• Interpretacja indywidualn...
  23.09.2024

ILPP1/443-14/07-2/SJ

Interpretacja indywidualna
z dnia 7 sierpnia 2007

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 526 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko M Sp. z o. o. przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2007r. (data wpływu 18 lipca 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dofinansowania oraz udokumentowania uzyskanego dofinansowania - jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 18 lipca 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dofinansowania oraz udokumentowania uzyskanego dofinansowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

M Sp. z o. o. oprócz organizowania wydarzeń targowych zajmuje się także promocją innowacyjnych rozwiązań technologicznych i ich transferem do gospodarki. W tym celu M dla jednostek badawczo rozwojowych, jednostek naukowo-badawczych, wyższych uczelni i uniwersytetów, centrów transferu technologii oraz innych instytucji zaangażowanych w procesy transferu technologii (zwanych dalej wystawcami) organizuje specjalistyczne ekspozycje i wystąpienia. Dla wystawców poszczególnych salonów i ekspozycji M przygotowują kompleksową ofertę obejmującą wynajem powierzchni w pawilonie wraz ze standardową zabudową i wpisem do katalogu.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w znaczący sposób dofinansowuje udział wystawców w wystąpieniach i ekspozycjach realizowanych w ramach targów. Dofinansowanie M otrzymuje na podstawie umowy cywilnoprawnej.

W dniu 2 lipca 2007r. M zawarły umowę z Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, której przedmiotem jest realizacja zadań z zakresu działalności wspomagającej badania i dofinansowanie kosztów uczestnictwa wystawców w poszczególnych wydarzeniach. Dofinansowanie otrzymane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczone jest na pokrycie poniesionych przez M kosztów wynajmu powierzchni wystawienniczej oraz wpisu do katalogu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy otrzymane przez M dofinansowanie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na częściowe sfinansowanie kosztów wynajmu powierzchni i wpisu do katalogu dla wystawców na wydarzeniach organizowanych przez M podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

2. W jaki sposób dla celów podatku od towarów i usług należy dokumentować dofinansowanie uzyskane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego...

Zdaniem Wnioskodawcy :

Ad. 1 Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze mająca bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny – tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usługi.

Z powołanej regulacji wynika, iż nie wszystkie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze stanowią podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Elementem istotnym wpływającym na objęcie uzyskanego przez spółkę dofinansowania zakresem podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy otrzymane dofinansowanie ma bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub usług świadczonych przez podatnika np. poprzez pokrycie części ceny lub rekompensaty z powodu obniżenia ceny.

Sformułowanie „dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę” należy interpretować w taki sposób, aby dotyczyło ono jedynie dotacji odpowiadających całości lub części wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, które wypłacane są sprzedawcy przez osobę trzecią.

Aby dotację objąć opodatkowaniem, koniecznym jest stwierdzenie, że takie dofinansowanie ma bezpośredni związek z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług (dotacja przedmiotowa). Oznacza to, że otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty związane z daną czynnością podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zaś stawka podatku VAT uzależniona jest od tego jaką stawką opodatkowany jest dany towar lub usługa.

Jeżeli jednak taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności – nie podlega opodatkowaniu.

W opisanym przez spółkę stanie faktycznym, ustalono, że M otrzymują z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dofinansowanie z przeznaczeniem na pokrycie kosztów wynajmu powierzchni wystawienniczej i wpisu do katalogu. Zdaniem spółki otrzymane dofinansowanie jest bezpośrednio związane ze świadczeniem usług, należy zatem traktować je bądź jako pokrycie części konkretnego świadczenia bądź rekompensatę z tytułu wykonania świadczenia po obniżonych cenach.

W związku z tym, zdaniem spółki, otrzymane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dofinansowanie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 2 Zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika.

Przepisy nie określają jak należy udokumentować powyższy moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania dofinansowania w celu wykazania podatku należnego.

W art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług określającym zasady wystawiania faktur wewnętrznych zawarto jedynie stwierdzenie, że faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Skoro zatem zwrot dofinansowania następuje w oparciu o fakturę wewnętrzną, a nie fakturę korygującą, wywieść z tego należy, iż otrzymane dofinansowanie nie powinno być udokumentowane fakturą VAT, gdyż korekta zdarzenia, które zostało udokumentowane fakturą VAT powinna nastąpić za pomocą faktury korygującej.

Jeżeli więc nie ma obowiązku dokumentowania otrzymanego dofinansowania fakturą VAT to obowiązek udokumentowania otrzymanego dofinansowania powinien, zdaniem spółki, nastąpić w oparciu o fakturę wewnętrzną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...