1435/PP1/443-11/05/DG
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 14 marca 2005
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Czy usługi noclegowe świadczone przez podatnika będącego jednostką budżetową na rzecz podmiotów będących jednostką budżetową, zakładem budżetowym lub gospodarstwem pomocniczym są zwolnione z podatku VAT?
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 05.01.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 13.01.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego postanawia uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 05.01.2005r. za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż jest placówką działającą w formie zakładu budżetowego. Podatnik świadczy usługi noclegowe jako schronisko młodzieżowe na rzecz szkół i innych publicznych placówek oświatowych.
Podatnik prosi o potwierdzenie, iż świadczone przez niego usługi na rzecz podmiotów będących jednostką budżetową, zakładem budżetowym lub gospodarstwem pomocniczym są zwolnione z podatku VAT. Podatnik prosi również o wskazanie jakie dokumenty powinien przedstawić nabywca usługi aby można go było uznać za jednostkę budżetową czy zakład budżetowy.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
- art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju
- § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.) zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.
Powyższą ocenę prawną stanowiska Podatnika uzasadnia się w sposób następujący:
Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy dla usług świadczonych przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania stawka podatku wynosi 7%. Jednakże § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje zwolnienie dla usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż świadczone przez podatnika będącego zakładem budżetowym usługi noclegowe na rzecz gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, jednostek budżetowych i zakładów budżetowych będą podlegały zwolnieniu z podatku VAT. Należy jednocześnie zaznaczyć, iż powyższe zwolnienie obowiązuje od dnia wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.06.2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U nr 145, poz. 1541), tj. od dnia 25.06.2004r
Jednocześnie tut. organ podatkowy zwraca uwagę, iż przepisy ustawy o VAT oraz rozporządzeń wykonawczych do niej ani żadne inne przepisy prawa podatkowego nie regulują kwestii dokumentów potwierdzających fakt, iż konkretna jednostka jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym, gospodarstwem pomocniczym czy podmiotem prawa prywatnego. Tut. organ podatkowy nie jest więc właściwy w sprawie odpowiedzi na powyższe pytanie.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
Pouczenie
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 Ordynacji podatkowej). Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie