• Interpretacja indywidualn...
  07.06.2025

IPPP3-443-180/08-2/JF

Interpretacja indywidualna
z dnia 28 stycznia 2009

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 526 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28.10.2008 r. (data wpływu 18.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz udokumentowania premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 18.11.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz udokumentowania premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zdarzenie przyszłe.

Spółka z o.o. jest firmą produkcyjną wytwarzającą tekturę falistą oraz opakowania z tektury falistej (kartony). W swej działalności Spółka dokonuje zakupu papieru zarówno od dostawców krajowych i dostawców zagranicznych z grupy mających siedziby na terenie Wspólnoty Europejskiej, jak też od dostawców zagranicznych spoza Grupy. Obecnie negocjowane są na poziomie centrali Grupy w Wiedniu nowe warunki dostaw z dostawcami, w ramach których Spółka będzie otrzymywać premie pieniężne (bonusy) za zrealizowanie określonego tonażu zakupu papieru w rocznych okresach rozliczeniowych. Szczegółowe warunki takich uregulowań byłyby następujące:

zakupy będą dokonywane na podstawie cenników standardowych ustalanych na uzgodnione okresy - cenniki te są dostarczane przez Centralę w Wiedniu,

cenniki będą ustalane na poziomie grupy jako załączniki do ramowych umów dostaw,

od tonażu dokonanych zakupów Spółka otrzyma premię pieniężną (bonus) - na premię nie będzie miała wpływu wartość zakupów,

wysokość premii będzie obliczana dla rocznych okresów obrachunkowych,

prawo do uzyskania premii pieniężnej i jej wielkość będzie też uzależniona od tonażu zakupu dokonanego także przez inne spółki - oznacza to, że na ostateczną wysokość premii pieniężnej (bonusu) będą miały też wpływ zakupy dokonywane przez inne spółki produkcyjne z grupy - im wyższy tonaż zakupów przez grupę, tym wyższy bonus dla Spółki,

na wysokość premii zatem będzie miała wpływ działalność zakupowa całej grupy,

określenie wartości premii pieniężnych za nabywanie papieru będzie dokonywane przez Centralę w Wiedniu,

szczegółowa kwota premii pieniężnej (bonusu) będzie określana za pomocą not kredytowych przesyłanych do poszczególnych spółek produkcyjnych (lub do wybranej spółki i następnie dzielona w Polsce) za pomocą not kredytowych, ich wysokość premii zostanie przelana z Centrali w Wiedniu w określonych przypadkach Spółka będzie mogła też otrzymać premie pieniężne (bonusy) bezpośrednio od dostawców krajowych - w takim przypadku dostawca krajowy dokona rozliczenia ze Spółką

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w takim przyszłym stanie faktycznym Spółka będzie musiała uznać ze obroty z tytułu uzyskiwania premii pieniężnych (bonusu) są dla Spółki czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług (usługami) i czy w konsekwencji Spółka będzie zobowiązana do dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych fakturami VAT jak za wyświadczenie usługi...

Czy w sytuacji gdyby uzyskiwanie premii pieniężnej podlegało uregulowaniu VAT Spółka:

a) przy uzyskiwaniu premii od podmiotów krajowych musiałaby dokonać obliczenia obrotu dla VAT poprzez pomniejszenie kwoty otrzymanej premii o podatek VAT obliczając podatek rachunkiem w stu,

b) przy uzyskiwaniu premii bezpośrednio od podmiotów zagranicznych musiałaby wystawiać faktury na zasadach sprzedaży usług niematerialnych zgodnie z art. 27 ust. 3 ust. 4 ustawy VAT uznając ze usługa jest wykonywana w kraju siedziby nabywcy usługi...

Czy w przypadku otrzymania bonusu od podmiotu krajowego (dostawcy krajowego) wartość bonusu powinna pomniejszać wartość dokonanych zakupów papieru od tego dostawcy krajowego i bonus powinien być rozliczony za pomocą faktur, korygującej zmniejszającej obrót na zasadzie rabatu przez dostawcę krajowego...

