IPPP1/443-1093/09-2/AW
Interpretacja indywidualna
z dnia 21 stycznia 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30.10.2009r. (data wpływu 03.11.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia własności nieruchomości na rzecz jej faktycznego nabywcy - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 03.11.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia własności nieruchomości na rzecz jej faktycznego nabywcy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jako osoba fizyczna (nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) zamierza dokonać nabycia nieruchomości (gruntu) w imieniu własnym ale na rachunek Zlecających tę czynność osób fizycznych (obywatele polscy). Tzw. „nabycie powiernicze” . Aktem notarialnym dwie osoby fizyczne zlecą Wnioskodawcy zakup na ich rachunek ściśle określonej co do lokalizacji, adresu, nr księgi wieczystej - nieruchomości gruntowej za określoną cenę. Oznacza to, że Wnioskodawca będzie działał we własnym imieniu ale na rachunek (rzecz) zleceniodawców. Udzielający zlecenia nabycia przekażą na rachunek bankowy Wnioskodawcy najpóźniej w przeddzień nabycia nieruchomości środki pieniężne w kwocie jaką będzie zobowiązany zapłacić zbywającemu nieruchomość powiększoną o ew. koszty związane z nabyciem takie jak PCC, taksa notarialna, księga wieczysta itp.
Z treści umowy notarialnej zawartej z dającymi zlecenie wynikać będzie że Wnioskodawca jest zobowiązany do przeniesienia własności przedmiotowej nieruchomości na rzecz zlecających na każde ich żądanie w terminie do 14 dni od daty zgłoszenia przez nich żądania. Dodatkowo w umowie tej zostanie zobowiązany do udzielenia niezwłocznie po nabyciu nieruchomości pełnomocnictwa Zlecającym (nieodwoływalnego i nie wygasającego na wypadek śmierci) - dokonania czynności przepisania własności nieruchomości. Do czasu zgłoszenia żądania i ujawnienia właściwego nabywcy nieruchomości koszty utrzymania nieruchomości typu podatki, opłaty administracyjne i inne związane z nieruchomością będą opłacane przez Wnioskodawcę i zwracane mu przez zleceniodawców nabycia. Za wyżej opisane czynności zlecający nabycie powiernicze po dokonaniu - przepisaniu własności nieruchomości na jego rzecz - wypłaci Wnioskodawcy wynagrodzenie kwotowo określone w umowie nabycia powierniczego na zlecenie.
W umowie nabycia nieruchomości jako nabywca ujawniony będzie Wnioskodawca mimo, że faktycznymi nabywcami będą dający zlecenie nabycia powierniczego. Okoliczność ta (działanie na rachunek dających zlecenie) pozostanie niejawna do czasu aż dający zlecenie nabycia - ujawni ten fakt stosowną umową w formie aktu notarialnego. Należy dodać że planowany powierniczy zakup nieruchomości dotyczy gruntów ornych klasy Illa i b i lVb.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy jeśli nabycie przez Wnioskodawcę nieruchomości podlegać będzie podatkowi od towarów i usług VAT - do aktu dołączona zostanie faktura lub zbywający będzie zobowiązany do zapłaty tego podatku z mocy przepisów i fakt ten będzie wynikał z umowy - to czy późniejsze przeniesienie własności nieruchomości na rzecz faktycznego nabywcy (zlecającego nabycie powiernicze) będzie podlegało opodatkowaniu VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Podatek VAT od tej czynności (ujawnienie faktycznego nabywcy) nie powinien być naliczany ponieważ czynność ujawnienia właściwego nabywcy nie jest de facto nabyciem lub zbyciem a jedynie czynnością materialno techniczną ujawniającą w stosownych rejestrach i ewidencjach strony umowy a zwłaszcza tej strony umowy która działała przez powiernika. Jedynie wypłacone powiernikowi wynagrodzenie może stanowić przedmiot opodatkowania podatkiem VAT, nie zaś wartość nabycia i przekazania przez powiernika nieruchomości właściwemu nabywcy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jako osoba fizyczna w ramach umowy powierniczej, nabędzie w imieniu własnym lecz na rachunek osób zlecających – osób fizycznych - nieruchomość. Zlecający przekażą Wnioskodawcy środki pieniężne na nabycie ww. nieruchomości, powiększone o koszty związane z nabyciem. Zawarta umowa pomiędzy Zlecającymi a Wnioskodawcą zobowiązuje Wnioskodawcę do przeniesienia własności przedmiotowej nieruchomości na rzecz zlecających na każde ich żądanie. Za opisane wyżej czynności powiernicze Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie określone w umowie.
Instytucja powiernictwa nie została uregulowana w prawie polskim i najczęściej opiera swą konstrukcję na umowie zlecenia. Podstawą do konstruowania czynności powierniczych jest wyrażona w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.) zasada swobody kontraktowej. Zgodnie z tym przepisem strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Stosownie do definicji słownikowej powiernictwo to powierzenie prowadzenia spraw osobie zaufanej na czas określony lub do odwołania.
Należy zauważyć, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia ze zleceniem zakupu gruntów przez Wnioskodawcę na rzecz faktycznego nabywcy. Przedmiotowa nieruchomość zostanie przekazana właściwemu nabywcy niezwłocznie po zgłoszeniu przez niego takiego żądania. Do tego czasu w umowie nabycia nieruchomości jako nabywca będzie figurować Wnioskodawca, zatem w stosunkach zewnętrznych to powiernik będzie wyłącznym właścicielem w sensie prawnym.
Stosownie do powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów czyli przeniesienie prawa do dysponowania towarem jak właściciel, zaś towarem zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy jest również grunt.
Za wykonaną czynność nabycia nieruchomości, Wnioskodawca – powiernik - otrzyma od Zlecających oprócz zwrotu kosztu zakupu gruntu, opłat związanych z ww. nabyciem również wynagrodzenie określone w umowie zlecenia powierniczego – co stanowi o odpłatności transakcji przeniesienia własności przedmiotowej nieruchomości. Zatem w świetle przedstawionych powyżej przepisów ustawy przeniesienie własności przedmiotowej nieruchomości na rzecz zlecającego stanowi odpłatną dostawę towarów zdefiniowaną w ww. art. 7 ust. 1 ustawy, opodatkowaną podatkiem VAT na zasadach ogólnych.
Dla opodatkowania przedmiotowej transakcji nie będzie miał znaczenia fakt, że Wnioskodawca – powiernik - nabędzie przedmiotową nieruchomość od podatnika podatku VAT, zobowiązanego do rozliczenia podatku VAT z tytułu tej transakcji oraz wystawienia faktury VAT, gdyż opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów, co jak wykazano powyżej ma miejsca w rozpatrywanym wniosku.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną wydane odrębne interpretacje.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
