IPPB2/436-140/10-4/AF
Interpretacja indywidualna
z dnia 13 lipca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15.04.2010 r. (data wpływu 29.04.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 02.07.2010. r. (data nadania 02.07.2010 r. data wpływu 05.07.2010 r.) na wezwanie z dnia 23.06.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki - jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 29.04.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka „I” prowadzi działalność gospodarczą na terenie Polski, polegającą na świadczeniu usług pośrednictwa finansowego. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik od towarów i usług. W dniu 20 maja 2008 r. Spółka zawarła umowę pożyczki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z firmą niemiecką, która także wykonuje czynności pośrednictwa finansowego. Pożyczka nie była udzielona przez wspólnika spółce kapitałowej. Środki pieniężne w dniu zawarcia umowy, czyli 20 maja 2008 r. znajdowały się na koncie Spółki na terytorium Rzeczypospolitej.
Pismem z dnia 23.06.2010 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego wezwania poprzez:
* przedstawienie dokumentu (odpowiednio wypis z KRS lub kopii urzędowo poświadczonego odpisu), z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie dla Pani Renaty P. oraz Pana Jerzego S., którzy podpisali wniosek o udzielenie interpretacji w imieniu Spółki,
* dokonanie opłaty w wysokości 40,00 zł, z uwagi na przedstawienie we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jednego stanu faktycznego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W złożonym wniosku Wnioskodawca zaznaczył, iż uiścił opłatę w wysokości 40,00 zł oraz dołączył kserokopię dowodu uiszczenia opłaty. Natomiast w wyniku analizy wniosku stwierdzono brak dokonania opłaty oraz brak kserokopii dowodu uiszczenia opłaty załączonego do wniosku.
Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 25.06.2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie pismem z dnia 02.07.2010 r. (data nadania 02.07.2010 r., data wpływu 05.07.2010 r.) przesyłając dowód dokonania opłaty w wysokości 40,00 zł oraz odpis KRS.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy zasadnie Spółka uznała, że usługa udzielenia Spółce pożyczki przez firmę niemiecką podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnej w Polsce...
Zdaniem Wnioskodawcy
Zdaniem Spółki usługa udzielenia pożyczki nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych w Polsce.
Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnej, czynności cywilnoprawne są zwolnione z opodatkowania jeżeli jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub zwolniona z tego podatku.
Udzielenie pożyczek poza systemem bankowym zalicza się do usług pośrednictwa finansowego (grupa 65.2 według PKWiU), przy czym w przypadku pożyczkodawców zagranicznych miejsce świadczenia usług określa się w miejscu siedziby pożyczkodawcy (art. 27 ust. 3 w zw. z art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT). Usługi pośrednictwa finansowego są zwolnione z opodatkowania VAT (art. 43 ust. 1 ustawy o VAT w związku z poz. 3 załącznika Nr 4 do ustawy VAT). Oznacza to, że jako zwolnione z VAT nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 20 maja 2008 r. zawarł umowę pożyczki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z firmą niemiecką, która także wykonuje czynności pośrednictwa finansowego. Pożyczka nie była udzielona przez wspólnika spółce kapitałowej. Środki pieniężne w dniu zawarcia umowy, czyli 20 maja 2008 r. znajdowały się na koncie Spółki na terytorium Rzeczypospolitej. W związku z powyższym z przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w brzmieniu obowiązującym do 19 października 2009 r.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.), umowa pożyczki podlega opodatkowaniu tym podatkiem.
Elementami przedmiotowo istotnymi określonej w art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) umowy pożyczki są: obowiązek pożyczkodawcy przeniesienia na własność pożyczkobiorcy określonej ilości pieniędzy albo rzeczy oznaczonych co do gatunku oraz obowiązek pożyczkobiorcy zwrotu tej samej ilości pieniędzy albo rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.
Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.
W myśl powyższego artykułu czynności cywilnoprawne w tym umowy pożyczki podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:
1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że pożyczki będą podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych jeżeli w chwili zawarcia umowy pożyczki jej przedmiot, tj. pieniądze znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa została zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.
Pożyczka będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych, także jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia znajdują się za granicą oraz nabywca - pożyczkobiorca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Stosownie do zapisu art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umowy spółki i jej zmiany
- umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.
W związku z tym podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umów pożyczek, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy powyższe czynności podlegają regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenia dla ewentualnego objęcia jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności podatkiem od towarów i usług lub zwolnienie jej od tego podatku skutkuje wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ww. ustawy.
Jednakże tutejszy Organ, zgodnie ze złożonym wnioskiem, nie rozstrzyga w niniejszej interpretacji, czy czynności udzielenia pożyczek są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, czy zwolnione z tego podatku.
Zgodnie z art. 4 pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy ciąży na biorącym pożyczkę. Podstawę opodatkowania przy umowie pożyczki stanowi kwota lub wartość pożyczki, natomiast stawka podatku wynosi 2% (art. 6 ust. 1 pkt 7 i art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy).
Reasumując należy stwierdzić się, że od otrzymanej pożyczki Wnioskodawca zobowiązany był, co do zasady, do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych. Jeżeli natomiast umowa pożyczki była objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, powyższa czynność była wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy i wówczas na Wnioskodawcy nie ciążył obowiązek zapłaty ww. podatku.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.