• Interpretacja indywidualn...
  25.09.2024

ITPP1/443-532/09/11-S/DM

Interpretacja indywidualna
z dnia 21 marca 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 526 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 20 stycznia 2010 r. sygn. akt I SA/Bk 563/09 – stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych w konkursach – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji elementów samochodowych instalacji gazowych. W celu zwiększenia sprzedaży i umocnienia swojej pozycji na rynku, Spółka organizuje, kierowane do przedsiębiorstw instalujących samochodowe instalacje gazowe, konkursy (sprzedaż premiowa). Przedsiębiorcy ci w zależności od ilości dokonanych montaży instalacji zawierających wyroby Spółki, mają prawo do otrzymania określonych nagród rzeczowych w postaci narzędzi, sprzętu RTV itp. Nagrody jakie Spółka wydaje laureatom stanowią jej własność, Spółka kupuje uprzednio te nagrody i odlicza podatek od towarów i usług naliczony przy ich nabyciu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nieodpłatne przekazanie towarów - nabytych przez Spółkę, od których Spółka odliczyła podatek od towarów i usług - swoim kontrahentom, tj. osobom fizycznym i prawnym prowadzącym działalność gospodarczą, tytułem nagród, do których nabyli prawo osiągając określone przez Spółkę w regulaminie promocji, progi ilościowe, a więc na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem Spółki, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Spółki z regulacji zawartych w art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wyraźnie i jednoznacznie wynika, że w przypadku nieodpłatnego przekazania przez podatnika towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, czynność taka nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ocenie zatem Spółki, skoro w przedstawionym stanie faktycznym nie może zachodzić wątpliwość co do tego, że Spółka przekazuje nabyte towary na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie może też zachodzić wątpliwość, że czynność ta nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Przywołując wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 marca 2009 r. sygn. akt I FPS 6/08, Spółka wskazuje, że w całości podziela zawarte w tym orzeczeniu rozstrzygnięcie, jak i argumentację wyrażoną w jego uzasadnieniu, iż nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W interpretacji indywidualnej z dnia 26 sierpnia 2009 r. znak ITPP1/443-532/09/DM oceniono stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Nie zgadzając się z treścią wydanej interpretacji, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, Spółka złożyła skargę.

Wyrokiem wydanym przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku z dnia 20 stycznia 2010 r. sygn. akt I SA/Bk 563/09, zaskarżona interpretacja została uchylona.

Minister Finansów kwestionując stanowisko Sądu pierwszej instancji, pismem z dnia 9 marca 2010 r. złożył skargę kasacyjną, która następnie pismem z dnia 28 stycznia 2011 r. została wycofana, z uwagi na to, iż stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego zawarte w zaskarżonym wyroku było zgodne z ugruntowaną i jednolitą linią orzeczniczą sądów administracyjnych, w tym również Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Postanowieniem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 lutego 2011 r. sygn. akt I FSK 509/10 postępowanie kasacyjne zostało umorzone.

W dniu 8 marca 2011 r. wpłynął do tut. organu prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 20 stycznia 2010 r., sygn. akt I SA/Bk 563/09. Sąd w wyroku tym, powołując stanowisko wyrażone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 marca 2009 r. sygn. akt I FPS 6/08 uznał, iż z literalnego brzmienia części wstępnej art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że przepis ten odnosi się do takiego przekazania towarów, które nastąpiło wyłącznie na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, co oznacza, że przepis ten wyłącza spod opodatkowania takie nieodpłatne przekazanie towarów, które zostało dokonane na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. W ocenie zatem Sądu, wbrew stanowisku zaprezentowanemu przez organ, nie stanowi dostawy towarów przekazanie przez podatnika bez wynagrodzenia towarów należących do przedsiębiorstwa jako nagród rzeczowych w organizowanych konkursach, na cele wiążące się z tym przedsiębiorstwem, nawet jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 20 stycznia 2010 r. sygn. akt I SA/Bk 563/09 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...