IBPP4/443-684/10/EJ
Interpretacja indywidualna
z dnia 26 lipca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010r. (data wpływu 10 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2010r. (data wpływu 23 czerwca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT przy wydatkach dotyczących naprawy drogi powiatowej oraz w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia nakładów na remont drogi – jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 10 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT przy wydatkach dotyczących naprawy drogi powiatowej oraz w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia nakładów na remont drogi. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 czerwca 2010r. (data wpływu 23 czerwca 2010r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja podłoża pod uprawę pieczarek z wsianą grzybnią. W zeszłym roku Spółka uruchomiła nowy zakład produkcyjny, położony w obszarze wiejskim województwa. Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności Spółka musi mieć zapewniony ciągły dostęp do surowców wykorzystywanych do produkcji. Dostawy surowca odbywają się w sposób ciągły. Transport surowców odbywa się przy pomocy samochodów ciężarowych (TIR). Odbiór gotowego podłoża odbywa się również przy użyciu samochodów ciężarowych. Zły stan drogi jest poważnym zagrożeniem dla zachowania ciągłości dostaw, jak również zapewnienia nieprzerwanego zbytu produktów. Z uwagi na lokalizację zakładu produkcyjnego, Starostwo Powiatowe wystąpiło z ustnym wnioskiem do Spółki, jako współużytkownika drogi, o udział w naprawie drogi. Zakres prac, w których Spółka miałaby wziąć udział nie jest jeszcze jej znany. Mogą się one wiązać z uzupełnieniem ubytków w drodze, utwardzeniu wgłębień i kolein, położeniem nowej nawierzchni w miejsce zniszczonej, utworzeniem chodników. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, wykonującym wyłącznie działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 czerwca 2010r.):
1. Czy Spółka postąpi prawidłowo odliczając podatek VAT przy wydatkach dotyczących naprawy drogi powiatowej...
2. Czy Spółka postąpi prawidłowo nie opodatkowując podatkiem należnym VAT nakładów remontowych w momencie oddania drogi do użytku...
Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko doprecyzowane w piśmie z dnia 21 czerwca 2010r.), w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 ze zm.) określono ogólną zasadę umożliwiającą podatnikom odliczenie podatku naliczonego od zakupów związanych z działalnością opodatkowaną. Przeprowadzenie naprawy drogi stanowiącej jedyny dojazd do zakładu produkcyjnego ma na celu umożliwienie Spółce prowadzenie działalności opodatkowanej podatkiem VAT, polegającej na sprzedaży podłoża pod uprawę pieczarek, wyprodukowanego właśnie w tym zakładzie. Naprawa drogi zapewni możliwość utrzymania ciągłości dostaw surowców oraz możliwość dojazdu klientów po odbiór podłoża. W uwagi na powyższe w zgodzie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółka jest zdania, że przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego związanego z przedmiotowym przedsięwzięciem.
Spółka, na mocy porozumienia ze Starostwem Powiatowym, będzie brała udział w naprawie drogi publicznej. Wykonane prace będą miały na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego drogi, utraconego na skutek upływu czasu oraz eksploatacji. Biorąc pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, środki użyte przy remoncie będą nowocześniejsze od zastosowanych pierwotnie. Biorąc udział w naprawie drogi Spółka wyświadczy na rzecz Starostwa powiatowego nieodpłatną usługę, związaną z prowadzoną działalnością. Po zakończeniu prac nie nastąpi żadne fizyczne przekazanie infrastruktury.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawa towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
W kontekście zacytowanego artykułu prace jakie ma wykonać Spółka należy uznać za inne nieodpłatne świadczenie usług, z tą różnicą, że będzie ono ściśle związane z prowadzoną działalnością. Przeprowadzenie naprawy drogi stanowiącej jedyny dojazd do zakładu produkcyjnego ma na celu umożliwienie Spółce prowadzenie działalności opodatkowanej podatkiem VAT, polegającej na sprzedaży podłoża pod uprawę pieczarek, wyprodukowanego właśnie w tym zakładzie. Naprawa drogi zapewni możliwość utrzymania ciągłości dostaw surowców oraz możliwość dojazdu klientów po odbiór podłoża.
Stąd też zdaniem Spółki, w tym przypadku, nie powstanie obowiązek naliczenia podatku VAT należnego od wysokości poniesionych nakładów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.
Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że przedmiotem działalności Spółki jest produkcja podłoża pod uprawę pieczarek z wsianą grzybnią. W zeszłym roku Spółka uruchomiła nowy zakład produkcyjny, położony w obszarze wiejskim województwa. Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności Spółka musi mieć zapewniony ciągły dostęp do surowców wykorzystywanych do produkcji. Dostawy surowca odbywają się w sposób ciągły. Transport surowców odbywa się przy pomocy samochodów ciężarowych (TIR). Odbiór gotowego podłoża odbywa się również przy użyciu samochodów ciężarowych. Zły stan drogi jest poważnym zagrożeniem dla zachowania ciągłości dostaw, jak również zapewnienia nieprzerwanego zbytu produktów. Z uwagi na lokalizację zakładu produkcyjnego, Starostwo Powiatowe wystąpiło z ustnym wnioskiem do Spółki, jako współużytkownika drogi, o udział w naprawie drogi. Zakres prac, w których Spółka miałaby wziąć udział nie jest jeszcze jej znany. Mogą się one wiązać z uzupełnieniem ubytków w drodze, utwardzeniu wgłębień i kolein, położeniem nowej nawierzchni w miejsce zniszczonej, utworzeniem chodników. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT, wykonującym wyłącznie działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedmiotowej sprawy należy stwierdzić, iż droga dojazdowa do nowego zakładu produkcyjnego stanowi jeden z nieodłącznych składników służących Spółce do prowadzenia działalności gospodarczej, a w szczególności zapewnienia ciągłego dostępu do surowców wykorzystywanych do produkcji, jak i możliwości dojazdu klientów po odbiór podłoża. Tym samym remont tej drogi jest w całości związany z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.
Należy uznać, iż poprawa infrastruktury drogowej (tj. planowana przez Wnioskodawcę naprawa drogi powiatowej stanowiącej jedyny dojazd do zakładu) umożliwiała będzie efektywne funkcjonowanie zakładu produkcyjnego, co będzie miało bezpośredni wpływ na poziom obrotu opodatkowanego spółki (produkcja i sprzedaż podłoża pod uprawę pieczarek).
Zatem Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących naprawy drogi dojazdowej do nowego zakładu produkcyjnego Spółki, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT przy wydatkach dotyczących naprawy drogi powiatowej jest prawidłowe.
Natomiast w kwestii związanej z opodatkowaniem nakładów remontowych w momencie oddania drogi do użytku należy dokonać analizy niżej powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.
Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.
Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka uruchomiła nowy zakład produkcyjny, położony w obszarze wiejskim województwa. Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności Spółka musi mieć zapewniony ciągły dostęp do surowców wykorzystywanych do produkcji. Z uwagi na lokalizację zakładu produkcyjnego, Starostwo Powiatowe wystąpiło z ustnym wnioskiem do Spółki, jako współużytkownika drogi, o udział w naprawie drogi. Biorąc udział w naprawie drogi Spółka wyświadczy na rzecz Starostwa Powiatowego nieodpłatną usługę, związaną z prowadzoną działalnością. Po zakończeniu prac nie nastąpi żadne fizyczne przekazanie infrastruktury.
Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usługi (naprawa drogi powiatowej stanowiącej jedyny dojazd do zakładu produkcyjnego spółki) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością (funkcjonowanie zakładu – ciągłość dostaw surowców, odbiór podłoża), brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego świadczenia usługi jako odpłatnego świadczenia usług.
Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usługi nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem wykonanie nieodpłatnej usługi (naprawa drogi powiatowej) nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne naprawienie części drogi będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
