1471/NTR1/443-659/05/LS
Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 27 marca 2006
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
Pytanie podatnika:
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona, aby zachęcić klientów do zakupu konkretnych ilości pewnych asortymentów, sprzedaje w przypadku zakupu określonej ilości danego towaru pewną jego część po specjalnej (promocyjnej) cenie 1 zł netto. Metoda ta stosowana jest w wyjątkowych sytuacjach i dotyczy ściśle określonej listy towarów. Na koniec miesiąca, na podstawie zestawień ilościowych towarów sprzedanych za 1 zł, Strona sporządza fakturę wewnętrzną. Z uwagi na to, iż ww. czynności Strona nie traktuje jako zwykłej sprzedaży ale jako działania promocyjne, za podstawę opodatkowania przyjmuje cenę nabycia danego towaru. W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, że prawidłowo postępuje kwalifikując ww. sprzedaż jako działanie promocyjne i naliczając podatek od towarów i usług jak w przypadku przekazania towarów na cele reklamowe.
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona, aby zachęcić klientów do zakupu konkretnych ilości pewnych asortymentów, sprzedaje w przypadku zakupu określonej ilości danego towaru pewną jego część po specjalnej (promocyjnej) cenie 1 zł netto. Metoda ta stosowana jest w wyjątkowych sytuacjach i dotyczy ściśle określonej listy towarów. Na koniec miesiąca, na podstawie zestawień ilościowych towarów sprzedanych za 1 zł, Strona sporządza fakturę wewnętrzną. Z uwagi na to, iż ww. czynności Strona nie traktuje jako zwykłej sprzedaży ale jako działania promocyjne, za podstawę opodatkowania przyjmuje cenę nabycia danego towaru.
W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, że prawidłowo postępuje kwalifikując ww. sprzedaż jako działanie promocyjne i naliczając podatek od towarów i usług jak w przypadku przekazania towarów na cele reklamowe.
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której wyżej mowa, rozumie się stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Ponadto na podstawie ust. 2 ww. artykułu przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Jednocześnie zgodnie z ust. 3 art. 7 ustawy ww. przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
W takim przypadku, tj. w razie przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa bez wynagrodzenia, podstawę opodatkowania dla potrzeb podatku od towarów i usług ustala się zgodnie z art. 29 ust. 10 ustawy - jest nią cena nabycia przekazanych towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.
Jednakże biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w opisanych przypadkach Strona, ze względu na ilość towaru danego asortymentu nabywanego przez klienta, przyznaje raczej zgodnie z umową w odniesieniu do jego części upust (rabat, bonifikatę) polegający na obniżeniu ceny do 1 zł (netto). W związku z tym zastosowanie mieć tu będą przepisy art. 29 ust. 1 i 4 ustawy. W myśl pierwszego z nich podstawą opodatkowania jest obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Natomiast na podstawie art. 29 ust. 4 obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt.
Przy tym ze względu, iż upust ten proponowany jest, jak wynika z opisu, już w momencie dostawy, fakt ten winien znaleźć odpowiednie odzwierciedlenie w fakturze wystawionej w celu jej udokumentowania stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak we wstępie.
