu. Wypłata bonusa uzależniona jest od terminowego uiszczania płatności przez klienta względem Spółki.
W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż:
* Uzyskiwane jak i udzielane premie pieniężne są związane ze zrealizowanymi zakupami/dostawami w określonym przedziale czasowym i dotyczą wartości zakupionego w danym okresie rozliczeniowym, asortymentu.
* W zamian za uzyskanie premii pieniężnej, Spółka świadczy usługę logistyczną polegającą na utrzymywaniu produktów danego dostawcy na magazynach Spółki, jak również świadczy usługę dystrybucyjną polegającą na dalszej odsprzedaży produktów. Umowy z dostawcami określają, iż powyższe usługi winny być realizowane w okresie rozliczeniowym przewidzianym dla premii pieniężnej. Umowy nie precyzują częstotliwości świadczenia tych usług. Wykonanie usług przez Spółkę potwierdzane jest wielkością obrotu z danym dostawcą. Z kolei, udzielane przez Spółkę premie pieniężne mają na celu intensyfikację obrotów z poszczególnymi klientami i za to klient jest przez Spółkę wynagradzany premią pieniężną.
* Premie pieniężne są wypłacane/otrzymywane za okresy: kwartalne, półroczne i roczne.
* W przypadku braku działań Spółki na rzecz dostawcy albo braku działań klienta na rzecz Spółki, uprawniony do otrzymania premii pieniężnej nie otrzymuje tejże premii.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy świadczenie kontrahentowi przez nabywcę usługi logistycznej polegającej na utrzymywaniu towarów kontrahenta na stanach magazynowych nabywcy, można uznać za wykonanie usługi... A tym samym, czy wynagradzanie za wykonanie tejże usługi, czyli bonus, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługa ma natomiast charakter odpłatny wtedy, gdy świadczący ją podmiot uzyskuje świadczenie wzajemne od odbiorcy, pod warunkiem, że między usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym istnieje bezpośredni związek.
Zmierzając do intensyfikacji procesu sprzedaży towarów oferowanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, dostawca kształtuje wzajemne relacje z nabywcami poprzez wypłacanie im bonusów z tytułu dokonywania zakupów określonej wartości, czy ilości towarów w określonym czasie, przy jednoczesnym terminowym uiszczaniu płatności za dokonane zakupy, bądź też z tytułu świadczenia przez nabywcę usługi logistycznej polegającej na utrzymywaniu produktów zakupionych u dostawcy na stanach magazynowych nabywcy. Ze względu na to, że działania nabywcy mają bezpośredni wpływ na wysokość otrzymywanego bonusa, bonus ten jest wynagrodzeniem za osiągnięcie określonego poziomu zakupów lub należyte wykonanie usługi logistycznej. W ocenie Spółki, uzyskiwane bonusy nie mają więc charakteru dobrowolnego, lecz zależą od określonego zachowania nabywcy. Pomiędzy stronami istnieje zatem relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a ich odpłatność została określona jako procent wartości zakupów. Innymi słowy chodzi tu o sytuację, w której konkretna operacja gospodarcza przynosi zindywidualizowane korzyści nabywcy, a wartość wzajemna świadczona w zamian za usługi ściśle związana jest z korzyściami uzyskiwanymi z danej operacji.
W ocenie Spółki, przedstawione powyżej postanowienia umowne oraz przytoczona argumentacja świadczą o tym, że premie pieniężne przyznawane nabywcy stanowią dodatkową korzyść za spełnienie określonych zachowań, pozostają w bezpośrednim związku przyczynowym z obrotem towarami w ramach zawartej umowy.
Zdaniem Spółki, przyznane premie pieniężne są odrębnym przedmiotem opodatkowania, w związku z powyższym, na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka uznaje, iż wypłacana premia pieniężna stanowiąc zapłatę za świadczenie usług, podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie nie będące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, iż oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.
Z opisu sprawy wynika, iż Spółka w ramach swojej działalności gospodarczej (sieć hurtowni elektrotechnicznych) zawarła umowy handlowe z producentami artykułów elektrotechnicznych. Umowy te określają warunki, po spełnieniu których producenci są zobowiązani wypłacić Zainteresowanemu premię pieniężną, tzw. bonusy. Ponadto, w umowach tych rozróżnia się dwa rodzaje bonusów:
* za usługę logistyczną polegającą na utrzymywaniu towarów producenta na stanach magazynowych Spółki;
* za zrealizowane w danym okresie rozliczeniowym zakupy u producenta.
Wartość bonusa obliczana jest jako iloczyn zrealizowanego u danego producenta obrotu netto i wskaźnika procentowego przypisanego do danej wysokości obrotu. W niektórych umowach, wypłata bonusów uzależniona jest również od terminowego uiszczania płatności wobec danego producenta. W zamian za uzyskanie premii pieniężnej, Spółka świadczy na rzecz dostawcy usługę logistyczną polegającą na utrzymywaniu produktów danego producenta na magazynach, jak również świadczy usługę dystrybucyjną, która polega na dalszej odsprzedaży produktów. Zawarte umowy z dostawcami określają, iż powyższe usługi winny być realizowane w okresie rozliczeniowym przewidzianym dla premii pieniężnej (tj.: kwartał, półrocze, rok). Umowy te nie precyzują częstotliwości świadczenia tych usług, a wykonanie usługi przez Spółkę potwierdzane jest wielkością obrotu z danym dostawcą. Ponadto, jak wskazał Zainteresowany, w przypadku braku działań Spółki na rzecz dostawcy wówczas premia nie jest wypłacana.
Zatem w sytuacji, gdy w zamian za otrzymane wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej (bonusa) ma miejsce świadczenie usługi logistycznej polegającej na utrzymywaniu produktów danego dostawcy na magazynach Spółki oraz świadczenia usługi dystrybucyjnej polegającej na dalszej odsprzedaży produktów kontrahenta, zastosowanie znajdzie przepis art. 8 ust. 1 ustawy.
Wobec powyższego, zobowiązanie Spółki wynikające z umów handlowych, do świadczenia ww. usług powoduje, że jej zachowania spełniać będą przesłanki do uznania ich za świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Natomiast, wypłacone wynagrodzenie (obliczane jako iloczyn zrealizowanego obrotu netto i wskaźnika procentowego przypisanego do danej wysokości obrotu) stanowi wypłatę wynagrodzenia za świadczenie tych usług.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że otrzymywana gratyfikacja pieniężna tzw. bonus przez Spółkę jest ściśle związana z uzyskiwaniem przez kontrahenta świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie należy uznać ww. czynności.
Odnosząc treść powołanych przepisów prawa podatkowego do opisu sprawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie otrzymujący premię, tj. Wnioskodawca, w zamian za świadczenie kontrahentowi usługi logistycznej polegającej na utrzymywaniu towarów kontrahenta na swoich stanach magazynowych, świadczy na jego rzecz usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem, wynagrodzenie za wykonanie tej usługi (bonus) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W zakresie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania premii pieniężnych (bonusów) związanych ze zrealizowanymi zakupami zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 24 maja 2010 r. nr ILPP2/443-298/10-4/SJ.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.