• Interpretacja indywidualn...
  06.09.2025

ILPP2/443-799/10-4/ISN

Interpretacja indywidualna
z dnia 16 sierpnia 2010

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 161 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 2 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towarów – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 2 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy towarów. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 sierpnia 2010 r.) o informacje doprecyzowujące opisany stan faktyczny oraz o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca sprzedaje wyroby do X w Chinach. Sprzedaż odbywa się na warunkach INCOTERM EXW. Za odprawę celną odpowiada odbiorca. Urzędem celnym wyprowadzenia i wyjścia jest Belgia.

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano:

„Spółką sprzedaje wyroby do X w Chinach (zwana dalej „Klientem”). Sprzedaż odbywa się na warunkach INCOTERM EXW, tj. w momencie wystawienia towaru na rampie w zakładzie Spółki w G. następuje przejęcie towaru przez klienta, osobie odbierającej towar są przekazywane dokumenty (faktura, dowód dostawy, CMR) i następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem. Za transport towaru odpowiada Klient, który pokrywa wszystkie koszty z tym związane. Odprawa celna jest robiona na rzecz i zlecenie X w Chinach przez Agencję celną N., w Belgii. Klient pokrywa wszystkie koszty związane z odprawą celną. Urzędem celnym wyjścia i wyprowadzenia jest Belgia. Odprawy celnej na terytorium Belgii dokonuje N., na dokumentach celnych występuje N. jako eksporter. Po zakończonej odprawie celnej, jako dowód wystąpienia towaru poza obszar Wspólnoty Europejskiej Spółka otrzymuje komunikat MRN „EUROPESE GEMEENSCHAP” w postaci karty 3 SAD. W dniu 18.05.2009 Spółka wystawiła fakturę VAT nr …. za dostawę części do samochodów do Klienta, wartość faktury: 21975,36 EUR. Sprzedaż nastąpiła na warunkach EXW. Towar został odebrany przez Klienta. Towar został zgłoszony przez N. do odprawy celnej w Urzędzie Celnym w Belgii. Towar wystąpił poza granice Wspólnoty Europejskiej. Na dowód wystąpienia towaru poza granice Wspólnoty Europejskiej Spółka otrzymała komunikat elektroniczny MRN „EUROPESE GEMEENSCHAP”, karta 3, o numerze … z dnia 25/05/2009, w którym w wybranych polach dokumentu widnieją następujące informacje:

W polu 2 Eksporter: N.

W polu 20 Warunki dostawy: EXW G.

W polu 22 Waluta i ogólna wartość faktury: EUR 21975,36

W polu 44 Dodatkowe informacje/Załączone dokumenty/Świadectwa pochodzenia: …..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy komunikat elektroniczny MRN „EUROPESE GEMEENSCHAP”, karta 3, o numerze ……z dnia 25 maja 2009 r. jest wystarczający dla celów podatkowych i czy jego posiadanie uprawnia Spółkę do zastosowania stawki 0%, właściwej dla eksportu...

Zdaniem Wnioskodawcy, komunikat elektroniczny MRN „EUROPESE GEMEENSCHAP”, karta 3, o numerze …… z dnia 25 maja 2009 r. spełnia wymóg art. 41 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Komunikat jest wystarczający dla celów podatkowych i uprawnia go do zastosowania stawki VAT 0%, właściwej dla eksportu. Zainteresowany wskazał, że w polu 44 powołanego dokumentu jest oznaczenie dla faktury nr ……. z dnia 18 maja 2009 r., w polu 22 kwota faktury 21975,36 €. W części D powołanego dokumentu podana jest data wystąpienia towaru poza Unię Europejską: 05/06/2009. Tym samym, komunikat elektroniczny MRN „EUROPESE GEMEENSCHAP”, karta 3, o numerze ……. z dnia 25 maja 2009 r. jest tożsamy z komunikatem lE-599, stosowanym dla celów podatkowych w Polsce.

Zauważa się, iż Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 sierpnia 2010 r. dokonał modyfikacji pytania oraz przedstawił swoje stanowisko do tego pytania. W interpretacji została przyjęta wersja pytania wynikająca z uzupełnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

eksport towarów;

import towarów;

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty – art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do treści art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

dostawcę lub na jego rzecz, lub

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1) (…).

Jak wynika z powyższego, ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy towar będący przedmiotem dostawy eksportowej:

jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, lub

gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wobec powyższego, aby uznać daną czynność za eksport towarów, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

ma miejsce czynność określona w przepisach art. 7 ustawy,

następnie, w konsekwencji tej czynności, dochodzi do wywozu towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni),

wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych przesłanek powoduje, iż nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje swoje wyroby dla klienta z Chin. Sprzedaż odbywa się na warunkach INCOTERMS EXW, tj. w momencie wystawienia towaru na rampie w zakładzie Spółki w G. następuje przejęcie towaru przez klienta, osobie odbierającej towar są przekazywane dokumenty (faktura, dowód dostawy, CMR) i następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem. Za transport towaru odpowiada kontrahent chiński, który pokrywa wszystkie koszty z tym związane. Odprawa celna jest wykonywana na rzecz i zlecenie podmiotu chińskiego przez agencję celną działającą w A., w Belgii. Klient pokrywa wszystkie koszty związane z odprawą celną. Urzędem celnym wyjścia i wyprowadzenia jest Belgia. Odprawy celnej na terytorium Belgii dokonuje agencja celna i to ona na dokumentach celnych występuję jako eksporter.

Z powyższego wynika, że Zainteresowany dokonał transakcji dostawy towarów na terytorium Polski na rzecz podmiotu spoza UE. W konsekwencji tej czynności nie doszło jednak do wywozu towaru z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty, bowiem towar został przewieziony do Belgii i tam została dokonana odprawa celna na rzecz i zlecenie podmiotu chińskiego przez działającą tam agencję celną. Urzędem celnym wyjścia i wyprowadzenia była Belgia, a ww. agencja celna wystąpiła na dokumencie celnym jako eksporter. Tym samym, w ramach omawianej transakcji nie zgłoszono towaru będącego przedmiotem dostawy, do procedury wywozu w urzędzie celnym znajdującym się na terytorium Polski.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż dostawa towarów dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotu chińskiego nie spełnia definicji eksportu towarów, zdefiniowanej w art. 2 pkt 8 ustawy, gdyż wywóz towarów nie nastąpił z terytorium kraju bezpośrednio poza terytorium Wspólnoty (wywóz z Polski poza terytorium Wspólnoty nastąpił przez terytorium innego państwa członkowskiego - Belgii).

W myśl zasady, wyrażonej w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zatem, dostawa towaru będącego przedmiotem transakcji podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawek obowiązujących na terytorium kraju.

Tut. Organ informuje, że taka kwalifikacja prawnopodatkowa sprawia, iż należy uznać za bezprzedmiotowe rozstrzyganie wątpliwości Zainteresowanego: Czy komunikat elektroniczny MRN „EUROPESE GEMEENSCHAP”, karta 3, o numerze ….. z dnia 25 maja 2009 r. jest wystarczający dla celów podatkowych i czy jego posiadanie uprawnia Spółkę do zastosowania stawki 0%, właściwej dla eksportu, gdyż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług regulujące te kwestie nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...