PO 4/GU-722-752/94
Wyjaśnienie Ministra Finansów
z dnia 16 listopada 1994
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
W związku z wątpliwościami zgłoszonymi przez Izby Skarbowe, Ministerstwo Finansów uprzejmie wyjaśnia:
Stosownie do przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 25.1.1994 r. w sprawie odliczeń od dochodu wydatków inwestycyjnych oraz obniżek podatku dochodowego (Dz.U. Nr 18, poz. 62 i Nr 68, poz. 295) jednym z warunków nabycia prawa do odliczeń z dochodu przed opodatkowaniem lub obniżki zryczałtowanego podatku dochodowego od poniesionych wydatków inwestycyjnych są uporządkowane stosunki w zakresie regulowania niektórych zobowiązań publicznoprawnych wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 21 rozporządzenia.
Oznacza to, że przed dokonaniem każdorazowego odliczenia lub obniżki zryczałtowanego podatku dochodowego, w tym również dokonanych zaliczkowo w ciągu roku, u podatnika nie mogą wystąpić zaległe oraz wymagalne zobowiązania z tytułów wymienionych w ww. przepisach.
Użyte w tym przepisie pojęcie "zaległe oraz wymagalne zobowiązania" oznacza zobowiązania publicznoprawne, które z racji ich powstania podmiot gospodarczy jest obowiązany zapłacić. Kwestie te zatem należy rozpatrywać w kontekście postanowień przepisów ustawy z 19.12.1980 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz.U. z 1993 r. Nr 108, poz. 486 ze zm.). Między innymi z przepisów art. 5 tej ustawy wynika, że zobowiązanie podatkowe powstaje:
1)
z chwilą doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania (ust. 1), lub
2)
bez doręczenia decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego, jeżeli z przepisów prawa wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą zaistnienia okoliczności, z którymi przepisy te łączą powstanie zobowiązania podatkowego (ust. 2).
Obowiązek podatkowy w zakresie poszczególnych podatków jest uregulowany w ustawach dotyczących tych podatków. Jeżeli chodzi o inne rodzaje świadczeń pieniężnych, o których mowa w rozporządzeniu (składki ZUS oraz składki na Fundusz Pracy), to terminy płatności tych należności są uregulowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z 29.1.1990 r. w sprawie wysokości i podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zgłaszania do ubezpieczenia społecznego oraz rozliczania składek i świadczeń z ubezpieczenia społecznego (Dz.U. z 1993 r. Nr 68, poz. 330, zm. Dz.U. z 1994 r. Nr 25, poz. 86).
Nie są zatem ani wymagalnymi ani też zaległymi te zobowiązania, których termin płatności nie upłynął lub jeżeli w wyniku podjętych decyzji właściwych organów ich termin płatności został odroczony lub płatność została rozłożona na raty i nie upłynęły terminy płatności wyznaczone tymi decyzjami. Na równi z dotrzymaniem terminów, o których wspomniano wyżej, traktuje się:
-
przekazanie należności za pośrednictwem poczty lub banku, jeżeli dowód nadania pieniędzy (przekaz pocztowy lub przelew bankowy) jest zgodny z terminem (datą) płatności tych należności,
-
dotrzymanie terminów spłat należności budżetowych lub innych należności wynikających z zawartej ugody w rozumieniu przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków lub w postępowaniu układowym w rozumieniu przepisów prawa o postępowaniu układowym.
Niedotrzymanie tych terminów powoduje, że zobowiązania stają się zobowiązaniami zaległymi.
Biorąc powyższe pod uwagę, w 1994 r. nie są zobowiązaniami zaległymi i wymagalnymi zobowiązania powstałe w wyniku:
-
błędu lub pomyłki podatnika, o ile po ich stwierdzeniu, w najbliższym terminie przewidzianym dla płatności tych zobowiązań, podatnik wpłaci różnicę należnego zobowiązania wynikającego z tego błędu lub pomyłki,
-
ustaleń organów kontroli (urzędów skarbowych, urzędów kontroli skarbowej, itp.), o ile należne zobowiązanie wynikające z ustaleń takich kontroli zostanie przez podatnika wypłacone w terminie wyżej określonym lub w decyzji określającej wysokość zobowiązania, a ustalenia te są konsekwencją błędu lub pomyłki podatnika.
