IBPBI/2/423-514/10/CzP
Interpretacja indywidualna
z dnia 29 czerwca 2010
Artykuły przypisane do interpretacji
Kup dostęp i zobacz, do jakich przepisów odnosi się ta interpretacja podatkowa. Znajdź inne potrzebne interpretacje.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2010r. (data wpływu do tut. BKIP 29 marca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania darowizny na rzecz:
* Międzyzakładowych Związków Zawodowych - jest nieprawidłowe,
* Stowarzyszenia w części przekazanej na:
o organizację wypoczynku pracowników Spółki,
o integrację załogi,
o organizowanie spotkań z osobami z innych firm (jeżeli cele spotkań nie są zbieżne ze wskazanymi w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego) - jest nieprawidłowe,
o w pozostałej części – jest prawidłowe
Uzasadnienie
W dniu 29 marca 2010r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przekazania darowizny na rzecz :
* Międzyzakładowych Związków Zawodowych,
* Stowarzyszenia.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Przy Spółce działają Międzyzakładowe Związki Zawodowe (zwane dalej MZZ) oraz Stowarzyszenie (…) (zwane dalej Stowarzyszenie). Powyższe organizacje posiadają odrębną osobowość prawną oraz prowadzą samodzielną działalność statutową.
W ramach prowadzonej działalności MZZ oraz Stowarzyszenie organizują między innymi różnego rodzaju, wyjazdy, spotkania i konferencje, których celem jest:
* organizacja wypoczynku pracowników Spółki oraz młodzieży i dzieci,
* spotkania świąteczne z emerytami,
* propagowanie wiedzy technicznej,
* organizacja imprez sportowych, w których uczestniczą pracownicy Spółki,
* pogłębianie wiedzy technicznej,
* spotkania z osobami ze świata nauki oraz z osobami z innych firm,
* integracja załogi,
* udział w konferencjach naukowo-technicznych,
* organizacja wycieczek krajoznawczo-turystycznych.
Powyżej wymienione organizacje zwracają się do Spółki z prośbą o dofinansowanie w postaci darowizny konkretnych działań z powyżej opisanego zakresu.
Na podstawie powyższych próśb Spółka planuje przekazać darowizny pieniężne na rachunki bankowe powyższych organizacji.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy darowizny pieniężne przekazane Międzyzakładowemu Związkowi Zawodowemu oraz Stowarzyszeniu na cele wymienione w zapytaniu, podlegać będą odliczeniu od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Spółki, cele na jakie przekazywane są darowizny są zbieżne z celami określonymi w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. W związku z powyższym podlegać będą odliczeniu od podstawy opodatkowania, na mocy art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.
Natomiast w myśl art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.
Pod pojęciem darowizny, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), należy rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Z przytoczonego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:
* być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
* obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy lub równoważna organizacja, określona w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r., Nr 96, poz. 873 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy, organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Stosownie do art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przepisy o działalności pożytku publicznego nie mają zastosowania do:
1. partii politycznych;
2. związków zawodowych i organizacji pracodawców:
3. samorządów zawodowych;
4. fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego
5. fundacji utworzonych przez partie polityczne;
6. klubów sportowych będących spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej.
W świetle powyższego, przekazanie przez Spółkę darowizny na rzecz Międzyzakładowych Związków Zawodowych nie będzie podlegało odliczeniu od dochodu, bowiem MZZ jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 4 pkt 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Nie wypełnia zatem kryteriów podmiotowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie przekazania darowizny Międzyzakładowym Związkom Zawodowym uznaje się za nieprawidłowe.
Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż darowizna ma zostać przekazana również na rzecz Stowarzyszenia. W ramach prowadzonej działalności Stowarzyszenie organizuje między innymi różnego rodzaju wyjazdy, spotkania i konferencje, których celem jest:
* organizacja wypoczynku pracowników Spółki oraz młodzieży i dzieci,
* spotkania świąteczne z emerytami,
* propagowanie wiedzy technicznej,
* organizacja imprez sportowych w których uczestniczą pracownicy Spółki,
* pogłębianie wiedzy technicznej,
* spotkania z osobami ze świata nauki oraz z osobami z innych firm,
* integracja załogi,
* udział w konferencjach naukowo-technicznych,
* organizacja wycieczek krajoznawczo-turystycznych.
Stowarzyszenie każdorazowo zwraca się do Spółki z prośbą o dofinansowanie w postaci darowizny konkretnych działań z powyżej opisanego zakresu.
Katalog zawarty w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zawiera 33 cele pożytku publicznego, wśród których:
* w punkcie 10 wymieniono zadania w zakresie działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym,
* w punkcie 12 wymieniono zadania w zakresie działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych praktyce gospodarczej,
* w punkcie 14 wymieniono zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania,
* w punkcie 15 wymieniono zadania w zakresie wypoczynku dzieci i młodzieży,
* w punkcie 17 wymieniono zadania w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu,
* w punkcie 19 wymieniono zadania w zakresie turystyki i krajoznawstwa.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Stowarzyszenie, na rzecz którego będą przekazane środki pieniężne, realizuje m.in. cele znajdujące się w sferze wyżej wymienionych zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W związku z powyższym darowizna przekazana na rzecz Stowarzyszenia będzie podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w części przekazanej na:
* organizację wypoczynku młodzieży i dzieci,
* organizowanie spotkań świątecznych z emerytami,
* propagowanie wiedzy technicznej,
* organizację imprez sportowych, w których uczestniczą pracownicy Spółki,
* pogłębianie wiedzy technicznej,
* organizowanie spotkań z osobami ze świata nauki oraz z osobami z innych firm, o ile ich cel jest zgodny z celami wskazanymi ww. art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego,
* udział w konferencjach naukowo-technicznych,
* organizacją wycieczek krajoznawczo-turystycznych.
Tym samym stanowisko Spółki w tym zakresie jest prawidłowe.
Natomiast darowizna przekazana Stowarzyszeniu w części przekazanej na:
* organizację wypoczynku pracowników Spółki,
* integrację załogi,
* organizowanie spotkań z osobami z innych firm (jeżeli cele spotkań nie są zbieżne ze wskazanymi w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego)
-nie podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, gdyż cele te nie mieszczą się w katalogu zawartym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Tym samym stanowisko Spółki w tym zakresie jest nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.