ITPP2/443-290/10/AP
Interpretacja indywidualna
z dnia 17 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych sprzedaży towarów handlowych, materiałów produkcyjnych oraz części środków trwałych na rzecz nowoutworzonej spółki jawnej - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 29 marca 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych sprzedaży towarów handlowych, materiałów produkcyjnych oraz części środków trwałych na rzecz nowoutworzonej spółki jawnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka prowadzi działalność w zakresie handlu komponentami do oświetlenia oraz produkcji wyrobów oświetleniowych LED. Jeden z kluczowych i długoletnich dostawców, mający siedzibę na terenie Niemiec, oczekuje od Spółki współdziałania na zasadzie wyłączności, czyli zaprzestania współpracy z innymi producentami i dystrybucji wyłącznie jego wyrobów. Nie chcąc tracić dochodów wynikających ze sprzedaży wyrobów żadnego z dostawców, Spółka podjęła decyzję o utworzeniu drugiej spółki, która została zarejestrowana jako spółka jawna powiązana osobowo ze Spółką (wszyscy wspólnicy spółki jawnej - osoby fizyczne, są udziałowcami Spółki).
W celu umożliwienia prowadzenia działalności przez nową spółkę, Spółka planuje podjęcie następujących działań:
1. sprzedaż na rzecz nowej spółki towarów handlowych i materiałów produkcyjnych pochodzących od większości dostawców (poza pochodzącymi od jednego z dostawców, który oczekuje działania na zasadzie wyłączności),
2. zwolnienie części pracowników za porozumieniem stron (znajdą oni zatrudnienie w nowej spółce),
3. podnajem części wynajmowanych od innych podmiotów pomieszczeń magazynowych, produkcyjnych i biurowych oraz wypowiedzenie jednej z umów najmu, która byłaby zawarta następnie przez inny podmiot z nową spółką,
4. sprzedaż na rzecz nowej spółki części środków trwałych (dotyczy to samochodu, a z biegiem czasu kolejnych, oraz części sprzętu komputerowego), a także części oprogramowania (licencji).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jakie skutki będzie miała w podatku od towarów i usług sprzedaż opisana w punktach 1 i 4 w powiązaniu z działaniami opisanymi w punktach 2 i 3, to znaczy, czy do czynności tych będą miały zastosowanie przepisy art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.)...
Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 6 pkt. 1 oraz art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, transakcje, których ma zamiar dokonać, nie wyczerpują przesłanek określonych w tych przepisach, w związku z czym nie można ich uznać za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Spółka wskazała, iż podstawowym wymogiem dla określenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym obecnie przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach:
* organizacyjnej,
* finansowej,
* funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne sprowadza się do tego, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w całej strukturze przedsiębiorstwa np. w postaci działu, wydziału czy oddziału. Przy czym, w doktrynie podkreśla się, że wydzielenie to powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze istniejącego w dokumentach wewnętrznych przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa na podstawie np. dodatkowo prowadzonych ewidencji.
Kolejny z warunków wymaga, by zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tym samym, wymagane jest by część przedsiębiorstwa, była przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie.
W ocenie Spółki planowana sprzedaż nie spełnia powyższych wymogów zarówno ze względu na brak organizacyjnego wyodrębnienia zarówno w statucie Spółki, jak i w praktyce realizowanej działalności gospodarczej. Ponadto przyjęta polityka rachunkowości nie pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do sprzedawanych składników majątku przedsiębiorstwa. W efekcie planowana sprzedaż będzie opodatkowana na zasadach przewidzianych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), zgodnie ze stawkami podatku odpowiednimi dla poszczególnych towarów podlegających sprzedaży.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