Zdaniem Wnioskodawcy otrzymywanie tak ustalanych premii pieniężnych nie będzie czynnością podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie będzie z tym związanych bezpośrednio ani dostaw towarów, ani świadczenia usług. Dostawy, dzięki którym Spółka otrzyma prawo do premii będą dokonane i rozliczone zgodnie odpowiednimi regulacjami umownymi ustalonymi wcześniej Samo otrzymanie premii pieniężnej nie będzie ani korektą cen dostaw (wyraźnie będą o tym mówiły warunki umowne, które nie pozwolą korygować cenników bez odrębnego porozumienia), ani wyświadczeniem usługi. W konsekwencji do udokumentowania otrzymywania premii pieniężnych wystarczające będą noty księgowe (uznaniowe). Zdaniem Spółki uzasadnienie takiego stanowiska jest następujące.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług został zawarty w art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z pkt 1 tego przepisu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany (sprecyzowany) odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy. Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Świadczenie usług . stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy - to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści cytowanego art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że pojęcie „świadczenie usług” ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Usługa w rozumieniu omawianej regulacji jest transakcją gospodarczą co oznacza, że stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać jakieś zdarzenie za odpłatne świadczenie usług, musi wystąpić stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli strony muszą zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonych czynności, np. w zawartej umowie. Ustawodawca zaznaczył ponadto, że usługą jest świadczenie, które nie stanowi dostawy towaru (art. 8 ust. 1 ustawy). Nie może zatem wystąpić taka sytuacja faktyczna, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Przepis ten wyklucza takie rozwiązanie.

Pogląd taki prezentowany jest również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 (System Informacji Prawnej LEK - nr 238905). Sąd ten rozpatrywał zagadnienie związane z otrzymywaniem przez nabywców towarów premii pieniężnych, za zrealizowanie na rzecz kontrahentów pewnego pułapu obrotów oraz rzetelność w przestrzeganiu zawartych umów. W wyroku zaakcentowano, iż na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Według Sądu „czynności stanowiące dostawę towaru nie mogą jednocześnie poprzez ich zsumowanie stanowić usługi. Nie można zatem uznać za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, obrotów w wysokości określonej umownie, osiągniętych przez nabywcę towaru. W związku z tym wypłacona przez sprzedawcę premia nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi”. W przywołanym orzeczeniu Naczelny Sąd Administracyjny odniósł się również do art. 6 VI Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC), wmyśl którego świadczenie usług oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów. Konsekwencją tego - zdaniem sądu -jest twierdzenie, iż we wspólnotowym systemie podatku od wartości dodanej określona ilość dostaw towarów nie może stanowić usługi. Równocześnie opodatkowanie - jako usługi świadczonej przez nabywcę towaru - nabycia określonej ilości lub wartości towaru, będzie prowadziło do podwójnego opodatkowania tej samej czynność raz, jako sprzedaży (dostawy towaru), drugi jako zakupu (świadczenia usługi) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji, co - w ocenie sądu - należy uznać za niedopuszczalne. Podstawowym celem wspólnotowego systemu podatku od wartości dodanej, w konsekwencji także podatku od towarów i usług jest bowiem wyeliminowanie podwójnego opodatkowania tych samych transakcji.

Do powyższego orzeczenia, popierając je w całości, odniosła się także Izba Skarbowa w Warszawie w Decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.04.2008 (sygnatura: 1401/PV-1/4407/14-17/07/EN. Izba także stwierdziła, że poprzez samo otrzymanie premii pieniężnej z tytułu dokonywania zakupów, nie dochodzi do świadczenia usług. Premia też nie jest dostawą zatem cała transakcja nie stanowi przedmiotu zainteresowania ustawodawstwa VAT, a rozliczenie następuje na postawie noty księgowej.

