IBPP3/443-69/10/ŁW
Interpretacja indywidualna
z dnia 23 lutego 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2009r. (data wpływu 27 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wniesienia nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki jawnej- jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 27 listopada 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wniesienia nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki jawnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
W roku 2000 Wnioskodawca nabył wraz z małżonką do majątku wspólnego grunt rolny niezabudowany o pow. 1,71 ha. Na nieruchomości nie były dotąd dokonywane żadne nakłady materialne.
Wnioskodawca oraz jego małżonka wystąpili natomiast z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę na tej nieruchomości zespołu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wnioskowane pozwolenie zostało wydane w dniu 24 lipca 2009r.
Obecnie planowane jest wniesienie opisanej nieruchomości do spółki jawnej, zawiązanej przez Wnioskodawcę wraz z małżonką w celu zrealizowania budowy zgodnie z pozwoleniem oraz sprzedaży wzniesionych budynków mieszkalnych.
W umowie spółki wartość wkładu każdego ze wspólników określona zostanie odpowiednio do wartości rynkowej nieruchomości.
W chwili obecnej Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą której głównym przedmiotem jest doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (w załączeniu kopia zaświadczenia o wpisie do ewidencji). Jest również zarejestrowany jako podatnik VAT w zakresie tej działalności.
Małżonka Wnioskodawcy także prowadzi indywidualną działalność gospodarczą (przede wszystkim w zakresie usług marketingowych oraz public relations) i jest zarejestrowana jako podatnik VAT.
Jako małżonkowie Wnioskodawca wraz z małżonką są właścicielami pięciu innych nieruchomości - wyłącznie niezabudowanych - o łącznej powierzchni ok. 12 ha, traktowanych przez nich jako lokata kapitału. Nieruchomości te są oznaczone w ewidencji gruntów jako rolne, ale dla trzech z nich (ok. 6,4 ha) miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego lub studia do takich planów przewidują przeznaczenie nierolnicze (turystyka i rekreacja, zabudowa pensjonatowa). Dotychczas nie dokonywali żadnych transakcji sprzedaży, ani też nie wykorzystywali gospodarczo tych nieruchomości; ich zbywanie jest przewidywane w nieokreślonej obecnie przyszłości.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy planowane wniesienie nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki jawnej podlegać będzie opodatkowaniu VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, planowane wniesienie do spółki jawnej wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości nie będzie czynnością dokonaną przez Wnioskodawę jako podatnika VAT. Czynność tego rodzaju nie jest objęta definicją działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Działalnością gospodarczą zgodnie z definicją art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania tych czynności w sposób częstotliwy. Samodzielne prowadzenie takiej działalności przez dany podmiot sprawia, że podmiot ten jest uważany za podatnika VAT. Wnioskodawca uważa, że przedstawiona definicja działalności gospodarczej nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do czynności opisanej w niniejszym wniosku, z następujących przyczyn.
Przede wszystkim, jako osoba fizyczna wnosząca wkład niepieniężny Wnioskodawca nie działa jako podatnik, ponieważ zakupu nieruchomości dokonał bez związku z działalnością gospodarczą. Zakup ten dokonany został przed ponad dziewięciu laty, z majątku osobistego, a gospodarcze wykorzystywanie nieruchomości zrealizuje się dopiero w spółce jawnej, która będzie wytwarzać i sprzedawać budynki mieszkalne.
Ponadto, za działalność gospodarczą opisaną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, nie może być uznane wnoszenie wkładów do spółek osobowych. Osoby fizycznej, wykonującej tego rodzaju czynności, nie sposób przecież określić mianem producenta, handlowca czy usługodawcy. „Działalność gospodarcza" nie może wszak polegać na wnoszeniu aportów do spółek osobowych. Sam aport podlega opodatkowaniu jako dostawa towarów wówczas, gdy jego przedmiotem jest składnik majątku nabyty i posiadany przez podatnika VAT w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (przedsiębiorstwa). W przypadku, którego dotyczy niniejszy wniosek wniesienie wkładu jest jedynie sposobem wyposażenia nowopowstałego podatnika VAT, jakim jest spółka jawna, w majątek potrzebny do prowadzenia działalności gospodarczej, więc wspólnik wnoszący taki wkład nie staje się w zakresie tej czynności podatnikiem VAT. Wszystkie dokonane dotychczas przez Wnioskodacę czynności, odnoszące się do przedmiotu planowanego aportu służyły przygotowaniu działalności spółki jawnej, bę dącej odrębnym podatnikiem VAT.
