• Informacja o zakresie sto...
  25.07.2025

PI/005-1910/04/CIP/03

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 25 października 2004

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 44 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

1) Czy Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest podatnikiem podatku od towarów i usług, któremu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu uzyskania środków finansowych z funduszu Unii Europejskiej i funduszu krajowego w ramach programu SAPARD?

2) Czy w razie uznania, że Powiat nie jest podatnikiem podatku VAT, któremu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu uzyskania powyższych środków, Powiatowi przysługuje prawo do odzyskania tego podatku w inny sposób?

Stanowisko Powiatu jest następujące:

1) Budowa i utrzymanie dróg powiatowych jest zadaniem publicznym realizowanym przez Powiat na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. 2000r. Nr 71, poz. 838 ze zm.). W związku z powyższym należy uznać, że uzyskanie środków pieniężnych ze środków SAPARD w formie refundacji poniesionych wydatków na wykonanie zadania publicznego jest czynnością zwolnioną od podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970), a Powiat w tym zakresie nie jest podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Gdyby nawet przyjąć, że wykonywanie powyższych zadań powiatu odbywa się w drodze umowy cywilnoprawnej nie podlegającej zwolnieniu od VAT, Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, gdyż efektem umowy z SAPARD nie jest towar czy usługa wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Budowa drogi jest zadaniem publicznym i nie jest czynnością opodatkowaną.

2) Z uwagi na brak związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną Powiat nie może odzyskać podatku naliczonego. Powiat nie płaci również podatku dochodowego, nie ma więc możliwości odzyskania nie odliczonego podatku VAT poprzez wliczenie go do kosztów. Z powyższego wynika, że Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób.

Stan faktyczny:

Powiat w dniu 30.06.2004r. zawarł z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie umowę dotyczącą trybu udzielania przez Agencję beneficjentom pomocy finansowej z funduszu Unii Europejskiej i funduszy krajowych w ramach Programu SAPARD na budowę drogi powiatowej.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z pismem Ministra Finansów znak BC2/033/JO/304/04 z dnia 29 lipca 2004r. uwzględniającym Zasadę nr 7 załącznika do rozporządzenia Komisji nr 1685/2000 (DZ.U.L 193), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji nr 448/2004 z 10 marca 2004r ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady 1260/1999 (o którym jest mowa w podstawowym rozporządzeniu dotyczącym Programu SAPARD 1268/1999):

"Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art. 87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Publiczny lub prawny status końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu, czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym w zastosowaniu postanowień niniejszej zasady".

Podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) w przypadkach:

Beneficjentów, będących podatnikami podatku od towarów i usług, którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W przypadkach braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nie odliczony podatek do kosztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jak i osób prawnych.

Beneficjentów, będących podatnikami podatku od towarów i usług, którym przysługuje zwrot podatku na podstawie § 27a) rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (DZ. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w ramach Programu SAPARD w przypadkach:

beneficjentów nie będących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania VAT-u w jakikolwiek inny sposób,

rolników ryczałtowych, którzy dokonują dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczą usługi rolnicze wyłącznie podmiotom nie będącym podatnikami podatku od towarów i usług.

Ponadto zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów znak BC2/033/JO/389/04/644 z dnia 22 września 2004r. podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany (o ile nie wystąpią inne przesłanki wyłączenia kwalifikowalności VAT-u) w przypadku beneficjentów, którzy zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnieni są od podatku jako jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych przepisami ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Podatnikami w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. "Działalność gospodarcza" w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15, ust. 2 w/w ustawy).

Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie ze stanem faktycznym Powiat zawarł w dniu 30 czerwca 2004r. umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczącą uzyskania z funduszu SAPARD środków sfinansowania budowy drogi powiatowej. Budowa i utrzymanie dróg jest zadaniem publicznym realizowanym przez Powiat (organ władzy publicznej) na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6) ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2001r., Nr 142, poz. 1592 zm.- art. 4 ust. 1 pkt 6) oraz art. 19 i art. 20 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. 2000r. Nr 71, poz. 838 ze zm). W świetle zatem przepisu art. 15 ust. 6 w/w ustawy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami Powiat nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze wyżej zacytowane przepisy stwierdzić należy, iż podatek naliczony wynikający z faktur VAT związanych z realizacją inwestycji budowy drogi powiatowej:

Nie podlega odliczeniu ani zwrotowi na zasadach określonych w przepisach o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powiat nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie przysługuje więc prawo do odzyskania podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług związanych z realizacja inwestycji w rozliczeniu należnego podatku od towarów i usług.

Nie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego są: gminy, powiaty i województwa samorządowe. Powiat jako jednostka samorządowa, zwolniona od podatku dochodowego nie ma obowiązku ustalania wielkości kosztów uzyskania przychodów, czy wielkości dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Z tych względów Powiat nie ma możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów tj. nie może skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

Nie podlega zwrotowi na podstawie § 27a) rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem procedura zwrotu VAT określona niniejszym przepisem dotyczy wyłącznie umów zawartych z ARiMR przed 1 maja 2004r.

Podsumowując, podatek naliczony VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji budowy drogi powiatowej nie podlega zwrotowi przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, stanowi zatem koszt kwalifikowany, który podlega współfinansowaniu przez Wspólnotę w ramach Programu SAPARD.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...