Podobnie, winnych wyrokach, NSA orzekał, że bonusy są obojętne z punktu widzenia VAT nie powinno wystawiać się na nie faktur Np. w wyroku z 28 sierpnia 2007 r. (sygn. I FSK 1109/06) sąd stwierdził, że „jeżeli premia wypłacana jest za osiągnięcie przez podatnika określonego pułapu obrotów z tytułu zakupów u jednego kontrahenta, to nie podlega opodatkowaniu”. Podobne stanowisko zajął WSA w Warszawie w wyroku z 22 maja 2007 r (sygn. III SA/Wa 4080/06).

W związku z tym podkreślamy, że w omawianym przyszłym stanie faktycznym, Spółka nie będzie dokonywać żadnych odrębnych świadczeń poza nabywaniem towarów. Tylko efekt zakupowy (tonaż nabytych towarów-papieru) będzie podstawą do uzyskania premii w określonej wysokości. Poza transakcją kupna-sprzedaży, pomiędzy sprzedającym i kupującym (Spółka) nie będzie dochodzić do rzeczywistego i odrębnego od tej transakcji świadczenia nabywcy (Spółki) na rzecz dostarczających towary. Nie można zatem twierdzić, iż wypłacana nabywcy towarów (Spółce) premia stanowić będzie wynagrodzenia za dokonaną jednocześnie przez tego nabywcę (Spółkę) usługę. Dodajmy do tego bardzo istotny czynnik, że na wysokość premii (bonusu) będzie miał wpływ zakupiony tonaż papieru także prze inne spółki z grupy. Ponadto, premia (bonus) będzie wypłacana przez centralną spółkę w Grupie a nie przez bezpośrednich dostawców —jedynym wyjątkiem w tym względzie może być dostawca krajowy, ale wysokość bonusu także wtedy będzie uzależniona od ogólnego tonażu zakupu od tego dostawcy dokonanego także przez inne spółki z grupy.

Zatem, zdaniem Spółki, czynność uzyskania premii pieniężnej nie podlega regulacjom ustawy od towarów i usług a premia jest zwykłym przychodem pieniężnym, nie wynikającym z wyświadczenia usługi.

Skoro, zatem, otrzymanie przez Spółkę premii pieniężnej, nie spowoduje - jak podkreślono - powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, czynność ta nie będzie skutkować obowiązkiem wystawienia faktury VAT przez żaden z podmiotów uczestniczących w rozliczaniu premii pieniężnej (bonusu). Oznacza to, że właściwym dowodem dla udokumentowania wyżej wymienionej czynności otrzymania premii pieniężnej będzie nota księgowa, a w szczególności:

dostawcy krajowi rozliczający premię pieniężną wystawią wyłącznie notę kredytową i nie będą rozliczać premii poprzez korektę sprzedaży,

centrala w Wiedniu rozliczająca premię pieniężną wystawi notę kredytową i będzie to wystarczający dokument rozliczeniowy a Spółka nie będzie zobowiązana do wystawiania faktur na rzecz centrali w Wiedniu, jak za świadczenie usług niematerialnych.

W dalszej konsekwencji, w nawiązaniu do zapytania numer 2 punkty a i b oraz zapytania nr 3, Spółka nie będzie zobowiązana do określania obrotu dla VAT lub korekty VAT naliczonego dla celów deklarowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU jako klasyfikacji, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. 212, poz. 137).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