Pokreślić trzeba, że na nieruchomości nie dokonano żadnych nakładów materialnych. Jako właściciele Wnioskodawca i jego małżonka wystąpili jedynie o wydanie pozwolenia na budowę, a uczynili to przed założeniem spółki, ponieważ nie mieli pewności, czy pozwolenie takie zostanie wydane zgodnie z ich oczekiwaniami. Wniesienie nieruchomości aportem do spółki jawnej jest czynnością na tyle doniosłą że Wnioskodawca nie chciał jej dokonywać bez upewnienia się, co do możliwości zrealizowania planowanego przedsięwzięcia. Uzyskanie pozwolenia na budowę było dla Wnioskodawcy warunkiem podjęcia decyzji o utworzeniu spółki jawnej i rozpoczęciu w jej ramach działalności gospodarczej z wykorzystaniem tej nieruchomości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się przeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na mocy art. 2 pkt 22 cyt. ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Pojęcie "podatnika" i "działalności gospodarczej", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT. Podatnikami zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Cytowana wyżej definicja wprowadza wymóg samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, rozumieć przez to należy prowadzenie działalności na własne ryzyko, w warunkach niepewności rynkowej. Wyżej wymienione przepisy odnoszą się również wprost do "okoliczności, które wskazują na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy" co pozwala na opodatkowanie jednorazowej czynności, jeśli tylko towarzyszące jej okoliczności pozwalają ocenić, czy działalność będzie kontynuowana, a więc czy podmiot ma zamiar wykonywać działalność w sposób częstotliwy.
Nie jest przy tym konieczne faktyczne kontynuowanie działalności, wystarczający jest zamiar jej kontynuowania, choćby nawet po dokonaniu jednorazowej czynności podmiot zaprzestał dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.
Działalność gospodarcza w rozumieniu cyt. wyżej przepisu polega również na wykorzystywaniu swego majątku tj. towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W tym przypadku ustawa nie wprowadza wymogu częstotliwości wykorzystywania lecz ciągłości wykorzystywania składników majątku. Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy więc rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku na podstawie stosunku obligacyjnego wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.
Dla rozstrzygnięcia kwestii dotyczącej wniesienia przez Wnioskodawcę gruntu w postaci aportu do spółki jawnej istotne znaczenie ma, czy czynności tej można przypisać znamiona działalności gospodarczej.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonką nabył grunt nie w celu zaspokojenia potrzeb osobistych lecz jako lokatę kapitału - aby wnieść składniki majątku jako aport do spółki jawnej w zamian za udziały w tej spółce, i w tym celu poczynił pewnie przygotowania, a mianowicie wystąpił z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę na tym gruncie zespołu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Ww. pozwolenie uzyskał 24 lipca 2009r. Przy czym realizacją inwestycji miała zajmować się założona wraz z małżonką spółka jawna, która również miała dokonywać sprzedaży nowo wybudowanych budynków mieszkalnych. Zatem w zakresie wniesienia nabytego gruntu jako aportu do spółki jawnej, Wnioskodawca działał jako podatnik podatku od towarów i usług dokonujący dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, wszak wkłady niepieniężne (aporty) wnoszone do spółek prawa handlowego i cywilnego podlegają opodatkowaniu jako dostawa towarów, jeżeli ich przedmiotem są grunty.
Zatem wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci przedmiotowej nieruchomości do spółki jawnej podlega więc opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.