• Postanowienie o zakresie ...
  22.11.2024

PD-423/1/2005

Postanowienie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
z dnia 14 lutego 2005

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 44 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Pytanie podatnika:

Czy podatek od towarów i usług oraz podatek dochodowy należny z tytułu realizacji wymienionych zadań u udziałem programu SAPARD, stanowią dla Gminy koszt kwalifikowany.

W dniu 09 lutego 2005r. Urząd Gminy w X zwrócił sie z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W złożonym wniosku Strona przedstawiła następujący stan faktyczny: Gmina X realizuje n/w zadania inwestycyjne współfinansowane z programu SAPARD zgodnie z umowami zawartymi pomiędzy Gminą X a Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:

1.Umowa Nr 18634/731-030078/03 z dnia 21.06.2004r.-przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji " Rozbudowa stacji uzdatniania wody w miejscowości X".

2. Umowa Nr 18501/732-030085/03 z dnia 21.06.2004r.- przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji "Budowa kanalizacji sanitarnej V etap".

3.Umowa Nr 18535/734 - 030221/03 z dnia 21.06.2004r.- przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji "Budowa drogi gminnnej na odcinku od miejscowości S do W ".

4.Umowa Nr 18558/734-030222/03 z dnia 21.06.2004r. -przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji "Budowa drogi gminnej w X ".

5.Umowa Nr 18614/734-030223/03 z dnia 21.06.2004r. - przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji " Budowa drogi gminnej na odcinku od miejscowości A do G ".

6.Umowa Nr 20609/743-030025/04 z dnia 28.06.2004r.- przedmiotem umowy jest realizacja inwestycji "Budowa parkingu turystycznego w G ".

Z przedstawionych umów wynika, że Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udzielała Gminie X pomocy finansowej stanowiącej zwrot części kosztów kwalifikowanych realizacji harmonogramu rzeczowo-finansowego przedsięwzięcia.

Ponadto strona stwierdza, iż obiekty zmodernizowanej stacji uzdatniania wody oraz wybudowanej kanalizacji sanitarnej użytkowane są przez Zakład Gospodarki Komunalnej utworzony Uchwałą Rady Gminy.

W złożonym wniosku Wójt Gminy X poinformował również, że ani Gmina ani Urząd Gminy w X w roku 2004 nie byli podatnikami podatku VAT.

W swoim piśmie Strona pyta czy podatek od towarów i usług oraz podatek dochodowy z tytułu realizacji ww. zadań współfinansowanych z programu SAPARD stanowią koszt kwalifikowany.

Zdaniem Strony zarówno Gmina jak i Urząd Gminy nie będąc podatnikiem podatku VAT z tytułu działalności objętej dofinansowaniem oraz podatnikiem podatku dochodowego nie mają możliwości odzyskania podatku VAT w jakikolwiek sposób w tym systemie i poza nim. W związku z powyższym podatek VAT powinien zostać uznany za koszt uzyskania przychodów dla zadań współfinansowanych z programu SAPARD.

Odnosząc się do przedstawionego przez Stronę problemu wyjaśniam, iż w omawianej sprawie mają zastosowanie niżej wymienione przepisy prawa:Zgodnie z art. 6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. z 2000r. Dz.U.Nr 54, poz. 654 z późn.zm.), zwalnia się od podatku dochodowego od osób prawnych jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jednostkami samorządu terytorialnego są obecnie: gminy, powiaty i województwa samorządowe. Artykuł 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 203, poz. 1966) określa dochody jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z ww. artykułem 3 dochodami jednostek samorządu terytorialnego są: dochody własne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa. W rozumieniu ustawy dochodami jednostek samorządu terytorialnego są również udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być: środki pochodzące ze źródełzagranicznych niepodlegające zwrotowi, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, inne środki określone w odrębnych przepisach.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych nie ma obowiązku ustalania wielkości kosztów uzyskania przychodów, czy wielkości przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Z tych względów Gmina nie ma możliwości zaliczenia nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów i skompensowania go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Zatem Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług od ww. inwestycji w systemie podatkowym w bezpośredni sposób.

Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o w X jest podatnikiem podatku do towarów u usług, a także podatku dochodowego od osób prawnych (użytkownik dwóch z ww. inwestycji).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie nie jest właściwy rzeczowo do uznania podatku od towarów i usług za koszt kwalifikowany, przedsięwzięć realizowanych przez Gminę X w ramach umów z AR i MR w Warszawie. Z treści § 3 ust. 3 ww. umów wynika, iż ustalono całkowite kwalifikowane koszty każdego przedsięwzięcia. Wobec tego harmonogram rzeczowo - finansowy każdej inwestycji powinien określać czy VAT jest jej kosztem kwalifikowanym.Zatem Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, po analizie przedstawionej informacji, może ocenić czy w rozpatrywanym przypadku podatek od towarów i usług może zostać zaliczony do kosztów kwalifikowanych dla zadań współfinansowanych z programu SAPARD.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...