• Interpretacja indywidualn...
  22.04.2025

ILPP1/443-341/07-2/TW

Interpretacja indywidualna
z dnia 29 listopada 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 148 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2007 r. (data wpływu 24 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zakładu samodzielnie sporządzającego bilans - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 24 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zakładu samodzielnie sporządzającego bilans.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność w dwóch zakładach znajdujących się w dwóch różnych miejscowościach. Zakłady te zostały w miesiącu październiku 2007 r. wyodrębnione w księgach spółki na podstawie uchwały wspólników i samodzielnie sporządzają bilans.

Jeden z nich, znajdujący się w K. ma być przedmiotem aportu do spółki cywilnej. W skład aportu wchodzić będą nieruchomości, środki trwałe oraz obrotowe ujęte w księgach tego zakładu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedmiotowym stanie faktycznym będzie istniał obowiązek korekty podatku od towarów i usług, po stronie wnoszącego aport, od nieruchomości, środków trwałych i obrotowych będących przedmiotem tego aportu...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ustawa przewiduje jednak w tej mierze pewne wyłączenia.

W art. 6 cyt. wyżej ustawy wymienione zostały enumeratywnie czynności nie podlegające podatkowi od towarów i usług. Przepis punktu 1 tego artykułu zawiera wyłączenie, w myśl którego przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

Nie ma wątpliwości, że wniesienie aportem zakładu jest zbyciem zakładu. Czynność ta zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału).

Z przepisu tego jasno wynika, że aport zakładu samodzielnie sporządzającego bilans podlega korekcie podatku VAT wyłącznie u nabywcy.

Reasumując, zdaniem spółki, u zbywcy nie powstaną żadne zobowiązania z tytułu korekty podatku VAT. Wyłączenie transakcji zbycia zakładu samodzielnie sporządzającego bilans z zakresu opodatkowania podatkiem VAT powoduje uproszczenie czynności administracyjnych związanych z rozliczeniem tego rodzaju transferu dla celów VAT. Dodatkowo pozwala na osiągnięcie tego samego celu, jakim byłoby, zgodnie z zasadą neutralności VAT opodatkowanie tej czynności i odliczenie podatku naliczonego przez nabywcę.

Jednocześnie dzięki wprowadzeniu tej koncepcji prawodawca wspólnotowy poprzez neutralność podatkową w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT ułatwia dokonywanie transferów majątkowych w przypadku działań restrukturyzacyjnych. Dzięki takiemu wyłączeniu zbywca przedsiębiorstwa nie jest traktowany jak ostateczny konsument dóbr przenoszonych w ramach przedsiębiorstwa i nie ponosi ciężaru opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...