W opisanym zdarzeniu przyszłym stwierdzono, że podmioty, od których są dokonywane zakupy towarów przyznaje grupie spółek, w której uczestniczy Wnioskodawca premie pieniężne, których wysokość uzależniona jest od uzyskania określonego tonażu zakupu papieru w rocznych okresach obrachunkowych przez Wnioskodawcę oraz inne spółki z grupy. Premie pieniężne nie będą dotyczyć konkretnej dostawy lecz obejmują cały okres rozliczeniowy (rok), w którym realizowane są zakupy towarów, nie stanowią one również zmiany cen ani nie pełnią roli rabatu. Otrzymanie premii pieniężnej nie będzie korektą cen dostaw. Premia nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania zgrupowanych spółek - w tym Wnioskodawcy (osiągniętego tonażu zakupów towarów). Usługobiorcą jest dostawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na określoną ilość zakupów u niego. Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Wypłacając premię pieniężną sprzedawca nagradza Wnioskodawcę za osiągnięcie określonego obrotu. Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie ww. zachowania Wnioskodawcy, które stanowi w tym przypadku świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę Wnioskodawca otrzymuje premię pieniężną. Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem. W świetle powyższego zachowanie Wnioskodawcy polegające na osiągnięciu określonej wielkości zakupów u kontrahenta, który przyznaje za to premie pieniężne, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – Wnioskodawcę - faktury VAT na rzecz nabywcy usługi – tj. kontrahenta wypłacającego premię pieniężną. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy wystawiane przez Wnioskodawcę faktury VAT winny spełniać wymogi, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 28 listopada 2008 r.

Podstawą opodatkowania jest obrót, a obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Natomiast kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Kwotą należną w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie za świadczoną usługę, czyli kwota otrzymanej premii pieniężnej. Zatem, podstawą opodatkowania (obrotem) będzie kwota premii pieniężnej pomniejszona o kwotę należnego podatku. W związku z tym Wnioskodawca w ten sposób wyliczone kwoty umieszcza na wystawione fakturze dokumentującej otrzymanie premii pieniężnej.

Ponadto z wniosku wynika, iż Wnioskodawca będzie otrzymywał premię pieniężną od kontrahenta z Czech z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Zatem w niniejszym przypadku, gdy opisaną usługę świadczy Wnioskodawca na rzecz kontrahenta z kraju Unii Europejskiej, należy wskazać miejsce świadczenia dla tejże usługi.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wprowadził szereg wyjątków, określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej, miejsce świadczenia usług, z uwagi na ich charakter.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy w przypadku świadczenia:

usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości;

usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28;

usług:

w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usług podobnych do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług,

pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności,

wyceny majątku rzeczowego ruchomego,

na ruchomym majątku rzeczowym

- miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 27 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług:

sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;

reklamy;

doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności:

a) doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1);

b) usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2),

c) prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1);

d) usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1;

e) usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3);

3a) usług przetwarzania danych i dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń;

bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;

dostarczania (oddelegowania) personelu;

wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;

telekomunikacyjnych;

nadawczych radiowych i telewizyjnych;

elektronicznych;

polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;

agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;

polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;

przesyłowych:

a) gazu w systemie gazowym,

b) energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;

bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13.

W związku tym, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa nie mieści się w powyżej opisanym katalogu wyjątków zastosowanie znajduje zasada ogólna, określona w art. 27 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Zatem, to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek opodatkowania otrzymanej premii pieniężnej.

W związku z powyższym przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, co w konsekwencji powoduje, iż po stronie Wnioskodawcy powstaje obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do argumentu, iż opodatkowanie premii pieniężnej prowadzi do podwójnego opodatkowania należy zauważyć, że w rzeczywistości w stanie faktycznym występują dwie transakcje: dostawa towarów oraz świadczenie usług. Na rzecz takiego wniosku przemawia w szczególności okoliczność, że wypłata przedmiotowej premii nie jest związana z konkretną dostawą towarów. Poza tym czynności te są odrębnie wynagradzane (z tytułu dostawy towarów wynagrodzenie płacone jest przez Wnioskodawcę, natomiast w przypadku premii pieniężnej wynagrodzenie wypłacane jest przez dostawcę towarów). W przypadku dostawy towarów podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów dokonanej przez dostawcę na rzecz Wnioskodawcy pomniejszona o kwotę należnego podatku. Z kolei w odniesieniu do świadczonej usługi podstawą opodatkowania jest wartość wypłaconej premii pieniężnej pomniejszona o kwotę należnego podatku. Trudno zatem uznać za zasadny argument o podwójnym opodatkowaniu, bowiem jak wskazano powyżej w przedmiotowej sprawie występują dwie transakcje.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...