• Informacja o zakresie sto...
  27.04.2025

DP.III.443/120/04

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 31 grudnia 2004

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 44 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

W dniu 23.06.2004r. Gmina zawarła umowę z ARiMR, na dofinansowanie w ramach programu SAPARD inwestycji pod nazwą "prace wykończeniowe sali pingpongowej z zapleczem magazynowym przy budynku Szkoły podstawowej. Realizacja zadania dokumentowana fakturą wystawioną 2.11.2004r. na kwotę brutto 185388,20 zł. W pismach, które otrzymywaliśmy od ARiMR że podatek VAT nie może stanowić kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze strony ARiMR oraz, że w myśl par.27a rozporządzenia Min.Fin. z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz.970 ze zm.) o zwrot tego podatku należy ubiegać się we właściwym terytorialnie urzędzie skarbowym.Czy Gmina, nie będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, w myśl powyższych przepisów ma podstawę do ubiegania się o zwrot podatku VAT. Czy w razie braku możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturze, może on stanowić koszt uzyskania przychodu dla Gminy w podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art 88 ust 4 w/w ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu (§27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (D. U. nr 97, poz. 970 ze zm.).

Mając na uwadze to, że podmiot nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz to, że (zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w zapytaniu) umowa zawarta została w dniu 23 czerwca 2004r., (tj. po 1 maja 2004r.) pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie a Gminą, należy uznać, iż Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT wykazanego na fakturze nr 2/2004 wystawionej przez wykonawcę robót w dniu 2 listopada 2004r. na kwotę brutto 185388,20zł.

Odnosząc się do drugiego pytania należy zauważyć, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dn. 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. D.U. z 2000r. nr 54 poz. 654 ze zm.) zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego są obecnie m inn. gminy. Gmina Wilkołaz jako jednostka samorządowa osiągająca (zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w zapytaniu) wyłącznie dochody zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, jest zwolniona od podatku dochodowego, tym samym nie ma obowiązku ustalania wielkości kosztów uzyskania przychodów, czy wielkości dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Z tych względów Gmina nie ma możliwości zaliczyć nie odliczony podatek od towarów i usług (określony na fakturze nr 2/2004 wystawionej przez wykonawcę robót w dniu 2 listopada 2004r. na kwotę brutto 185388,20zł.), do kosztów uzyskania przychodów tj. nie może skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.Odpowiedzi udzielono w granicach stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu Podmiotu.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...