IPPP1-443-72/11-2/EK
Interpretacja indywidualna
z dnia 15 marca 2011
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 01 marca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 11 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 18 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 01 marca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 11 lutego 2011 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Sp. z o.o., celem zintensyfikowania sprzedaży oferowanych przez siebie produktów w postaci części zamiennych do urządzeń wiertniczych, stosuje system polegający na przyznawaniu kontrahentom tzw. premii pieniężnej. Premia pieniężna przyznawana jest kontrahentom z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów netto w danym okresie rozliczeniowym, z reguły będącym rokiem kalendarzowym.
Wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od wartości zakupów netto i wynosi od 2% do 13% w zależności od osiągniętego pułapu obrotu, zaś warunkiem przyznania i wypłaty premii jest faktyczne dokonanie zapłaty za zakupiony przez kontrahenta towar.
Premia pieniężna wypłacana jest kontrahentowi jednorazowo, po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego i w liczeniu wysokości premii z tytułu zrealizowanych w tym okresie transakcji na podstawie noty uznaniowej wystawianej przez Spółkę J.
Premia nie jest przyznawana w ogóle, jeśli współpraca ustanie przed zakończeniem przyjętego okresu rozliczeniowego z powodu wypowiedzenia umowy przez kontrahenta.
W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazuje, iż wypłacane premie nie są związane z jakimkolwiek świadczeniem na rzecz Wnioskodawcy (poza samym zakupem przez kontrahentów dystrybuowanych przez Spółkę produktów w postaci części zamiennych do urządzeń wiertniczych). W szczególności zaś premie te nie są w żaden sposób uzależnione czy też powiązane z eksponowaniem towarów udzielającego premii, z dokonywaniem zakupów wyłącznie u wypłacającego premię ani też z posiadaniem asortymentu towarów czy obowiązkiem reklamy wypłacającego premię. Premie te są uzależnione wyłącznie od zrealizowania przez kontrahenta konkretnego poziomu zakupów.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy w świetle stanu faktycznego przedstawionego powyżej art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11.03,2004 r. o podatku od towarów i usług wypłacane przez Sp. z o o. świadczenie nazwane „premią pieniężną” stanowi rabat, o wartość którego pomniejsza się podstawę opodatkowania ...
Czy w świetle stanu faktycznego przedstawionego powyżej oraz brzmienia art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą jest usługą w rozumieniu ustawy, a wypłacana temu nabywcy towarów przez sprzedawcę premia (bonus) za uzyskanie pułapu obrotów stanowi odpłatność (wynagrodzenie za świadczenie usług)...
Czy w świetle stanu faktycznego przedstawionego powyżej oraz brzmienia art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03 2004 r. o podatku od towarów i usług wypłacenie tego rodzaju premii (bonusa) jest obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług ...
W ocenie wnioskującego o udzielenie pisemnej interpretacji czynność polegająca na otrzymaniu przez kontrahenta premii pieniężnej z tytułu zrealizowania przez niego określonego poziomu zakupów netto oraz dokonania zapłaty za zakupiony towar w danym okresie rozliczeniowym jest czynnością neutralną w zakresie podatku od towarów i usług. W konsekwencji, jako iż udzielenie premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przyznanie i wypłata premii dokumentowane być powinny notą uznaniową wystawianą przez J. Sp. z o o.
Premia pieniężna przyznawana jest danemu kontrahentowi za osiągnięcie określonego z kontrahentem pułapu obrotów netto, rozliczanego po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego. Premia ta nie jest zatem rabatem rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług gdyż nie jest związana z żadną określoną transakcją.
Wypłata tzw. premii pieniężnych (bonusów) co do zasady nie jest bowiem związana z konkretnymi transakcjami lecz stanowi swego rodzaju nagrodę dla kupującego (np. za wykonanie określonego poziomu obrotu). Udzielenie premii (bonusu) nie polega na zmniejszeniu kwoty należnej z tytułu dokonanych przez kontrahenta zakupów; stanowi odrębne świadczenie pieniężne nie związane z żadną określoną transakcją.
Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 06 lutego 2007 r. (I FSK 94/08; ONSA WSA 2007, nr 6, poz. 153; Dor. Podat. 2007/4/41, M.Podat 2007/10/25), z którym wnioskujący o wydanie interpretacji w całości się zgadza, wzmiankowana premia pieniężna nie jest jednocześnie ani towarem ani usługą. Osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie wypełnia dyspozycji art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług a zatem wypłacana temu nabywcy towarów przez sprzedawcę premia (bonus) za uzyskanie pułapu obrotów nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za świadczenie usług). Tym samym wypłacenia tego rodzaju premii (bonusa) jest obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług.
Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa art. 5 ust. 1 pkt 1 (odpłatne świadczenie usług), rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Z takiego unormowania wynika, iż pojęcie świadczenie usług ma bardzo szeroki zakres nie obejmuje wyłącznie działań podatnika lecz także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Art. 8 ust. 1 ustawy jednoznacznie stanowi, iż usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru. Nie może zatem wystąpić taka sytuacja faktyczna, w rozumieniu tego unormowania, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Przepis ten wyklucza takie rozwiązanie. Podkreślić wypada, że dokonywanie przez kontrahenta Spółki zakupów i terminowe regulowanie świadczenia pieniężnego (zapłaty) mieści, się w zakresie czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług w postaci dostawy towarów.
Nie można więc uznać w stanie faktycznym sprawy za świadczenie usługi zrealizowania na rzecz sprzedającego określonego z góry pułapu obrotu ani terminowego wykonania świadczenia pieniężnego. Na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Czynności stanowiące dostawę towaru nie mogą jednocześnie - przez ich zsumowanie - stanowić usługi, gdyż sprzeciwia się temu treść art. 8 ust. 1 omawianej ustawy, z której wynika, że dostawa nie może być jednocześnie usługą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przez dostawę towarów, jak wskazują przepisy art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.
Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.
W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.
W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.). Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:
numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
kwotę zmniejszenia podatku należnego.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, celem zintensyfikowania sprzedaży oferowanych przez siebie produktów w postaci części zamiennych do urządzeń wiertniczych, stosuje system polegający na przyznawaniu kontrahentom tzw. premii pieniężnej. Premia pieniężna przyznawana jest kontrahentom z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów netto w danym okresie rozliczeniowym, z reguły będącym rokiem kalendarzowym. Wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od wartości zakupów netto i wynosi od 2% do 13% w zależności od osiągniętego pułapu obrotu, zaś warunkiem przyznania i wypłaty premii jest faktyczne dokonanie zapłaty za zakupiony przez kontrahenta towar. Premia pieniężna wypłacana jest kontrahentowi jednorazowo, po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego i w liczeniu wysokości premii z tytułu zrealizowanych w tym okresie transakcji na podstawie noty uznaniowej wystawianej przez Wnioskodawcę .
Na podstawie powyższych przepisów oraz okoliczności przedstawionych we wniosku należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów w odpowiedniej wielkości w danym czasie nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym, a sprzedającym nie dojdzie do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia nabywcy na rzecz zbywającego towary, nabywcy nie będą podejmować żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści. Pomiędzy Spółką a nabywcą produktów prowadzona będzie jedynie normalna wymiana handlowa. Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że – w tak przedstawionych okolicznościach - premie, które zostaną wypłacone za wykonanie określonej ilości sprzedaży, stanowiły będą wynagrodzenie za realizowane usługi. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą i wypłacona w takim przypadku gratyfikacja w postaci premii pieniężnej jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem, zgodzić należy się z Wnioskodawcą, iż przyznawane przez Wnioskodawcę premie pieniężne nie będą stanowić zapłaty za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podlegających opodatkowaniu tym podatkiem, a otrzymanie takich płatności nie będzie rodziło obowiązku wystawiania faktur VAT przez Odbiorców.
Opisana przez Wnioskodawcę premia pieniężna stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw w danym okresie rozliczeniowym, udokumentowanych poszczególnymi fakturami VAT, zmniejszający podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy. Wypłacona przez Wnioskodawcę premia za osiągnięcie określonego pułapu obrotów z konkretnym kontrahentem w konsekwencji dotyczy konkretnych transakcji, które stanowiły podstawę do wyliczenia wysokości obrotów z nabywcą, uprawniających do uzyskania premii. W rezultacie, premia taka obniża wartość nabytego wcześniej przez nabywcę towaru. Rzeczywista wartość transakcji zawartych przez nabywcę jest zatem niższa o kwotę wypłaconej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej. Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż premia nie będzie związana z konkretną dostawą towarów. Wnioskodawca sam wskazał, iż premia będzie wynikiem wszystkich dostaw dokonanych przez spółkę w okresie rozliczeniowym na rzecz danego kontrahenta. A zatem obrót uprawniający kontrahenta do uzyskania premii ustalany jest na podstawie konkretnych faktur, jakie Wnioskodawca wystawia na rzecz kontrahenta dokumentując dokonane dostawy towarów odbywające się w określonym przedziale czasowym. Aby ustalić wysokość należnej kontrahentowi premii, zsumowane muszą być poszczególne dostawy (jak wskazał Wnioskodawca z faktur sprzedaży VAT w danym okresie), na podstawie których dokonywane jest obliczanie premii, stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw.
W związku z powyższym Wnioskodawca, jako wypłacający premię, zobowiązany jest, na podstawie § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., wystawić fakturę korygującą, uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.
W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku z dnia 06 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06, tut Organ stwierdza, iż orzeczenie to potwierdza również stanowisko Organu, iż w przedmiotowej sprawie premia pieniężna nie wypełnia dyspozycji art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna jest neutralna w zakresie podatku od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
