• Interpretacja indywidualn...
  04.10.2024

IBPBII/1/436-411/11/AŻ

Interpretacja indywidualna
z dnia 8 grudnia 2011

Artykuły przypisane do interpretacji

Do tego artykulu posiadamy jeszcze 354 interpretacje.
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01 września 2011 r. (data wpływu do tut. Biura – 13 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółdzielni w spółkę z o.o. - jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 13 września 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółdzielni w spółkę z o.o.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, będący spółdzielnią pracy, planuje realizację procesu przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, stosownie do postanowień ustawy Prawo spółdzielcze, które weszły w życie z dniem 01 lipca 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powstaniem - na skutek przekształcenia spółdzielni pracy - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziany w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) lub art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z powstaniem - na skutek przekształcenia spółdzielni pracy - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie powstaje obowiązek w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Powyższe twierdzenie Wnioskodawca wywodzi z brzmienia art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, który to przepis wskazuje jedynie procedurę przekształcenia lub łączenia spółek, nie wymieniając przekształcenia spółdzielni pracy w spółkę. Wnioskodawca wskazał również, iż zmiany wysokości kapitału udziałowego spółdzielni pracy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a przecież wyjściową - w procesie przekształcania – formą organizacyjną jest właśnie spółdzielnia.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:

umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,

umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,

umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,

umowy dożywocia,

umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,

ustanowienie hipoteki,

ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,

umowy depozytu nieprawidłowego,

umowy spółki.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy, jej przepisy o:

umowie spółki i jej zmianie - stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany;

czynnościach cywilnoprawnych - stosuje się odpowiednio do przedmiotów opodatkowania określonych w ust. 1 pkt 2 i 3.

Z kolei, stosownie do ust. 3, powołanego art. 1 ww. ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

przy spółce osobowej - wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;

przy spółce kapitałowej - podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;

przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego;

przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:

rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,

siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego - także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób, to dla oceny czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikacje pod względem prawnym.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, (spółdzielnia pracy), zamierza dokonać na podstawie obowiązujących od 1 lipca 2011 r. przepisów ustawy Prawo spółdzielcze, przekształcenia w spółkę z o.o.

W związku z powyższym wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 203f ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.) spółdzielnia pracy może być przekształcona w spółkę handlową (spółkę przekształconą).

W myśl natomiast art. 203i ww. ustawy do przekształcenia spółdzielni pracy w spółkę handlową stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu spółek handlowych o spółkach handlowych dotyczące powstania spółki przekształconej, jeżeli przepisy niniejszego działu nie stanowią inaczej.

Ponadto wskazać należy, że stosownie do art. 203j pkt 8 ww. ustawy przekształcenie spółdzielni pracy w spółkę handlową wymaga zawarcia umowy spółki przekształconej albo podpisania statutu spółki przekształconej. Również art. 203q zd. pierwsze ww. ustawy stanowi, iż bez zbędnej zwłoki, po upływie terminu do złożenia oświadczenia o uczestnictwie w spółce przekształconej, należy zawrzeć umowę albo podpisać statut spółki przekształconej. Ponadto z treści art. 203s § 1 wskazanej ustawy wynika, iż wpisowe wniesione przez członka spółdzielni pracy uczestniczącego w przekształceniu, wpłacone udziały członkowskie oraz udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej, stają się w dniu przekształcenia wkładami wnoszonymi przez wspólnika na pokrycie kapitału zakładowego przekształconej spółki kapitałowej albo wkładami wnoszonymi przez wspólnika do przekształconej spółki osobowej, z zastrzeżeniem przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych dotyczących wysokości kapitału zakładowego oraz wartości nominalnej udziału w spółce kapitałowej.

Analiza zacytowanych przepisów ustawy Prawo spółdzielcze, w kontekście przedmiotu opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wskazuje, że w opisanej we wniosku sytuacji czynność przekształcenia spółdzielni w spółkę z o.o., stanowić będzie w efekcie czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W przedstawionej sytuacji dojdzie bowiem do zawarcia umowy spółki, a więc do czynności, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie zatem z art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstanie z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki i będzie ciążył na spółce (art. 4 pkt 9 ww. ustawy). Podstawa opodatkowania określona została w art. 6 ustawy, i zgodnie z ust. 1 pkt 8 lit. a) - przy zawarciu umowy - stanowi ją wartość wkładów do spółki osobowej albo wartość kapitału zakładowego. Z kolei stawka podatku w opisanej sytuacji wynosić będzie 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wymienia przekształcenia spółdzielni pracy w spółkę zatem w związku z planowanym przekształceniem nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Istotnie, planowane przekształcenie nie może być traktowane jako zmiana umowy spółki, gdyż powołany przepis dotyczy jedynie czynności przekształcenia lub łączenia spółek, co w przedstawionym zdarzeniu nie będzie miało miejsca. Jednakże, co wyżej wskazano, w przedstawionej sytuacji dojdzie do zawarcia umowy spółki a zatem obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych powstanie na mocy art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) w zw. z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zaznaczyć również należy, że dla oceny opisanej we wniosku sytuacji bez znaczenia pozostaje status podmiotu przekształcanego – w tym wypadku spółdzielni, jak również wskazanie, iż zmiany wysokości kapitału udziałowego spółdzielni pracy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Powyższe twierdzenia nie mają bowiem wpływu na opodatkowanie podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy spółki, a taka właśnie umowa będzie zawarta na mocy przywołanych przepisów Prawa spółdzielczego – w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Szukaj: Filtry
Ładowanie ...