• Decyzja o zakresie stosow...
  06.09.2025

1401/HTI/4407/14-140/05/BT

Decyzja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 18 kwietnia 2006

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 380 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy w kontekście art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu VAT podlegaja zakupy określone w art. 7 ust. 2 pkt 1 i art. 8 ust. 2 w/w ustawy finansowane w całości lub części z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a także pożyczki udzielane pracownikom z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?

Decyzja

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239, art. 14a § 4, art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /tj. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm./, art. 7 ust. 2, art.8 ust. 2, art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./, po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego przez Z. na postanowienie Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 6 września 2005 r., znak: 1473/WV/443/221/149/05/AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

postanawia:

- odmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 7 czerwca 2005 r. Strona wystąpiła o wyjaśnienie, czy w kontekście art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu VAT podlegają zakupy określone w art. 7 ust. 2 pkt 1 i art. 8 ust. 2 w/w ustawy finansowane w całości lub części z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a także pożyczki udzielane pracownikom z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

W ocenie Strony z uwagi na fakt, iż zakupy towarów i usług związanych z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, nie są kosztem uzyskania przychodu, podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nie zostaje bowiem spełniona dyspozycja art. 7 ust. 2 oraz 8 ust. 2 ustawy o VAT, dotycząca prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z w/w czynnościami.

Natomiast w sytuacji, gdy zakup towarów lub usług w części finansowany jest ze środków funduszu, natomiast w części z innych środków będących w dyspozycji podatnika, wówczas opodatkowaniu podlegać będą wydatki w części przewyższającej kwotę pochodzącą z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i powinny one być dokumentowane fakturą VAT stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy o VAT.

W ocenie podatnika także pożyczki udzielane z funduszu świadczeń socjalnych nie powinny być opodatkowane podatkiem VAT jako niepodlegające opodatkowaniu w świetle przytoczonych przepisów.

Postanowieniem z dnia 6 września 2005 r., znak: 1473/WV/443/221/149/05/AG Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie, zarzucając powyższemu postanowieniu naruszenie art. 88 ust. 1 pkt 2 i art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, poprzez błędną ich wykładnie oraz nie wyjaśnienie wszystkich okoliczności faktycznych, niezbędnych przy wydaniu przedmiotowego postanowienia.

W zażaleniu Strona przytacza ponownie argumentację uzasadniającą prezentowane przez Nią stanowisko, a zawartą we wniosku o udzielenie przedmiotowej interpretacji. Dodatkowo, Strona na poparcie swojego stanowiska powołuje się na informację o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 21 lutego 2005 r., znak: IS.II/2-443/262/04.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału, mając na uwadze zarzuty Strony zawarte w zażaleniu zważył, co następuje.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju(...).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez dostawę towarów /ust.2/, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem /art. 7 ust. 3 w/w ustawy/.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego jego w imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (...).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazuje jednocześnie, iż zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, przepis dotyczący zakazu odliczania podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu (art. 88 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy) nie ma zastosowania w przypadku wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Strona nabywa towary i usługi (np. związane z organizacją imprez integracyjnych, spotkań z emerytami, bilety na imprezy kulturalne, karnety na basen, wynajem hali sportowej, paczki dla dzieci pracowników), które służą przekazaniu na potrzeby osobiste zatrudnionych pracowników lub byłych pracowników. Zakupy powyższe są finansowane w całości lub w części ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ponadto Strona udziela pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych pracownikom.

W kontekście wyżej wskazanych przepisów w przypadku, gdy Strona opodatkuje podatkiem od towarów i usług czynność przekazania przedmiotowych towarów i usług w trybie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupie tych towarów i usług.

Natomiast w sytuacji, gdy usługi świadczone na rzecz pracowników realizowane są w systemie obniżonej odpłatności, przy której cześć usługi świadczona jest nieodpłatnie, a Stronie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego również z częścią usługi świadczonej nieodpłatnie, to zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy tę część usługi traktuje się jak odpłatne świadczenie usług i usługa ta w tej części również podlega opodatkowaniu.

Organ odwoławczy podziela stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego wyrażone w zaskarżonym postanowieniu, iż wydanie towarów na rzecz pracowników oraz świadczenie usług na ich rzecz finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, jeżeli Strona skorzysta z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu.

Odnośnie usług udzielania przedmiotowych pożyczek, należy zauważyć, iż usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym - PKWiU 65.22. jako wymienione w poz. 3 Załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy.

Odnosząc się do zarzutu Strony istnienia odmiennej od zaskarżonej, interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez inny organ, Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, że na postawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2004 r. informacje udzielane były na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta w ich indywidualnych sprawach i nie wiązały zarówno podatnika /płatnika, inkasenta/, na zapytanie którego zostały udzielone, jak i organu podatkowego, który informacji tych udzielił. Tym bardziej nie mogą więc wywoływać jakichkolwiek skutków w stosunkach z innymi podmiotami.

Ponadto wskazać należy, iż przedmiotowe informacje stanowiły jedynie swoistą deklarację poglądów aparatu fiskalnego na przedstawione zagadnienie prawne. Deklaracja taka nie miała wpływu ani na prawa, ani na obowiązki podatnika, gdyż tylko jego późniejsze i w pełni autonomiczne decyzje mogły dla niego rodzić skutki prawne

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak sentencji decyzji.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...